Bloodborne. Odotukset ovat tosin valtavat. Jos peli ei ole vähintäänkin vuoden peli, niin olen pettynyt.
Runner up: Resident Evil 4 Ultimate HD:n epävirallinen tekstuuripaketti. Kaikkien aikojen paras yksinpeli muuttuu entistäkin paremmaksi.
Melkein neljä vuotta vanhassa 2014 Vuoden peli -langassa jo olen näköjään hypettänyt ”pian” julkaistavaa RE4:n tekstuuripakettia. Nyt se näyttää (lähes valmiina) tältä:
Montaa syytä en keksi peli-PC:n hankintaan, mutta tämä on yksi niistä.
Peli näyttää tolkuttoman hyvältä ja sen graafinen ilme on ajaton. Xbox One X:n 16x anisotropic filtering auttanee - grafiikka on veitsenterävää eikä uskoisi, että resoluutio on vain 720p. Upeimpia 3D-pelejä, mitä on tehty. Audiovisuaalisisuuden kruunaa upea äänimailma, joka oli sekin aikaansa edellä.
Default-asetukset kontrolleille ovat täysin perseestä, mikä ei sinänsä yllätä, koska sitä ne olivat jo PS2:lla. Luojan kiitos Xboxilla ei tarvitse sentään tapella analoginappien kanssa, kuten PS2/PS3-versioissa. Elite-ohjain onneksi pelastaa tämänkin pelin, ja taka-paddlejen ansiosta aikaisemmin päänvaivaa aiheuttanut L2/R2-napeilla kikkailu on historiaa. Vaihdoin nappien paikkaa niin, että taka-paddleilla kuikuillaan ylös ja sivuille, jolloin ei tarvitse ikinä pitää etu- ja keskisormia liipasimilla/olkapäänapeilla.
Tanker on parhaimpia tasoja ikinä, mutta valitettavasti alamäki alkaa heti Olga-pomotaistelun jälkeen. Kuvien ottaminen Raystä aina yhtä puuduttavaa - puhumattakaan loppupelistä, kun pitää ravata Raidenilla edestakaisin ankeaa Plantia.
Niin, ja sitten se rytmitys... MGS2:n täytyy olla huonoiten rytmitetty videopeli historiassa. Kojima ei osaa kiteyttää asioita, vaan kaikki pitää vääntää juurta jaksain rautalangasta. Rytmin rikkoo joka helvetin minuutti jokin Codec-puhelu tai ylipitkä välivideo, jonka voisi kertoa minuutissa.
Kuola valuu pelkästä ajatuksesta, että pääsisin pelaamaan esimerkiksi Bayonettaa, MGS HD Collectionia ja Ninja Gaiden II:sta 4K/60fps. Toki kaksi jälkimmäistä ei vieläkään pyöri Xbox Onella, mutta haluan silti uskoa, että tuo päivä vielä koittaa joskus.
Nyt tuli MGS HD Collection vihdoinkin taaksepäin yhteensopivaksi, joten pääsee noitakin pelaamaan nykygenin konsolilla. Ninja Gaiden II kun vielä tulisi Xbox Onella pelattavaksi, niin muuta en tarvitse.
4K Enhanced -pelejä ei harmillisesti ole aikoihin näkynyt, saa nähdä olivatko ne sitten siinä.
Itselläni ei ole PC:tä, joten en pääse peliä kokeilemaan, mutta kyllähän tuo pitää jo ihan arvostuksesta ostaa. Muistaakseni olit Ikaruga-fani, joten ainakin pelimakusi on kohdillaan. System Erasure taitaa olla myös hatunnosto Treasurelle?
Sen verran muutoksia tapahtunut omassa TOP10-listassa, että voisi päivitellä. Tarkemmat selitykset kirjoitan, jos / kun jaksan.
1. Street Fighter III: 3rd Strike
2. Ikaruga
3. Resident Evil 4
Tämä TOP3 on aika pitkälti kiveen hakattu. Lähes täydellisiä pelejä kaikki. Muita pelejä en osaa laittaa paremmuusjärjestykseen.
