Odotukset ovat aika nollassa, jos tosiaan REmake 3 -tiimi peliä väsää. Onnea vaan, jos kuvittelevat tekevänsä 20-tuntisesta, täydellisesti rytmitetystä kampanjasta remaken kahdessa vuodessa, kun eivät osanneet tehdä edes REmake 3:sta kunnolla samassa ajassa.
Täydellisessä maailmassa Shinji Mikami ohjaisi REmake 4:n kuten ohjasi REmake 1:nkin ja tiimille annettaisiin loputon budjetti ja kehitysaika FF7:n tavoin.
Käyttömukavuuteen yms. ei voi tietenkään pelkkien kuvien perusteella ottaa kantaa. Yksi mikä pistää silmään on yhäkin ”väärä” vasemman tatin sijoittelu, joka ei tosin itseä häiritse käytännössä lainkaan.
Tätä väitettä en ole ikinä oikein hiffannut. DualShockissa ne tatit ovat nimenomaan ”oikeassa” paikassa. Joo, kai se peukalon luonnollisempi asento on vähän ylempänä kuin missä ne DualShockin tatit sijaisevat, mutta yhtä lailla Xbox-ohjaimen oikea tatti on alhaalla. Jos pelaat FPS-peliä, niin peukalot pysyvät pääosin tateilla, jolloin toinen peukaloista on Xboxilla väkisinkin ”väärässä” asennossa.
Lisäksi claw-menetelmällä pystyt hallitsemaan dpadia (etusormi) ja vasenta tattia (peukalo) samanaikaisesti DualShockilla. Tärkeä ominaisuus etenkin Apexissa, DMC5:ssä ja Monster Hunterissa. Ei onnistu Xbox-ohjaimella mitenkään.
Hyvännäköinen kapula, saa Xbox Series X:n ohjaimen näyttämään vanhentuneelta. Haptiset liipasimet kuulostavat taivaalliselta DualShock 4:n löysien paskaliipasimien jälkeen. Takanapit uupuvat, mutta kaipa sieltä tulee jokin lisäadapteri sitten myöhemmin. Toivottavasti ergonomia on samaa luokkaa DS4:n kanssa.
Niin ja toivottavasti vanhat KontrolFreekit menevät noihin tatteihin. Ilman niitä en enää pelaa mitään.
Olen zoukan kanssa samaa mieltä, että suorituskyky ja kuvanlaatu ovat yhtä tärkeitä kuin tyylitelty ulkoasu. Esimerkiksi Bloodborne näyttää mielestäni aivan kamalalta nykyään, vaikka sen tyyli onkin timanttia. Kamala frame pacing ja paska kuvanlaatu pilaa pelin täysin.
Toisaalta väkisin tavoiteltu kuvanlaatu suorituskyvyn hinnalla ei sekään ole hyvä juttu. Esimerkiksi Resident Evil 3 Remake pyörii Xbox One X:llä paljon huonommin kuin PS4 Prolla, koska peli piti väkisin vääntää natiiviksi 4K:ksi.
Veikkaan, että ne tiettyjen studioiden PS5-yksinoikeuspelit pyyhkivät graafisesti lattiaa jopa PC-peleillä pitkään. Konsolissa ei ole enää varsinaisia pullonkauloja, ja tuolla SSD:llä onnistuvat varmasti tekemään asioita, joita muilla alustoilla ei pystytä tekemään. Ja kun niitä PS5-yksinoikeuspelejä ei tarvitse suunnitella hitaampia SSD-levyjä huomioon ottaen (PC:lläkin pitää ottaa huomioon kaikennäköiset kovalevykonfiguraatiot), on vain taivas rajana. Potentiaalia on varmasti paljon muuhunkin tekniseen velhoiluun kuin sekunttien viilaamiseen pois lataustauoista.
3rd party -peleissä PS5:n SSD tuskin ihmeisiin pystyy.
En myöskään jaksa uskoa, että Xbox tulee kunnolla haastamaan Sonya (ja Nintendoa) Jenkkien ulkopuolella. Ei nuo tehoerot peruspelaajalle aukene, eikä massat osta kalliimpaa laitetta, vaikka se olisikin tehokkaampi. Ja jos sieltä tulee halvempi Xbox Series S -malli, niin porukka ostaa mielummin PS5:n kuin ”huonomman” Xboxin.
Toki jos Microsoft yllättää kaikki hinnoittelemalla konsolinsa PS5:n tasolle (persnetoa per konsoli voi kompensoida vaikka niillä ”muistikorteilla”), niin vaakakuppi saattaa kääntyä. Xbox Series X voisi myös olla varteenotettava vaihtoehto PC-mestarirodullisille, jos ja kun et saa samantasoista rautaa lähimainkaan samalla hinnalla PC-puolelta.
Harmi sinänsä, koska Microsoft on tehnyt niin paljon asioita oikein Xbox One -munailuiden jälkeen.
Onneksi Microsoftilla on pätäkkää, ja se tulee saamaan rahaa GamePassin kautta, joten konsolimyynneissä viimeiseksi jääminen ei ole mikään ongelma. Pääasia on tosiaan se, että markkinoilla on kilpailua.
Lainaus
Tosin itse olen jotenkin menettänyt mielenkiintoa tulevia konsoleita kohtaan. Pelit tehdään PC:llekin nykyään niin, että ne suunnitellaan konsolit edellä, eikä hiirelle ja näppikselle, joten lähes kaikista peleistä löytyy täydellinen ohjaintuki. Ei tarvitse enää mennä kyyhöttämään tuolille, tai edes koskea hiireen. Samalla tavalla voi vaikka Pleikkarin ohjaimella käynnistää pelit ja nauttia niistä taatusti vielä hienommilla grafiikoilla kuin konsoleilla ikinä päästään.
Tämä siirtymä on varmasti itsellänikin edessä, kunhan sieltä tulisi ulos uuden genin näyttikset. Ei kiinnosta maksella tällä hetkellä naurettavan ylihintaisista näyttiksistä, jotka ovat parhaimmillaankin samaa tasoa mitä tulevissa konsoleissa. Pelkkä näyttis maksaa enemmän kuin PS5 tai Xbox Series X.
- Usean pelin samanaikainen Quick Resume, eli voit jättää useamman pelin ”pauselle” ja jatkaa siitä mihin jäit myöhemmin - 3D-äänimaailmaa on Sonyn tavoin yritetty parantaa, jolloin ääni kimpoilee realistisesti ympäristössään - Input lagia on saatu alas - Muistia voi laajentaa pienellä MS:n omalla ”muistikortilla”, joita tarjotaan varmaan eri tera-kokoluokissa (Sonylla konsolissa on lisäpaikka toiselle SSD-levylle) - Ohjaimen kokoa on vähän pienennetty, dpadia on paranneltu - Kaikki OG Xbox/Xbox 360/Xbox One -pelit, jotka pyörivät Xbox Onella, pyörivät myös Xbox Series X:llä - Taaksepäinyhteensopiviin peleihin on mahdollista lisätä HDR-tuki, jolloin voit pelata mahdollisesti esim. OG Xbox -peliä kuten Ninja Gaiden Black 4K/60fps/HDR-tuettuna - Resoluutioboosti ja mahdollisesti ruudunpäivityksen nosto myös sellaisissa Xbox 360/Xbox One -peleissä, jotka ovat olleet ennen 30fps locked (tämä on vasta kokeiluasteella) - Ray tracingiin saadaan ainakin paperilla enemmän vääntöä kuin mitä PS5 tarjoaa - 120Hz -ja Variable Refresh Rate -tuki, jota moni TV ja monitori tukee nykyään - Xbox One -laitteet toimivat myös Xbox Series X:ssä - Tehoiltaan konsoli on paperilla ehkä noin 20% tehokkaampi kuin PS5, mutta lataustauot ovat joitain sekuntteja hitaammat - Microsoft ei näillä näkymin tuo VR-laseja markkinoille
Mulla on aivot ihan solmussa Apexin jälkeen. Raivostuttavaa yrittää saada lihasmuisti resetöityä, kun on tottunut pelaamaan nopealla senssillä ilman deadzoneja (kyllä, taas se sama valitusvirsi alkaa).
Resident Evil 3:n demo tuli ulos Uudessa-Seelannissa, joten se tuli ladattua Xboxille. Hirveät deadzonet ja hidas sensitivity ja response curve miten sattuun. Osu mihinkään. Demo oli todella lyhyt, mutta sinänsä ihan lupaava. Samaa kauraa kuin RE2. Nemesis ei jostain syystä aiheuttanut ripulinkarkailua ollenkaan, toisin kuin Mr. X. Johtunee siitä, että tällä kertaa voit väistellä kätevällä dodge-mekaniikalla, niin ei tarvitse juoksennella ympäriinsä, kun iso mulkku sattuu seisomaan edessäsi.
Halo: Combat Evolvedistakaan ei tullut mitään. Vaikka sensitivity olisi kympissä (Insane-asetus), tähtäys tuntuu hitaalta. Aim accelerationiakaan et saa täysin nollaan (slideri menee alimmillaan ykköseen, ei nollaan).
Forza Horizon 4:n kanssa ei voi mennä pieleen, eihän? No vittu voi näköjään. Ajattelin, että rentoudun ja ajan kohti auringonlaskua Ferrarin kanssa samalla kun hyvä biisi soi taustalla. ”You qualified for the winter season!” Mitä jos en halua ajaa sillä mun Ferrarilla kinoksissa? Tämä pakotettu vuodenaikasykli on täyttä idiotismia. Myös kaikki turha peliin tungettu paska ärsyttää. En halua ostella jotain taloja ja keräillä lippiksiä. En myöskään halua mitään hipsteri alter egoa, vaan se olen minä siellä Ferrarissa ajamassa kohti auringonlaskua. Pelaan mielummin Forza Horizon 3:sta 30 kuvaa sekunnissa.
Niin no, PlayStationin virallisella, 10 miljoonan tilaajan YouTube-kanavalla etukäteen mainostettu livestriimi nimellä ”The Road to PS5” saattaa herättää muidenkin kuin devaajien mielenkiinnon. Etenkin kun se lähetetään eetteriin pari päivää sen jälkeen, kun Microsoft on kutsunut median edustajat ihmettelemään omaa rautaansa ja paljastanut tarkemmat speksinsä.
Eniten innostuin Xbox Series X:n taaksepäinyhteensopivuudesta, joka mahdollistaa mm. korkeammat resot ja mahdollisesti myös ruudunpäivityksen aiemmin 30fps locked -peleissä sekä HDR:n lisäämisen jopa ikivanhoihin OG Xbox -peleihin. Input lagin vähentäminen mm. ohjainten polling ratea nostamalla kuulosti myös hyvältä.
Harmi, että PS5-videossa ei puhuttu mitään uudesta ohjaimesta, toivottavasti siinä olisi takanapit. Innolla odotan myös hintatietoja, vaikkei niillä sinänsä mitään väliä itselleni ole, koska kummankin konsolin ostan heti julkaisussa. Jos PS5 on tuntuvasti halvempi, kuten voidaan olettaa, tulee se myymään taas kuin häkä. Xbox on onneksi kuitenkin tällä kertaa monelle varteenotettava vaihtoehto, toisin kuin tämän genin alussa.
Tuo Sonyn ”pressi” oli sinällään uskomattoman surkea, vaikka Cerny onkin leppoisa kaveri. Ei tuolla powerpoint-esityksellä hypeä ainakaan nosteta peruspelaajan silmissä. Heiltä meni varmasti 99% pressin nörttilöpinöistä ohi.
Jayeizh, Italiassa kuoli eilen lähemmäs 700 ihmistä koronaan (lääkäreiden mukaan terveydenhuolto on romahduksen partaalla) ja Saksassa on todettu viimeisen päivän aikana 3 471 uutta tartuntaa (11 312 yhteensä, eikä kaikkia olla testattu) — Ranskassa sentään on vain 1 097 uutta tapausta päivän aikana (7 730 yhteensä). Eli ei siellä tilanne nyt ihan hallinnassa ole.
Jenkeissä koronatilanne on jo pitkään pahentunut yksi yhteen Italian kanssa viikon viiveellä. Onneksi sentään aivopesu-uutiskanava FOX News myönsi vihdoin koronan vakavuuden.
EDIT: Enkä ihan ymmärtänyt SARS/MERS-vertausta. SARS tappoi vuodessa 770 ihmistä ja MERS on tappanut 850 ihmistä. Koronavirus on jo nyt tappanut 6 400 ihmistä. Millä logiikalla korona ”ei ole läheskään yhtä tappava”?
Kyllähän tuo Warzone hieman kiinnostelee. Uusimman COD:in Battlefield moodi tosin on aikamoista perseilyä ja tappojen keräilyä. Tuntuu että 20% kentällä olevista jollain tavalla tavoittelee voittoa, joten sen pelaaminen jääny aika vähiin. Toivottavasti tässä meno rauhallisempaa eräilyä. Ja toivottavasti laittavat ballistiikan parempaan kuntoon pitkillä etäisyyksillä.
Blops 4:n Blackout oli varsin kiva vastapaino muuten aika arcademaiseen rämistelyyn, joten lupaa hyvää nyt kun pohjalla on realistisempi Modern Warfare.
Mainittakoon vielä että MW on muutenkin monelta osin parasta CoD:ia vähään aikaan. Audiovisuaalisuus ja tyyli on kunnossa ja peli tarjoaa vähän jokaiselle jotakin. Esim itselle maistunut nyt kertaelämät tarjoavat pelimuodot kuten klassinen Search & Destroy ja 2 vs. 2 Gunfight. Niin, ja tässä on tarjolla ohjaustavaksi Linear, mitä ei ainakaan viimeisimmissä CoD:eissa ole ollut (scarf HUOM).
Joo, huomasin lineaarisen ohjaustavan jo betassa. Oikein timanttinen ohjaus yhdistettynä olemattomaan input lagiin. Time-to-Kill on vain turhan alhainen näissä omaan makuun. BR-moodissa tuo onkin sitten korjattu armorien myötä, joten pitää kokeilla, kunhan tulee ladattavaksi.
Lähinnä pelottaa, miten Apex Legends pärjää rinnakkain F2P CoD:in kanssa.
Ah, deadzonet, nuo ihana jumalan lahja maailmalle.
Niistä puheen ollen, ostin koko lisenssin aiemmin mainitsemalleni reWASD-näppäinkonffaussoftalle ja asensin Vanquishin, joka pyörii MacBook Prollani 60 kuvaa sekunnissa! 720p-resoluutiolla kaikki asetukset minimissään... Eli sama kuin pelaisi Switchillä siis. Mutta ei se mitään, sillä reWASD muuttaa pelin täysin. Sain hiottua response curven lineaariseksi ja deadzonet nolliin, kuten toivoinkin. Ja voi luoja, mitä hunajaisen kermaista täydellisyyttä peli nyt onkaan! Osut juuri sinne minne haluatkin joka kerta. Ilman v synciä input lagikin on olematon jopa Macin näytöllä.
Kaivoin huvikseni pari vuotta pölyttymässä olleen Switch Pro Controllerin, kun muistin, että siinä ei ole paskoja liipasimia, vaan vanhat kunnon digitaalinapit niiden tilalla. Kokeilin huvikseni myös, miten PS4-padin KontrolFreekin Inferno-tatinpidennys istuu ohjaimeen, kun padien tatit ovat lähes identtiset. Se istui melko hyvin, muttei täydellisesti. Kaivoin Pro Controllerin myyntipakkauksesta padin ympärillä olleen pehmustemuovin ja pistin sen tatin ja tatinpidennyksen väliin ja leikkasin ylimääräiset muovit pois. Tatinpidennys pysyy paikallaan, kuten PS4-padissakin. Saa luvan kelvata, kunnes saan tilattua jostain Switchin omat tatinpidennykset, kun Inferno-mallia ei tahdo löytyä enää mistään.
Tattipidennetty Pro Controller ja Vanquish ovat yksinkertaisesti täydellinen yhdistelmä. Boosti vasempaan olkapäänappiin ja Tactical Evade oikeaan. Boost dodge onnistuu täydellisesti. Tähtäys ja ampuminen digitaaliliipasimilla. Pro Controllerin tatit ovat yhtä hyvät kuin PS4-padissa ilman niitä PS4-padin umpipaskoja liipasimia, joiden painelu aiheuttaa infernaalista vitutusta. Face buttonit ovat huonommat kuin PS4- ja Xbox-padeissa, mutta se annettakoon anteeksi.
Pelasin Vanquishin samantien kolmesti läpi, kun en vain saa tarpeekseni. En tule enää ikinä koskemaan konsoliversioihin juurikin deadzonejen ja muutenkin paskan tattiohjauksen takia. Oikeastaan sama pätee suurimpaan osaan räiskintöjä, eli on pakko vaihtaa mestarirotuun. Tosin - kuten olettaa saattaa - PC-version leaderboardsit olivat täysin pilalla. TOP50:ssä pelkkiä 999,999,999 scoreja, jotka ovat täysi mahdottomuus. Sama juttu Ikarugassa.
reWASD:illa en kuitenkaan saanut RE4 Ultimate HD Editionia pelastettua, koska PC-näppäinasetukset ovat niin vammaiset eikä niitä saa reWASD:illa konffattua mitenkään järkeviksi. DS4Windows-softalla tuo tosin onnistui, koska siiinä on anti deadzone -asetus, joka ikäänkuin miinustaa noita pelin natiiveja deadzoneja pois.
Pakko hankkia peli-PC, jotta voi erillisellä softalla tehdä kaikkien tähtäystä vaativien pelien tuntumasta identtisen. ReWASD-niminen softa on ilmeisesti paras vaihtoehto. Ei oikein huvita pelata millään muulla kuin täysin lineaarisella response curvella, johon olen tottunut Apex Legendsissa. Tällöin tähtäin liikkuu samassa suhteessa kuin tattikin, mikä tuntuu taivaalliselta, kun siihen tottuu harjoittelun jälkeen.
Asensin Windows 10:n Boot Campilla Macbookiin, latasin Steamin sekä kokeiluversion reWASD:ista ja pistin alkuperäisen Counter-Striken tulille, koska se ainakin toimii nuhapumppukoneessani. Säädin DualShockin vasempaan tattiin näppiksen WASD:in ja oikean tatin emuloimaan hiirtä ja pistin response curven täysin lineaariseksi mahdollisimman pienellä deadzonella. Tähtäystuntuma tuntui lähestulkoon siltä, miltä toivoinkin! Auto aimia ei luonnollisestikaan ole, joten ei noita vanhempia pelejä pysty pelaamaan, kun et voi hidastaa tähtäystä COD-tyyliin painamalla vasenta liipasinta.
Vanquish minulta löytyy PC:llekin, joten pitää katsoa josko se pyörisi Macbookilla edes sen verran, että pääsisi kokeilemaan, miltä peli tuntuu reWASD:in säädöillä. RE4 HD Edition on toinen peli, jota en pysty enää pelaamaan, koska HD-versioissa on järkyttävä deadzone oikeassa tatissa, vaikka moista ei ollut GameCube-versiossa. RE4:ssä ei muistaakseni ollut auto aimia ollenkaan edes padilla pelatessa, joten sitä pystyy pelaamaan ilmankin. Vanquishin auto aimista en ole varma.
Vanquish tuli vedettyä läpi PS4:llä, ja onhan peli edelleen TOP5-kamaa. Etenkin kun pääsee pelaamaan 60 kuvaa sekunnissa. Shinji Mikami on jumala, ja voisin kuvitella, että Vanquishilla on mahdollisuudet mennä vielä jonain päivänä RE4:n ohi uudelleenpelatuimpana pelinäni. Kumpikin peli on koulukirjaesimerkki siitä, miten videopeli kuuluisi rytmittää.
Pääsin myös ensimmäisellä yrityksellä Normal-vaikeustason rankingin kärkeen suht paskalla scorella:
Ainoat moitteet tulevat oikeastaan hieman kömpelöstä väistömekaniikasta (voit väistää vain ylös/alas/oikealle/vasemmalle, muttet viistoon) ja oikean tatin deadzonesta, joka nyt vain valitettavasti on olemassa 99,9% peleistä. Olisi pajon helpompaa saada headshot bonukset, jos antiikkisella tähtäystuntumalla ei tarvitsisi sahata edestakaisin päiden kohdalla.
Pakko hankkia peli-PC, jotta voi erillisellä softalla tehdä kaikkien tähtäystä vaativien pelien tuntumasta identtisen. ReWASD-niminen softa on ilmeisesti paras vaihtoehto. Ei oikein huvita pelata millään muulla kuin täysin lineaarisella response curvella, johon olen tottunut Apex Legendsissa. Tällöin tähtäin liikkuu samassa suhteessa kuin tattikin, mikä tuntuu taivaalliselta, kun siihen tottuu harjoittelun jälkeen.
Jes! Tolkuttoman kova uutinen. Nyt PS4-padi lähentelee jo täydellisyyttä. Käytän oikeassa tatissa vielä KontrolFreek-tatinpidennystä (Inferno-malli), joka parantaa tähtäystä mielettömästi. Ei pystyisi enää pelaamaan ilman, normitatti tuntuu tämän jälkeen ihan perseeltä. Nyt kun takanapitkin saatiin, niin pleikkari ei tarvi omaa Elite-versiota ohjaimesta.
Tämä osoittautui turhakkeeksi pikaisen testailun jälkeen. Takanapit ovat liian isot ja pilavaat ohjaimen ergonomian täysin — PS4-padi on sellaisenaan ergonomisin ohjain, mitä olen kokeillut. Joudut pitämään ohjainta oudosti käsissä, eivätkä sormet lepää luonnollisesti ohjaimen ympärillä.
Noh, täytyy vielä kokeilla, jos tähän tottuisi. Ei ne Elite-ohjaimenkaan taka-paddlet tuntuneet aluksi hyvältä.
Olisiko teillä hetki aikaa puhua Apex Legendsista? Ai ei? No, laitan jalan oven väliin, niin puhutaan silti.
Ennen Apexia koko genre ei kiinnostanut pätkääkään. Fortnitea en ole ikinä edes kokeillut, enkä kokeile. PUBG oli jäykkää jöötiä, jossa on aivan liikaa luppoaikaa — peliin pääseminen kestää ikuisuuden, ja liikkuminen on hidasta ja kankeaa.
Apexissa on kaikki ylimääräinen hiottu pois. Peliin pääsee sekunneissa, loottaaminen on nopeaa, liikkuminen on taivaallista, gunplay on parasta koko genressä, Time-to-Kill on juuri sopiva, hahmot ovat hauskoja pelata ja pääosin hyvin suunnniteltuja, aseet ovat Season 4:n myötä uskomattoman hyvin tasapainossa, aseiden äänet ja latausanimaatiot ovat taivaalliset. Ainiin ja se pingaussysteemi? Ominaisuus, jota ilman ei enää voisi olla.
BR-pelissä mappi on kaiken A ja O. Parin ensimmäisen kauden ajan pelattavissa ollut Kings Canyon osoittautui nopeasti klassikoksi. Äärimmäisen nopeatempoinen ja hyvin soljuva mappi, johon oli mahdoton kyllästyä. Season 3:ssa KC:n tilalle tuli kartaksi World’s Edge, joka oli vähällä pilata koko pelin. Välimatkat olivat liian pitkiä, loot distribution (eli mitä kamoja löydät ripoteltuna kartalta) oli perseestä ja choke pointit pilasivat kartan soljuvuuden. Season 4:ssä karttaan tehdyt muutokset tuntuvat korjanneen nämä ongelmat, peliä on taas kiva pelata.
Skill Based Matchmaking on kirous tai siunaus, riippuen keneltä kysytään. Season 3:ssa Respawn muokkasi SBMM-algoritmia niin, että kehnot ja keskivertopelaajat saavat pelata toisiaan vastaan, kun keskivertoa paremmat pelaaja laitetaan hikoilemaan toisiaan vastaan. Tämäkin meinasi pilata pelin kaikille meille, jotka olemme alusta alkaen hinkanneet peliä ja hiljalleen parantaneet pelisuorituksiamme. Ymmärrän, että Respawnilla on dataa, josta käy ilmi, että huonommat pelaajat ja vasta-alkajat lopettavat pelin nopeasti, jos he eivät koe onnistumisia, mikä taas näkyy EA:n kirstussa rahanmenetyksenä. Toisaalta nämä samat pelaajat eivät kehity, jos he pelaavat suojellussa ympäristössä vain toisiaan vastaan.
Vaikea sanoa, mihin suuntaan Respawn on neloskaudella säätänyt SBMM-algoritmiaan, mutta minulla on ainakin ollut hauskempaa pelin parissa kuin kuukausiin. Minulle riittäisi, että algoritmin myötä soolopelaajat pelaavat pääsääntöisesti muita soolopelaajia, eikä kolmen hengen kaveriporukoita vastaan. Kommunikoivan kolmehenkisen premade-tiimin voittaminen kolmehenkisellä random-porukalla on lähes mahdotonta, jos pelaajat ovat keskenään samantasoisia.
Sitten seuraa taas autistista ohjainasetuspaasausta. Täydellissä maailmassa jokainen konsolipeli pitäisi sisällään mahdollisuuden kustomoida ohjainasetuksia samalla tarkkuudella kuin mitä Respawnin peleissä. Se ei riitä, että voit säätää tähtäysnopeutta, Aim Accelerationia tai tattien deadzoneja. Response Curve on termi, joka ei sano monelle mitään. Googlettaessa en löytänyt kuin konsolipeleistä Titanfall 2:n ja Apex Legendsin, joissa ko. asetusta pystyy edes säätämään. Response Curve on käppyrä, joka käytännössä määrittää sen, minkälainen pelituntuma on. Kun se on täydellisesti säädetty — ilman Aim Accelerationia ja deadzonea tähtäystatissa — tuntuu kuin olisit yhtä pelin kanssa. Ne, jotka väittävät, ettei tateilla voi tähdätä tarkasti, ovat yksinkertaisesti väärässä. Toki Counter Striken kaltaisissa peleissä padipelaajat saisivat turpaansa sata-nolla, mutta Apexin kaltaisissa peleissä, joissa TTK on korkea, voi padipelaaja olla ihan maailmanhuippuja.
Esimerkkinä Calamiti, joka pelaa PC:llä padilla (35k tappoa, Apex Predator -rankki, jne.):
Battle Royalista on Apexin myötä tullut meikäläiselle ultimaattinen nettiräiskinnän pelimuoto. En halua pelata enää mitään muuta (no okei, Halo: Combat Evolvedia lukuun ottamatta). Mikään muu genre ei saa samanlaista sydämentykytystä ja euforiaa aikaan, kun käännät kaoottisen tilanteen eduksesi vastoin kaikkia odotuksia viimeisillä sekunneilla.
Vikoineenkin paras nettiräiskintä, mitä olen pelannut. Apex pilasi oikeastaan kaikki muut pelit tänä vuonna, kun ei vain kiinnosta pelata mitään muuta. Season 4 alkaa ensi viikolla, joten meno jatkuu.
DMCV ja MHW: Iceborne ovat molemmat jumalpelejä, jotka olisivat muina vuosina vieneet vuoden peli -pystin nimiinsä, mutta nyt ne jäivät Apexin jalkoihin.
Sekiro jäi kesken ja palaan sen pariin joskus.
RE2 oli loppujen lopuksi aika meh peli, joka ei itselläni kestänyt uudelleenpeluukertoja — toisin kuin RE4 ja REmake. Ensimmäinen läpipeluukerta oli kuitenkin nautinnollinen, ja ostan RE3:n heti kun se julkaistaan.
Vuoden paras vanha peli: Metal Gear Solid
Edelleen paras MGS-peli, joka on kestänyt aikaa ja jota Kojima ei vielä narsistisella sekoilullaan pilannut. Kompakti paketti höystettynä ikonisella soundtrackilla ja ääninäyttelyllä, jotka nostavat pelin klassikkoasemaan.
Tulin vain kertomaan, että odotuslistan kärjessä on tällä hetkellä tiukasti 1917. Kun näin tästä trailerin, olin että ui juma. Kun nyt luin parit ensimmäiset kriitikoiden kommentit, olin että UI JUMA. Tammikuuta odotellessa.
Scarfilla varmaan kans jo liput ja vaipat varattuina? Kuulemma eritoten Deakins ylittää itsensä jälleen, minkä ei kai pitäisi enää olla mahdollista. Sen lisäksi, että tarinankuljetuksen, hahmokehityksen ja äänisuunnittelun kerrotaan kaikkien olevan alan parhaimmistoa pitkään aikaan.
Jonkin julisteen näin 1917:stä Redditissä hiljattain, enkä ajatellut leffasta sen enempää. Mutta nyt kun mainitsit Deakinsin nimen, niin kiinnostus heräsi samantien, vaikkei maailmansotaleffat aiheeltaan hirveästi housuunpaskomisefektiä aiheuttakaan.
Pelasin itsekin ilman paddleja Elite 1:llä pitkään ennen kuin näin valon.
Pitää vielä koittaa antaa mahdollisuus, josko sitä tulisi itsekkin valaistuttua.
Mitä mieltä oot muuten tosta Elite 2:n pyöreäprofiilisesta hieman korotetusta tatista? Mun näpeille aika optimaalinen tähtäyssauvaksi. Noi sun tatinpidennykset () näyttää aika monstereilta.
Itelläkin noi PS4 -ohjaimet hajonneet käsiin. Silikonit kuoriutuu ja painikkeet/liipasimet jää pohjaan ennemmin tai myöhemmin.
Se korotettu tatti on tosiaan paras noista Elite 2:n tateista, mutta silti vähän liian matala, jos pelaa korkealla sensitivityllä ja haluaa osua johonkin lonkalta ampuessa Apexissa.
KontrolFreekeistä on pidemmän vipuvarren lisäksi se hyöty, että ne yksinkertaisesti tuntuvat paremmalta liikutella ja painella. Tatti on miellyttävämmän tuntuinen peukalon alla ja siinä on kiva grippi. Ei sitä oikeastaan tajua vasta kun kokeilee pelata ilman. Myös autopeleissä pidempi vipuvarsi antaa valtavan edun perustatteihin verrattuna. GT Sportissa on paljon helpompi hyväillä radan reunuksia ajamatta linjoja liian pitkiksi.
Kannattaa pistää ne pienemmät paddlet kiinni sinne alempiin paikkoihin, näin paddlet ovat vähiten tiellä ja niihin on helpoin totuttautua. Pelasin itsekin ilman paddleja Elite 1:llä pitkään ennen kuin näin valon. Enää ei voi olla niitä ilman. Neljällä paddlella en kyllä pysty pelaamaan, silloin tarvii pitää sormia jo niin vammaisessa asennossa.
Kestävyys on mielestäni padeissa melko kyseenalaista, koska tatit löystyvät ajan saatossa, eikä ohjaimella tee mitään (ainakaan tarkkuutta vaativissa peleissä), jos tatit ovat liian löysät. Oma Elite 1 koki juurikin tämän kohtalon, vaikka muuten ohjaimessa ei mitään vikaa ollutkaan. Onneksi Elite 2:ssa saa tattia jäykemmäksi, joten se tuskin ikinä muuttuu yhtä veltoksi kulliksi kuin Elite 1:ssä. PS4-padin voit heittää kuuseen, kun sen tatit ovat liian löysät tai akunkesto on laskenut liian alhaiseksi. Uuden padin saa alennuksesta 40 eurolla.
Omaa Elite 2:sta en ole hirveästi ehtinyt käyttämään, koska olen pelannut lähinnä Apexia ja sitäkin PS4:llä. Ohjaus PS4-padin tatilla + KontrolFreek -kombolla on yksinkertaisesti parasta, mitä olen konsoleilla kokenut. Tämä toki vaati kuukausia kestäneen tähtäyssasetusten hienosäädön (jotka siis löytyvät pelin sisältä), mutta nyt tuntuu, että asetukset ovat täydelliset tarpeisiini. Nykyään on ihan mahdoton pelata pelejä, joissa ei saa tatin deadzonea nollaan ja sensitivityä tarpeeksi korkealle. Pidempi tatti vielä korostaa näitä ongelmia.
Täysin identtiset tähtäysasetukset Apexin Xbox-versiossa Elite 2 -ohjaimella pelattuna eivät vain tunnu yhtä hyvältä. Yksi syy voi olla se, että ostin Xboxille KontrolFreekin Galaxy-tatinpidennykset, jotka eivät tunnu peukalon alla yhtä orgastiselta kuin tuo PS4:lle ostettu Inferno-malli. Toinen syy voi olla, että lihasmuisti sekoittaa pakkaa. Digitaalisella R1-napilla ampuminen tuntuu myös paremmalta, kuin Elite 2 -ohjaimen liipasimella ampuminen, vaikka liipasimien liikerata olisi laitettu täysin minimiin. Viimeinen syy voi olla se, että myös Elite 2:ssa — kuten kaikissa muissakin Xbox One -ohjaimissa — on tateissa hieman ”tyhjää”, ennen kuin tatti laittaa vastaan sitä liikuteltaessa. PS4-padin tateissa ei tuota löysää ole ollenkaan, vaan ne laittavat heti vastaan.
Mutta joo, aikamoista hifistelyä. Erinomaisia ohjaimia kumpainenkin. Pääasia on, että Sonyllakin vihdoin tajuttiin taka-paddlejen merkitys.
Jes! Tolkuttoman kova uutinen. Nyt PS4-padi lähentelee jo täydellisyyttä. Käytän oikeassa tatissa vielä KontrolFreek-tatinpidennystä (Inferno-malli), joka parantaa tähtäystä mielettömästi. Ei pystyisi enää pelaamaan ilman, normitatti tuntuu tämän jälkeen ihan perseeltä. Nyt kun takanapitkin saatiin, niin pleikkari ei tarvi omaa Elite-versiota ohjaimesta.
Nyt kun olen vähän aikaa sulatellut uutta Xboxia, niin täytyy sanoa, että diggaan ja kovasti.
Nimi toimii, vaikka hysteerisimmät fanipojat maalailevat jo piruja seinille ”sekavan” nimen johdosta. Itse en ainakaan keksi parempaakaan vaihtoehtoa, koska numerotkaan eivät toimi, ellei sitten konsolia oltaisi kutsuttu Xbox 5:ksi, jossa ei siinäkään olisi ollut järkeä. Sopii myös hyvin yhteen Elite Controller Series 2:n — ja mahdollisten tulevien lisälaitteiden — kanssa.
Xbox One X on minulle tyylikkäin konsoli, mitä on tehty, ja Series X jatkaa samalla minimalistisen virtaviivaisella linjalla. Ei yhtään haittaisi, vaikka tulevaisuudessa konsolit olisivat ulkoasultaan mini-PC:itä, jos se mahdollistaa paremmat tehot ja hiljaisen käynnin. Huvittavaa, kun porukka monkuu, ettei konsoli mahdu mihinkään, ikään kuin tuo mötikkä ei mahtuisi niiden konsolien, soundbarien, vahvistimien, kaiuttimien ja muiden härpäkkeiden joukkoon. Mielenkiinnolla myös odotan, miltä PS5 näyttää, sillä Sony tuskin luopuu perinteisestä konsolimaisesta designista.
Ainoa asia, joka harmittaa, on uudesta padista puuttuvat taka-paddlet. Niiden pitäisi jo olla oletus konsoleilla. No, onneksi omistan Elite Controller Series 2:n, joka toimii myös Series X:ssä. Toivottavasti PS5-padista nuo löytyisivät, vaikka patenttien perusteella ei hyvältä näytäkään.
Ennen kaikkea kuitenkin toivon, että Xbox menestyisi paremmin tulevassa genissä. Kilpailusta hyötyvät kaikki, oli sitten missä leirissä tahansa. Siihen tarvitaan kuitenkin kovia pelejä — muutakin kuin ne loppuunlypsetyt Halot, Gearsit ja Forzat.
Melko järjetön kevät tulossa: Cyberpunk 2077, DOOM Eternal, The Last of Us 2, REmake 3 ja FF7 Remake tulevat kaikki pihalle muutaman kuukauden sisällä toisistaan.
Itsekin mietin Black Fridaynä, että ostanko sen OLED:in vihdoin ja viimein, mutta enpä sitten ostanut. Omassa Panasonicin plasmassa on Apex Legendsistä jäänyt kaikki helvetin HUD:it ruutuun, joten tuo kiinnipalaminen kuumottelee jonkin verran. Samsungin Q90R-sarja pääsisi kai suht lähelle OLED:ien kuvanlaatua, input lag olisi samaa luokkaa eikä kiinnipalamista tarvitsisi miettiä ollenkaan. Samalla menettäisi HDMI 2.1:n, paremman käyttiksen ja G-Syncin. Kai se pitää odottaa vielä tammikuulle, jos CES-messuilla julkistettaisiin jotain mielenkiintoista.
Digital Foundrylta tuli muuten taas mielenkiintoinen video CRT-näyttöihin liittyen. Ilmeisesti nuo ovat edelleen monilta osin sitä ultimaattista parhautta kuvanlaadultaan peleissä, niin hullulta kuin se kuulostaakin.
Niin ja voisin tosiaan sanoa samat sanat Apexista, mitä MasterTK sanoi Siegestä. Alkaa tuntumaan, että tämä on minulle genin paras peli. Pelitunteja en osaa tarkasti arvioida, koska PS4:llä ei niitä voi mitenkään seurata, mutta Xbox-versiota olen pelannut 130h ja PS4-versiota ainakin tuplat tuosta. Aina kun on aikaa pelata, niin pistän pelin tulille, ja kun pitäisi lopettaa, niin en haluaisi. Toivon todella, että tästä saadaan nauttia Overwatchin ja Fortniten tavoin vuosia.
Apex Legends oli minulle genin paras peli. Sitten tuli Season 3 ja pilasi kaiken. Tai Respawn Entertainment pilasi.
Ensin tuli uusi mappi, joka vaikutti aluksi hyvältä. Visuaalisesti upeaa tykitystä tylsähkön Kings Canyonin jälkeen. Paljon eri tyyppisiä alueita ja tapoja taistella vihollisia vastaan. Uusi hit scan -ase, Charge Rifle, jolla pystyy ampumaan juuri sinne minne tähtäät. Uusi legenda, Crypto, joka vaikutti ihan coolilta.
Pian sain kuitenkin huomata, että jokin mättää. Ei tämä tunnu enää siltä peliltä, johon olin tulisesti rakastunut ja johon olin upottanut ainakin 500h vapaa-ajastani. Uuden kartan flow ei vain yksinkertaisesti ole lähelläkään sitä mitä se oli Kings Canyonissa. Liikaa tyhjää tilaa sekä ahtaita ja monikerroksisia rakennuksia, joissa taistelu on helvetin tökeröä ja joissa on mahdotonta paikallistaa vihollisten sijainti, koska askelet kuulostavat identtisiltä, kuuluivat ne sitten mistä kerroksesta tahansa. Taistelut käydään nyt pääosin räiskimällä snipereilla, koska etäisyydet ovat liian pitkiä ja rakennusten päällä on helppo kämppiä.
Sitten se Charge Rifle. Hit scan -aseilla ei pitäisi olla mitään sijaa BR-peleissä. Charge Riflea on nerfattu muistaakseni nyt kaksi kertaa, mutta se on edelleen täyttä syöpää, joka pitäisi poistaa pelistä. Joka kerta kun kuulen sen korviariipivän BFFF-TSHUU-äänen, tekisi paiskata ohjain seinään. Charge Riflellä ei enää helposti tapa ketään, se on lähinnä raivostuttava ärsyke, jolla lypsetään vastustajilta shieldit nolliin järjettömien etäisyyksien takaa, koska hit scan -aseella sinun ei tarvitse ajatella etäisyyksiä tai ennakoida vastustajan liikkeitä. Sen kun klikkaat pitkänmatkan scopella vastustajaa ja imet sen shieldit tyhjäksi. BFFF-TSHUU, BFFF-TSHUU, BFFF-TSHUU! Vittu mitä paskaa.
Crypto osoittautui myös turhakkeeksi, jota juuri kukaan ei enää käytä. Hahmo-META pyörii edelleen Wraithin ja Pathfinderin ympärillä, koska Respawn ei osaa tai uskalla nerfata noita hahmoja kunnolla. Gibraltar nousi sentään TOP3:een uusien buffien ansiosta, mikä sekoittaa edes vähän pakkaa.
Unohdinko mainita, että Respawn poisti Kings Canyonin kokonaan pelistä? Aivan järjetön idea. Tässä ollaan nyt jouduttu siis väkisin pelaamaan uutta mappia kaikkine lieveilmiöineen, koska pelattavia mappeja on siis vain yksi. Olen aidosti nostalginen Kings Canyonia kohtaan, vaikka siitä on vain muutama kuukausi, kun pääsy sinne evättiin.
Mutta ei tässä vielä kaikki! Pari viikkoa sitten Respawn iski viimeisen naulan arkkuun lisäämällä SBMM-systeemin (Skill Based Matchmaking) myös casual modeen. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että casual mode on nyt vaikeampi kuin ranked mode. SBMM:n tarkoituksena oli helpottaa peliä vasta-alkajille ja keskivertoa huonommille pelaajille, jotta he saisivat pelata samantasoisten pelaajien kanssa. Samalla kuitenkin pilattiin keskivertoa parempien, etenkin soolopelaajien pelit, koska me joudumme pelaamaan samantasoisia - tai parempia - pelaajia vastaan. Käytännössä lobby täytetään eri servereiltä hyvistä pelaajista ja loput paikat täytetään niillä huonommilla pelaajilla, jos sillä hetkellä peliä ei ole aloittamassa tarpeeksi hyviä pelaajia.
Ennen kaikki pelaajat valittiin sattumanvaraisesti samalta serveriltä, taitotasosta huolimatta, minkä lisäksi premade-joukkueet pelasivat vain toisiaan vastaan. Nyt premade-joukkueet pelaavat sooloilijoiden kanssa samassa pelissä ja pelaajat tulevat eri servereiltä. Tämä tarkoittaa sitä, että joillakin pelaajilla on paskemmat pingit ja tiimit jaetaan täysin epäreilusti. Näin sooloilijana voin saada kaksi täysin paskaa pelaajaa tiimiini, samalla kun vastassani on kolmen hengen premade-kaveriporukoita, jotka kommunikoivat keskenään ja joilla on aivan järjettömät statsit. Joudut siis usein taistelemaan käytännössä yksin kolmea yhtä hyvää tai itseäsi parempaa vastustajaa vastaan.
Kun ennen pelasin Apexia ”vielä yksi roundi” -mentaliteetilla aamuyöhön asti, niin nyt pystyn pelaamaan ehkä maksimissaan kolme matsia ennen kuin mitta tulee täyteen ja peli on pakko sulkea. Enkä mä pysty pelaamaan mitään muutakaan FPS-peliä, koska kaikki muut pelit tuntuvat Apexin jälkeen rupiselta persereiältä pelimekaniikoiltaan.
Lighthouse tarvitsee tosiaan käydä katsomassa. Pitkästä aikaa leffa, josta olen aidosti hypettynyt, olihan The Witch kuitenkin mestariteos ja yksi vuosikymmenen parhaimmista elokuvista.
Kohtuu kova track record Robert Eggersillä tällä hetkellä.