Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 ... 87
61  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 20.01.2023 19:14
Kyllä tätä on odotettu! 90h tuli Switch-versioita väännettyä, mutta lopulta se jäi surkean end game -kontentin takia. Eipä tässäkään perusversiossa sitä varmaan ole, mutta onneksi keväällä pitäisi lisärin kuitenkin tulla ulos.

Yllätyksekseni tässä on myös HDR-tuki, tosin vaikea vielä sanoa, miten se on toteutettu. Joka tapauksessa Monster Hunter 120fps-tuella ja gyrolla (Switchillä en vielä gyroon ollut tottunut) on hieno juttu. Tilaäänikin toimii kuulokkeilla kunnolla, toisin kuin Worldissa. Jos jostain pitäisi valittaa, niin en ymmärrä miksi osa käyttäliittymästä on 4K-resolla ja sitten osa on vedetty jollain Switchin 240p-resoluutiolla. Ehkä tämä on vain 120fps-moodissa.
62  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 19.01.2023 23:29
Pistähän enemmän tuntemuksia Snackboxista - kiinnostaisi myös tietää, että mistä ostit ja mihin hintaan? Olen aina pitänyt arcade-tikkua suht epätarkkana värkkinä monissa liikkeissä (tosin ennen tätä Hitbox-buumia ajattelin, että se on varmasti lähinnä omaa huonoutta) ja muutenkin alkoi jossain vaiheessa kyrpimään se hirveä ryskytys, jota joutuu tikun kanssa harrastamaan, minkä takia olen kanssa tuumaillut ko. laitteen hankintaa. Viimeistään ennen Street Fighter 6:n julkaisua. Tossahan taitaa olla myös Brookin Fighting Board sisällä, niin pääsisi sinne alle 1ms input lagiin.

Mitä aiheeseen tulee, niin olen täysin flipannut OutRun 2 SP:n PS2-emulaattorilla. Ohjainpsykoosit ovat myös päällä, kun olen yrittänyt miettiä, että miten helvetissä tätä voisi padilla pelata kuten legendaariset arcade-ajajat tekivät tupakansavuisissa pelihalleissa Japanin uumenissa. Tässä on video ehkä parhaasta OutRun 2 -pelaajasta, joka pelaa luonnollisesti ratilla: https://youtu.be/4piVmHMtvEo.

Huomasin, että Elite 2 -ohjaimella pystyy tekemään nopeampia drift-käännöksiä kuin DualSensellä, koska Elite 2 -ohjaimen löysin tikkuasetus on nopeampi - siitä yksinkertaisesta syystä, että pystyt fyysisesti liikuttamaan tattia nopeammin sivulta toiselle, koska siinä on vähemmän resistanssia. DualSensellä on mahdoton tehdä yhtä nopeita liikkeitä, vaikka olisi kaikki herkkyysasetukset täysillä. Muutenhan nuo Elite 2 -tatit ovat niin umpipaskat, ettei niillä mitään pysty pelaamaan.

Sitten keksin, että muutan scriptillä tatin ulkoista deadzonea niin, että täyskäännös tapahtuukin jo puolessa välissä liikerataa. Pelaaminen on heti helpompaa, kun pystyy tekemään liikkeitä, jotka pystyy tekemään ratilla helposti. Tai no helposti ja helposti, ilmeisesti arcade-pelaajat säätivät pelin asetuksia niin, ettei ratissa ole ollenkaan "Steering Resistance" -asetusta päällä, mikä mahdollistaa videolla näkyvät nopeammat liikkeet.

No joo, en tiedä mitä horisen. OutRun 2 on joka tapauksessa helvetin kova peli!
63  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 08.01.2023 15:37
Hankin uuden iPhone 14 Pro Maxin, jolla voi tallentaa 240fps videoita (onnistuu varmaan muillakin iPhone-malleilla, Androideista puhumattakaan), joten pääsee vihdoin testailemaan pelien input lagia.

Tein skriptin, joka vaihtaa DualSensen LED-värin sinisestä punaiseen aina kun X-nappulaa painetaan. Sitten kuvaan ohjainta ruudun edessä hidastettuna ja lasken kuva kerrallaan videosta, kuinka kauan kestää LED-värin vaihtumisesta siihen, että hahmo reagoi liikkeeseen (liikkeen pitää olla ns. one frame -liike, eli sellainen joka tulee ulos heti seuraavalla framella). 240fps-videolla yksi kuva kestää n. 4.2 millisekunttia, eli input lagin voi laskea kaavalla: kuinka monta kuvaa on napinpainalluksen ja siihen reagoivan liikkeen välillä / 240 X 1000, esim 10 / 240 X 1000 = n. 42ms.

Alla video MegaMan 2:sta Mesen-ytimellä RetroArchissa. Pelissä on n. 30ms input lagia, mikä pitää sisällään TV:n ja ohjaimen input lagit.

https://streamable.com/ct689a
64  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 02.01.2023 23:40
(Varoitus: viesti sisältää paljon kammottavaa finglishiä!)

Olen tässä gyropsykooseissani miettinyt, mikä olisi se ultimaattisin peliohjain. DualSense tukee alhaisinta input lagia 1000Hz USB Polling Rate -ylikellotuksen ansiosta, siinä on parhaat tatit (samaa sulavuutta ei löydy mistään tatista, kun käytät KontrolFreek-tattipidennystä, resistanssi on just eikä melkein, enkä ikinä kyllästy tuohon Galaxy-versioiden tuntumaan peukalon alla), mutta niissä on aavistus driftiä (silti huomattavasti vähemmän kuin Xbox- tai Switch Pro -ohjaimessa), mistä pääsisi eroon Hall Effect -sensoreilla. Xbox-ohjaimissa 16-bittiset tikut vrt. 8-bittisiin tikkuihin Sonylla. En tiedä, onko tästä juurikaan käytännön hyötyä.

DualSensen face buttonit ovat myös parhaat tuntumaltaan ja niiden liikerata on lyhyt vrt. Xboxin nappeihin. Switch Pro -ohjaimessa on ehkä surkeimmat nappulat, kulmikkaat möhkäleet. DualSensessä on tuttuun Sony-tyyliin paskimmat liipasimet - niissä oikea liikerata alkaa ehkä jossain 15% kohdalla, eikä tuota pysty mitenkään korjaamaan edes skripteillä. Switchin Pro-ohjaimessa on parhaat "liipasimet" (paitsi autopeleihin), koska ne ovat digitaaliset. Xboxin Elite Series 2:n liipasimet ovat aika lailla täydelliset, ne ovat juuri oikealla paikalla ja "trigger stopsien" ansiosta liikerata on lyhyt. Saa nähdä, miten nuo on toteutettu tulevassa DualSense Edgessä.

PS4-ohjaimessa oli erinomaiset olkapäänäppäimet, jotka ovat selvästi huonommat DualSensessä. Liikaa liikerataa ja ne hölskyvät. Switch Prossa on lyhyt liikerata, mutta ne ovat epämääräisen tuntuiset muovihalpikset. Elite Series 2:n olkapäänäppäimet hajoavat käytössä, eli ne ovat paskimmat, mitä on ikinä missään ohjaimessa nähty. Parhaat olkapäänapit olivat yhdessä omistamassani Xbox One -ohjaimessa (Limited Edition -malli Phantom Magenta) - aivan täydellinen tuntuma, kuin klikkailisit hiirellä.

Paras dpad on Sega Saturn -ohjaimessa. Piste. Voit pelata mitä tahansa pelejä, mukaan lukien Street Fighteriä, jota on mahdoton pelata esim. DualSensellä. Elite Series 2:n vaihto-dpad on myös erinomainen, muttei aivan yhtä tarkka.

DualSense on parhaimman tuntuinen ohjain kädessä, jos unohdetaan liipasimet - sormituntuma ei vain ole lähelläkään Xboxin vastaavia. DualSensessä on myös eniten nappeja (kaiken muun lisäksi mikrofoninappi, touch screenin vasen ja oikea puoli sekä hipaisu, joka toimii myös nappina). DualSense Edgessä pitäisi vielä olla kaksi funktionappia takanappien lisäksi.

Gyron kannalta (eli mitä vähemmän nappien painelu liikuttaa itse ohjainta, eli gyroa, sitä parempi) paras tapa ammuskella olisi varmaan Switch Pron liipasimet, mutta voiton vie silti DualSense, jossa käytän ampumiseen neliönäppäintä. Ohjain pysyy vakaana. DualSensen ongelmana tosin on se, että olkapäänappien naputtelu liikuttaa ohjainta. Tätä ongelmaa ei olisi hiirimäisissä lyhyen liikeradan napeissa. XIM Nexuksen gyromoduuli on laudan gyropioneeri Epin mukaan keskellä ohjainta, toisin kuin DualSensessä/Switch Prossa.

Eli kaikissa ohjaimissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Minulle täydellinen ohjain olisi ylikellotettu DualSense, jossa on Sega Saturnin dpad, 16-bittiset tatit Hall Effect -sensoreilla, Series 2:n liipasimet ja takanapit (tosin lyhyemmällä liikeradalla), hiirimäiset olkapäänapit ja keskellä ohjainta oleva gyromoduuli. Jo olemassa olevista ohjaimista varmaan lähimmäksi pääsisi Battle Beaverin kustomoitu DualSense, jossa on hiirimäiset nappulat olkapäänappien ja liipasimien tilalla sekä takanapit. Mutta ihan hulluahan tuosta olisi maksaa 200 euroa + alvit ja tullit, kun tatit kuitenkin alkavat driftaamaan ennen aikojaan. Ja takuuta kuukausi. :lol:
65  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 31.12.2022 14:27
Tällä skriptillä saa näköjään ihan natiivinkin gyrotuen peleissä, jotka tukevat hiirtä ja näppistä, jolloin gyro toimii hiirenä. Titan Two feikkaa, että konsoliin on liitetty näppis ja hiiri, jolloin tuolta gyro/tatti-konversiolta vältyttään. Aika siistiä! Pitäisi vain mapata kaikki näppiksen toiminnot padin näppäimiin, enkä tiedä, miten jouhevaksi vasemman tatin liikkumisen saa tehtyä suoralla WASD -> vasen tatti -käännöksellä. PC:llä reWASD-softalla tuon saisi helposti tehtyä.
66  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 30.12.2022 23:40
Joku legenda alkoi väsätä PC:n JoyShockMapper-softaa (jonka on kehitellyt gyroguru Jibb Smart) Titan Two -adapterille. Huvittavaa huomata, miten surkea tuo tähän asti käyttämäni gyroskripti oikeasti onkaan. :lol: Nyt gyrossa on kunnolliset smoothingit, minkä ansiosta tähtäin ei heilu edestakaisin kuin puunrunkoa yläs kipittävän oravan kivekset konsanaan. Skripti on vasta raakile, eikä se varmasti ikinä tule vetämään vertoja JSM-softalle tai XIM:in vastineille, mutta onhan tämä hemmetin hienoa, että pääsee vihdoin pelaamaan kunnollisella gyrolla.

Tuossa Apexia harjoitellesani mietin myös, että ehkei peli tue PS5:llä gyroa jo siitäkin syystä, miten olemattomaksi rekyyli muuttuu aseissa, kun yhdistät pienenkin auto aimin gyroon (joka jatkuvan "jitterin" takia ikäänkuin kumoaa rekyylinhallinnan tarpeellisuuden). Samalla kun tuota skriptiä katselee, niin en sinänsä ihmettele, miksi gyro puuttuu niin monesta pelistä tai se on (kuulemma) toteutettu parhaimmillaankin kehnosti. Koodia on toistatuhatta riviä, eikä siitä tällainen maallikko tajua hölkäsenpöläystä. Ei riitä, että osaat koodata, sinun pitää osata myös matematiikkaa. Siksi varmaan Epic suosiolla palkkasi Jibb Smartin väsäämään Fortniten gyro-omiaisuudet, kun mies tietää mitä tekee.
67  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch ja emulaattorit : 27.12.2022 22:32
Muistatteko kun horisin HLG HDR:stä? HLG kääntää SDR:n HDR:ksi, mutta varjopuolena on värien saturaatio, joka näyttää joissain peleissä perseeltä. Nyt löysin netin syövereistä shaderin Dolphiniin (ja PCSX2:aan, mutta tuota en ole vielä kokeillut), joka tonemappaa värit ilmeisesti Uncharted 2 -pelissä käytetyllä kaavalla HDR:lle sopivaksi: https://www.reddit.com/r/emulation/comments/5x6g0e/hdr_for_dolphin_and_pcsx2/. Tämä ei muuten Xboxilla toimisi, mutta koska LG CX:ssä saa HDR-moden pakotettua päälle piilotetusta valikosta, sain shaderin toimaan.

Ja tulos on ällistyttävä! Nyt saa pelattua Nintendo-pelejä vihdoin 4K-resoluutiolla HDR:llä ja tekstuuripaketeilla. Input lagiakin on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla, kuten aikaisemmassa viestissä jo kirjoitinkin. Ja mikä parasta, HDR kirkastaa kuvaa siinä määrin, että voi vielä heittää Black Frame Insertionin päälle, jolloin liikkuvan kuvan tarkkuus on jossain plasma- ja CRT-töllön välimaastossa. Ja koska Xbox tukee 120Hz-signaalia kaikessa, ei BFI:ssä ole minkäänlaista nykimisefektiä kuten 60Hz-signaalissa.

Dolphin pyörii muutenkin erinomaisesti Xboxilla, kiitos ubershadereiden, jotka vihdoin toimivat - toisin kuin RetroArchilla.
68  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 26.12.2022 21:37
Ihan perus: vasen tatti ohjaukseen, liipasimilla jarru/kaasu ja vaihteet neliö/X. Vaihteiden vaihtoa voisi kyllä myös kokeilla oikealla tatilla. Muistaakseni Forzaa pelasin juuri noin.

Harmi, etten yhtään tykkää DualSensen liipasimista. Joku niissä vain tökkii, muoto ehkä. Saisipa jotenkin modattua Xboxin liipasimet tilalle. Forza-peleissä on myös erinomainen liipasimien rumble-tuki, jolla on paljon helpompi jarruttella ja kaasutella, kun tietää heti jos pito on loppumassa. Competizionessa pitää koko ajan kuunnella korva tarkkana, jos renkaat alkavat ulvomaan.
69  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 26.12.2022 13:50
Assetto Corsa Competizione tuli hankittua alle 5 eurolla Xboxin joulualesta (Unkarin kauppapaikka, vaihda vain alueeksi Unkari, pelin saa ostettua ihan suomikortilla), kun pelistä jäi ihan hyvät fiilikset jostain taannoisesta ilmaisesta kokeilusta. PC:llähän Assetto Corsa on supersuosittu peli modiskenen ja realisminsa ansiosta. Perus Assetto Corsa konsolilla taitaa pyöriä vain 30fps, eikä se muutenkaan ole saanut Competizionen tavoin mitään next gen -päivityksiä. Modeista puhumattakaan.

Competizione pyyhkii lattiaa Forzan ja Gran Turismon kaltaisilla semisimulaatioilla. Äänimaailma on aivan huikea. Autot karjuvat kuin gorilla ja tiikeri suljetussa häkissä. Itse ajaminen on superpalkitsevaa, kun pikkuhiljaa alkaa oppia käsittelemään kaasua, jarrua ja ohjausta arvoisellaan kunnioituksella, eikä vähän sinne päin, kuten noissa edellä mianituissa semisimuissa.

Tattiohjaus on perusasetuksilla täyttä sontaa, mutta kun ottaa kaikki filtteröinnit ja deadzonet pois sekä laskee "steering gamman" alas (mitä ikinä tuo tarkoittaakaan), tattiohjaus alkaa tuntua taivaalliselta. Ratti ja polkimet olisivat toki se paras tapa pelata näitä pelejä, mutta tiedän, etten ikinä jaksaisi alkaa sellaisella setupilla säätämään tunnin, parin ajelusessioita varten. DualSensen vasen tatti on yksinkertaisesti silkkisen sulava ja tarkka KontrolFreek Galaxy -tattipidennyksellä. Padin tärinät ovat myös erinomaiset, vaikka pelaankin Xboxilla, eikä tärinät ole "natiivit". En tiedä, miten PS5-version pörinät on toteutettu.

Immersio on myös läsnä, kun noita ajokuvakulmia saa vapaasti säädettyä loputtomiin. Kun möllötät 65-tuumaista töllöä tarpeeksi läheltä, säädät FOV:n 90-asteiseksi ja siirrät näkökentän oikeaan kohtaan, on auton ja radan mittasuhteet hyvin lähellä oikeita. PC Master Race toki vetää tässäkin pidemmän korren VR-laseilla, mutta kyllä minä sinne pelimaailmana siirryin näinkin. Kun saa pidettyä auton radalla ilman mitään apuja pidempiä aikoja eikä vauhtikaan enää ole ihan mummotasolla, alkaa vaipua jonkinlaiseen transsiin.

Muistan kun aikoinaan kuolasin Dreamcastin F355-ajosimua ja ajattelin, että tuosta eivät ajopelit enää parane! Assetto Corza Competizione on juuri se peli, mitä kersana ajattelin F355:n olevan. Voisin hyvin kuvitella opettelevani yhtä rataa yhdellä autolla satojen tuntien ajan. Ainakin, jos nuo leaderboardsit vain toimisivat. En ainakaan vielä saanut niitä toimimaan. :lol: Toisaalta en ole vieläkään saanut ajettua edes yhtä kierrosta Spa-radalla puhtaasti, joten tästä on vielä aika pitkä matka siihen, että tarvitsee vertailla omaa tekemistä muihin. Se on se matka eikä määränpää.
70  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 25.12.2022 22:07
Apple Music -tilauksen saa Game Passilla (ehkä muutenkin?) kolmeksi kuukaudeksi käyttöön ilmaiseksi. Mukavana yllätyksenä Dolby Atmos -tilaääntä tukevat biisit toimivat ainakin Dolby Atmos for Headphones -sovelluksella. Apple TV:llä en noita saanut toimaan muuta kuin Apple Airpods Pro -kuulokkeilla, joten kiva, että voi nyt hifi-luureillakin kuunnella biisejä tilaäänellä. En tiedä, onko Spotifyn biisit pakkaamattomia, mutta Apple Musicin valikoimasta ainakin suurin osa biiseistä pitäisi olla.

Apple Music toimii hyvin myös pelien (muttei harmillisesti emulaattorien) kanssa samanaikaisesti, niin tästä saa hyvää taustamusiikkia tylsiin grindailupeleihin.
71  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 20.12.2022 12:21
XIM on juuri julkistanut uuden tuotteensa, joka on XIM Matrix -näppis/hiiri/ohjainadapteri.

Mukavana yllätyksenä tämä boxi tukee myös gyro-toimintoa lukuisilla ohjaimilla, myös Switchin Pro Controllerilla. Tällä voi siis pelata esimerkiksi Series X:llä pelejä gyrolla Switchin ohjaimella XIMin erinomaisilla koneoppimisella toteutetuilla kontrollimuunnoksilla (tattiohjaus on siis muutettu pelikohtaisesti gyro-tähtäykseksi).

XIM NEXUS säilyy silti XIMin parhaana tuotteena mitä tulee gyro-ohjaukseen; sen sensorit, tekniikka ja toteutus muutenkin on rakennettu täysin ilman kompromisseja liiketunnistuksen suhteen. Matrixin gyro muilla ohjaimilla kuin NEXUSella on beta-testaajien mukaan "hyvä", mutta silti gäppi NEXUS-ohjaimeen on selkeä.

Mutta tämä on silti tervetullut tuote ja menee kyllä hankintaan, jos saavat tämän n. 150 euron hintaluokkaan. Julkaisun pitäisi tapahtua ensi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, eli laitetta tulee tod.näk hyvin saataville vasta loppukesästä, jos yhtiön aiempiin julkaisuihin on katsominen.



Titan Two saa vihdoin arvoisensa seuraajan. Vähän jo alkoi kuumottelemaan, että mitä sitten teen, kun Titan Twosta aika jättää, sillä adapterin kehittelijä ei ole päivittänyt softaa kahteen vuoteen, eikä miestä ole näkynyt ConsoleTunerin foorumeillakaan ikuisuuksiin. Adapteria ei saa mistään uutena, enkä jaksa uskoa, että tuolle on mitään seuraajaakaan tulossa. Ellei sitten mies ole ollut tässä projektissa mukana luomassa tuota skriptitukea, ja jonkin sopimuksen takia ei ole saanut olla tekemisissä Titan Twon (tai sen mahdollisen seuraajan) kanssa ennen tämän projektin valmistumista.

Tässä näyttäisi olevan aika pitkälti samat ominaisuudet (skriptituki ja 1000Hz polling rate) sekä XIM:in kehittyneemmät kontrollimuunnokset. Ja bluetooth-tuki "out of the box". Skriptien luominenkin näyttäisi olevan paljon helpompaa. Dolphin-emulaattorilla on varmasti aika päräyttävää pelata Wii-pelejä vaikka joyconeilla ja gyrolla. Xbox does what Nintendon't!
72  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 19.12.2022 22:02
Islannin Xbox Storesta saa nettiselaimella ostettua Diablo Prime Evil Collectionin reilulla 12 eurolla vrt. Suomi Storen 20 euroon. Siitä saa halvalla hinnalla kakkos- ja kolmos-Diablon, jos ei jaksa odotella Activision-diilin valmistumista (ja pelien tuloa Game Passiin) - jos se nyt ikinä edes menee läpi. Osto onnistuu ihan suomalaisella luottokortilla ja pelit saa ladattua konsoliin vaikka Xbox-appin kautta.

Ainakin Diablo II vaikutti hauskalta peliltä ja padilla pelaaminen luonnistuu erinomaisesti. HDR-tukea ei tosin ole, vaikka sitä mainostavat pelin sivulla.
73  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Vuoden parhaat pelit 2022 : 19.12.2022 21:57
Vuoden peli: GOD HAND tietenkin! Eikun hetkinen...