Ninja Gaiden Black
Halo: Combat Evolved
Monster Hunter: World
Vanquish
Super Metroid / Castlevania: Symphony of the Night
Vaikea sanoa, kumpi on parempi. Super Metroidin kontrollit ovat vanhentuneet, kun taas SotN pelaa kuin unelma. Super Metroid on muuten kompaktimpi paketti.
Dark Souls Remastered
Bloodborne veisi tämän paikan nimiinsä, jos se olisi saanut arvoisensa patchin, joka nostaa ruudunpäivitystä ja korjaa frame pacing -ongelmat. Sekirolla myös hyvät mahdollisuudet olla paras Souls-peli ikinä.
Forza Horizon 3
The Last of Us Remastered pitää myös pelata pitkästä aikaa läpi uusin silmin - saattaisi mahtua listalle.
Mattamusta iPhone XR taitaa olla seuraava luurini. XS ja XS Max ovat niin hävyttömän hintaisia, etten niiden hankintaa edes harkitse. Toki XR:kin on kallis, mutta iOS:ista en luovu, ja luuri toimii varmasti ilman ongelmia seuraavat kolme vuotta, kuten nykyinen 6S Plussakin.
AHAHAHAHA! Applen keinottelevat kikkailijamulkerot ovatkin tunkeeneet tuohon XR:ään paljon paskemman näytön - näytön tarkkuus on 326 pixels per inch, eli sama määrä kuin iPhone 4:ssä. Kolme vuotta vanhassa 6S Plussassani on siis tarkempi näyttö. Hieno ”päivitys”, vaikka julkaisuhinta on samaa luokkaa.
Joka vuosi tämä mätäpaisepulju onnistuu alittamaan riman. Etoo tällainen pitkälle suunniteltu keplottelu ja loputon ahneus.
Itse en striimien perusteella nähnyt tuossa Blackoutissa muuta ihmeellistä kuin hyvän ruudunpäivityksen konsolilla. Jos kukaan ei olisi sanonut, että kyseessä on CoD, olisin luullut sitä varmaan PUBG:in lisäriksi.
Niin, eihän siinä muuta ihmeellistä varsinaisesti ole kuin avoimen maailman CoD suurella pelaajamäärällä. Rakastan CoDin kermaista pelattavuutta, mutta en sitä nyky-CoDien ADHD-riehumista. Avoin maailma takaa sen, ettei koko ajan ole joku energiajuomajonne räiskimässä joka suunnasta. Voisi kuvitella, että Blackoutissa pääsisi pelaamaan kunnon mindgameja vastustajien kanssa.
En taida itse vaihtaa vielä 6 Plussaa ainakaan vuoteen, koska se toimii niin hyvin uudella iOS:lla, ja käytän muutenkin älyluuria varsin vähän näinä päivinä. Maksamani hinta olisi hullu saamaani hyötyyn nähden.
Itselläni älyluuri on täysin korvannut läppärin nettikäytössä. Siinä mielessä pätevä investointi, jos vertaa käyttötunteja maksettuun hintaan. Tuskin mikään muu tuote pääsee lähellekään. OLED-näyttöä en myöskään osaa kaivata, kun en sellaista ole ikinä käyttänyt.
Mattamusta iPhone XR taitaa olla seuraava luurini. XS ja XS Max ovat niin hävyttömän hintaisia, etten niiden hankintaa edes harkitse. Toki XR:kin on kallis, mutta iOS:ista en luovu, ja luuri toimii varmasti ilman ongelmia seuraavat kolme vuotta, kuten nykyinen 6S Plussakin.
EDIT: Katselen Dr Disrespectin (ainoa striimaaja, jota katsellessa pää ei räjähdä) striimiä uuden CoDin battle royale -moodista ja kiinnostukseni peliä kohtaan nousi nollasta sataan. Xboxin PUBG oli ihan jäätävää paskaa, kun taas tämä pyörii 60fps ja kaikki on muutenkin tehty just eikä melkein jättibudjetilla. Eikä tässä ole mitään typerää 3rd person -pelleilyä.
