PS5 500e ja 400e, julkaistaan marraskuun 19. päivä.
Demon’s Souls on ensimmäinen kiinnostava next gen -peli tähän mennessä. Visuaalisesti upeaa tykitystä, mutta vähän pelottaa, että Bluepoint on ottanut erivapauksia liikaa, sillä animaatiot näyttävät jäykemmältä/realistisemmalta mitä From Softwaren peleissä. Jää nähtäväksi, ovatko menneet ryssimään tuon Souls-pelien tavaramerkin, superresponsiivisen pelattavuuden.
EDIT: Demon’s Souls tulossa myös PC:lle? Voi olla, ettei PS5:sta tarvitsekaan hankkia vielä pitkään aikaan.
EDIT2: Demon’s Souls on julkaisupeli, joten pakko se konsoli on hankkia julkaisussa. Mikseivät ilmoittaneet tätä striimissä?
EDIT3: Sonyn 1st party -pelit maksavat 80 vitun euroa. Fyysisiä pelejä en enää ostele, joten tämä on kyllä kova pala purtavaksi. Ohjainkin maksaa 70 euroa. Noh, Xboxilla saa toivottavasti edelleen kikkailtua pelit VPN:llä kymmeniä euroja halvemmalla (loput voi pelata GamePassilla) ja PC:llä pelit on muutenkin järkihinnoissa.
Pitää varmaan tuo Xbox All Access ottaa, kun nykyinen Game Pass Ultimate loppuu helmikuussa. EA Access kuuluu myös Game Pass Ultimateen tulevaisuudessa, joten saa pelailla läjäpäin pelejä parin vuoden ajan ilman, että tarvii maksella niistä erikseen.
Kuinka moni täällä aikoo yrittää ostaa X:n (tai S:n) heti ensimmäisenä päivänä? Itse mietin vielä, koska julkaisussa ei ole tarjolla mitään erikoista. Tosin kyllä Gamepassista silti löytäisin hyvää settiä, vaikka uutta Haloa en pääsisikään pelaamaan.
Meitsi. PS5 jäänee toistaiseksi hyllyyn, ainakin siihen asti kunnes Demon’s Souls ilmestyy. Sen verran on itselläni Xboxilla pelejä kirjastossa - osa sellaisia, joita ei muilla alustoilla voi edes pelata - että pelattavaa kyllä riittää. Odotan ennen kaikkea, että pääsen vihdoin pelaamaan Monster Hunter: Worldia 60fps lyhyemmillä lataustauoilla (PC:llä peli olisi toki parhaimmillaan, mutta ei hirveästi napostele aloittaa peliä 700h jälkeen alusta). Toivottavasti Apex Legends saisi myös 120Hz-tuen.
On kyllä järkyttävää paskaa näiden Xbox One -ohjainten laatu. Elite Series 2:n A-nappi oli aluksi jumissa, mutta sen sain fiksattua ronkkimalla jotain muovijämiä napin ympäriltä hammasharjalla. Nyt huomasin, että oikea olkapäänappi tekee tuplapainalluksia vähän väliä. Ilmeisesti joki kontaktipinnoite kuluu pilalle parissa kuukaudessa. Turha tätä on vielä edes pistää takuuseen, kun saat kuitenkin tilalle samanlaisen paskapökäleen.
Nyt se RB-nappi menikin sitten lopullisesti rikki. Hieno premium-tuote, kertakaikkiaan. Taas on tuotekehitysrahat menneet hyvään käyttöön. Ilmeisesti ohjaimet ovat edelleen samaa sekundalaatua, joten saisin takuussa tilalle samanlaisen tikittävän aikapommin.
Vittu että vituttaa, miten ei ole olemassa yhtään toimivaa takanapillista ohjainta. PS4-ohjaimen takanappiadapterikin on sellainen ergonominen painajainen, etten sitä suostu käyttämään.
3080:n hinta on kyllä positiivinen yllätys. Pitää sen ympärille kasata PC kunhan noita saa jostain tilattua. Menevät varmasti kuin kuumille kiville. Samalla voi venailla uusia 4000-sarjan Ryzen-prossuja.
Miten pilata Apex Legends yhdellä päivityksellä? Tee siitä Call of Duty! Season 6 korvasi perinteiset suojat EVO-suojilla — mikä sinällään on hyvä idea, koska se vähentää RNG-paskaa — minkä johdosta suurimman osan ajasta pelaajalla on 25 HP:ta vähemmän kuin ennen.
Tämän lisäksi Respawnin mielestä oli hyvä idea tuoda peliin uusi ase, Volt, joka tekee aivan järjetöntä tuhoa olemattomalla rekyylillä. Pelin paras ase, Devotion, päätettiin myös tuoda takaisin peliin — ennen se oli harvinainen Care Package -ase. Päättivät myös buffata Hemlockin ja Prowlerin, jotta nekin tappavat pelaajan alle sekunnissa.
TTK on siis tällä hetkellä samaa syöpää kuin COD:issa, jotta paskemmillakin pelaajilla olisi kivaa, kun saa helppoja tappoja kuka näkee toisen ensin -mentaliteetilla. Kaikkien aseidenkin pitää olla helppoja käyttää, jotta pelaajille on helpompi myydä aseiden skinejä.
On aivan järjetöntä, että Respawn puskee näitä päivityksiä ulos ja sitten saa viikkotolkulla taas odotella muutoksia, kun pelaajakunta onkin aivan raivoissaan pelin nykytilasta.
Mikäli eivät nosta tuota TTK:ta takaisin, niin siihen jää meikäläisen Apex-pelailut. Pilasivat yhden lempipeleistäni tekemällä siitä aivottoman COD:in.
En myöskään muistaakseni heräillyt öisin hikisenä huutoon deadzone-säätöjen uupumisesta.
Mainitsiko joku deadzonet?!?
Pelihän sai uuden päivityksen, jossa ohjainasetuksia pystyy paremmin säätämään. Mutta tuttuun Naughty Dog -tyyliin ne ovat edelleen päin persettä. Ei deadzone-säätöä eikä kameraohjauksen kammottavaa aim accelerationia saa vieläkään pois päältä. Kokeilin peliä 5 minuuttia ja suljin pelin.
Todennäköisesti en tule ikinä pelaamaan tätä loppuun asti. Peli on ylipitkä, taistelukohtaukset itseääntoistavia, rytmitys huono ja ohjaus umpipaska.
Eipä sitten edes Elden Ringiä näytetty, joten sitäkään ei tarvi vähään aikaan odotella.
Ei tippunut pommeja, lähinnä geneeristä liukuhihnajöötiä. Tuntuu, että Game Pass on seuraava Netflix siinäkin mielessä, että sisällöstä on 99% pelkkää paskaa, jonka joukossa on muutama timantti.
Remedyn Crossfire X -kampanja näytti ihan viihdyttävältä, STALKER 2 voi olla ihan kova sitten kun sitä viiden vuoden päästä pääsee pelaamaan, Playground Games osaa hommansa, joten Fable voi olla jopa ihan pelattava peli ensimmäistä kertaa ikinä ja Phantasy Star Onlinea pitää ainakin kokeilla.
Teknisesti eivät nuo pelit kyllä olleet oikein mistään kotoisin. No pyörivät varmaan sen 60fps suurin osa ja jotkin Orin tapaiset pelit 120fps. Varmasn turha toivoa 1080p/120fps tukea yhdellekään pelille.
..joten Samsungin Q95T taitaa olla ainoa vaihtoehto.
Q90T on täysin sama TV. Paketin erona on vain Samsungin OneConnect. Tietty joku voi haluta sen sillä muutamalla sadalla eurolla, mutta jos ei ole väliä, kannattaa ottaa Q90T niin säästää jonkin euron.
Kiitos vinkistä, mutta pakko hieman kyseenalaistaa tuon Marankin kokemusta. Netflixin logo palanut? Miten se on mahdollista? Eihän se näy kuin valikoissa. Tuntuu että kyseessä on kaveri joka jättää TV:n päälle "huvikseen". Ja jos tekee näin Netflixin tapauksessa, miksi ei tekisi minecraftinkin. Joten tuon kokemuksen ehkä jättäisin omaan arvoonsa. Ja siis uskon että tälläisessä tapauksessa palamista kyllä tapahtuu. Testitkin ovat siitä kertoneet pitkään, mutta normaalikäyttöä se ei ole. Kukaan ei ole testannut esim. 5-6h yhtäaikaisella päivittäisellä "altistamisella" yhdelle kuvalle. Sekään ei ihan käytännön käyttöä vastaa, mutta on lähempänä kuin 10h tai 20h päivittäinen "altistus". Siksi olisikin mukava saada käytännön kokemuksia.
On siellä muitakin tapauksia, jos selaat ketjua taaksepäin. Jollain on palanut teksti-TV:n tekstit, jollain YLE:n aamuohjelman alapalkki, jollain PC:n yläpalkki, jollain Minecraft/Netflix-logo.
Toki uusissa OLED:ssa on paremmat palamisenestot olemassa, mutta ei nekään ihmeisiin pysty, jos HUD:it ovat luokkaa Apex Legends ja pelitunnit lasketaan nelinumeroisissa luvuissa. Itsellä tosiaan nykyisessä plasmassa helottaa Apexin HUD:it ruudussa, enkä halua kokea samaa kohtaloa, jos hankin OLED:in, joten Samsungin Q95T taitaa olla ainoa vaihtoehto.
io-techissä on joillain kuva kyrvähtänyt ruutuun OLED:illa. Useampikin tapaus (LG ja Philips). Tästä syystä en usko, että OLED on sopiva teknologia itselleni. Tulee pelattua niitä muutamaa peliä vuodesta toiseen, ja kun palaminen tapahtuu kumulatiivisesti, niin ei sillä ole väliä pelaako peliä pitkissä pätkissä vai tunnin pari kerrallaan.
Kaiken kaikkiaan adapteri on juuri sitä mitä toivoinkin. ConsoleTunerin porukka myös päivittelee tuotettaan aktiivisesti (toisin kuin CronusMaxin tekijät) ja saitin foorumit ovat aktiiviset. Titan Two toiminee myös ilman firmware-päivitystä Series X:llä, koska Microsoft on luvannut, että vanhatkin ohjaimet toimivat uudella konsolilla. PS5:stä on vaikea vielä sanoa mitään.
Toimiiko muuten tuota adapteria käyttäessä ohjaimen ääniportti? Eli saako äänet tulemaan ohjaimen kautta kuulokkeisiin. Lisäksi toimiiko mikki myös.
Varmaankaan ei toimi, jos käyttää Xbox-ohjainta PS4:lla, mutta entäs saman konsolin ohjaimissa?
Pitäisi toimia, kunhan käyttää uudempaa v2-ohjainta PS4-padista ja se on USB-kaapelilla kytketty adapteriin.
Jos pelaa ristiin vaikka Xbox-padilla PS4:sta, täytyy kuulokkeet olla kiinni PS4-padissa, joka on kiinni adapterissa (Xbox-padin lisäksi) todennusta varten.
En tiedä, miten homma toimii, jos käyttää Bluetooth-moduulia.
Olisi kyllä jännä päästä lukemaan sitä OG Pelaajaboardia. Joskus löysin ikivanhoja kirjoituksiani Peliplaneetan foorumilla (Gba ja migge olivat muistaakseni myös tuolla?) ja ne olivat kyllä cringeworthy-kamaa.
Tilasin adapterin ja pistän tänne fiiliksiä, kunhan pääsen säätämään.
Olen Titan Two -adapterilla nyt pari päivää säätänyt.
The Last of Us 2 + Xbox One -ohjain ja KontrolFreek Galaxy -tattipidennykset + nolla deadzone oikeassa tatissa = ihan eri peli. On järjetöntä, minkä eron deadzonen puute tähtäyksessä tekee.
Samalla huomasin, että perus Xbox One -ohjain (tai tarkemmin Phantom Magenta -malli, jossa on normiohjainta paremmat komponentit) sopii tarpeisiini parhaiten. Olen täälläkin hehkuttanut, miten jäykemmät tatit ovat paremmat, mutta nykyään olen täysin toista mieltä. Xbox One -ohjaimen tatit ovat juuri sopivan löysät. Yksi syy tuohon TLOU2:n laahaavaan ohjaukseen jäätävien deadzonejen lisäksi oli juurikin PS4-ohjaimen jäykemmät tatit. Toivottavasti Microsoft ei muuta seuraavassa genissä tatteja ollenkaan.
Monster Hunter: Worldista - jonka ohjaus on jo sinällään absurdin hyvä - sain myös skriptillä pienen deadzonen pois. Pelin pelaaminen on nyt puhdasta nirvanaa. Clutch claw osuu paremmin kohdilleen, samoin kuin slingerin panokset, eikä tarvitse käyttää auto aimia tai lock-onia asetuksista.
Konsoli-Vanquish on myös pelastettu. Deadzonet helvettiin ja peli tuntuu paljon paremmalta.
Reilu kymmenen vuotta vanha, legendaarinen Sega Saturn USB-padikin (ei se RetroBitin vastaava, jossa ei ilmeisesti ole yhtä hyvä tuntuma kuin alkuperäisessä) toimii kuin unelma. Enpä olisi uskonut, että tämän kapulan saan toimimaan tämän genin konsoleissa. Nyt onnistuu Radiant Silvergunin ja Battle Gareggan peluu Xboxilla kuin pelaisi alkuperäisellä konsolilla. Vihdoin pääsen myös pelaamaan japanilaisesta PS Storesta ostettua M2:n tekemää Ketsui-porttausta ja Ikarugaa kunnon ohjaimella. Input lagista ei ole tietoakaan.
Bluetooth-moduulia en ole vielä hankkinut, mutta Microsoftin virallinen langaton Xbox One -adapteri toimii ilman ongelmia, kun sen yhdistää Titan Twon USB-porttiin. Tämä vaatii tosin microSD-muistikortin, johon ladataan tarvittava softa. Jos haluaa pelata ristiin vaikka Xbox One -ohjaimella PS4:sta, täytyy toisessa USB-portissa olla kiinni konsolin oma ohjain todennusta varten, mikä on perseestä, jos ei halua kaapeliviidakkoa olohuoneeseen.
Adapterin voi liittää USB-kaapelilla suoraan PC:n tai Maciin, jolloin voit koodailla skriptejä ja kokeilla niiden toimivuutta vaikka lennossa samalla kun pelaat peliä. Kätevää. Bluetooth-moduulilla tämänkin voi tehdä tosin langattomasti.
Kaiken kaikkiaan adapteri on juuri sitä mitä toivoinkin. ConsoleTunerin porukka myös päivittelee tuotettaan aktiivisesti (toisin kuin CronusMaxin tekijät) ja saitin foorumit ovat aktiiviset. Titan Two toiminee myös ilman firmware-päivitystä Series X:llä, koska Microsoft on luvannut, että vanhatkin ohjaimet toimivat uudella konsolilla. PS5:stä on vaikea vielä sanoa mitään.
io-techistä löytyy varmaan Suomen kovimmat kuva-autistit, joten tuota ketjua kannattaa plärätä läpi niin oppii yhtä jos toista.
Kuten Ephram jo sanoikin, OLED päivittää kuvaa niin salamannopeasti, että 30fps-pelit saattavat nykiä. Tähän ei Jayeizhin mainitsema VRR auta mitään, koska Switch (tai PS4) ei edes tue koko tekniikkaa, ja VRR auttaa kuvan repeytymiseen (tearing), ei nykimiseen (stutter).
CX-mallien Black Frame Insertion (BFI) auttaa ymmärtääkseni sulavoittamaan kuvaa lisäämällä framejen väliin mustia frameja, mikä tosin tummentaa kuvaa. Panasonicin OLED:eissa kuva on jo hyvin lähellä Plasmojen sulavuutta, mutta malleista puuttuu HDMI 2.1 -tuki kokonaan ja input lag on LG:tä korkeampi.
Hauskaa kyllä, että vihdoin deadzonen säätö alkaa ilmestymään joihinkin peleihin. Socom kakkosesta asti sitä on kaivannut. Aina ihmettelin, miten päin helvettiä tähtäimen säädöt isossa osassa pelejä on. Iso deadzone = lähes mahdoton tehdä pieniä liikkeitä.
Tähän vielä palatakseni - ja TLoU2:n laahaavista paskakontrolleista vittuuntuneena - aloin etsimään ratkaisua näihin suurinta osaa pelejä vaivaaviin deadzone- ja response curve -ongelmiin. Löysin lopulta Titan Two -nimisen ohjainadapterin, joka tuntuisi olevan kaikkea sitä, mitä olen kaivannutkin konsoleilla.
Voit käyttää mitä tahansa ohjainta millä tahansa konsolilla, adapteri on käytännössä input lagiton ja sen avulla saa Xbox One -ja PS4-ohjainten USB polling ratea nostettua (USB-kaapelilla kytkettäessä Xbox One -ohjaimen lagi laskee 8ms > 1ms ja PS4-ohjaimen 4ms > 1ms), adapteriin saa erikseen ostettua Bluetooth 4.1 -moduulin ja mikä parasta, voit luoda adapterille skriptejä, joilla voi poistaa deadzonet, muuttaa repsonse curvea, tehdä makroja, muuttaa näppäinasetuksia ym. Käytännössä voit siis tehdä ohjauksesta juuri sellaiset kuin haluat. Makroilla pystyy myös kikkailemaan vaikka mitä, voit konffata esim. napin tuplapainallukseen eri komentoja tai juoksun tapahtumaan kun liikutat vasenta tattia ääriasentoon, jolloin juoksunappi jää muuhun käyttöön.
Tilasin adapterin ja pistän tänne fiiliksiä, kunhan pääsen säätämään.
Hampaat irvessä yritän tätä pelata läpi, kun kerran maksoin pelistä 70 vitun euroa, mutta ei vaan pysty. Liian hapokasta. Ykkönen oli aikanaan erinomainen peli, mutta tämä tuntuu olevan taas sitä perinteistä Naughty Dog -laatua eli skriptattua skeidaa paskalla pelattavuudella.
Herranjumala, en muista milloin olen viimeksi pelannut peliä, jonka ohjaus on tätä luokkaa. Tuntuu kuin ohjaisit jotain valtamerilaivaa. Käsittämättömät deadzonet kummassakin tikussa yhdistettynä laahaavaan ohjaukseen saavat verisuonet räjähtämään ohimoilta. Etkä tietenkään pysty muokkaamaan tuota ohjausta mitenkään, vaikka kaikkea muuta voi muokata taivaan ja maan väliltä. Tähtäinkin poukkoilee ruudulla miten sattuu. Ainoa tilanne jossa pyörittämällä tattia tähtäin oikeasti pyörii ympyrää ruudulla, on kun tähtää makuuasennossa.
Tämä on varmasti tehty tasapainoitusmielessä, koska Naughty Dog ei halua, että vihollisten ampuminen on liian helppoa. Ei kiinnosta. Mitä jos pelaaminen olisikin oikeasti hauskaa, eikä tällaista tervassa pyörimistä? Tehkää niistä vihuista sitten nopeampia tai jotain, älkääkä pakkosyöttäkö paskaa pelattavuutta.
Hirveä hypetys oli myös siitä, miten vihollisilla on oikeat nimet ja miten ne kutsuvat toisiaan nimillä. Hekin ovat ihmisiä siinä missä pelaajakin! Vaikea ottaa peliä tosissaan, kun samoja hahmomalleja ja ääninäyttelijöitä kierrätetään vähän väliä. Kuulin ainakin kuudesti, kun sama ääninäyttelijä - joka ääninäytteli myös Apex Legendsin Bangalore-hahmoa, mahdoton olla huomaamatta - huuteli omiaan eri tilanteissa. Immersio huipussaan.
Tekoälykään ei päätä huimaa, vaikka odotukset olivat kovat sen E3-trailerin jäljiltä. Ja jos homma kusee, niin ei ole mitään syytä olla ottamatta restarttia edellisestä checkpointista. Sitten vaan trial and error -tyyliin kokeillaan, mikä on se yksi ja ainut reitti, jota pitkin pitää kulkea, että tilanne on ohi. Jos haluat räiskiä, niin mene maahan makaamaan ja ammu vihut yksi kerrallaan pääosumilla. Ihan turha yrittää sihdata mihinkään missään muussa tilanteessa. Lähitaistelu väistelymekaniikalla on sentään ihan hauskaa.
Entä ne tartunnan saaneet Infected-vihut? Tismalleen samaa kauraa kuin ykkösessä. Nopeasti kävi vanhaksi. Stalkerit taisivat olla sentään uusi vihutyyppi, mutta eivät nekään tuoneet mitään lisämaistetta peliin.
Juoni? Jäätävää poukkoilua edestakaisin. Seattle neljä vuotta sitten. Seattle toisena päivänä. Seattle kaksi vuotta sitten. Seattle silloin ja Seattle tällöin. Muistatko tämän kohdan ykkösestä? No kerrotaan se vielä toisen ja kolmannen kerran. Kiinnostus lopahti täysin siinä vaiheessa kun...
Puzzlet olivat myös perseestä. Jo ykkösessä oli sitä samaa tikkaiden siirtelyä, mutta kakkosessa tikkaat korvataan roskiksella. Jaahas, siinä se roskis taas on, mihis se tällä kertaa pitää runtata! Ja ne kassakaapit. Ja ne loputtomat käsinkirjoitetut laput. Ja ne ”työnnä este pois kolmiota painamalla, että seuraava pelialue latautuu” -tilanteet. Ja ne ”siirry ovesta tai kolosta eteenpäin samalla kun kamera laahaa perässä hitaasti” -säpsähdyskohtaukset, joita et todellakaan osannut odottaa. Ja ne ”jokin teline tai rakennelma tai ilmastointikanava romahtaa alta” -tilanteet. Mukana oli tottakai myös jokaisesta Unchartedista tuttu jeepillä ”ajo”, eli istu pelkääjänpaikalla ja ammu kaikki ammukset ohi, ihan sama, ei vaikuta mitenkään kohtaukseen.
Mutta joo, grafiikat olivat paikoitellen sykähdyttävän upeita (paitsi silloin kun ruudulla on liikaa hahmoja, jolloin ne näyttävän ihan perseeltä), väkivalta oli toteutettu esimerkillisesti ja äänimaailma on yksi parhaista. Voi kun olisivat vain jatkaneet ykkösen tyyliin ilman järjetöntä rönsyilyä ja miljoonia eri hahmoja, joista pitäisi muka yhtäkkiä alkaa välittämään.
Ehkä vielä yritän rykäistä pelin loppuun, mutta epäresponsiiviset kontrollit ja loputtomat ”elokuvamaiset” kävelykohtaukset pitävät huolen siitä, etten koske peliin tikullakaan, kun lopputekstit ovat rullanneet ohi.
Apex Legends on tosiaan tulossa Switchille (ja Steamiin) ja tulee tukemaan cross-playtä kaikilla alustoilla. Huikea juttu! Toivottavasti peli saadaan myös seuraavan genin konsoleille heti kun ne tulee pihalle.
GT7 näytti hyvältä, mutta katsokaa Driveclubin ensiesittely vuodelta 2013 ja sanokaa, että jättiharppaus otettu. Joo, on eroa ja GT7 pyörii toivottavasti 120 ruutua sekunnissa, mutta peruspekan silmään nämä asiat ei pomppaa.
Muutama ihan jees peli joukossa. Kylmä fakta on se, ettei näissä ensiesittelyissä kannata mitään megapommeja odottaa. Silti kyllä tuo indietaidepelien esittely oli vain väärässä tilaisuudessa.
Microsoftilla saattaa kuitenkin olla nyt edessä avoin maali johon laukoa, jos pystyvät nyt selkeästi heittämään pari isoa pommia launchiin ja konsolin hinnan.
Raytracing ja HDR varmasti tekevät GT7:sta upean, kunhan pelin näkee omin silmin. Kyllä Polyphonyn velhouteen luottoa löytyy. Se onkin sitten asia erikseen, montako vuotta peliä saa odotella.
Hyvä esitys, mutta aika vähälle jäivät ne itseäni kiinnostavat pelit. Demon’s Souls on luonnollisesti pakko-ostos, kun joskus ilmestyy. Samoin Gran Turismo 7. Silent Hill ilmeisesti olikin pelkkää huhuilua, kun siitä ei sanallakaan mainittu. Bloodborne remastered ei tuohon esitykseen ehkä olisi sopinutkaan, joten vielä on toivoa, että se joskus ilmestyisi.
Suurin pettymys oli Shinji Mikamin esittelemä Tango Gameworksin seuraava peli, joka näytti kuvottavan huonolta. Olisivat nyt kuopanneet tuon idean ja tehneet jotain järkevää.
Graafisesti Ratchet and Clank sekä etenkin Horizon 2 herättivät wow-fiiliksen, vaikka peleinä eivät kiinnostakaan. RE VIII antoi myös osviittaa RE Enginen kyvyistä. Seuraava Monster Hunter tuolla pelimoottorilla? Siinä olisi kaikkien aikojen kovin videopeli.
Konsolin design (etenkin epäsymmetrinen, levykelkallinen malli) on rumimpia, mitä olen ikinä nähnyt.
Saa kyllä Xboxin heinäkuinen esitys olla aikamoinen, jos meinaavat herättää massojen mielenkiinnon.
Xbox One X:llä on tullut pelattua 99%:sesti. Kävin huvikseni tsekkaamassa pelitunnit (löytyvät kunkin pelin saavutuksista, Xbox / Xbox 360 -pelien kohdalla pelitunteja ei tosin lasketa), jotka näyttävät tältä:
- Monster Hunter: World + Iceborne 585h (tämän pariin palasin juuri hiljattain, nyt kun burnout on mennyt ohi) - Apex Legends 517h (PS4-versiota pelasin ehkä n. 400h, pelitunteja ei näe mistään) - Halo Master Chief Collection (käytännössä Halo: Combat Evolved) 131h - Forza Horizon 3 75h - Dark Souls Remastered 48h - The Evil Within 46h - Devil May Cry 5 41h - Forza Motorsport 7 35h - Resident Evil 4 32h - Megaman X Collection 21h - Red Dead Redemption 2 19h - Streets of Rage 4 12h - Titanfall 2 10h - Forza Horizon 4 5h
Resident Evil 2:n pelitunteja ei näy, mutta veikkaisin n. 20 pelituntia. Sekiro on Xboxilla lagista frame pacing -paskaa, joten sitä ei tullut paljoa pelattua. PS4-versiokin jäi kyllä kesken, kun en jaksanut sitä monotonista taistelusysteemiä.
Switchillä olen pelannut yhteensä ehkä parikymmentä tuntia. Pitäisi varmaan ladata konsolin akku pitkästä aikaa, ettei turpoa käyttökelvottomaksi.
Seuraava geni onkin mielenkiintoinen. Kunhan uudet näyttikset ilmestyvät, ostan PC:n, jolla tulee varmaan pääsääntöisesti pelattua, koska ohjainasetukset saa muokattua juuri sellaiseksi kuin haluaa. PS5:llä tulee pelattua yksinoikeudet ja Series X:llä Backwards Compatible -pelit HDR-lisällä varustettuna.
On kyllä järkyttävää paskaa näiden Xbox One -ohjainten laatu. Elite Series 2:n A-nappi oli aluksi jumissa, mutta sen sain fiksattua ronkkimalla jotain muovijämiä napin ympäriltä hammasharjalla. Nyt huomasin, että oikea olkapäänappi tekee tuplapainalluksia vähän väliä. Ilmeisesti joki kontaktipinnoite kuluu pilalle parissa kuukaudessa. Turha tätä on vielä edes pistää takuuseen, kun saat kuitenkin tilalle samanlaisen paskapökäleen.
Ostin myös Phantom Magenta -värityksisen Limited Edition -ohjaimen, joka on paras ohjain, mitä olen ikinä käsissäni pidellyt. Ohjaimen pinnote on orgastisen silkkinen ja olkapäänapit/liipasimet ovat taivaalliset. Ilmeisesti Microsoft on muuttanut jotain näissä uusimmissa ohjaimissa komponenttien osalta (kenties samat olkapäänapit/liipasimet ovat käytössä Series X:ssä). Oikeassa tatissa oli kuitenkin jäätävää stick driftiä, joten kävin vaihtamassa ohjaimen toiseen Verkkokauppa.comissa. Stick drift oli jo siedettävä (tämäkin tuntuu olevan Xbox-ohjainten ”ominaisuus”), mutta nyt huomasin, että Y-napin painallukset eivät aina rekisteröidy.
Huvittavinta tässä on, että Microsoft käytti 100 miljoonaa dollaria Xbox One -ohjainten tuotekehittelyyn. Elite v1 oli myös tunnettu ongelmistaan (oma Elite v1 oli käytössä tosin 1000h ilman ongelmia ), silti eivät saaneet tota helvetin kakkosversiota tehtyä kunnolla. Innolla odotan minkälaisia vikoja Series X:n kapulasta löytyy.
On järjetöntä, että eletään vuotta 2020 ja peliohjaimet ovat tällaista sekundaa. Switchillä on stick driftiä ja ainakin MasterTK on täällä manannut PS4-padien laadusta. Kai noilla sitten vaan tehdään niin hyvät rahat, kun porukka joutuu ostelemaan uusia ohjaimia kerran vuodessa. Ei voi olla mitään rakettitiedettä suunnitella komponentteja, jotka kestävät käyttöä.
Streets of Rage 4 oli yllättäen Game Passissa pelattavissa, joten pitihän se ladata, kun on kerran saanut ihan hyviä arvosteluja.
Tuli pelattua ensimmäiset neljä tasoa ja olen ihan häkeltynyt, miten hyvä tämä peli onkaan. Art style on rautaa, soundtrack kuulostaa hyvältä, peli potkii jo Normal-vaikeustasolla kasseille, pelissä ei ole mitään turhaa paskaa vaan kunnon old school arcade -meininki, valikot ovat superresponsiiviset, hahmoissa on mukavasti eroja ja pelattavuus on sitä samaa hiottua timanttia kuin aikaisemmissa peleissä pienillä twisteillä.
Ja ennen kaikkea mätkiminen tuntuu hyvältä. Tulee vähän Street Fighter III: 3rd Strike mieleen, mitä en olisi ikinä uskonut sanovani mistään pelistä. Jotenkin se tapa, miten iskut osuvat kohdilleen ja miten hahmoilla on juuri sopiva paino, tuntuu äärimmäisen tyydyttävältä. Niin ja onhan Adam liikkeiltään ja animaatioiltaan kuin ilmetty Dudley 3rd Strikestä.
Intuitio sanoo, että tässä on todellisen klassikon ainekset. Nyt takaisin leipomaan turvat rullalle.