Metal Gear Rising: Revengeance Steamin joulualesta 4e. Yllätykseksi peli näyttäisi pyörivän myös natiivisti Mac OS X:llä, joten ei tarvitse Boot Campin kanssa kikkailla ja PS4-padikin toimii langattomasti ilman säätämistä.
Perseeltähän tämä todennäköisesti näyttää MacBookilla 60 kuvaa sekunnissa, mutta väliäkös tuolla tähän hintaan. Pääsee tätäkin vihdoin pelaamaan!
The Last of Us: Remastered. Mestariteos, josta ei juurikaan vikoja löydy. Paras näkemäni pelimoottori ja paras kuulemani äänimaailma.
Runner up: GTA V. Mahdollisesti parhaiten tehty videopeli, mitä on tullut koskaan pelattua, kun miettii miten helvetisti pelissä on sisältöä. Muut jättibudjetilla tehdyt pelit saisivat ottaa tästä mallia.
Vuoden paras wanha peli
Street Fighter III: 3rd Strike. Aina ja ikuisesti.
Vuoden pettymys
Master Chief Collection. Tämän takia menasin ostaa XBonen, mutta ilmeisesti nettipeli ei toimi vieläkään, joten hyvä että maltoin mieleni. Luotto koko sarjaan on hävinnyt 343 Industriesin sekoilujen takia.
Runner up: Kaikki muut juosten kusemalla ulos pusketut next gen -pelit, eli 99% nykypeleistä.
Vuoden ladattava peli
Spelunky. Paras pelaamani indie-peli, joka osoitti, että näissäkin peleissä voi olla syvyyttä.
Ensi vuoden odotetuin peli
Bloodborne. Odotukset ovat tosin valtavat. Jos peli ei ole vähintäänkin vuoden peli, niin olen pettynyt.
Runner up: Resident Evil 4 Ultimate HD:n epävirallinen tekstuuripaketti. Kaikkien aikojen paras yksinpeli muuttuu entistäkin paremmaksi.
Siinä on kyllä kunnon paketti. Mukana on myös The Castle of Cagliostro, joka on Miyazakin leffojen TOP5:ssä, ehkä jopa TOP3:ssa. Spirited Away onkin sitten paras kaikista ja näyttää jumalattoman hyvältä Blu-rayllä.
Mitä ihmeen hyötyä noista valokikkailuista on, kun sitä valoa ei itse kuitenkaan näe? Muuta kuin juuri häiritsevästi keskellä omaa ruutua. Kaikinpuolin idioottimainen koko valo, koska sitä ei saa pois päältä ja dim-asetuksellakin se valaisee ihmisen sokeaksi. Ja syö muutenkin surkuhupaisaa PS4-padin akkua.
Tuli myös mieleen vihollisten vaihtelevuus, joka yksinkertaisesti puuttuu monesta pelistä. Vastustajat ovat 99-prosenttisesti niitä tylsiä ihmishahmoja, jotka räiskivät pelaajaa aseilla. Ei niitä samoja vihuja vain jaksa loputtomiin ammuskella. On aika epätodennäköistä, että esim. Unchartedissa tulisi vastaan jotain TLOU:n kaltaisia clickereitä, runnereita tai bloatereita. Resident Evil 4:n vaihtelevista vihuista puhumattakaan. Toinen tekijä ovat bossit, jotka ovat todella tylsiä näissä "realistisissa" peleissä. Ihmishahmosta on vaikea väsätä kovinkaan kummoista bossia, jos pelissä ei ole mukana mitään yliluonnollisia elementtejä (vrt. esim MGS-pelit, joiden bossit ovat yleensä olleet parhaasta päästä).
Eli lopulta sisältö on juurikin sitä paikasta A paikkaan B juoksemista, kun sciptattuja asioita tapahtuu siinä välissä. Ei siinä kohtaa graafinen loisto enää paljoa vaakakupissa paina.
Ei porukka nykyään jaksaisi enään mitään alkuperäisen Tomb Raiderin tyylistä kiipeilyä, jossa jokainen hyppy on laskelmoitu, jännittävä ja potentiaalien kuolema hahmolle. Tai ehkä jaksaisi, mistä sen tietää. Jostain syystä kehitys nyt vaan on kehittynyt siihen suuntaan, että ei tarvitse edes painaa nappia että hahmo pitää kiinni kielekkeestä.
Tämän takia pitääkin olla helvetin kiitollinen, että meillä on From Software ja Souls-pelit sekä tuleva Bloodborne. Onnistumisen tunne voittaa nämä scriptatut kohtaukset joka kerta.