Onko noi Eliten takavivut jotain custom mappauksia varten vai mitä niillä tehdään?
Ostin PC:lle perus X1 ohjaimen ja niin hyvä kun se onkin, huomasin että se hajoaa. En tiedä onko joku maanantai kappale vai olenko vain ollut kovakourainen tai jotain, mutta joku liimaus on selvästi irronnut ja ohjaimen ylä- tai alaosa välillä "hyppää" paikoiltaan. Ei nyt varsinaisesti haittaa, mutta häiritsee. Lisäksi toi liipasimien liikeradan rajoitus voisi olla aika cool juttu. Joten voisi ehkä olla Eliten paikka... vaikka maksaahan se ihan saatanasti kun miettii että se on "pelkkä" ohjain.
Sinne voi mapata minkä tahansa norminäppäimen, mikä onnistuu omalla softalla. Itse käytän vain kahta taka-paddlea ja mappaan niihin vaikka hypyn, juoksun, aseen lataamisen, vaihteiden vaihtamisen tai mitä nyt keksiikään. Ihan game changer -kamaa, kun noihin tottuu. Profiileita voi tallentaa loputtomasti, mutta ohjaimessa voi olla enimmillään kaksi profiilia käytössä - niitä voi sitten vaihdella lennosta.
Hair trigger lockit ovat myös sellainen ominaisuus, joista ei ole takaisin paluuta. Tuntuu aivan idioottimaiselta veivata normiliipasimia muissa kuin autopeleissä. Tuntuma on paljon parempi, kun komento tulee samantien.
Halo: Combat Evolved on edelleen tajunnanräjäyttävää parhautta, niin yksin, kaksin kuin porukalla netissä. 4K/60fps pelattuna peli näyttää upealta ja äänimixausta kelpaa edelleen kuunnella. Rynkyssä ja pistoolissa on enemmän munaa kuin melkein missään muussa genren pelissä. Heroic on täydellinen vaikeustaso, enkä ikinä kyllästy Elite-vihujen kanssa käytäviin kissa-hiiri-leikkeihin. Kivi-paperi-sakset-pelimekaniikka ei vanhene ikinä: plasma-aseilla saa vihujen suojat pois ja pistoolilla voi viimeistellä tapon. Plasmakranaatin osuminen kohteeseensa on parhaimpia tunteita, joita peleissä voi saada. Pislalla on äärimmäisen tyydyttävää ammuskella pääosumia myös netissä. Legendaarinen peli, jonka ikää on vaikea uskoa. Anniversary-grafiikkapäivitykselle en lämpeä, mutta sen voi onneksi vaihtaa lennosta alkuperäiseen.
Halo 2 Classic on juuri niin hyvä kuin muistelinkin. Netissä siis, kampanjaan en ole ikinä koskenut eikä oikeastaan kiinnostakaan.
Halo 2 Anniversary näyttää uskomattoman hyvältä, mutta vihollisia on vaikea hahmottaa kentistä, jotka ovat liian pimeitä. Peli ei tunnu yhtä hyvältä kuin alkuperäinen - pääosumat eivät tunnu rekisteröityvän kunnolla ja muutenkin pelattavuus tuntuu jotenkin jähmeältä. Tätä tuskin tulee pelattua, joten toivottavasti porukka löytää alkuperäisen Halo 2 Classicin, vaikka se onkin huomattavasti ankeamman näköinen.
Halo 3:lle en oikein ikinä lämmennyt. FOV on perseestä ja pelissä on liikaa kaiken maailman härpäkkeitä.
Ihan hyvä päivitys, mutta kokoelmassa on edelleen paljon idioottimaisuuksia. Neljä vuotta aikaa tehdä kokoelmasta täydellinen, eivätkä silti ole saaneet edes erillistä button mappingia saati ääni- ja kirkkausasetuksia jokaiselle pelille erikseen. Esim. H2 Anniversaryn äänet ovat paljon kovemmalla kuin Halo 3:ssa, jonka äänet ovat todella tuhnuiset. H2A:n kirkkautta et myöskään pysty erikseen säätämään, vaan sama asetus koskee jokaista peliä. Saatanan tunarit.
Minkäänlaista luottoa ei minulta enää löydy 343 Industriesin sekoiluihin.
On kyl pirun hyvä ohjain. Kerranki ohjain tehty laatu edellä sellaisista materiaaleista mitkä kestää. Jäi tosta vähän epäselväksi että onko muita muutoksia edelliseen kuin väri?
Ei, mikä on hyvä ja huono asia. Voit edelleen käyttää Eneloopeja, mikä on ainakin itselleni erinomainen asia. Ei tarvitse latailla ohjainta ikinä letkun päässä. Bluetoothia ei jostain käsittämättömästä syystä ole lisätty, mikä on huono asia PC-pelaajille, jotka eivät halua ostaa Microsoftin erillistä donglea.
Monster Hunter: Worldin uusi monsteri, Final Fantasyn Behemoth, ei skaalaudu näköjään pelaajamäärän mukaan, joten kaltaiseni sooloilijat joutuvat kovan paikan eteen. Jostain käsittämättömästä syystä myös aikaraja on laskettu 50 minuutista 35 minuuttiin.
En tiedä, miten tämän mulkeron saan kaadettua, kun aika loppuu väkisinkin kesken - Great Swordilla on myös tosi kiva yrittää saada iskuja päähän, kun Behemoth pyörii akselinsa ympäri kuin mikäkin hyrrä. Pelialue on myös aivan liian ahdas tämän kokoista monsteria vastaan, ja kameran ulkopuolella pyöriviä tornadoja on välillä mahdoton väistellä. Ei voi ymmärtää, miksi näitä isoja monstereita pitää tunkea peliin, kun ne ovat joka kerta yhtä paskasti toteutettu.
Behemothin haarniskakin näyttäisi olevan ehkäpä pelin paras, joten reilu veto Capcomilta lukita se käytännössä sooloilijoiden ulottumattomiin.
EDIT: Kokeilin ensimmäistä kertaa netin kautta peliä ja taistelu tuntui ihan hauskalta. Kunnes idioottimainen one hit kill -jättimeteoriitti tappaa kaikki ja joudut aloittamaan koko paskan alusta. Meteoriitin voi väistää vain pakenemalla kentällä olevan pienemmän meteoriitin taakse. Mitään takeita ei ole siitä, ettei kukaan ole vahingossa pistänyt tuota meteoriittia paskaksi. Mitään takeita ei myöskään ole siitä, että tiimikaverit onnistuvat juoksemaan tuon meteoriitin taakse ajoissa.
Soolona koko homma olisi sentään omissa käsissä.
Noniin, nyt saatiin sitten EX-versio tästä kusipäästä.
VITTU MITÄ PASKAA!!!
Olen yrittänyt tätä lukemattomia kertoja randomien kanssa. Kerta toisensa jälkeen porukka kuolee ennen kuin päästään kolmanteen - saati neljänteen - vaiheeseen.
Vihdoin löytyy porukka, jolla kaikki menee täydellisesti - kukaan ei kuole ennen viimeistä vaihetta. Behemoth saadaan tykittämään one hit kill -meteorinsa, ja kentällä sattuu vielä olemaan yksi komeetta, jonka taakse porukka on ehtimässä oikein hyvin suojaa. Vihdoin saadaan tämä kusimulkku tapettua!
Vitut.
Siellä olikin komeetan takana yksi randomhurrikaani blockaamassa tien ja koko porukka kuolee.
Helvetin hienoa tällainen keinotekoisesti RNG-paskalla luotu ”vaikeustaso”, jossa voittaa vain tuurilla.
No nyt on kova uutinen! Sega Saturn -ohjaimen ristiohjain on paras koskaan, joten nämä tulee tilattua langallisena ja langattomana. Pari tuollausta virallista USB-ohjainta omistan vuosien takaa - ainakin ne olivat täyttä laatua.
Ostan MegaDrive- ja Saturn-ohjaimet saman tien SEGA AGESia varten, jos nuo ohjaimet vain ovat Switch-yhteensopivia, mutta epäilen sitä. Onko tietoa, ovatko nämä padit tarkoitettu vain alkuperäiselle raudalle, ja ehkä PC:lle?
Veikkaan, että ovat vain PC:lle/Macille. Kannattaa odotella lisäinfoa jo senkin takia, että voivathan nuo olla ihan sekundaakin laadultaan. Vuosia sitten ostamani Saturn USB -padit ovat Segan tekemiä, nämä puolestaan ovat Retro-Bitin tekemiä.
No nyt on kova uutinen! Sega Saturn -ohjaimen ristiohjain on paras koskaan, joten nämä tulee tilattua langallisena ja langattomana. Pari tuollausta virallista USB-ohjainta omistan vuosien takaa - ainakin ne olivat täyttä laatua.
Master Chief Collection 4K/60fps-päivityksineen paukahtaa GamePassiin syyskuun 1. päivä.
Toivottavasti kokoelma on vihdoin pelikunnossa ja pelaajia riittäisi. Halot 60 kuvaa sekunnissa Elite-ohjaimella pelattuna tulevat maistumaan ainakin meikäläiselle.
Mulkku on kyllä kovana, kun miettii lähitulevaisuudessa ilmestyviä pelejä. Forza Horizon 4, Red Dead Redemption 2, REmake 2, Devil May Cry 5, The Last of Us 2 ja DOOM Eternal - mulkunkovia kaikki.
Kylläpä lämmittää kehoa ja mieltä! 10 miljoonan myydyn pelin rajapyykki paukkuu kohta rikki, mikä takaa sen, että pelisarja on tullut jäädäkseen myös lännessä.
Olen itsekin hurahtanut peliin uudelleen, pelitunteja on plakkarissa n. 270. Huomenna pitäisikin sitten päästä vääntämään Teostran Arch Tempered -versiota vastaan.
Monster Hunter: Worldin uusi monsteri, Final Fantasyn Behemoth, ei skaalaudu näköjään pelaajamäärän mukaan, joten kaltaiseni sooloilijat joutuvat kovan paikan eteen. Jostain käsittämättömästä syystä myös aikaraja on laskettu 50 minuutista 35 minuuttiin.
En tiedä, miten tämän mulkeron saan kaadettua, kun aika loppuu väkisinkin kesken - Great Swordilla on myös tosi kiva yrittää saada iskuja päähän, kun Behemoth pyörii akselinsa ympäri kuin mikäkin hyrrä. Pelialue on myös aivan liian ahdas tämän kokoista monsteria vastaan, ja kameran ulkopuolella pyöriviä tornadoja on välillä mahdoton väistellä. Ei voi ymmärtää, miksi näitä isoja monstereita pitää tunkea peliin, kun ne ovat joka kerta yhtä paskasti toteutettu.
Behemothin haarniskakin näyttäisi olevan ehkäpä pelin paras, joten reilu veto Capcomilta lukita se käytännössä sooloilijoiden ulottumattomiin.
EDIT: Kokeilin ensimmäistä kertaa netin kautta peliä ja taistelu tuntui ihan hauskalta. Kunnes idioottimainen one hit kill -jättimeteoriitti tappaa kaikki ja joudut aloittamaan koko paskan alusta. Meteoriitin voi väistää vain pakenemalla kentällä olevan pienemmän meteoriitin taakse. Mitään takeita ei ole siitä, ettei kukaan ole vahingossa pistänyt tuota meteoriittia paskaksi. Mitään takeita ei myöskään ole siitä, että tiimikaverit onnistuvat juoksemaan tuon meteoriitin taakse ajoissa.
Voi jeesus tota X4:n viimeistä bossia. Pelasin varmaan neljä tuntia putkeen ilman tulosta. Kahdeksan bossin boss rush ja kolmivaiheinen last boss ilman mahdollisuutta tallentaa välissä - checkpoint sentään boss rushin jälkeen.
Ei mitään hajua, mitä viimeisessä vaiheessa pitäisi edes tehdä - kuolen sekunneissa. Kiinnostaa ihan helvetisti vetää käytännössä 10 bossia putkeen, että seuraavalla kerralla pääsen edes opettelemaan noita sekavia hyökkäyksiä.
Juuri tästä syystä hyppäsin suoraan X4:ään, jossa ei onneksi lagia ole. Ei noita SNES-pelejä pysty edes pelaamaan, vaikka mieli tekisi. Toivottavasti Capcom tekisi asialle jotain, mitä kyllä epäilen. Olisivat antaneet M2:n tehdä koko kokoelman, niin oltaisiin saatu laatujulkaisu.
- SNES-pelit tuntuvat raskailta pelata, joten Xbox-versiossakin on lienee samat input lag -ongelmat kuin muissakin versioissa. Capcom onnistuu ryssimään sen yhden ja ainoan asian, joka pitäisi ehdottomasti olla kunnossa. - Mega Man X2:n sprite-grafiikat näyttävät upeilta. - Kuin myös Mega Man X4:n. Mega Man X4:n musat kolahtavat myös täysillä. Pelissä on jotain 90-luvun lopun viatonta charmia, jota on vaikea pukea sanoiksi. Pelattavuus on kohdillaan eikä input lagista ole tietoakaan. Kentät ovat melko huonoja, koska voit käytännössä vain juosta ne läpi hakkaamalla lyöntiä ja dash-hyppyä samanaikaisesti. Bossit ovat taas välillä jumalattoman vaikeita ja niitä saa vääntää kymmeniä kertoja. Zerolla pelaaminen on mielekkäämpää kuin Mega Manilla.
EDIT: Mega Man X4:n laavakentän bossi on kyllä yksi suurimmista trial and error -kusetuksista, mitä olen ikinä pelannut. Täyttä random-kaaosta. Jokainen liike tapahtuu salamannopeasti, eikä niitä pysty lukemaan.
Tulipallospämmiä kuuluisi kai väistellä logiikalla ”kun tulipallo tulee ylhäältä, dashaa sen ali - kun tulipallo tulee alhaalta, hyppää sen yli”, mutta tulipallojen järjestys on täysin sattumanvarainen ja joskus niitä tulee putkeen kaksi, joskus kolme. On myös idioottimaista, että jääkentästä saamani jäähyökkäys ei toimi tähän mulkkuun ollenkaan. Muutenkin tuntuu, että 95% hyökkäyksistäni kolisee johonkin armoriin, samalla kun itse kuolen muutamasta sivalluksesta.
Se on myös fiksua suunnittelua, ettei ennen juuri tätä kyseistä bossia saa energiapalkkia täyteen. Melkein kaikissa kentissä on ollut energiaputeli ennen bossia, mutta tässä kentässä ei ole. MIKSI?!?
EDIT2: Taas kunnon haista paska -meininki ko. bossissa. Tuossa pätkän lopussa tapahtui pari kertaa täysin mahdoton skenaario, kun vasempaan reunaan tuli pystysuora tulipalkki, joka blockasi seinälle hyppäämisen ja samaan aikaan mulkero alkoi sylkemään tulta - ruudun ulkopuolelta, tottakai. Zerolla on mahdotonta hypätä liekkimeren yli, joten tuossa tilanteessa ei voi ottaa muuta kuin turpaansa, koska seinällekään ei pääse hyppimään.
Heti tämän jälkeen kuitenkin pääsin tuon tuuripelleilyn läpi. Kokeilukertoja oli varmaan ainakin 50.
Kaikesta huolimatta tykkään tästä pelistä ihan hitosti! Soundtrack saa verenpaineen nopeasti laskemaan, vaikka ottaisi kuinka turpaansa bosseilta: