|
1681
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Se pakollinen mättöpeliketju.
|
: 19.02.2011 16:23
|
Luotettavien lähteiden mukaan MvC3:n nettikoodi on täyttä paskaa.
What happen?
Kiinnostaa tietää ihan siltä kantilta, kun Capcomilla on todistettavasti käytetty GGPO:ta niiden julkaisuissa. Mikä tässä nyt kusi?
Kunhan eivät kusisi 3rd Striken nettikoodia...
|
|
|
1682
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 11.02.2011 10:48
|
Pelasinpa vihdoinkin Super Metroidin läpi. Ihan tajuttoman hyvä peli! Tiesin kyllä, että kyseessä on yksi parhaista 2d-seikkailuista, mutta tämä ylitti ennakko-odotukset moninkertaisesti.
Harvoin käy niin, että tekisi mieli aloittaa samantien alusta. Täydellisyyttä hipova peli ja TOP5-kamaa.
|
|
|
1686
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 05.02.2011 11:14
|
KZ2:n erinomainen pelattavuus, jossa korostui aseiden raskaus ja ylipäätään fyysisyys, on vaihdettu ilmapallokontrolleihin.
Kuulostaa huomattavasti paremmalta kuin KZ2:n lagiset paskakontrollit. Tätähän voi ehkä jopa pelata. Niin tai sitten vaan pysyisit niiden triljoonan muun ilmapallopelin parissa? Juuri tuon turhan whinetyksen vuoksi loistavat, KZ2:sta lähtöisin olevat perusteet on kustu. KZ2:n kontrollit vaativat totuttelua, ennen kuin niitä oppi rakastamaan. EDIT: Unohtui mainita nuo korvia riipivät kuollonkorinat, joita kuolevat äijät pitävät. Ne alkoivat ärsyttämään ensimmäisen kolmen minuutin jälkeen. Miten vitussa kukaan peliä testannut henkilöä ei ole moista muka huomannut? Killzone 2 -videoita katsellessa tajuaa, miten loistava peli olikaan pohjimmiltaan kyseessä. Vertailukohtana Killzone 3. Ulkoasu niin HUDin, hahmojen, aseiden kuin kenttienkin osalta sekä pelattavuus ja äänet... KAIKKI on huonompaa.
|
|
|
1687
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 04.02.2011 19:30
|
Killzone 3:n moninpelibeta. Paskaa. Tästäkin piti sitten tehdä taas yksi uusi COD-kopio.
KZ2:n erinomainen pelattavuus, jossa korostui aseiden raskaus ja ylipäätään fyysisyys, on vaihdettu ilmapallokontrolleihin. Äijätkin kuolevat paljon aikaisempaa nopeammin, joten ampumisessa ei ole mitään haastetta, koska rekyyliäkään ei enää ole. Sen kun juokset pää kolmantena jalkana liipasin pohjassa.
Betan ainut kenttä (vai oliko niitä enemmänkin, kaikki näyttää samalta harmaalta paskalta) vaikuttaa myös umpisurkealta ja tuntuukin että joku juoksee koko ajan selkään, olit sitten missä tahansa tai vaikka vasta respannut jonnekin. Kaikki KZ2:n huonot ominaisuudet on silti jätetty peliin, joten joka paikassa pörrää jos jonkinmoista bottia ja härveliä, ettei pelaaja vahingossakaan saisi hengähdystaukoa missään välissä.
Peli muuttuu varmasti ajan saatossa KZ2:n tavoin vieläkin paskemmaksi sitä mukaan kun pelaajien levelit nousee ja lisäominaisuuksia aukenee. Pelaajamäärää on sentään tajuttu laskea, mutta ei se tätä peliä pelasta.
|
|
|
1688
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Android - Se ainoa oikea vaihtoehto parhauteen
|
: 03.02.2011 14:30
|
Parhaus paranee muuten, mutta oma Galaxyni on taas alkanut tökkimään ihan helvetisti. En tiedä olenko ladannut liikaa kaikkea paskaa (en mielestäni) vai synkkaileeko Spotify ja välillä käytössä oleva Beejive IM-sovellus ja aiheuttavat sitä kautta hidastelua. Joka tapauksessa hermot meinaa mennä.
Jos formatoin koko paskan, niin kai nuo sovellukset saa ladattua ihan normaalisti uudestaan?
|
|
|
1689
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Dark Souls
|
: 02.02.2011 13:35
|
Loistavaa, Demon's Souls on ollut toistaiseksi tämän genin paras peli, joten helposti vuoden odotetuin peli kyseessä.
Toivottavasti co-op olisi paremmin suunniteltu, tai varmasti onkin, kun tämä kerran X360:llekin tulee. Ei siis mitään kankeaa kirjoittelua kesken pelin tai idioottimaista peliinliittymissysteemiä, jossa kaikki muut paitsi se kaveri liittyvät peliin.
|
|
|
1691
|
Yleinen / Pelikeskustelu / NGP/3DS - kannettavan pelaamisen uusi sukupolvi
|
: 27.01.2011 11:39
|
Paljon kiinnostavampi kuin 3DS ja sen rumat "kolmedee" N64-pelit. Molemmat vehkeet ovat rumia, mutta PSP2:ssa on sentään tatit ja se näyttäisi vievän käsikonsoleita teknisesti aimo harppauksen eteenpäin. Toivottavasti vehkeeseen saisi joskus tulevaisuudessa ladattua PS2-pelejä.
PSP2 menee ostoon jos rahatilanne antaa myöten, 3DS:sta odotan Lite-versiota.
|
|
|
1692
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature
|
: 26.01.2011 18:19
|
Crysis 2:nen moninpeli on ainakin X360-demon perusteella täyttä rautaa. Ainakin vielä näin alussa, kun kaikkia kamoja ei saa unlockattua eikä mitään ylivoimaista settiä ole tullut vastaan. Näyttävin konsoli-fps, mitä olen pelannut ja pelillinenkin puoli tuntuisi olevan enemmän kuin kohdillaan. Vähän ehkä kankeampi kuin COD pelattavuudeltaan, mutta toisaalta vain ihan hyvä ettei peli ole samanlaista adhd-koohottamista.
Nanosuit tekee pelistä oikeasti tuoreen tuntuisen. Ai sitä fiilistä, kun koijaa porukkaa "näkymättömyys -> juokse suojaan -> hyppää esteiden yli -> yllätä vihollinen takaapäin -> väännä niskat nurin" -kombinaatioilla.
Killstreakitkin on tehty järkevästi, toisin kuin paskassa MW2:ssa. Raadoilta pitää kertätä dog tagit, joiden mukaan killstreak-palkinnot määräytyy. Pelkkä kyykkypaskaruippiminen ei siis enää riitä. Avattavaakin on mielettömästi ja Crytekin jätkillä on tyylitaju kaikin puolin kohdillaan, eli kaikki toimii valikoista lähtien.
Yllätyin täysin ja tulen kokoversionkin oikein ostamaan. Alunperin ajattelin että waretan PC-version ja kokeilen yksinpeliä, mutta enää moinen ei juurikaan kiinnosta.
|
|
|
1693
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Kysy & Vastaa
|
: 23.01.2011 12:26
|
Sanokaapas joku, mistä saisi Haglöfsin Tight Pro XL -repun tilattua. Juuri ko. malli pitäisi saada, eikä tätä tietenkään tunnu olevaan missään suomikaupassa tarjolla. Ulkomaalaisetkin kaupat kelpaavat, kunhan hinta ei menisi suositushinnan (~120e) yli. Saiskohan tota tilattua jostakin kivijalkaliikkeestä, joka myy Haglöfsia muutenkin? Ite oon ainaki saanu tällä tavalla tilattua kaupan kautta kenkiä, joita ei ole hyllyssä. Juu, niin kai tässä pitää toimia. Pitää käydä täkäläisten jälleenmyyjien luona kyselemässä.
|
|
|
1694
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja
|
: 21.01.2011 19:13
|
Ehei, jos sun itkuvirret kohdistuisi tosiaan vain Disney-elokuviin, niin tuskin täällä kukaan alkaisi ärtymään. Mutta kun kyse on joka vitun asiasta. Ehkä se on vain sitä synnynnäistä trollaamista tai jokin hipster-geeni, joka pakottaa vihaamaan kaikkea, mistä massat sattuvat pitämään.
Hipster? Itkuvirret? Ymmärtäisin pelkosi, jos oikeasti olisin joku massoja vihaava hippi, mutta kuten näet, olemme pelaajalaudalla, jossa monesti ilmaisen mielihyvääni massoille tuotettuja tuotteita kohtaan. Tietenkin yksi tapa katsoa maailmaa on nähdä sellaiset ihmiset kyynisinä ja surkeina tapauksina, jotka eivät enää lapsille suunnatuista elokuvista pidä, mutta en koe sen parantavan kenenkään elämänlaatua. Toivottavasti pääset turhautumisestasi yli hyvä mies. Selvästikin missaat pointtini joko tahallaan tai tahattomasti. Muistaakseni tätä samaa soopaa jauhettiin jossain Pixar-leffoja koskevassa ketjussa. Jos tosiaan väität, että Disneyn tai Pixarin leffat ovat vain lapsille suunnattuja elokuvia, niin olkoon sitten niin. Mutta tarviiko siitä(kin) tulla narisemaan naurettavan provosoivalla tavalla? "Lässynlässyn hampaatonta paskaa", anna mun kaikki kestää. Miksi edes katsot näitä elokuvia? Luulisi että tässä viimeisen 20 vuoden aikana olisit jo tajunnut Pixar-elokuvien suuntauksen, puhumattakaan Disneystä, joka on suoltanut animaatioita viimeiset 70 vuotta. Ei ne sun takia ala muutamaan suuntauksiaan, onneksi.
|
|
|
1695
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja
|
: 21.01.2011 18:43
|
Se että esittämäni kritiikki Disney elokuvia kohtaan herättää noin suurta ärtymystä, kertoo kyllä enemmän sinun itsetunnostasi kuin minun egoilustani.
Ehei, jos sun itkuvirret kohdistuisi tosiaan vain Disney-elokuviin, niin tuskin täällä kukaan alkaisi ärtymään. Mutta kun kyse on joka vitun asiasta. Ehkä se on vain sitä synnynnäistä trollaamista tai jokin hipster-geeni, joka pakottaa vihaamaan kaikkea, mistä massat sattuvat pitämään.
|
|
|
1696
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja
|
: 21.01.2011 18:32
|
Enpä Disneyn ja Pixarin leffoja voi katsoa kuin visuaalisen laadun kannalta enää. Ei se juoni eikä kerronta niissä tule koskaan olemaan muuta kuin lässynlässyn hampaatonta paskaa.
Niin koska jokaikisen leffan täytyykin olla kerronnaltaan jotain diippiä sormenheristelypaskaa, jonka nähtyään voi tulla egoilemaan foorumeille ja näyttämään miten paljon paremmista elokuvista pitääkään. Miten jokainen sun viesti on aina tota samaa "oon parempi kuin muut" -homoilua, oikeesti? Onko sulla niin huono itsetunto vai mistä kiikastaa?
|
|
|
1697
|
Yleinen / Vapaa sana / Vs: Kysy & Vastaa
|
: 21.01.2011 16:56
|
Sanokaapas joku, mistä saisi Haglöfsin Tight Pro XL -repun tilattua. Juuri ko. malli pitäisi saada, eikä tätä tietenkään tunnu olevaan missään suomikaupassa tarjolla. Ulkomaalaisetkin kaupat kelpaavat, kunhan hinta ei menisi suositushinnan (~120e) yli.
|
|
|
1698
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja
|
: 21.01.2011 16:50
|
Kaunotar ja hirviö, eikös se nyt ole ainakin lapsille. Muksujenko kanssa katsotte?
Höpö höpö, mahtava leffa, yksi Disneyn parhaista. Itse en tosin osaa elokuvaa ilman nostalgiahuuruja katsoa, mutta luulisi että suurin osa täältäkin on leffan skidinä nähnyt (poislukien Melfice, joka taitaa lähennellä jo neljänkympin kriisiä).
|
|
|
1699
|
Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Re: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja
|
: 21.01.2011 14:54
|
Enpä tiedä miten Blu-Ray tuosta voisi enää parantaa.
Ihan helvetisti. Animaatiot ovat olleet ehkä visuaalisesti sykähdyttävimpiä kaikista leffoista, joita HD:na on tullut katsottua. Mainitaan nyt Pixarin itsestäänselvyyksien lisäksi kaikki Disneyn leffat (Beauty and the Beast viimeisimpänä), Ghost in the Shellit, Cowboy Bebop -leffa, Miyazakin Ponyo ja The Castle of Cagliostro, Tekkonkinkreet, jne. Kaikki ovat olleet ihan eri luokkaa kuin DVD-versiot. Odotan sitä päivää kun pääsen korkkaamaan Henkien kätkemän HD:na.
|
|
|
1702
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Android - Se ainoa oikea vaihtoehto parhauteen
|
: 12.01.2011 20:04
|
Huhhuh, sainpahan vihdoin päivitettyä Galaxy S:n 2.2:een. Puhelin päätti yhtäkkiä ilmoittaa, ettei ohjelmia saa olla käytössä USB-yhteyden aikana, joten pikaisella googletuksella tajusin pistää Launcher Pron pois päältä (task managerista sulkeminen kun ei riittänyt) kokonaan. Nyt ei tarvitse taas vähään aikaan koskea Kiesiin kepilläkään, toivottavasti 2.3:en kanssa on vähemmän ongelmia sitten joskus.
Spotify premium tuli myös hankittua, joten nyt voi kuunnella lähes mitä tahansa lähes missä tahansa. Myös TVkaistan hankkimista olen pohtinut kotikoneelle (maksaa Spotifyn premiumin tavoin 10e/kk), mutta jostain käsittämättömästä syystä Android-tuki vaatii 12 euron hintaisen tekstiviestin lähettämisen jonnekin helvettiin. Noh, en tuota ole puhelimen takia hankkimassakaan, mutta olisihan se hienoa, jos tv-ohjelmatkin saisi ängettyä kännykkään.
|
|
|
1703
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto
|
: 12.01.2011 19:34
|
Tilasin MEElectronisin M9-nappikuulokkeet ko. firman kotisivuilta postikuluineen 20 eurolla. Paketti lähti 6. päivä ja tuli eilen postiluukusta eli uskomattoman nopeasti. Näiden on kehuttu olevan parhaat kuulokkeet tässä hintaluokassa (ja vähän ylemmässäkin), joten oli kokeiltava kun kämppis onnistui hävittämään mp3-soittimeni ja kuulokkeet siinä samalla. Hyvältä kuulostaa ainakin Spotifyn high quality -striimi Galaxy S -puhelimessa. Illemmalla testailen vielä Androidin maksullisella PowerAMP-soittimella mp3:sia. Mukana tuli myös pieni kantohässäkkä ja erikokoisia kuulokenappeja. Aika lyömätön diili tähän hintaan.
|
|
|
1704
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Shoot 'Em Up!
|
: 06.01.2011 14:59
|
Siis tottakai tarvii muuntajan, jos japsiboksia meinaat Euroopassa pelata. Äly hoi! Toivottavasti sulake hoiti hommansa, etkä käräyttänyt koko vehjettä.
|
|
|
1705
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Kaiuttimet, kuulokkeet, äänentoisto
|
: 04.01.2011 16:03
|
Ennestään omistan AKG K271 mkII:set, joita olen soittanut 20€ halpisvaffarin läpi. Ja olen ollut tyytyväinen, pidän näiden neutraalista, selkeästä ja erottelevasta soinnista paljon. Bassojytkeen kuuntelemiseen eivät varmasti sopivimmat, mutta kyllä näillä esim. elektronista musiikkiakin mielellään kuuntelee. Mutta nyt tekisi mieli jotain parempaa, ja varsinkin AKG K701:set kuumottelis, kun alle 200€ hintaan ovat saatavissa, mutta nettikonsensuksen mukaan vaativat kuulokevahvistimen kaverikseen, lähinnä tukemaan alapään toistoa. Dilemmana on, että saako mistään ~100€ kuulokevahvaria, joka toimisi noiden kanssa?
Alemman hintaluokan kuulokevahvareista FiiO E7 on varmaankin ihan hyvä valinta. Kannattaa katsella Head-fi.orgista tarkemmin, mitä tosta sanotaan ja pelittääkö hyvin AKG 701:sten kanssa.
|
|
|
1706
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi?
|
: 22.12.2010 17:43
|
Vanquishin hakkasin itsekin läpi. Muutamaa ihan hyvää ideaa lukuun ottamatta suht puuduttavaa räiskimistä. Hyvä, että läpi jaksoi pelata, vaikka pelillä oli mittaa vain se reilu viisi tuntia.
- Perusvihut olivat uskomattoman tylsiä niin designiltaan kuin pelitavaltaan. Helvetin mielenkiintoista ruippia niitä samoja rumia robotteja päähän jostain kilsan päästä. Bossit olivat myös kehnoja paria poikkeusta lukuun ottamatta.
- Miksi peliin piti tunkea jotain apinoita "auttamaan" pelaajaa? "GET OUT OF THE WAY GEEET OOOUUTTT OOOFFF THEEE WAAAYYYY", voi vittujen kevät! Apulaiset eivät tee mitään muuta kuin kuolevat tai seisovat päähenkilön edessä. Ja se muka-niin-karski-merimies-äijä, jonka ääninäyttelijä pitäisi viedä saunan taakse. Argh!
- Kaikki kentät oli samaa copypastea alusta loppuun. Graafisesti hieno peli, mutta Shinji Mikami saisi jo luovuttaa näiden tylsänkliinisten robottipelien kanssa á la P.N.03.
- Uskomattoman paska juoni ja hahmot. Juonesta en tajunnut hevonpersettä ja loppu oli uskomatonta kuraa. Puhumattakaan Platinium Gamesin "ammutaan pelin lopuksi asteroideja" -fetissistä. Enkä edes muista päähenkilön nimeä. Vähän sama juttu kuin Bayonettan kanssa. Mikamin ja Kamiyan aikaisemmat pelit olivat ihan yhtä korneja mutta hyvällä tapaa. Jos pelaan pelin joskus God Hardilla, niin pistän ääninäyttelyn suosiolla japaniksi.
- Augmented Reaction Suit oli todella siisti. Aseitten päivittely oli ihan ok, vaikkei tämä mikään RE4 ollutkaan. Oli ainakin jokin syy avata triljoonittain niitä laatikoita. Päälleliimattu ominaisuus kuten niiden kultaisten figuureidenkin ampuminen.
- Meleetä sai/kannatti käyttää aivan liian vähän. Liikaa suojien takana jumittamista eikä peli kannustanut minkäänlaiseen ryysimiseen.
- Ei mitään kunnon palkintoa läpipeluusta. Aseiden statsitkin nollaantuu. God Hardilla ilmeisesti ammutaan kaikkea vain kymmenen kertaa kauemmin.
Kaiken kaikkiaan pettymys. Toivottavasti Mikamin seuraava projekti ei olisi samalla lailla juosten kustu yhden tempun ihme.
|
|
|
1707
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 19.12.2010 00:10
|
Jaa, tuo telsu olikin 50 Hz...
Miten tämä on edes mahdollista? Itsekin hieman yllätyin kun Gigantissa käväisin, mutta oli siellä useampikin FullHD-töllö 50 Hz mallia. Urheilun sulavuus ei kiinnosta pätkääkään, mutta tuo siis ei estä 60 fps:ää peleissä? EDIT: Täällä tunnutaan tietävän että kyllä 60 fps toimii silti. Ei ole mikään este, 100Hz-moden saa varmasti päälle ja pois niin halutessa (varmaan ilmoitettu töllössä hertsien sijaan Low-, Normal- ja High-asetuksina).
|
|
|
1708
|
Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: TV hankinta ja tekniikka
|
: 18.12.2010 22:51
|
Jaa, tuo telsu olikin 50 Hz...
Miten tämä on edes mahdollista? Ja mistään "100Hz kustetuksista" tarvi välittää. Ainoa hyöty 100Hz-modesta saadaan, jos katsoo vaikka urheilulähetyksiä, jotka hyötyvät nopeasta kuvasta. Elokuvat katsotaan 24fps ja pelit pelataan 60fps. Tuolla asia selitetty ehkä vähän selkeämmin.
|
|
|
1709
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Shoot 'Em Up!
|
: 16.12.2010 01:07
|
Piti alottaa tunti sitten tenttiin luku, mutta homma menikin vituiksi ja aloin pelaamaan. Uusintapäivä kutsuu! Kiitos, Ketsui...
On muuten aivan älyttömän addiktoiva jo tuo ensimmäinen kenttä yksinään. Ja pirun vaikea, jos haluaa yli 10 miljoonaa pojoa saada, 20 miljoonasta puhumattakaan. Vielä kun oppisi kalastamaan chipit välibossin jokaisesta osasta kaiken pommituksen keskellä.
Mutta osaan jo nyt sanoa, että tämä tulee tosissaan kilpailemaan parhaan shmupin herruudesta yhdessä Ikarugan kanssa. Yksikään Caven peli ei tule ikinä olemaan samanlainen hiottu timantti kuin Ikaruga (värimaailman, grafiikan, musiikin, äänien ja pelattavuuden täydellinen harmonia), mutta Ketsuissa on sitä jotain kierretään-kassit-rusetille-ja-lyödään-lekalla-vielä-perään -meininkiä, jota Ikarugasta ei ehkä ihan löydy. Ketsuita voi myös pelata vapaammin ja improvisoiden (kuten kaikkia Caven pelejä), kun taas Ikarugassa joutuu tekemään asiat millilleen samalla tavalla. Täytyy pohtia asiaa uudelleen jahka peleihin upotetut tuntimäärät pyörivät samassa sarjassa...
Joo kyllähän peli vaikeutuu huomattavasti kun rupeaa pisteistä pelaamaan. On se vaan helmi petailla ensiksi ruutu täyteen vihollisia, napsauttaa se yksi vitonen normishotilla ja sitten tyhjentää koko ruutu sillä lockshotilla vitosten napsuessa tilille. Ekasta kentästä oon hätäisesti saanut sen 10 milliä hoidettua. Yksi asia mikä tämän erottaa myös Caven nykypeleistä on lähes olematon luotien canceloiminen, mikä on ihan hauskaa vaihtelua Futarin ja Galudan jälkeen. (Ei sillä ettei nekin olisi hauskoja ja nerokkaita, loistavia pelejä molemmat) Ihmetyttää kyllä hieman tuo Ikarugan suosio lännessä näiden Caven pelien jäädessä huomattavasti vähemmälle huomiolle. Ketsuikin on lähes joka osa-alueella parempi: 2D graffat > 3D, pelimekaniikka parempi ja musat ovat aggressiiviset ja melodiset. Ja tuo Ikarugan tiukka chainaaminen tarkoittaa sitä, että tulee hinkattua sitä ekaa kenttää loputtomiin. Onhan se Ikaruga jäätävän hyvä, mutta ei mielestäni yllä mitenkään Caven tasolle. Miksi Ikaruga on niin suosittu? Olen pelannut Ketsuita nyt uusimmalla Shmupmamella: http://shmups.system11.org/viewtopic.php?f=1&t=30659 Nyt pelittää jo suht uskollisesti, ruudunpäivitys lukittu oikeaksi ja musat ovat lähes autenttiset. Ootko muuten Scarf saanut tuon DOJ Black Labelin toimimaan jollain setupilla? Olen sisällyttänyt siihen romiin tuon pgm_t01s.rom-tiedoston, mutta ei vielä tolla pelitä. Puuttuuko multa jotain? Muuten, itse tilasin joskus aiemmin kaksi Saturn-padia eBaysta ja toinen on minulla vielä käyttämättömänä. Laita vaikka YV:tä jos kiinnostaa.
Laitoin ebaystä hieman hämyisestä kaupasta tulemaan halvalla tollasen ohjaimen. Ostan toki sulta pois jos tuo meikäläisen ohjain on piraatti, joten pistä varalle talteen! Ilmoittelen vaikka heti kun ohjain saapuu. Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta olen kyllä sitä mieltä että 3d mahdollistaa juuri sen kliinisyyden ja terävyyden, joka nostaa Ikarugan Caven pelien yläpuolelle. Edelleen. Näissä uusissa Caven shmupeissa on kyllä jo yritystä, kun niissä leikitään enemmän väreillä ja kontrasteilla, mutta en nyt niihin ota sen enempää kantaa kun en ole vielä korkannut yhtäkään X360-käännöstä. Ja jos vertaa Ketsuita ja DOJ:ta samoihin aikoihin ilmestyneeseen Ikarugaan, niin pelit ovat ihan eri planeetalta graafisesti. Caven pelit ovat utuisen harmaita kun taas Ikaruga on kristallinkirkas ja väripaletiltaan täydellisessä tasapainossa. Jos vertaa Caven ns. kulta-aikaa 2001 - 2002, kun ne "puhtaimmat" Cave-shmupit (Ketsui, ja DOJ) tulivat, ja Ikarugaa, joka tuli samaan aikaan, niin ei se minusta ole mikään ihme, että Ikaruga varasti kaiken huomion täällä länsimaissa. Insert-Creditin kehnohko preview Ketsuista laski PCB:n hintaa ihan älyttömästi eikä peli saanut kulttimainettaan vasta kuin vuosia myöhemmin. DOJ puolestaan oli sitä samaa vanhaa vähän monipuolisemmassa paketissa. Caven pääjehu Tsuneki Ikeda itsekin sanoi, etteivät he DOJ Black Labelilla voi kilpailla Ikarugan kanssa: " The hardware's graphical power is not going to improve no matter how much I struggle with it, and I'm never going to be a genius that can make a game like Ikaruga, so worrying about it is just a waste..." Ikaruga puolestaan oli täynnä uusia ideoita ja löi läpi konsolikäännöstensä ansiosta myös länsimaissa. Dreamcast-versio oli legendaarinen jo senkin takia, että pelin oli tarkoitus olla "viimeisiä Dreamcast-pelejä". Ja kun vertaa pelin skeneä täällä länsimaissa parhaimmillaan, ei yksikään shmuppi ole päässyt lähellekään vastaavaa. MrMonkeyMan, Valgar, SnapDragon, kaikki tunnetuimmat pro-pelaajat olivat pelin kimpussa. Samat henkilöt, jotka ovat myös vannoneet Ketsuin nimeen. Ikaruga.co.uk:ssa oli yli sata aktiivista pelaajaa, jotka jakoivat taktiikoitaan ja parhaat pelaajat rikkoivat Chapter-kohtaisia piste-ennätyksiä. Sivustosta syntyi myöhemmin Super-play.co.uk. Suomessakin oli ihan kiva skene, jonka parhaat pisteet lähentelivät 30 miljoonaa (maailmanennätys reilu 36 milliä). Mutta tosiaan mielipideasioitahan nämä. Ikaruga on edelleenkin omassa TOP3-listassa ja se on visuaalisesti hienoin shmuppi, jota olen pelannut. OST on kanssa täydellinen ja jokainen kenttä on harmoniassa musiikin kanssa. Ja ennen kaikkea pelimekaniikka on tyydyttävin kaikista. Tämä on se osa-alue, joka varmasti jakaa mielipiteitä eniten. "Ikaruga on puzzle-peli ja pelkkää muistin varassa pelaamista", sanovat jotkut. Mutta he, jotka ovat peliin upottaneet vähintään sen kolminumeroisen määrän tunteja, tajuavat pelimekaniikan syvyyden ja sen tuomat mahdollisuudet. Ja sen tyydytyksen kun saa natsattua kaikki palikat kohdalleen. Meni vähän jeesusteluksi mutta menkööt. Ikaruga on aina ollut meikäläiselle yksi tärkeimmistä peleistä. Saa nähdä miten Ketsui vastaa haasteeseen. Sen vain aika näyttää. Lainaus Eikös niitä pidäkään arcadestickillä pelata? 3rd Strikea pelataan sanwa-tikulla ja shmuppeja seimitsu-tikulla. Kahden tikun vatkaaminen PC:llä menisi jo vähän överiksi. Sitä paitsi Saturn-padi on jumalainen. Ja tuohon DOJ Black Label -ongelmaan en osaa oikein mitään sanoa. Mulla se lähti pelittämään ihan samoilla toimenpiteillä kuin Ketsuikin. Ja ShmupMAMElla pelaan tällä hetkellä itsekin. On muuten tuo Black Label paljon mielyttävämpi kuin White Label. Ei lähimainkaan niin vittumainen peli. Oikein mukavaa ajanvietettä sekin.
|
|
|
1710
|
Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Shoot 'Em Up!
|
: 15.12.2010 06:20
|
Piti alottaa tunti sitten tenttiin luku, mutta homma menikin vituiksi ja aloin pelaamaan. Uusintapäivä kutsuu! Kiitos, Ketsui...
On muuten aivan älyttömän addiktoiva jo tuo ensimmäinen kenttä yksinään. Ja pirun vaikea, jos haluaa yli 10 miljoonaa pojoa saada, 20 miljoonasta puhumattakaan. Vielä kun oppisi kalastamaan chipit välibossin jokaisesta osasta kaiken pommituksen keskellä.
Mutta osaan jo nyt sanoa, että tämä tulee tosissaan kilpailemaan parhaan shmupin herruudesta yhdessä Ikarugan kanssa. Yksikään Caven peli ei tule ikinä olemaan samanlainen hiottu timantti kuin Ikaruga (värimaailman, grafiikan, musiikin, äänien ja pelattavuuden täydellinen harmonia), mutta Ketsuissa on sitä jotain kierretään-kassit-rusetille-ja-lyödään-lekalla-vielä-perään -meininkiä, jota Ikarugasta ei ehkä ihan löydy. Ketsuita voi myös pelata vapaammin ja improvisoiden (kuten kaikkia Caven pelejä), kun taas Ikarugassa joutuu tekemään asiat millilleen samalla tavalla. Täytyy pohtia asiaa uudelleen jahka peleihin upotetut tuntimäärät pyörivät samassa sarjassa...
|
|
|
|