Ei nyt varsinaisesti RetroArchiin liity, mutta Duckstation-emulaattoristaan tunnettu Stenzek on alkanut porttaamaan PCSX2-emulaattoria Xboxille. Ilmeisesti bios jo käynnistyy, joten tuskin tuossa kauaa nokka tuhisee, että emulaattori on ladattavissa. Stenzek tunnetaan emulaattoripiireissä nerona, joka on vuoden aikana vienyt PCSX2:sta aimo harppuksin eteenpäin.
Mutta RetroArchissahan on jo PCSX2-ydin, jolla voi pelata PS2-pelejä? Niin on, mutta ko. ydin on vuosia jäljessä standalone-versiosta. Monet pelit toimivat RetroArchilla surkeasti tai eivät ollenkaan. DirectX 12 -renderöinti ja save state -tuki ovat myös kovia juttua.
Tämä on massiivinen uutinen, joka saattaa tosissaan ärsyttää Sonya, joka julkaisee kohta retropelejään PS Plussassa.
Ostin GOD HANDin japsiversion heti julkaisussa syksyllä 2006. Hype oli kova ja trailereissa peli näytti mahtavalta - olihan kyseessä Mikamin uusin tuotos. ”Ball busting hard but fair!”, luvattiin trailereissa, eli vaikustasonkin pitäisi olla kohdillaan.
Kun peli vihdoin tipahti postiluukusta, oli pettymys valtava. En voinut sietää peliä. Graafisesti GOD HAND oli helvetin ruma, art styleltään ja musiikiltaan roskaa ja pelattavuus tuntui jäykältä ja itseääntoistavalta. Taisin lopettaa pelin toiseen tasoon.
Nyt reilun puolentoista vuosikymmenen jälkeen läpäisin pelin RetroArchissa. Kuten kävi Vanquishinkin kanssa - Shinji Mikamin peli siis sekin - muuttui mielipiteeni GOD HANDista täysin. Peli on ehkäpä lempipelini PS2-katalogista ja genren ehdotonta eliittiä, paras brawler-tyyppinen peli nyt ainakin. Videopelimäisin videopeli mitä olen pelannut.
Resident Evil 4, GOD HAND ja Vanquish ovat kuin Isä, Poika ja Pyhä henki - videopelien pyhä kolminaisuus ja Shinji Mikami niiden jumala.
XIM on kyllä käyttänyt paljon harkintaa ja aikaa ensimmäiseen gyro-ohjaimeensa. Pienetkin yksityiskohdat on huomioitu: gyro-moduuli esimerkiksi on sijoitettu täsmälleen keskikohtaan (muissa ohjaimissa se on ilmeisesti hieman sivussa), joka takaa kallistelutarkkuuden. NEXUS käyttää smart translatoreissa ja tikuissaan 16-bittisyyttä (65 500 mahdollista datasijaintia), kun esimerkiksi Dual Sensen tikuissa käytetään 8-bittisyyttä (256 datasijaintia). Samat tikkusensorit kuin Xbox Elitessä, mutta XIM antaa mahdollisuuden syväkalibrointiin, joka on tietenkin vuosien vieriessä iso etu ihan mahdollista driftausta ajatellen.
Tuo gyro-moduulin sijoituspaikka onkin mielenkiintoinen tieto. Voisi kuvitella, että keskellä ohjainta oleva moduuli vähentää nappien painelusta aiheutuvaa heilumista tähtäyksessä. DualSensen liipasimella ampuessa tähtäin ”hölskyy” kuin lehmänmulkku suvituulessa, jos gyron deadzone on lähellä nollaa ja sensitivity korkealla. Hölskymistä on myös R1:llä ampuessa - etenkin naputusta vaativilla kertatuliaseilla - joten käytän Apexissa neliötä ampumiseen, mikä toimii hyvin, koska oikeaa tattia ei tarvitse gyrolla hirveästi hipelöidä ampuessa ja DualSensen face buttonien liikeradat ovat minimaalisen pienet.
Itsellä kohta 140h pelikellossa, eikä peli ole vieläkään läpi. Toki tuossa lukemassa on paljon idlaamista ja gyro-ohjausskriptin viilaamista, mutta en kyllä ole ikinä pelannut yksinpeliä tuollaista tuntimäärää ennen ensimmäistä läpipeluukertaa.
1.04 patchi tuli muuten ulos ja siellä oli mielenkiintoinen korjaus, jota en uskonut ikinä näkeväni:
Lainaus
Added an option to turn camera auto rotate function ON/OFF
LUOJAN KIITOS! Olen vihannut tuota Souls-sarjan automaattista kamerasekoilua käytännössä siitä asti, kun ensimmäisen kerran pelasin näitä pelejä takanapeilla, jotka mahdollistavat juoksemisen ja kameraohjauksen samanaikaisesti. Nyt kun pelaan gyrolla, niin juoksu ja kameran ohjaus onnistuu myös samanaikaisesti, joten tuo automaattinen kamerakääntyily on yksi raivostuttavimmista asioista, joita ihmiskunta on ikinä keksinyt. Vihdoin voin juosta yhteen suuntaan ja katsoa kameralla vastakkaiseen suuntaan.
Colossal Greatswordeja on myös buffattu. Luojalle siitäkin kiitos. Elden Ring on välillä ollut yhtä helvettiä pelaajalle, joka pelaa vain noilla jättimeloilla, koska ovathan ne nyt niin hemmetin viileitä aseita. Lyöntinopeus noissa meloissa oli ennen patchia niin hidas, ettet voinut huitoa monia bosseja (Godskin Apostle...) peruslyönneillä ollenkaan, koska aikaikkuna lyönneille on aivan liian lyhyt. Käytännössä olen hakannut lähes joka bossin hyppylyöntispämmillä, treidannut tarvittaessa damagea ja rukoillut RNG-jumalilta armoa, kun mikään muukaan ei ole toiminut.
Nice! Tosiaan gyro-ohjauksen saa noilla ”smart translator” -systeemeillä erinomaiseksi: Titan Two -adapterin skriptit ajavat samaa asiaa, vaikka algoritmit eivät varmasti olekaan tuettujen pelien kohdalla aivan niin loppuun asti hiottuja kuin Xim Nexuksella.
Toivottavasti tämä nyt vihdoin saa Epinkin pelaamaan sillä Xboxillaan!
Itellä kanssa nyt 50h takana ja sellainen epämääräinen kutina persereiän syövereissä, että saattaapi olla paras pelaamani videopeli koskaan. Mutta pelaillaan tämä nyt kuitenkin rauhassa pari kertaa läpi ensin.
Flick Stick näköjään tullut Fortniteen. Tietääkseni tuo on ensimmäinen konsolipeli, jota voi pelata Flick Stick -asetuksella gyrolla. Flick Stick on ainakin paperilla paras tapa tähdätä padilla: voit tähdätä gyrolla ja oikea tatti kääntää hahmoa 360-asteisesti siihen suuntaan, johon tattia osoittaa.
Ephramin nyt ainakin kannattaa varmaan kokeilla tuota Switchin Fortnitessa. Mikäli Flick Stick tulee joskus Apex Legendsiin, niin innostukselleni ei ole enää mitään rajoja. Gyro-tähtäys jo itsessään nostaa skill ceilingiä huimasti padilla, mutta 360-asteinen kääntyminen mahdollistaisi aceu-tyylisen liikkumisen, joka on mahdollista vain hiirellä.
Elden Ringin ennakkotilaus Xboxille 35 eurolla. Tilausvaiheessa koodilla "ELDENNPK" saa vielä hinnan 33,5 euroon. Maksun voi suorittaa vaikka PayPalilla. Koodi pitäisi tulla julkaisupäivänä sähköpostiin: Discordin mukaan tuossa saattaa mennä aikansa myyjästä riippuen, tyyliin 15h siitä kun peli ilmestyy ladattavaksi. Koodin aktivoiminen vaatii VPN:ssä sijanniksi Argentiinan.
Kokeilin huvikseni ostaa tuolta Enebasta Argentiina-koodin Super Monkey Ball Banana Maniasta 4 eurolla (suomihinta 40e ), jonka sain samantien sähköpostiin. Pistin Private Internet Accessin VPN:llä sijainniksi Argentiinan, loggasin sisään https://redeem.microsoft.comiin yksityisen selauksen tilassa ja syötin koodin. Toimi suoraan, eikä tarvinnut edes syöttää Microsoftin sivuille mitään tekaistua argentiinalaista osoitetta.
Alla vielä Xbox-Now.comin Discord-kanavan postaus asiaan liittyen (tuonne kannattaa mennä kyttäilemään noita ennakkotilauksia, niin saa pelit puolet halvemmalla suomihintoihin nähden):
Lainaus
Elden Ring for 33.49 Euros Pre order your Elden Ring game now! You can claim our special discount price, if you use this tracking link plus using our special coupon code ELDENNPK.
Step by step: ▫️ Click on this link: Elden Ring 2 Xbox Live Key Argentina ▫️ Game sold out? Just change Eneba website language ▫️ Add to card via "Preorder" / "Vorbestellen" ▫️ Use your preferd payment method (e.g. PayPal) ▫️ "Got discount code?" -> ELDENNPK ▫️ Done!
You'll get your key on release day GMT-3 04:00 am (+/- hours). Already preordered? No problem! You can cancel and preorder again to get this discount price.
You can't still use this Code? Please delete your Cache and Cookies on eneba.com and click the special tracking link again!
Muistan sen kuin eilisen, kun Metroid Primen arvostelut pärähtivät ulos. Täysiä kymppejä toinen toisensa perään. Mitä helvettiä, miten tämä ole mahdollista?!, tuumasi varmasti moni. Pian hype oli itselläkin sitä luokkaa, että peli piti saada hyppysiin nyt eikä viidestoista päivä. Tilasin siis Hongkongista modatun GameCuben, joka pyöritti jenkki- ja japsipelejä, joten pääsisin pelaamaan Metroid Primeä kauan ennen eurojulkaisua. UPS toimitti konsolin heti aamutuimaan, joten koko koulupäivän sain odotella paskat housussa, tuleeko Panasonicin kuvaputkitöllöni edes pyörittämään noita import-pelejä, jotka vaativat televisiolta 60Hz-tuen toimiakseen. Koulupäivän lusittuani heitin Metroid Primen koneeseen, ja pian tuo legendaarinen intromusiikki, jonka jokainen meistä varmasti tietää, alkoikin soimaan. Kaikki oli sen arvoista, ajattelin.
Tuosta – ja pelin edellisestä läpäisystä – on nyt 19 vuotta aikaa. Olen pelaillut Metroid Primeä RetroArchilla ehkä puoleen väliin ja ainakin tähän asti peli on ollut käytännössä virheetön. Mitä helvettiä, miten tämä on mahdollista?!, on edelleen kysymys, joka juolahtaa mieleen, kun puhutaan Metroid Primestä. Jos mietitään pelejä, joiden ei yksinkertaisesti pitäisi edes olla olemassa, niin Metroid Prime on Resident Evil 4:n ohella tuon listan kärkipäässä. Kummankin pelin erinomaisuus on vain jotain sellaista, mitä on vaikea käsittää.
Peli on visuaalista silmänkarkkia alusta loppuun, ympäristöissä on sellaista kolmiulotteisuutta, jota ei näe edes nykypeleissä, peli pyörii lukitut 60 kuvaa sekunnissa, musiikit sopivat peliin täydellisesti, pelattavuus toimii paremmin kuin 99%:ssa viimeisen kolmen genin aikana ilmestyneissä ensimmäisen persoonan konsolipeleissä, Samuksen ja Morph Ballin fysiikat ovat täydellisyyttä ja mikä järjettömintä, kenttäsuunnittelu ja puzzlet ovat Super Metroidin tasoista parhautta.
Metroid Prime tai paremminkin Metroid Prihme, sillä sitä tuo peli oli ja on edelleen. Ihme.
Olen pelaillut Metroid Prime HD Editionia Switc... Xboxilla, ja sain vihdoin myös laajakuva-hackin toimimaan GameCube-versiossa. Siihen päälle vielä HD HUD -tekstuuripaketti ja FidelityFX Super Resolution -tarkennukset FSR-shaderin avulla, niin peli ei ole vanhentunut päivääkään.
Uusin Dolphin-päivitys RetroArchilla vähensi myös huomattavasti stutterointia ja paransi suorituskykyä monissa peleissä. Esim. F-Zero GX:n Sand Ocean -taso pyöri ehkä 20fps ennen päivitystä, mutta nyt se pyörii 99% ajasta 60fps. Super Mario Galaxyn stutterointi on myös pienentynyt siinä määrin, ettei se häiritse pelaamista oikeastaan ollenkaan. Olen pelaillut kumpaakin Galaxy-peliä rinnakkain DualSensen gyro-tähtäyksellä, ja voin sanoa, että nuo pelit ovat heittämällä parhaimpia 3d-tasohyppelyitä ikinä. Eikä tarvitse tähtäillä ruutua Wiimotella tai heilutella kapulaa tiettyjen liikkeiden kohdalla. Kuulemma PC:llä saa vieläpä DualSensen liipasimet toimimaan GameCube-ohjaimen tavoin, jolloin niissä on klikkaus liikeradan lopussa, joten ko. ohjain sopiii täydellisesti Dolphin-emulointiin.
Kokeilin myös vihdoin RetroAchievements-ominaisuutta, joka lisää saavutukset retropeleihin. Ominaisuus toimii erinomaisesti ja saavutuksilla on omat ikonitkin, jotka pompsahtavat ruutuun, kun avaat uuden saavutuksen. Tämä yhdessä rumble-koodien kanssa modernisoi retropelejä upeasti.
Xboxin Flycast sai "per pixel" -asetuksen, joka korjaa muutamassa pelissä (Skies of Arcadian taivas, Shenmuessa Ryon hiukset/silmät) graafisia bugeja. Ilmeisesti "per pixel" -asetus nostaa suorituskykyvaatimuksia, joten sitä ei kannata käyttää, ellei ole pakko.
Xboxin RetroArch sai puolestaan päivityksen, joka VIHDOIN korjaa USB-kovalevyltä isompien pelien latailun. Ennen RetroArch saattoi kaatuilla, jos pelin koko ylitti 3Gb.
Scanlinet saa päälle shadereiden kanssa, shaderit pitää ensin ladata Online Updaterin kautta (Main Menu > Online Updater > Update Slang / GLSL Shaders) ja ne laitetaan päälle Quick Menun Shaders-valikosta (Load > shaders_slang / shaders_glsl). Scanlinet löytyy sekä crt- että presets-alavalikoista. Jos käyttää OpenGL-näyttisajureita, joita kaikki N64-emulaattorit taitavat käyttää, niin pitää ladata GLSL-shaderit, jotka ovat erillään slang-shadereista. GLSL-shadereiden valikoima on myös huonompi. Shadereita voi säätää Shader Parameters -valikosta.
HSM Mega Bezeliä kannattaa ainakin kokeilla PC:llä. Tuota en ole ikinä päässy kokeilemaan, koska se vaatii vulkan-näyttisajurit, joita ei Xboxilta löydy. Se lisää erilaisiin CRT-shadereihin kuvaputken reunukset, joihin valonhohde osuu aidosti.
Latasin RetroArchin Steamin kautta, jotta pääsee näppärästi suoraan pelaamaan Big Picture modella, ilman että tarvii edes hiireen tai näppikseen koskea. Käyttöliittymä tehty täydellisesti, mutta en tiedä, onko Steam-versio samalla tavalla ajantasalla aina?
Ja ylipäätään noista coreista. Onko ne jotain ns. "laittomia", joita pitää kaivella jostain netin uumenista, vai löytyykö sivusto, josta löydän kaiken suoraan. Ostin N64-ohjaimen usb-mallin ja joka paikassa näkyy eri core-suosituksia, mutta koskaan ei suoraa latauslinkkiä.
On ajantasalla.
PC:llä nuo coret pitäisi saada ladattua suoraan ohjelmalla, eikä niissä tai emuloinnissa ole mitään laitonta. Biosit pitää itse kaivaa goog... siis dumpata niistä omista konsoleista, joita aikoo emuloida.
RetroArch voi vaikuttaa aluksi helvetin monimutkaiselta viritykseltä, mutta trial and error -kokeilun jälkeen sen logiikan lopulta kyllä ymmärtää. PC:llä vielä kaikki toimiii varmasti huomattavasti Xboxia paremmin, kun löytyy ajureita joka lähtöön, eikä tarvitse tehdä mitään kompromisseja missään. Kunhan saan joskus peli-PC:n hankittua, niin RetroArch on ensimmäinen sovellus, jonka lataan.
4K Shenmue patchatulla japanilaisella ääniraidalla kuulostaa ja näyttää upealta! Samoin arcade perfect -versio Ikarugasta. Shenmue vaatii Transparent Sorting -asetukseksi ”Per Strip”, muuten Ryon silmät bugaa. Devaajan mukaan ”Per Pixel” -asetus tulee myöhemmin, mikä takaisi täysin bugittomat grafiikat.
Jos ei VPN:llä kikkailu kiinnosta, niin Unkarin Xbox Storesta saa pelejä usein Suomi Storea halvemmalla. Ostin juuri Splinter Cell Chaos Theoryn reilulla 2 eurolla, kun se olisi maksanut Suomi Storessa 6 euroa. HUIKEITA säästöjä!
Menet vain Unkarin Storeen, kirjaudut sisään Xbox-tiliisi ja ostat pelin luottokortilla (PayPal ei kaiketi toimi). Ko. Chaos Theory -alennus tarvitsee Xbox Ultimaten / Xbox Live Goldin, mutta tuolla tuntuu olevan lähes kaikki pelit Suomi Storea halvemmalla.
Panzer Dragoon Orta (4K/60fps/HDR) on näköjään tuolla Unkarin Storessa 1,37 euroa ilman mitään alennuksia, eli ole sekään hinnalla pilattu. Pelin osto onnistui suoraan konsolilta, kunhan vaihtoi vaan sijainniksi Unkarin. Maksu suoraan luottokortilla.
Pitääpä penkoa, mitä kaikkea tuolta oikein saa halvalla.
Final Fantasy XIII-2 on tullut Game Passiin. On muuten silmämunat sulattavaa kamaa FPS Boostilla ja Auto HDR:lla. Aivan absurdia, että 360-peli näyttää tuolta. Final Fantasy X HD näytti myös upealta Auto HDR:llä. FFXII:sta pitäisi myös kokeilla.
Jos ei VPN:llä kikkailu kiinnosta, niin Unkarin Xbox Storesta saa pelejä usein Suomi Storea halvemmalla. Ostin juuri Splinter Cell Chaos Theoryn reilulla 2 eurolla, kun se olisi maksanut Suomi Storessa 6 euroa. HUIKEITA säästöjä!
Menet vain Unkarin Storeen, kirjaudut sisään Xbox-tiliisi ja ostat pelin luottokortilla (PayPal ei kaiketi toimi). Ko. Chaos Theory -alennus tarvitsee Xbox Ultimaten / Xbox Live Goldin, mutta tuolla tuntuu olevan lähes kaikki pelit Suomi Storea halvemmalla.
Aloitin Silent Hill 3:sen mairea hymy kasvoillani. Kjeh kjeh, onpa hauska pelata nykyään näitä pelejä, jotka aiheuttivat valtaisaa housuunpaskomista aikoinaan! Eipä paljoa enää nykyään pelota tuommoiset 2000-luvun alun… MITÄ VITTUA?!
Kuulen aivan selvää töminää jostain yläkerrasta, kun menen yhteen ihan alussa olevaan safe roomiin. Aivan jäätävän kylmät väreet kulkevat pitkin kehoa. Minun piti useamman kerran putkeen triggeröidä tuo ääni uskoakseni, että se tulee tosiaan tästä pelistä, eikä yläkerran naapurista.
Aivan maagista äänisuunnittelua, joka luo tunnelmaa enemmän kuin mitkään raytracingit tai virkistystaajudet voisivat ikinä luoda. Suljin pelin ja pyyhin sen mairean hymyn kasvoiltani. Huhhuh.
Pitääpä testata. En aikoinaan saanut siltä RetroArch tyypiltä whitelistausta.
Edit: Hyvin toimii. Testailin jotain NES/SNES pelejä ja Gamecubeakin. Onkos Scarfilla jotain suositussäätöjä esim gamecube peleille?
EFB Scale niin korkealle kuin sen saa, ennen kuin peli/ääni alkaa lagaamaan. Audio Mixer Rate voi olla 48000. Max Anisotropyyn ei kannata koskea, koska korkeammat arvot saattavat rikkoa tekstuureita joissain peleissä Dolphin-ytimellä (PCSX2-ytimellä tuo Max Anisotropy toimii ilman ongelmia). GC/Wii-pelien Dolphin Wiki-sivu kannattaa tarkistaa, jos on jotain pelikohtaisia säätöjä joita kannattaa tehdä. Load Custom Textures päälle, jos haluaa HD-tekstuuripaketteja käyttää ja Internal Cheats Enabled päälle, jos haluaa 60fps -tai laajakuvakoodeja käyttää. Koodeja löytyy netistä ja ne heitetään FTP:llä kansioon LocalState > saves / User / GameSettings, nimeksi tulee pelin ID-koodi.ini, eli esim. Super Mario Sunshinen kohdalla GMSE01.ini. Tekstuuripaketit puolestaan menevät kansioon LocalState > saves / User > Load > Textures.
NES/SNES-peleissä kanattaa laittaa "Run-Ahead to Reduce Latency" päälle (1-3 framea pelistä riippuen), löytyy Quick Menun Latency-valikosta. "Snes9x - Current" on varmaan paras SNES-ydin, vähiten input lagia ja siihen saa esim. rumble-koodit päälle. Kivempi ampua esim. Megamaneissa, kun charge shotissa on rumble. "BSNES HD beta" -ytimellä voi pelata SNES-pelejä 480p:nä ja esim. Super Metroidia ja Super Mario Worldia laajakuvahackseilla. Run-Ahead-asetus pitää BSNES:issä laittaa päälle Quick Menun Options-valikosta, ei Latency-valikosta.
Fast-Forward (Toggle) kannattaa myös mapata esim. oikean tatin klikkaukseen (Settings > Input > Hotkeys), niin voi kelata kaikki turhat kohtaukset pois peleistä.
Shaderit ovat RetroArchin suola. Ne kannattaa päivittää Main Menu > Online Updater > Update Slang Shaders. Shaderit laitetaan päälle Quick Menun Shaders-valikosta (Load > shaders_slang). Yksi hyvä shader preset ylösskaalatuille GameCube/Wii-peleille on SMAA+FSR.slangp (slangp eli shader preset, jossa on yhdistelty useampaa shaderia). SMAA pehmentää reunoja ja FSR tarkentaa kuvaa. Shadereita voi muokata Shader Parameters -valikosta.
Alla muutama kuva Super Mario Galaxy 2:sta EFB Scale x6 -asetuksella, 4K-tekstuuripaketilla ja SMAA + FSR -shadereilla:
Tähtäyssysteemi kun vielä toimii DualSensen gyrolla, niin voilá! Harmi, etten ole keksinyt, miten noita lentelyosuuksia/tasapainottelutasoja pystyy pelaamaan, kun jostain syystä Wiimoten kallisteluja ei saa mapattua Xboxilla ohjaimen tattiin. Voi olla, että vaatii standalone-version Dolphinista.
Minusta tuntuu, että CRT-shadereiden graalin malja on nyt myös löytynyt. CRT Guest Advanced shader on varmaankin kaikenkattavin CRT-shaderi, joka on olemassa. Sillä saa kuvasta juuri sellaisen kuin haluaa. Löysin ko. shaderiin aivan taivaalliset säädöt, jotka saavat etenkin PS2-pelit eloon. Pimeässä huoneessa OLED:illa ja Black Frame Insertionilla katson jättimäistä kuvaputkea, en OLED:ia. *haistaa omaa pieruaan* Kyllä siinä analogisessa kuvassa vain on sitä jotain, ennen oli kaikki paremmin!
Kyseisen shaderin saa tallentamalla alla olevan koodinpätkän muotoon "Nimi.slangp", esim "Parhauden kyyneleet.slangp" ja siirtämällä sen LocalState > shaders, ja lataamalla sen Quick Menu > Shaders > Load > "Parhauden kyyneleet.slangp". Slang Shadersit pitää olla myös päivitetty Online Updaterin kautta.
Shader Parameters -valikosta kannattaa vielä vähän pehmentää kuvaputken reunoja kohdassa "Border smoothness" laittamalla esim. arvon 250. "CRT Mask: 0:CGWG, 1-4:Lottes, 5-7:'Trinitron'" -asetuksen voi laittaa kohtaan 8, jos haluaa spoilereissa olevista kuvista 3rd Striken / Progearin kaltaisen superrealistisen kuvan, mutta mielestäni tuo seiska-asetus näyttää paremmalta isolla töllöllä.
Jos emulaattoreilla leikkiminen kiinnostaa, niin nyt noita saa asenneltua ilman minkäänlaista whitelist-systeemiä. Edge-selaimella vain ko. linkki auki ja ohjelmat lataukseen. Kun tuo whitelist-systeemi oli vielä olemassa, niin sitä kautta yli 10,000 käyttäjää on noita ohjelmia lataillut, eikä yhtäkään käyttäjää ole bannattu. Itse olen lataillut varmaan kymmeniä eri versioita RetroArchista pelkästään. Ohjelmat ovat myös Microsoftin virallisessa Storessa, joten on vaikea kuvitella, että käyttäjiä bannattaisiin. Emulaattorit eivät myöskään ole laittomia, vaikka toki rikkovatkin MS Storen käyttöehtoja. MS yleensä poistaa nuo sovellukset parin viikon välein, minkä jälkeen esim. RetroArch pitää ladata uudestaan, jos siihen haluaa tulevia päivityksiä. Vaikka MS poistaisi sovellukset kaupasta, ne eivät häviä mihinkään käyttäjän Xboxista.
Tiedostojen siirtelyyn tuo Durango FTP on hyvä softa, jolla voi tietokoneelta siirrellä biosit ym. Xboxille. Pelit kannattaa pitää ulkoisella kovalevyllä.
Dreamcast-emulaattori Flycastin kehittäjä aloitti myös eilen tekemään standalone-versiota Xboxille. RetroArchin Flycast-ydin ei tue DirectX 11:sta, joten Xboxilla käytetään ANGLE-käännöstä OpenGL:stä (jota Xbox ei siis tue natiivisti), minkä takia jotkin Dreamcast-pelit eivät toimi täydellisesti. Standalone-versio korjannee asian.
Huhheijaa tätä peliä! Fiesta-pelimuoto aukesi (Team Slayeriä random-aloitusaseilla), minkä lisäksi jotain skinejä saa availtua. Mikäli tulevaisuudessa saavat tasaiseen tahtiin puskettua ulos oikeasti hauskoja pelimuotoja ja ilmaiseksi pelaamalla avattavia skinejä, niin tätä peliä tulee hakattua ja paljon. Tuo core gameplay on sen verran rautaista kamaa tällä hetkellä. Tällaiset hauskat eventit myös pitävät pelin paremmin hengissä, niin ei tarvi sitten tulevaisuudessa pelata jenkkiservereillä, kun Euroopasta ei löydy ainakaan Xbox-pelaajia loputtomasti.
Fiestassa pääsee vihdoin myös kunnolla kokeilemaan eri aseita, kun ei niitä jaksa alkaa noissa peruspeleissä metsästämään ja kuolet kuitenkin heti sillä sekinnilla, kun löydät haluamasi aseen. Esim. kiikarikivääri on aina kiven alla, eikä sillä ehdi ampumaan laukaustakaan. Mutta äärimmäisen tyydyttäviä nuo aseet ovat kyllä melkein kaikki käyttää.
Peli on muuten täysin rikki Dolby Visionilla. Laitoin normi-HDR:n päälle, niin ne pastellinsävyiset shieldit muuttuivat neonvärisiksi. Peli alkoi muutenkin näyttää kummasti paremmalta.
Hyvä ensivaikutelma kyllä Dolby Visionista, kun ensimmäinen sitä natiivisti tukeva peli näytti tuolta.
Ei helvetti, mitä tunteiden vuoristorataa tämä peli on. Olen aivan koukussa. Täysin sama fiilis kuin Halo 2:n kanssa aikoinaan. Välillä tekisi mieli ottaa tuo musta pönttö ja heittää se ikkunasta helvettiin. Sitten pääseekin kunnon flow-tilaan ja peli on parasta vuosiin.
Alan viimein tottua tuohon paskaohjaukseen ja BR:n bursteihin. Sain kyykkäilyn myös lihasmuistiin strafe-liikkumisen tueksi ja slaidailujakin osaan käyttää järkevämmin. Sisäinen halonhakkaajani on pikkuhiljaa heräilemässä!
Alan myös rakastua palavasti tämän pelin estetiikkaan. Tai no olen rakastanut Halojen estetiikkaa alusta asti, mutta Infiniten pastellinsävyt sopivat peliin kuin voisilmä puuroon. Meinaan siis lähinnä noita shieldien eri värisävyjä, joita voi valikoistakin vaihtaa. Itse valitsin vihujen ”UI color” -sävyksi limenvihreän. Tuntuu, että on jotenkin helpompi osuakin, ehkä tuon takia oli vaikea osua BR:llä mihinkään, mene ja tiedä.
On kyllä hämmentävää, miten peliä on väännetty ainakin viisi vuotta, eikä moninpelimoodissa ole mitään tekemistä. Mihin se kaikki aika on käytetty? Miksi pelissä ei ole edes yhtä Team Slayer -pelimuotoa?
Ranked on joo ihan jees, mutta verrattuna Halo 2:n legendaariseen Rankediin, tuntuu tuo pistetytyssysteemi aika kasuaalilta. Mikä on toki tavallaan hyväkin juttu, mutta rankit menettävät merkityksensä, jos vain grindaamalla pystyy nousemaan korkealle. 343:lta myös hyvin 343:mainen veto käyttää jotain joka pelissä nähtyjä, geneerisiä Bronze-, Silver-, Gold-, jne. titteleitä. Halo 2:ssa oli ikoniset 0-50 ikonit ja Halo 3:ssa arvomerkit.
Ja voi että, mitä kaikkia kustomointijuttuja noiden haarniskojen ympärille oltaisiin voitu rakentaa. Mutta ei, jostain perus värivaihtoehdoistakin joutuu maksamaan. En yhtään yllättyisi, vaikka tuo Free 2 Play -päätös oltaisiin tehty jo senkin takia, ettei pelissä yksinkertaisesti ole mitään avattavaa, jotta siitä kehdattaisiin pyytää täyttä hintaa julkaisussa.
Entä missä on statsit? Olisi edes jokin indikaattori siitä, onko parantanut peliään vai ei.
EDIT: Joo, ei kestä kyllä mielenterveys tätä Rankedia. Platinum 4:ssä mennään soolona ja nyt alkaa haastekin kasvamaan, eikä rankki nousekaan enää jatkuvasti. Eli ei tämä nyt niin hirveästi Halo 2:sta eroa. Mutta ei saatana jaksa tota, että siellä tiimissä on aina se yksi tyyppi, joka vetää kaiken päin persettä. Oddballissa tuntuu myös olevan täysin mahdotonta saada tiimikavereita, jotka noukkivat pallon. Sitten on se yksi sankari, joka räiskii jossain hevonkuusessa BR:n kanssa eikä edes yritä tehdä tehtäviä.
Olen myös aika varma, että peli heittää pelaajan milloin millekin serverille, jossa on sillä hetkellä jonossa olevia pelaajia. Tämä taas vaikuttaa pingin myötä siihen, kuinka hyvin tai huonosti nuo BR-burstit menevät perille.
Pitää ottaa vähän kitinöitä takaisin. Valitsin Dolby Atmos for Headphones -softasta elokuvamoodin päälle ja nostin kuulokevahvistimen volaa kunnolla ylöspäin, niin tuo äänimaailma aukesi kunnolla! Tässä on vähän sama juttu kuin Capcomin peleissä (joissa myös saa vaihtaa Dynamic Range -asetusta), että jostain syystä tuo äänenvoimakkuus on ainakin luureilla pelatessa muita pelejä tuhnumpi.
EDIT: Battle Riflella kuulemma pääosuma ei tee yhtään enempää damagea kuin kroppaosuma, jos shieldit eivät ole alhaalla. Enpä tätäkään tiennyt. Turha siis nysvätä niitä headshotteja ennen kuln shieldit ovat poissa.
Tekeekö muut pyssyt päähän enemmän damagea kun on suojat päällä (snipu tietty)? Esim toi normirynkky tai pisla?
Ei pitäisi tehdä. Tässä on kyllä paljon vielä opittavaa, kun ei tunne noita aseita kunnolla. Esim. onko rekyyli kyykyssä ammuttaessa pienempi? Onko Battle Riflessä kuinka paljon ns. bloomia?
Pitää ottaa vähän kitinöitä takaisin. Valitsin Dolby Atmos for Headphones -softasta elokuvamoodin päälle ja nostin kuulokevahvistimen volaa kunnolla ylöspäin, niin tuo äänimaailma aukesi kunnolla! Tässä on vähän sama juttu kuin Capcomin peleissä (joissa myös saa vaihtaa Dynamic Range -asetusta), että jostain syystä tuo äänenvoimakkuus on ainakin luureilla pelatessa muita pelejä tuhnumpi.
EDIT: Battle Riflella kuulemma pääosuma ei tee yhtään enempää damagea kuin kroppaosuma, jos shieldit eivät ole alhaalla. Enpä tätäkään tiennyt. Turha siis nysvätä niitä headshotteja ennen kuln shieldit ovat poissa.