Joo, ei kyllä toi Uncharted kiinnosta pätkääkään, etenkään TLoUR:n jälkeen. TLoU:sissa putkijuoksumaisuus vielä menee, mutta kun pyöritään valtavassa viidakossa, niin luulisi, että niitä etenemisvaihtoehtoja olisi muutakin kuin se yksi kallionseinämä, jota pitkin joutuu hyppimään epärealistisesti eteenpäin. Irtoraajoja ja verenvuodatustakin on turha odottaa, mikä oli TLoU:sin suola.
En tiedä, että katsoitko edes koko videota, mutta ei tuota aluetta nyt hirveäksi putkijuoksuksi voi kuvailla, ainakaan koko aikaa. Erilaisia etenemisvaihtoehtoja on aika pirusti tuollakin alueella, missä tulitaistelu tapahtuu.
Enkä muutenkaan tajua koko ulinaa siitä, että joku peli olisi lineaarinen. Kaikkien pelien nyt ei vaan tarvitse olla mitään avoimen maailman pelejä. Se että onko joku peli lineaarinen tai ei, ei vaikuta paskan vertaa siihen onko peli hyvä. Kyllä se pelin hyvyys tulee ihan jostain muusta. Kenttäsuunnittelu voi silti olla hyvää, vaikka peli olisikin pääsääntöisesti lineaarinen.
Different strokes for different folks. Itse en saa minkäänlaisia kiksejä näistä elokuvamaisista peleistä, joita Uncharted edustaa pahimmillaan/parhaimmillaan näkökulmasta riippuen. Koko ajan tapahtuu jotain skriptattua paskaa, jotta pelaaja saisi kokea vähän väliä jonkin WOAH!-elämyksen. Uncharted 2:stakin jaksoin pelata johonkin kakkoskentään asti, koska peli muistutti enemmän elokuvaa kuin peliä. Ei kiinnosta.
Ja kuten sanoit, pelin hyvyys tulee jostain ihan muusta. Tästä on hyvä esimerkki The Last of Us, joka olisi hyvinkin voinut olla toinen Uncharted eri miljöössä, mutta erinomaisen pelattavuuden takia se ei sitä ollut. Sain lähes jokaisesta taistelutilanteesta sen WOAH!-elämyksen, koska homma oli niin aidonoloista - toisin kuin Unchartedissa. Toinen hyvä esimerkki on Resident Evil 4. Peli on yhtä putkea alusta loppuun, mutta pelattavuus on niin timanttista, ettei hommalla ole mitään väliä. Tämän lisäksi pelissä on jumalattomasti sisältöä, mikä parantaa uudelleenpeluuarvoa, jota putkijuoksuista harvoin löytyy. On löydettäviä aarteita, vaihtoehtoreittejä, joita ei välttämättä ole huomannut ensimmäisellä pelikerralla, on ampumarataa, on järjetön määrä aseita, joita voi muokata paremmiksi, jne.
Sitten on tosiaan nämä Tomb Raiderit ja muut paskapelit, joissa ei ole minkäänlaista sisältöä. Jokainen "pelaa" pelin tismalleen samalla tavalla läpi. Mielummin katson vaikka jonkin Indiana Jonesin.
Tuleekohan Suikodenit vaan Eurooppaan. Pahoin pelkään, että ei.
Jos näin on, niin ei auta muu kuin pyörittää kahta muistikorttia Vitassa ja palauttaa tehdasasetukset joka kerta, kun haluaa siirtyä EU- ja US-tilien välillä. Tai hankkia kaksi Vitaa.
Tosin uusi 3DS on onnistuttu nyt hacksaamaan (pystyy pyörittämään ilmeisesti mm. SNES-, DS- ja 3DS-pelejä aluevapaasti), joten ehkä jossain välissä joku jaksaa nähdä vaivaa myös Vitan eteen, niin saadaan kaikki PS1- ja PSP-pelit pelattavaksi ilman turhaa kikkailua.
Aika huikean näköinen tuo Uncharted 4 kun katsoo tuota Gamersyden videota, eikä jotain Youtuben pakattua kökköä. Viidakko näyttää upealta, kuten myös Drake.
Kaikenlaisia yksityiskohtia joka paikka täynnä ja tuo grappling hook näyttää ihan kivalta, jos sillä on jotain kunnon käyttöä. Ylipäätään tuo kenttä näyttää siltä, että erilaisia lähestymistapoja on paljon aiempaa enemmän ja sniikkailuunkin kannustetaan.
Kyllähän tuo grafiikan puolesta helvetin hieno on, mutta ei kyllä itse pelaamisesta jaksa innostua. Tosin menihän tuo InFamouskin läpi pelkän graafisen hypen voimin.
Joo, ei kyllä toi Uncharted kiinnosta pätkääkään, etenkään TLoUR:n jälkeen. TLoU:sissa putkijuoksumaisuus vielä menee, mutta kun pyöritään valtavassa viidakossa, niin luulisi, että niitä etenemisvaihtoehtoja olisi muutakin kuin se yksi kallionseinämä, jota pitkin joutuu hyppimään epärealistisesti eteenpäin. Irtoraajoja ja verenvuodatustakin on turha odottaa, mikä oli TLoU:sin suola.
The Orderiakaan en ymmärrä. Tusinaräiskintä nro. 12349, joka vain sijoittuu 1800-luvulle, joka on jo miljöönä sellainen ettei voisi vähempää kiinnostaa.
Siis hetkinen, Suikoden II tulossa Vitalle?! Juuri manasin mielessäni eilen, miten peliä ei saa kuin Japanissa ladattua digiversiona. Koko keynoten paras uutinen. Kohtahan tässä alkaakin jo olla suurin osa PS1- ja PSP-klassikoista pelattavissa.
Siinä vielä video (joka sekin poistetaan todennäköisesti pian):
Kyllähän tämä ja uusi aracde-tikku menee heti tilaukseen, vaikken SFIV:sta ikinä opetellutkaan pelaamaan ja vaikka se onkin paskempi peli kuin 3rd Strike -parhaus.
Ja samaan hengenvetoon lisää Capcom-parhautta:
Tämä konsolisukupolvi tulee niin lakaisemaan edellisen konsolisukupolven maton alle.
Ja Final Fantasy Tacticskin taitaa juuri tällä hetkelläkin olla myös alennuksessa tyyliin vitosella.
Thanks! Tuli napattua tuo Final Fantasy Tactics ja myös Tactics Ogre (10e, norm. 16e). Sattuivat tosiaan kumpikin olemaan juuri alennuksessa huomiseen asti. Kyllähän tosta Vitasta erinomaisen JRPG-vehkeen saa. Kaikki Final Fantasyt ykkösestä kymppiin, Disgaet, Personat ym. saa kaikki samalle koneelle.
PS1:sen Klonoa: Door To Phantomile on myös saatavilla femmalla, kun pelistä oli puhetta toisessa ketjussa. Ei tarvitse itseään maksaa kipeäksi, tai ravata divareissa niska limassa. Saati raiskata grafiikoita isolla näytöllä, ellei kuvaputkitöllöä nyt välttämättä halua pitää nurkissa.
Hienoa, että vihdoinkin on iso liuta PSP-pelejä alennuksessa! Minkäköhän valitsisi noista PS Vitalle pelattavaksi? Toisaalta Ridge Racer kiinnostaisi, mutta myös Ridge Racer olisi alennuksessa 4e hintaan. Ridge Raceria en ole pelannut, joten sekin on yksi vaihtoehto. Ridge Racer himottaisi sekin. Taidan valita Ridge Racerin!
Oikeasti, minkä helvetin takia noita PSP-pelejä ei laiteta alennukseen? Disgaeat, Final Fantasy Tactics, Tactics Ogre, Personat ym. kiinnostavat helvetisti, mutta kuka hullu noista yli kymppiä maksaa. Saatanan saatana.
GTA V:sta tuli kokeiltua. Ihan törkeän hyvin tehty peli. Pitkästä aikaa tuli havahduttua siihen, miten paljon pelit ovatkaan kehittyneet vuosien saatossa.
Mutta en kyllä tiedä, jaksaako tätä pelata. Tuntuu, että GTA III:n ja Vice Cityn järjetön hakkaaminen joskus nuoruudessa on aiheuttanut elinikäisen ähkyn näihin peleihin. Ei vaan jaksa näitä sandbox-pelejä enää; liikaa tekemistä, mikä menee aina lopulta siihen, että hakkaan tunnin jalankulkijoita ja leikin ragdollien kanssa.
Telkkarin kaiuttimilla pelattuna ihmettelin myös, miten aseiden äänet voivatkin olla niin lussut. Alkukohtauksesta tuli kunnon Heat-leffan fibat, kunnes piti ammuskella, eikä aseet pitäneet juuri minkäänlaista ääntä.
Kuulokkeilla kyllä luulisi ainakin kuulevan jutut tarkemmin, koska ne kuulokkeiden "kaiuttimet" ovat ihan korvan juuressa. Mun kuuloke + kuulokevahvistin -kombolla on hintaa 2,800e (hirveetä virtuaalipippelin venytystä) ja nämä Sennheiserin HD800:t ovat sen verran analyyttiset, että kaikki kuuluu juuri niinkuin pitääkin. Mutta kyllä mullakin ne äänet joskus bugaavat, jolloin ympäristön äänet häviävät hetkeksi.
Mitään vertailukohtaa muihin netti-fps:iin ei tosin ole, koska en ole tällä setillä TLOUR:ia lukuun ottamatta mitään vielä pelannut. Voi toki olla uutuudenviehätystäkin.
Tykkään tästä uudesta CODista koko ajan enemmän ja enemmän. Saattaa jopa nousta COD4:n ohi. Mistä moinen mielenmuutos? No noi jossain lvl 40:ssä avattavat seiniin liimautuvat miinat (joita pelissä on siis sittenkin) ovat helvetin siistejä! Niillä saa aika hyvin ratkaistua pelin suurimman ongelman, eli jatkuvasti niskaan ruippivat vastustajat. Jos kikkailee perkit oikein, saa kaksi miinaa (ja yhden kranaatin), joilla saa yleensä kolmesta sisäänkäynnistä kaksi hoidettua, viimeistä voi sitten kytätä tähtäimellä.
Ja kun kerran koitin peliä Hardcore-moodissa, ei ole enää takaisin menemistä. Vähän sama, kuin vertaisi Halo 2:ssa Team Hardcorea Rumble Slayeriin vai mikä olikaan. Yhtä kidutusta. Hommassa on myös paljon enemmän fiilistä, kun HUD häviää. Peli on myös jumalainen kunnon kuulokkeilla pelatessa; äijät spottaa melkein mistä vaan, jos juoksevat ja exoavat kuin idiootit. Miinan napsahtaessa tietää myös, mistä vihut rynnivät sisään.
Saa nyt nähdä kuinka kauan tätä jaksaa pelata näin pienellä mappimäärällä, mutta ainakin nämä ensimmäiset 20h ovat lentäneet kuin siivillä. Erinomainen peli.
Kannattaa muuten MasterTK:nkin ottaa COD:issa suosiolla toi ensimmäinen hernepyssy käyttöön, on nimittäin ylivoimaisesti pelin paras ase. Sen kun pomppii ympäriinsä välittämättä mistään, hernarilla tappaa kenet tahansa, jos vastustajalla on käytössä jokin muu ase. Kun muilla aseilla ei ehdi edes tähdätä, niin tällä on jo ehtinyt ampua pari lippaallista, käydä vessassa ja syömässä. Attachementit tekevät tästä varmaan vieläkin ylivoimaisemman, kunhan noita saa avattua. Turhaan olen räiskinyt jollain myöhemmin avattavalla pyssyllä, kun sillä ei voita yhtäkään lähitaistelua. Sniperit ja muut ovat tässä myös yhtä tyhjän kanssa, kun porukkaa lappaa sisään ovista ja ikkunoista koko ajan.
Uskomatonta, miten komen vuoden kehitysaikana näitä aseita ei ole osattu pistää balansiin, kun itse huomaa epäbalansin päivässä.
Vuorokauden kestänyt kuherruskuukausi COD:in kanssa on nyt ohi ja täytyy kompata MasterTK:ta. Vaikka peli onkin lähes kaikinpuolin täydellinen paketti, niin ei tätä vain pysty pelaamaan menettämättä hermojaan jatkuvasti. En tiedä johtuuko tämä niistä respoista, mapeista vai uuden pelattavuuden mukanaan tuomasta nopeatempoisuudesta, mutta pelissä ei yksinkertaisesti pysy hengissä kuin kaksi sekunttia kerrallaan. Menit minne tahansa, niin aina jostain sivulta/ylhäältä/takaa tulee vihollinen joka ruippii hernepyssyllään sinut kuoliaaksi, etkä voi tehdä mitään. Jokaiseen houneeseen on vähintään kaksikymmentä sisäänkäyntiä, joten turvallista ei ole missään. Ja vaikka olisikin, niin parin sekunnin päästä taivaalta iskee jokin lasersäde tai pommi niskaan. Miinat ja C4:set on postettu, joten selustaa ei voi turvata niilläkään. Peli muistuttaa enemmän Quake III Arenaa kuin COD4:sta, joka on edelleen sarjan paras peli. Paitsi, että Quakessa tappaminen vaatii taitoa, ei sitä että näet vihollisen ennen kuin se näkee sinut.
Mutta kaikesta huolimatta en pysty lopettamaan pelaamista. Silloin kun käy tuuri ja saa tappoja, niin peli on kuin huumetta. Mitä antaisinkaan samoilla ominaisuuksilla (pois lukien tuplahypyt ja muut riehumiset) varustetusta COD4 remakesta.
Tulipa nyt heitettyä toi GTA V myös tilaukseen NetAnttilasta, 50e NAJUHLA10-koodilla. Eiköhän COD:lla ja GTA:lla pärjää aina Bloodbornen julkaisuun asti.
Ei voi valittaa NetAnttilan toiminnasta. COD: AW oli tänään noudettavissa SmartPOSTista ja pelille tuli hintaa vajaa 40e. Asioin jatkossakin tuolla, niin kauan kuin vain noita alekoodeja on käytettävissä.
Se olikin yllättävän helppoa, ekalla yrityksellä sain raahattua avaimen sille hyypiölle. Peli tosiaan helpottuu aivan jumalattomasti, kun aloittaa suosiolla alusta joka kerta.