Emulaattoreila kun kikkailee, niin aika menettää kokonaan merkityksensä. GOD HAND oli kuitenkin minulle se vuoden paras pelikokemus. Shinji Mikami on jeesus, joka kosketuksellaan muuttaa kaiken timantiksi. Pelin kahden tatin mekaniikat ovat täyttä nerokkuutta - mikään muu peli ei ole tappelupelejä lukuun ottamatta sisäistänyt tätä man to man -taistelua paremmin kuin GOD HAND. Lisäksi olen väsäillyt peliin tekstuuripakettia, jolla yritän luoda peliin omanlaistani twistiä. Tekstuuripaketista laittelen varmaan kuvia joskus, kun saan sen valmiiksi. Emulaattorilla pelinopeuden saa myös nostettua 120%:iin, joka vähentää pelin natiivin ruudunpäivityksen (30fps) tönkköyttä ja input lagia. Toimii paljon paremmin kuin netistä löytyvät 60fps-patchit, jotka vain rikkovat pelin.

Elden Ring oli toki vuoden peli 2022, vaikken peliä jaksanut lopulta edes pelata loppuun asti. Toisaalta näin kävi kohdallani myös Dark Soulsin, Dark Souls 3:n ja Sekironkin kanssa - pelit vain jäivät kesken ja lopulta läpäisin ne vasta vuosien päästä julkaisusta. Todennäköisesti näin käy myös Elden Ringin kanssa.

Kaiken kaikkiaan yksi surkeimmista pelivuosista, mitä on tullut koettua. Ensi vuosi pitäisikin olla sitten kunnon tykitystä. Ehkä silloin tapahtuu myös ihme ja Ephram antaa edes yhden pisteen pelille, joka ei ole Nintendo-peli!
74  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Viimeksi nähtyjä elokuvia : 18.12.2022 14:12
Avatar: The Way of Water tuli katsottua HFR/3D:nä. Odotin Cameronilta Aliensin ja Terminator 2:n tasoista jatko-osaa, mutta valitettavasti itse leffa oli pettymys. Ylipitkä ja tylsä pätkä, joka ensimmäisen Avatarin tavoin unohtuu heti muistista. Hahmot olivat myös edelleen pahvisia, eikä voisi vähempää kiinnostaa, mitä nille tapahtuu.

Mutta herranjumala sentään tuota teknistä toteutusta! En ikinä nähnyt ensimmäistä Avataria teatterissa, joten pelkästään 3D-toteutus oli minulle tajunnanräjäyttävää settiä. CGI ja HFR:ää tukevat kohtaukset puolestaan saivat jotain samanlaisia tuntemuksia aikaan kuin MGS2:n demo parikymmentä vuotta sitten. Mitään vertailukohtaa en edes keksi leffoista. Ihan valovuosia aikaansa edellä olevaa settiä, joka pitää omin silmin nähdä. Toki tuo HFR:n ja norminopeuden välillä vekslaaminen on vähän outo veto, mutta ei se minua kuitenkaan häirinnyt. Toivottavasti seuraava leffa olisi kokonaan HFR:ää ja Blu-ray-lätyillä pystyisi katsomaan leffat haluamallaan ruudunpäivitysnopeudella.

Tekniikkademona leffa oli siisi 11/10-settiä, kunhan vain on valmiina puuduttamaan perseensä kolmeksi tunniksi.
75  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch ja emulaattorit : 11.12.2022 14:24
Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.

Discord-porukka keräsi bountyn Dolphinin Xbox-naativiversiolle, niin kas kummaa, beta-versio on ulkona NYT eikä viidestoista päivä. :lol:

Minkäänlaista käyttöliittymää ei ole vielä olemassa, joten ini-tiedostoilla pitää osata puljata, jotta tuon saa toimimaan, mutta oikein lupaavalta näyttää. Olo on kuin kersalla jouluaattona. Maltan tuskin odottaa, että pääsee tykittämään GC/Wii-pelejä ilman jatkuvaa nykimistä, kuten RetroArch-ytimellä pelatessa.

Citra-emulaattorista on ilmeisesti myös bounty olemassa, joten eiköhän sekin saada jossain vaiheessa Xboxille.

EDIT: Dolphin-devaaja sanoi, että porttaa mahdollisesti Primehackin Xboxille. Pitäisi olla kuulemma helppo homma.
76  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Vs: Apple : 08.12.2022 21:51
Tuli ostettua 2. genin AirPods Prot, koska... no en edes tiedä miksi, mutta ostin nyt kuitenkin, vaikka 1. genitkin jo löytyvät. Yksinkertaisesti paras ostos, mitä on tullut ikinä tehtyä, ja nämä uudet ovat vieläkin paremmat. Maailma häviää täysin ympäriltä vastamelun ansiosta (1. genin podseilla hävisi melkein), äänessä on enemmän bassoa sekä syvyyttä ja nyt volaa voi lisätä ja alentaa suoraan podia hiplailemalla. Spatial Audio on myös asia, jota ilman en enää voi elää.

Vaikea kyllä keksiä, miten näitä vois enää edes parantaa. Jokin täysin lagiton tapa siirtää ääntä Bluetoothin kautta ehkä. Täydellisessä maailmassa nämä toki olisivat huomattavasti halvemmat ja akun voisi itse vaihtaa, kun siitä mehut loppuvat.

Mutta joo, jeesustuote.
77  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox - One, Series S/X & Game Pass : 02.12.2022 00:13
Monster Hunter: Rise 4K/60fps-tuella tulossa tammikuussa Game Passiin.

EDIT: 120fps-tuki?!?

78  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 19.11.2022 00:01
Alkoi itseä hieman myös kiinnostamaan tuo gyro-ohjaus kun tästä moinen nyt löytyy. Käytetäänkö gyroa siis pikkutarkempaan sihtaamiseen ja oikealla tatilla tehdään karkeat liikkeet? Vai mitenkä? Vertikaalisuunnassa tuo tuntuu tosi sulavalta, mutta horisontaalisuunnassa jotenkin tönkön oloinen mitä tänään testailin. Tubestakaan en mitenkään hirveästi löytänyt matskua.

Itse vihaan tuota gyrolla tapahtuvaa pikkutarkkaa sihtaamista, mikä on kai monille juurikin se oikea tapa pelata gyrolla. En voi sietää sitä gyron ja tattiohjauksen kontrastia. Mitä enemmän pystyn tähtäämään gyrolla, sen parempi - tämä tosin vaatii sen korkean sensitivityn, joka löytyy todella harvasta pelistä (MW2 ja Dying Light, Apexin sensitivity on vielä siedettävä). Tattia käytän lähinnä silloin kun tähtäys pitää "resetoida", koska käsiä ei voi luonnollisesti loputtomiin liikuttaa oikealle tai vasemmalle ja joskus kädet ovat vain yksinkertaisesti epämukavassa asennossa. Sitä en tiedä, miten tuo natiivi gyro-tuki on MW2:ssa toteutettu. Voi olla ihan eri kokemus, kuin käyttämälläni scriptillä.

Flick Stick olsi varmaan minulle toimivin tapa pelata (oikea tatti kääntää tähtäimen 360-asteisesti siihen suuntaan mihin tattia liikutat), mutta sillä ei voi Xboxilla scpirteillä pelata, vaan se vaatii natiivin tuen peliltä.

Kun oikeaa tattia ei tarvitse koko ajan hipelöidä, vapautuu oikea sormi samalla face buttoneiden paineluun, niin ei ole varsinaisesti tarvetta edes Elite Series 2:n kaltaisille takapainikkeille. Korkealla sensitivityllä pelatessa antaa myös aika helvetisti tasoitusta peruspadipelaajille, sillä auto aim ei nappaa kiinni vihollisiin läheskään yhtä helposti. Apexissa etenkin on äärimmäisen vaikeaa voittaa lähietäisyydellä tattiohjaajia, koska auto aim on aivan naurettava. Ei mikään ihme, että porukka on PC:lläkin alkanut pelaamaan antiikkisella tattiohjauksella hiiri/näppiskombon sijaan.

Mutta harjoitteluahan tuo gyro aluksi vaatii, mutta itse koin valaistumisen käytännössä heti, kun tunsin miten höyhenenkevyeksi tähtäys muuttui Apexissa. Toki minulla oli alla vuosikausien deadzone-psykoosit, mikä saattoi vaikuttaa asiaan.
79  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 17.11.2022 00:11
Joo, hyvästi Apex ja tervetuloa CoD. :lol: Aivan absurdi tämä gyro-ohjaus Warzone 2.0:ssa verrattuna Apexiin. Sensitivity Insane 20 -asetuksella on vihdoin sopivan nopea gyro-käyttöön, kun ei tarvitse koko ajan olla tökkimässä oikeaa tattia, kun ohjauksen voi hoitaa lähes kokonaan gyrolla. Tähän asti ainoastaan Dying Light on tarjonnut vastaavanlaista sensitivity-skaalaa Xbox-peleistä. Aivan tajunnanräyttävää kamaa. Siihen vielä päälle 120Hz-moodin superalhainen input lag ja 120 FoV. Näin se kuuluisi hoitaa joka pelissä.
80  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 31.10.2022 23:08
A Plague's Tale: Requiemia kannattaa myös kokeilla Game Passissa. Ensimmäinen peli Xboxilla, joka alkaa jo oikeasti näyttää "next gen" -peliltä, vaikka taitaakin pyöriä vain 40fps VRR-töllöllä (tai ehkä juuri siksi). Pelattavuus on sitä perinteistä cinematic-jöötiä, eli kävellään putkea pitkin ja kuunnellaan teennäistä dialogia koko ajan (joka on muuten miksattu todella surkeasti ainakin näin kuulokekäyttäjän korvin, tuntuu kuin puhe kuuluisi koko ajan jostain kilometrien päästä), välillä ammuskellaan käpyjä ritsalla. Tuskin tätä sen enempää tulee pelattua, mutta antaa vähän toivoa, jos konsolille tulisi vielä jotain aidosti hyvännäköisiäkin pelejä - geniä ollaan kuitenkin jo kohta kaksi vuotta menty.

EDIT: Omat ääniasetukset olivatkin persiillään. :lol: Nyt peli kuulostaa yhtä hyvältä kuin näyttääkin.
81  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends : 31.10.2022 18:19
Uuden kauden patch notet ulkona, eikä vieläkään sitä luvattua 120Hz-modea uuden sukupolven konsoleille.



Kaksi. Vitun. Vuotta. Tätä ollaan odotettu, mutta ei. Ei vittu vaan saa suollettua sitä saatanan modea pihalle. Nyt ihan oikeasti en koske peliin koko kauden aikana. Niin paljon alkaa koko tämä touhu ja koko peli tympimään.
82  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 21.10.2022 21:20
Persona 5 Royal tuli aloitettua Game Passissa, ja täytyy sanoa, että tämä on kyllä yksi tyylikkäimmistä peleistä, mitä on kuunaan tullut pelattua. Yleensä en lämpeä tällaiselle animetyylille, mutta P5 näyttää kyllä järisyttävän hyvältä, kiitos 4K-reson (assetit näyttävät taivaallisen hyvältä) ja OLED:n - pelissä on pikimustaa ja paljon, sekä kontrastina paljon räikeitä värejä.

Saa nyt nähdä, jaksanko pelata peliä paria tuntia enempää (Persona 4:n aloitan aina silloin tällöin ja luovutan tappavan tylsyyden ja turhanpäiväisen lässytyksen takia ennen kuin peli ehtii kunnolla edes alkamaan), mutta jo tämän visuaalisen tykityksen voimalla uskon, että saan annettua pelille kunnon mahdollisuuden.
83  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Resident Evil 4 Remake : 21.10.2022 19:01
Näytti kyllä yllättävän hyvältä. Odotukset olivat täysin nollassa, ja trailerin alun sniikkailun perusteella olin jo heittämässä pyyhkeen kehään, kunnes meno alkoikin - luojan kiitos - muuttua toimintapitoisemmaksi. Jo se fakta, että tässä tuskin on mitään REmake 2 -tyylistä nopanheittoampumista, jossa joudut pahimmillaan ampumaan 50 pääosumaa ilman, että mitään tapahtuu, tekee Remake 4:stä pelaamisen arvoisen.

Eniten pelottaa pomotaistelut, jotka olivat REmake 2:ssa täyttä roskaa - sitä samaa päätöntä ympyrässä juoksemista ja weak pointtien ampumista. QTE-kohtaukset tekivät alkuperäisistä pomotaisteluista legendaarisia. Entä kuinka paljon alkuperäisestä pelistä on karsittu? Veikkaan, että ihan helvetisti. Eivät millään ole voineet tehdä näin lyhyessä ajassa remakesta alkuperäisen kaltaista 20-tuntista järkälemäistä peliä, jossa ei ole muutamaa hassua kohtausta lukuunottamatta mitään ylimääräistä. Veikkaan, että suurin osa pelistä vietetään kylässä ja sitten siirrytään hetkeksi linnaan, finaali on lyhyt piipahdus saarella. Peli on ehkä kymmentuntinen, jos sitäkään.
84  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 18.10.2022 17:29
DualSense Edge maksaa Euroopassa 240 euroa. :lol: Mistäköhän helvetistä repivät melkein nelinkertaisen hinnan peruspadiin verrattuna. Muutenkin aivan absurdia noi Sonyn hinnat nykyään, konsolin hintaan lisättiin muuten vaan 50 euroa ja digipelitkin maksavat 80 euroa julkaisussa. Kiitti, mutta ei kiitti.

Samaan aikaan MS mainostaa Design Labin Elite Series 2 -ohjainta:

https://youtu.be/sH7kjXQE9pE

Tuossakin lienee samat paskakomponentit kuin alkuperäisessäkin, eli A- ja Y-nappulat toimivat miten sattuun, tatit hölskyy paikallaan ja LB- ja RB-napit lahoavat käsiin parissa kuukaudessa. Hävytöntä touhua.
85  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch ja emulaattorit : 11.10.2022 22:06
Spoileri (osoita katsoaksesi)

Mega Bezel toimii vihdoin myös Xboxilla. Aika päräyttävää kamaa OLED:lla pimeässä huoneessa.
86  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 09.10.2022 22:15
Overwatch 2 on ihan hauskaa sekoilua hiostavan Apexin jälkeen, eikä ainakaan vielä tuossa Quick Matchissa ole rasauttavaa Skill Based Matchmakingia, niin saa rauhassa dominoida gyrolla porukkaa. Ohjaus on tuttuun tapaan Martta-kerhon tekemä, eli sensitivity on kammottavan alhainen, jotta mummotkin pystyvät pelaamaan. Deadzone-asetustakaan ei tietenkään ole, mutta tämä nyt on jo sanomattakin selvää. Ja onhan toi pelattavuus muutenkin aika koomista, kun et pysty juoksemaan kuin ehkä yhdellä hahmolla, vaan matelet ympäriinsä kuin etana suolassa. Hahmot muutenkin koko ajan jumittuvat kenttien geometriaan.

Widowmaker sopii hahmona meikäläiselle, äärimmäisen tyydyttävää nakutella gyrolla pääosumia ja koijailla porukkaa myrkkypommeilla.
87  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: RetroArch ja emulaattorit : 04.10.2022 22:04
Aina kun luulen ryömineeni tämän kaninkolon syvimpiin syövereihin, löytyykin jokin uusi polku, josta pääsen vieläkin syvemmälle. RetroArchin vanhentuneeseen ja kehnosti toimivaan Dolphin-ytimeen oli tullut uusi asetus nimeltä "Immediate XFB", josta mainittiin RetroArchin GitHubissa vain suppeasti, että se vähentää input lagia joissain peleissä. "Dolphin on jo input lagin osalta omaa luokkaansa, tuskin toi mitään tekee", ajattelin.

Pistin nopeasti GameCuben Ikarugan pyörimään, koska minulla on vertailukohtana omat kultaiset CRT-ajat, Dreamcast-emulaattori ja X360-versio, jossa on input lagia n. 50ms. Tulos: Ikarugan responsiivisuus on huomattavasti parempi kuin X360-versiossa...



Anteeksi mitä?

F-Zero GX tuntui myös siltä, kuin pelaisin varhaisteininä peliä upealla Panasonicin kuvaputkitöllölläni. Donkey Kong Country Returnsin wagglella (jonka voi mapata Dolphinilla perusnappeihin) tapahtuva rollausliike tulee ulos nyt samantien, vaikka luulin, että peli on tarkoituksella kömpelö pelata. Wiin Okamissa on myös vähemmän input lagia kuin Xboxin HD-versiossa. :lol: Super Mario Sunshine 60fps-koodilla tuntuu paremmalta pelata kuin yksikään pelaamani 3D-tasoloikka.

Sitten kokeilin Yoshi's Storyn Virtual Console -versiota. Natiivilla N64-emulaattorilla input lag on jo olematon, mutta Dolphinin kautta kokemus on jotain järisyttävää. Input lagia ei yksinkertaisesti ole. Hypyt tulevat ulos samantien ja tuntuu siltä kuin pelaisit kuvaputkella. Siihen kun heität vielä CRT-shaderit päälle, niin soppa on valmis.

https://dolphin-emu.org/m/user/blog/hybridxfb/hybridxfblatency.svg

Siinä pientä vertailua: Immediate XFB mahdollistaa tosiaan Dolphinilla sen, että input lagia on vähemmän kuin alkuperäisellä raudalla. Aivan käsittämätöntä.

Dolphin on siis emuloinnin kultainen standardi, eikä ihme. Luin, että devaajien mukaan emulaattorin koodaaminen olisi maksanut +10 miljoonaa dollaria, jos he olisivat saaneet työstään rahaa. Maltan tuskin odottaa, että Xboxille saadaan natiivi versio Dolphinista, kesti se sitten kuinka kauan tahansa. Joku devaaja oli sanonut, että siinä saattaa mennä 4 kuukaudesta viiteen vuoteen.
88  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Sekalaiset pienet uutiset ja hype koskien elokuvia ja TV-sarjoja : 04.10.2022 16:41
YouTuben kuvottava mainosspämmi ei näköjään riitä Googlen loputtomalle ahneudelle, vaan 4K-videotkin pitää mahdollisesti laittaa Premium-tilauksen taakse:

https://www.theverge.com/2022/10/4/23386782/youtube-premium-subscription-4k-quality-resolution-restriction-google

Kannattaakin siis VPN:llä ottaa tuo Premium-tilaus Argentiinan kautta, niin ei tarvitse maksaa Googlelle tuosta paskasta kuin euro kuussa. Ilman Premiumia tuo palvelu on täysin katselukelvoton nykyään.

Nykyään tulee muutenkin hymyssä suin waretettua vanhaan malliin kaikki leffat ja sarjat täydellisellä laadulla sen sijaan, että makselisi striimipalveluista, joiden hinnat vain nousevat ja nousevat ja tarjonta huononee. Ei kiinnosta maksella senttiäkään näille korporaatioille.
89  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends : 02.10.2022 00:46
Kiviäkin kiinnostaa, mutta taannoinen jumalainen interventio selvisi. Huomasin, että olin pelissä, jossa ping oli 12-16ms. :lol: Ihmekkös peli tuntui sen lyhyen, mutta oih niin kauniin hetken ajan niin sulavalta. Eli ehkä kerran kuussa matchmaking ilmeisesti heittää meikäläisen sille lähimmälle serverille pelaamaan. Lopun ajasta saat nauttia 30-40 millisekunnista ylimääräistä lagia, joka saa gyro-ohjauksen laahaamaan.

Lisäksi tämä ”next gen” -päivitys lisäsi hienon bugin, jonka takia framerate pomppaa vähintään kerran sekunnissa 60fps:tä 75fps:ään. Ihan se ja sama onko VRR päällä vai ei, tähtäys nykii oudosti koko ajan. Tämä bugi on ollut nyt ainakin 5kk olemassa, joten tuskin tätä ikinä korjaavat. 99% pelaajistakin pelaa mummo-sensitivityllä, niin ei sillä tätä ongelmaa huomaa, joten Respawnia tuskin kiinnostaa pätkääkään.

Dolby Atmos for Headphones -softalla myös tuli jossain vaiheessa ääneen tunkkaisuutta, joka lässäytti sen Apexin tavaramerkin, tietynlaisen rapeuden ääniefekteissä. Normi stereo-äänillä ongelma häviää. Tästäkin on pieni porukka aikoja sitten valittanut, mutta eipä tällekään mitään olla tehty.
90  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Apex Legends : 28.09.2022 22:58
Parhauden kyyneleet kuivuivat nopeasti ja parasta/paskaa-asteikolla ollaan taas korvia myöten paskan puolella. En tiedä, mikä jumalainen interventio eilen tapahtui input lagin suhteen, mutta nyt peli on taas raastavan lagista paskaa, oli asetukset miten päin tahansa.

https://youtu.be/XMH0RUTUOv8

Tällaisen input lag -testin löysin, Xbox Series X:llä rapsakka 100-120ms input lagia. :lol: On tämä peli kyllä yksi vitsi, siellä varmaan Respawnilla oikein tarkoituksella vääntelevät jostain vivusta lisää input lagia jokaisen päivityksen myötä. Niska limassa ylikellottelet DualSenseä, käytät kaikenmaailman sciptejä ja pelailet tyyliin yhdellä parhaimmista töllöistä pelaamiseen - silti pelissä on aivan jäätävä pullonkaula, josta ei mahdu läpi muuta kuin vetistä ripulia suuhun.

EDIT: Päivitin Elite Series 2:n, jota käytän nykyään (vain) DualSensen todennukseen ohjainadapterissa, niin input lag hävisi. Nyt ollaan taas ainakin hetki parhauden puolella. En sairasta kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta Apexia pelatessa siltä kyllä välillä tuntuu...
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 6 7 8 ... 87
Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines