Sain viimeinkin hommattua sellaisen 15m HDMI-letkun itselleni ja yhdistettyä PC:n olohuoneen telkkariin. Monet pelit näyttävät uskomattoman hienoilta maksimiasetuksilla isolla ruudulla. Vielä pitää vaan keksiä keino, millä saan näppäimistön ja hiiren/gamepadin olohuoneeseen saakka. Varmaan pitkällä jatko-usb:lla tai ostamalla joku langaton viritys. Miinuksenahan tässä on, että PC saa varmaan nexgeninkin pelit näyttämään jo heti julkaisussa vanhentuneilta graafisesti.
Vaikuttaa järkevältä. Kyllähän tuon taistelutavan uudistamisen ymmärtää, kun reserviä pienennetään ja samalla kalustoa vanhenee käsiin. Eli ostetaan tilalle vähemmän, mutta laadukkaampaa välinettä. Vaikuttaakohan tuo meikäläisen sodanajanjoukon (KarPr panssarijääkäri) toimintaan sitten yhtälailla. Meille kun opetettiin reilu vuosi sitten vanhan doktriinin mukaan kaikki temput ja periaatteet, eli kertauksia vaatisi että pääsisi ajan tasalle. Mutta kun rahaa ei ole, niin kertauksia ei tule.
edit: lisätty toinen video aiheesta edit2: Haha, Taistelu-videossa 2:25 eteenpäin oman varusmiesajan kouluttaja äänessä. Hieno mies.
Game of thronesin blureiskan season ykkönen eilen illasta ---> aamu seiskaan saakka. Melkein kerralla koko setti alusta loppuun. Mitäpä tuosta nyt osaisi sanoa. Elokuvien ja tv-sarjojen fantasiateemat eivät yleensä uppoa meikään kovinkaan hyvin ja olen edelleen sitä mieltä, että Lord of the ringit ja Hobbitit ovat aika perseestä, mutta kyllä tämä oli täyttä kamaa. Huippuja näyttelijöitä ja täysin ennalta-arvaamattomia kohtauksia. Kirveellä vaan hevosen pää irti, kun ei elukka suostunut tottelemaan.
Näköjään kakkoskausi tulee sopivasti myyntiin ihan muutaman viikon päästä. Pakko-ostos.
Ja kolmoskausi alkaa 31.3, dem odottamattomat juonenkäänteet suoraan puun takaa. Pysykää kaukana spoilereista.
Näyttää kyllä suklaiselta. Ergonomiaa paranneltu, R2/L2 muotoilu korjattu, tattien muotoa korjattu, integroitu Move on oikeasti omaan korvaan hyvä juttu, touchpadin käytännöllisyys vähän epäilyttää. Voihan sillä esimerkiksi Angry Birdsin ritsan venytyksen tehdä, sama tosin onnistuu tatilla.
Ps. Miksi tuon devkitin päällä olevassa laitteessa näyttää olevan neljä Gamecuben ohjainporttia?!
DK: Returns Wiillä oli kyllä loistava peli, mutta samalla täysin pelikelvoton. En jaksanu pelata ensimmäistä kymmentä kenttää pidemmälle. Waggle vaan pilasi kaiken. Yksi syy lisää ostaa 3DS, tosin Super Mario 3D Landin lisäksi ainoa syy ostaa koko laite. Eipä tule muita mielenkiintoisia pelejä mieleen. Kai siellä lisäksi jotain Virtual Console pelejä olisi.
Hyvä katsaus ja kehittäjän haastattelu Criterion Gamesin Need for Speed: Most Wanted U:hun liittyen. Criterion tuntuu ottaneen pelin kääntämisen ja kehityksen Wii U:lle tosissaan pienen alkukangertelun jälkeen. Jutussa vihjataan, että Wii U-versio saattaa lopulta olla konsoliversioista paras ja Wii U:n eduksi mainitaan mm. korkeampiresoluutioiset tekstuurit; kiitos isomman RAM-poolin. Lisää tälläistä asennetta ja omistautumista pelinkehitykseen Wii U:lla, kiitos. Ennenpitkää Wii U tulee jokatapauksessa ostettua Nintendon first party-tarjonnan takia, mutta tämän kaltaiset pieteetillä tehdyt käännökset saattavat aikaistaa ostopäätöstä.
Mukava katsoa pitkästä aikaa rehellinen, brutaali ja perinteinen toimintaelokuva. Tällaisia elokuvia kaipaisi kyllä lisää kaikkien övereiden toimintapätkien sijaan.
Kävin katsomassa kuukausia takaperin Dredd 3D:n Sellon BioRexissä. Taisivat pitää muutaman yömyöhäisen näytöksen ilman tekstityksiä. Oli kyllä todella loistava, itse asiaan keskittyvä, viihdyttävä, lähdemateriaalille uskollinen ja asenteella tehty elokuva. Verta ja suolenpätkiä ei kainosteltu. 3D:tä käytettiin myös erinomaisesti, johtuen varmasti siitä, että elokuva kuvattiin 3D-kameroilla. Harmi ettei Dredd 3D menestynyt lippuluukuilla, tekijöillä on/oli aikomus tehdä Dredd-trilogia Karl Urbanin kanssa, mikä jää nyt luultavasti unelmaksi.
Ongelmanahan Kinectissä oli se, ettei tekniikka ollut tarpeeksi kehittynyttä. Microsoft halusi hypätä Nintendon popularisoimaan liiketunnistus-kelkkaan, ja sitä kautta saada kasuaaleja ostamaan boksia. Harmi vain, että ratkaisu tähän oli Kinect 1.0. Tekniikka ei todellakaan ollut tarpeeksi kypsää sen julkaisemiseen ja järkevään implementointiin. Kinect 2.0:n pitäisi sisältää korkeampiresoluutioiset sensorit (eli "HD-tason" liikkeenkaappausta) ja tukea neljää yhtäaikaista pelaajaa. Yksittäisten sormien seuraaminen pitäisi myös onnistua ilman ongelmia. Eli siis jotain Leap Motionin tyyliin, mutta suuremmalla mittakaavalla. Kinect 2.0 tulee luultavasti olemaan sitä, mitä Kinect 1.0:n olisi alusta pitäen pitänyt olla.
Ymmärrettävästi tähän tekniikkaan on uponnut aimo kasa R&D dollareita. En yllättyisi jos Kinect 2.0 sensori tulisi jokaisen uuden Xboxin kylkiäisenä.
Mjoo. Mietin vaan että yleensähän rinnallevedossa käytetään toistoväliä 1-3. Muuten on vain liian väsyttävää ja liikkeen idea kärsii. Itse en ainakaan tekisi yli kolmen sarjoja varsinkin jos mave seuraa perästä.
Mjaa, mistäs tuollaista ohjetta olet lukenut/oppinut? Aikoinaan kun painonnostovalmentaja mulle noita tekniikoita opetti, niin eipä hän rinnallevedossa yli viidenkään toiston sarjoja vältellyt.
Siinä kyseisestä äijästä kuva, harmi ettei näy kaikkia levyjä.
Mitkä sun macrot on treeni- ja lepopäiville eli paljonko olet miinuksella/plussalla kalorien osalta? Ja teetkö RPT:tä vai miltä näyttää treeniohjelma?
En laske kaloreita, vaan pelkästään makroja. Enkä viilaa pilkkua ja stressaa niistä. Jonain päivänä voi mennä jokin makro vähän yli tai ali tavoitteen, mutta sen ei pidä antaa lannistaa. Rasvat jää yleensä alle tuosta allaolevasta. Elintarvikevaaka ja WolframAlpha auttavat alkuun ruokaohjelman laatimisessa ja seuraamisessa. Treenipäiväkirjalla, vaa'alla ja mittanauhalla viikoittaista seurantaa.
Treeniohjelma suht simppeli. Pääliikkeissä RPT eli ensimmäinen sarja 3-5 toistoa riippuen edellisen viikon kiloista ja toistomäärästä. Eli esimerkiksi, jos viimeviikolla penkissä sarjat olivat 5*100, 5*90 ja 5*80, niin seuraavalle viikolle jokaiseen sarjaan +2,5kg ja pyritään 3+ toistoon ekassa sarjassa.
Ma: RPT: voimapunnerrus, syväkyykky tukiliikkeet: leuanveto, silloin tällöin alatalja
Pe: RPT: rinnalleveto, maastaveto tukiliikkeet: ylätalja, silloin tällöin turkkilainen ylösnousu
Alatalja/turkkilainen ylösnousu voi mennä myös päittäin ristiin, teen niitä silloin kun tekee mieli/on tarmoa. Olen myös aatellut, että voimapunnerruksen ja rinnallevedon voisi vaihtaa ristiin. Rinnalleveto vie kuitenkin jonkin verran tehoja maastavedosta, kun rv on liikkeenä räjähtävä ja lähtöasento on maven kanssa lähes sama. Teen siis RV:n ensin, koska jos tekisi maven ensin, niin räjähtävyydestä olisi turha haaveilla.
Tossa on ainakin joku video papan treeneistä. En yhtään väheksy tuota suoritusta(jäisin itse varmasti satojen päähän), mutta tollasella vatsapenkillä on aika helppo tehdä vatsoja, kun jalat on lukittuna ja selän alla on tollanen kaari lisäämässä liikettä. Tuossahan keinuu melkein itsestään. Vaakatasossa tehtäviä istumaannousuja.
Kunnioitettava saavutus, mutta en ymmärrä mitä mies tuollaisella treenaamisella hakee takaa. Ei kuitenkaan ollut maailmanennätys tai omalla toistomaksimillaan rehvastelu tavoitteena missään vaiheessa? Sillä, että jaksaa tehdä 1000 vatsalihastoistoa putkeen ei vaan ole mitään käytännön hyötykäyttöä. Kai sitä eläkkeellä vaan purkaa sen energiansa siihen mistä löytää henkilökohtaista iloa.
Jos suhteutetaan työn määrä käytettyyn aikaan, niin kehonrakennuksessa ja parempaan kuntoon/ulkonäköön pääsemisessä paras hyötysuhde löytyy perinteisistä kokonaisvaltaisista liikkeistä. Penkki, kyykky, maastaveto, rinnalleveto, pystypunnerrus, tempaus, työntö, leuanveto yms. Jos haluaa vatsalihakset esiin vähimmällä vaivalla ja parhaalla hyötysuhteella, niin pitää korjata ruokavalio ja kannattaa keskittyä edellämainittuihin liikkeisiin.
Nyt neljän viikon leangainaamisen jälkeen paino on pudonnut neljä kiloa ja vyötäröltä on lähtenyt sentti viikossa. Tämä pelkällä tunnin salitreenillä kolme kertaa viikossa, ja korjatulla ruokavaliolla. Ilman minkäänlaista tavoitehakuista cardiota. Sarjapainot ja toistomäärät ovat nousseet joka viikko odotetun mukaisesti.
Okei, kuulosti ehkä vähän Berkhan-indoktrinaatiolta, mutta perkele kun sen svedun prinsiipit toimii.
Suomalaiselta Lennolta uutta tuotantoa. Kyllä on jytää tavaraa. Yleensä ei tule kuunneltua tällaista funkinpaa tavaraa, mutta Lennoa kyllä. Jäbähän täytti vastikään 18 vuotta ja on kyllä mielestäni parhaita nuoria tuottajia kainsainvälisestikin näinä päivinä mm. ranskalaisen Madeonin ohella.
Itellä leivänsyönti jäänyt kokonaan pois, puhtaita hiilarilähteitä tulee syötyä vain treenipäivinä treenin jälkeen. Eli perunaa, riisiä, pastaa, kuskusta yms. Lihaa ja maitotuotteita kuluu sitten suht päräyttäviä määriä kasvisten ohella joka päivä. Valio Plus maitoa aterian kyljessä ja illalla purkki raejuustoa ja banaani turkkilaisen jugurtin kera. Kyllä on energiatasot kohdillaan, eikä tule siitä hiilaripöhöä päivittäin mitä vanhalla ruokavaliolla tuli.
Tammikuu kohta ohi ja leangainssia kolme viikkoa takana. Koulun alettua 7.1 puhdistin kokonaan ruokavalion, pistin unirytmin (suht hyvään) kuntoon ja lähdin uudella tarmolla kohti treenikevättä.
Viime vuoden keväällähän pudotin painoa reilut 10 kiloa leangainsin avulla 115 kilosta noin 103 kiloon. Sitä ennen vuosi 2011 meni armeijan leivissä. Intin alussa painoin 110 kiloa, puntarin lukema putosi p-kauden aikana 100 kiloon, ja viimeisen kymmenen kuukauden aikana otin menetetyn takaisin niin että kotiutuessani kersanttina painoin terhakat 115 kiloa. Sitä se valtion leveä leipä ja vaununjohtajan työ teettää.
Intin jälkeisen kolmen kuukauden leangainaamisen jälkeen annoin jostain syystä motivaation ja kurin kyrvähtää, ja tämän vuoden alussa paino oli noussut taas 107-108 kilon tuntumaan. Nyt kolmen viikon leangainaamisen jälkeen paino on pudonnut noin 105 kiloon. Pidin myös tammikuun tipattomana. Olo on mitä mahtavin, treeni sujuu vioittelevasta olkapäästä huolimatta (fysioterapeutin ohjeilla pitäisi kuntoutua kuukauden sisään) ja läskiä lähtee viikossa se 0,5kg+. Tavoite ennen kesähelteitä on saada paino lähelle 90 kiloa. Ihannepaino keikkuu oman tutkinnan ja tuntuman mukaan jossain 80 kilon hujakoilla. Tällöin rasvaprosentti olisi jotain 10-15% väliltä ja sixpack olisi todellista elämää. Ennen kuin kesä on ohi, niin tämä on saavutettu. Tänä keväänä ei motivaatio ja kuri petä, sen lupaan. Eikä muuten petä enää koskaan, kunhan tavoitteeni saavutan niin siellä pysyn. Ei armoa.
(Ja jos ilmaantuu pakottavia tilaisuuksia juoda, niin tehdään se Berkhanin ohjeiden mukaan. Päivällä vatsa täyteen proteiinia ja illan juomana kossuvissy. Eikä sitten käydä snägärillä aamuyöstä. )
Niin ilmeisesti VC pelit euroopassa ovat edelleenkin 50hz versioita. Eli eurooppalaiset saavat nauttia paskemmista versiosta taas ainakin yhden sukupolven verran
Vuoto tuli samasta lähteestä kuin Durangon speksit, eli luotettavuus lienee samaa tasoa..
NeoGaffissa tätä on jo spekuloitu, elikkäs tuo .2GB vRAMissa näyttää todella mielenkiintoiselta. Lähes koskaanhan tänä päivänä ei tuollaisia 256MB muistimoduleita käytetä, tavanomaisessa tilanteessa. Tuota voisi spekuloida niin, että tuo 256MB on XDR RAMia + huhuttu extra Compute Unit (eli Cell) sen kylkeen. Tämä takaisi täyden PS3 yhteensopivuuden, ja toisi lisää potkua fysiikkalaskennan, DSP:n, I/O controllerin, tietoturvan ja mediaominaisuuksien muodossa. VGLeaks julkaisee tämän hetken tietojen perusteella Orbis-"faktansa" huomenna, en malta odottaa.
Edit: Todella mielenkiintoinen kommentti Orbiksen ja Durangon tämän hetken huhuttuihin GPU-spekseihin. Pääpointtina on että vaikka Orbiksen ja Durangon CPU ja GPU olisivat samalla tasolla, Orbis veisi silti kehittäjäpuolella voiton Linux-pohjaisen käyttöjärjestelmän ansiosta. Tämä mahdollistaa koodaamisen suoraan rautaan, mikä ei Windows 8 pohjaisella Durangolla olisi mahdollista, johtuen Windowsin tuomasta overheadista ja rajoituksista. Lukaiskaa läpi, niin selittyy asia paremmin. http://timothylottes.blogspot.fr/2013/01/orbis-and-durango.html
TWW:n remakesta vielä sen verran, että aika yllättävä veto kuitenkin loppujen lopuksi tehdä remake vaikka pelkkä HD-päivitys olisi näyttänyt jo aivan fantastiselta. Meneeköhän musiikitkin uusiksi? TWW:n musat orkesteroituna... ja kuolaa valuu. Merestäkin saisi ehkä vielä aavistuksen verran isomman?
Voisivat myös lisätä sen lyhennetyn kehitysajan takia leikatun luolaston(luolastot?) ja korjata Triforce-huntin.
-Sony kusee HW:n liian monimutkaisella paskalla (CELL -> multiplattarit kusee)
Tätä ei tule tapahtumaan huhuttujen speksien perusteella, molemmista konsoleista löytyy lähes sama 8 ytiminen AMD CPU. Sonyn laitteessa on vain huhuttu olevan CPU:n kyljessä apuprosessori fysiikkalaskentaan/GPGPU yms. juttuihin, jolloin CPU/GPU laskentehoa vapautuu muuhun käyttöön (parempaan grafiikkaan, animaatioon, tekoälyyn you name it). GPU:t ovat myös samaa sukupolvea, mutta Orbiksessa tehokkaampana versiona. Itse ainakin toivon, että laitteessa olisi Cell mukana pyörittämässä käyttöjärjestelmää ja mahdollistamassa PS3-yhteensopivuuden. Mahdolliset suuret erot kehittäjille löytyvät luultavasti kehitystyökaluista; Durango on kuin kehittäisi suljetulle Windows 8-alustalle, kun taas Orbis olisi Linux-pohjainen teho PC. Periaatteessa näinhän se oli jo nykyisessä sukupolvessa.
Saisi jo VGLeaks vuotaa Orbiksen speksit, notta päästäisiin vertailemaan oikeen kunnolla.
Mitä nyt olen NeoGafia, VGLeaksia, Digital Foundrya yms. lukenut, niin tämän hetken mutu tuntuu olevan se, että Microsoft pyrkii Xboxin kanssa kaikenkattavaan Win8-pohjaiseen multimedia-järjestelmään. Omaan järkeen kävisi, että Microsoft myisi Kinect 2.0:n jokaisen konsolin mukana, ja se olisi aina päällä. Tästä, sekä multitask-prosessoinnista (pelattavan pelin ohella taustalla pyörisi mm. IE, musiikkisoitin, YouTube-uploaderi yms.) johtuen OS veisi 8GB RAM-poolista sen ~3GB. Jatkuvan HD-tasoisen 3D-videodatan käsitteleminen on erittäin muisti-intensiivistä. HDMI-IN kielii siitä, että Durango olisi laite, jonka kautta kaikki muu AV-data kulkee näyttölaitteelle. Tämä mahdollistaisi esim. Live-ystävien kanssa chattailun samalla kun käyttää esim. Elisa Viihde-digiboksia. Voitte kuvitella mahdollisia käyttötapoja. Wi-Fi Direct taas voisi mahdollistaa suoran kuvastreamauksen Smartglass-yhteensopiviin taulutietokoneisiin, ja näiden käyttämisen ohjaimina.
Tämän "vuodon" ja huhuttujen Orbis-speksien perusteella Orbis olisi lopulta ehkäjopamahdollisesti tehokkaampi kuin Xbox720. Sama CPU kuin Durangossa, mutta sen kyljestä löytyy apuprosessori, joka tehostaisi mm. fysiikkalaskentaa. Ja näytönohjain perustuisi AMD:n 78xx sarjaan, kun Durangossa se on 77xx tasoinen. Muistin puolella Microsoftin 8GB DDR3+32MB eSRAM soveltuu paremmin multitaskingiin ja moniajoon, kun taas Sonyn 4GB GDDR5 soveltuu paremmin puhtaaseen peliprosessointiin. Lukekaa NeoGaffista tästä topicista edeltävä tarkemmin ja selkeämmin selitettynä ja spekuloituna.
Audiovisuaalisen tason sitä melkeinpä jo osaa arvata...
Tietämys tästä on aika up-in-the-air tasolla. Graafinen ulosanti voi olla mitä tahansa väliltä Battlefield 3 1080p/60fps@Ultra <---> Agni's Philosophy/Cyberpunk 2077 Toisaalta alustavat specsit Orbiksesta ja Durangosta vihjaavat, että alustojen raudan yhtäläisyys PC-raudan rakenteeseen tekee koodaamisesta alusta lähtien suhteellisen helppoa, jolloin pelien ulkoinen anti ei kehittyisi huimasti tulevan sukupolven aikana. En usko, että kehityksen skaala koko genin aikana olisi edellä mainitsemani BF3->Agni's Philosophy laajuinen. Riippuu tietysti siitä, lisäävätkö Microsoft ja Sony laitteisiinsa jotain secret saucea. Sonylle tällainen voisi olla esimerkiksi Cell-siru PS3 yhteensopivuuden takaamiseksi, sekä lisäpotkun antajaksi niin pääprosessorille kuin GPU:lle. Cell voisi myös pyörittää käyttöjärjestelmää ja/tai audiota vapauttaen pääprosessorien tehoja muuhun käyttöön.
AKG on tunnettu varsin neutraalista ja toistolähteelle anteeksiantamattomasta äänentoistosta tuotteissaan. Eli alaäänet eivät korostu muihin taajuusalueisiin verrattuna, toisin kuin lähes kaikissa nykyajan (normikuluttajien) äänentoistolaitteissa. Tämän takia AKG:n kuulokkeet ja mikrofonit ovat äänitysstudioiden vakiotavaraa. Anteeksiantamattomuus tulee siitä, että AKG:n kuulokkeet paljastavat herkästi mahdolliset virheet toistettavassa äänitiedostossa, äänilähteessä ja reitissä mitä pitkin ääni kuulokkeisiin tulee.
Itsellä on ollut jo useamman vuoden AKG:n K271 MkII studiokuulokkeet ja K701 "referenssitason" kuulokkeet. Molempiin olen ollut erittäin tyytyväinen, ottaen huomioon, että tiesin molempien äänentoistosta puuttuvan alaäänien korostuksen. Tämä puoli tosin paranisi erillisellä äänenvahvistimella, jollaista hifistit ehdottomasti suosittelevat näille high-endin kuulokkeille kaveriksi. Ilman vahvistintakin varsinkin K701 on ääneltään erittäin erotteleva, eli instrumentit eivät sotkeudu toisiinsa. Ääniavaruus on laaja, toisto selkeää ja kuulokkeita jaksaa kuunnella pitkän aikaa putkeen. Konemusiikkiin nämä eivät ole siis ideaalit. Ironisesti kuuntelenkin kuitenkin nykyään lähes 3/4 ajastani elektronista musiikkia. Onneksi sitä varten löytyy Genelecin 6010A:t. Mutta jo nyt tekisi mieli ostaa Geneleceille saman lafkan subwoofer, jotta saisi vähän potkua alataajuuksiin. Prkl että rahaa palaa. Ei ole kyllä vähään aikaan varaa.
Piti vilkaista itsekin tuo Vennisen Testamentti kun en ollut koko vaarista ennen kuullut.
Antaa vähän mittakaavaa asioille.
Olen itse nähnyt dokumentin parikin kertaa. Antaa tosiaan "vähän" perspektiiviä omiin ongelmiin. Saisi olla pakollista katsottavaa kaiken maailman Umayya Abu-Hannoille.
Pakko myöntää, että silmät jossain kohtaa oikeasti kostui tuota katsoessa. Oma pappakin on jo 85 ikävuoden paikkeilla ja päähän tuli ajatuksia että mitä sitten kun aika hänestä jättää. Selviä merkkejä tästä ei vielä ole, mutta luulen että viiden vuoden päästä voidaan olla jo siinä pisteessä. Muistakaa lautalaiset isovanhempianne ja käykää heillä kylässä!
Jos haluaa katsoa Hobitin 3D HFR-versiona pääkaupunkiseudulla, niin suosittelen Tennispalatsin salia numero 1. Siellä on lasitkin päivittyneet Dolby-lafkan passiivisiksi, eli eivät sisällä elektroniikkaa. 3D-efekti hoidetaan polarisoinnilla ja itse kakkulat ovat oman arvioni mukaan noin kolmasosa vanhempien aktiivilasien painosta. Luulisi tosin, että Finnkino on päivittänyt kaikki HFR-tason salinsa samalla tekniikalla? Onko lautalaiset käyneet Finnkinon muissa teattereissa katsastamassa HFR versiota? Olivatko niissäkin lasit päivittyneet?
Ja sitten jos tuntuu siltä, niin menet katsomaan sen 2D-version myös. Kyllä sitä aikaa nyt aina sen verran on järjestettävissä. Tai sitten toljotat sen levyltä, jahka ne tulee keväällä.
Onko Hobitin kotijulkaisuista muuten puhuttu vielä mitään? Jotenkin olettaisin, että elokuvan kohdalla seurattaisiin Sormusten Herran mallia, eli perusversio keväällä ja sitten jouluksi julkaistaan extended edition, mutta onko tästä vielä mitään varmistusta tai mitään tullut?
Kaikista kolmesta elokuvasta tullaan julkaisemaan Extended Edition. Jo nyt tiedetään muutama leikattu kohtaus, jotka tullaan näkemään pidennetyssä versiossa. Lisää pituutta tulee noin 20-25 minuuttia. Alustavien tietojen mukaan julkaisu 2013 viimeisellä neljänneksellä.
Ja on sääli, ettei blu-ray tue 1080p/48fps formaattia. Parhaimmillaan kotijulkaisu kykenisi 720p/50 tai 60fps-muotoiseen versioon.
No niin. Nyt elokuvan kahdesti nähneenä (2D ja HFR 3D) voin sanoa, että HFR vie voiton. Alkuun oli muutama minuutti kummastelua uuden sulavan videokuvan edessä, ja sen jälkeen täyttä nautintoa. HFR on täysin tottumiskysymys, ja mielestäni tervetullut tekniikka.
Elokuvan äänimaailma on kyllä miksattu todella hyvin, ja luulin Finnkinon päivittäneen myös salin äänentoiston, mutta olin väärässä. Tämän sivun perusteella Finnkino ei ole hankkimassa Dolby Atmosta saleihinsa ainakaan lähitulevaisuudessa. Sääli.
Älä suosittele ennen kuin olet nähnyt sen. Itselle 2D 24fps oli tuskaista katsottavaa kaikissa kohtauksissa missä oli vähänkään nopeasti liikkuvia asioita tai kuva liikkui nopeasti. Tuntui, että kuva oli suttuisempi kuin alunperin 24fps kuvatussa elokuvassa. Prologi meinasi oikeasti laukaista päänsäryn.
Haha, nyt kyllä odotan sunnuntain HFR 3D näytöstä vielä enemmän. Enpä usko että tulet pitämään 24fps-versiosta ainakaan toimintakohtausten ja vähänkään nopeampien "panning-shottien" kohdalla. Eiköhän valkokankaan suttu ja puuro häviä HFR:n tarkkuudelle.
Ensimmäinen puolisko heikompi, jälkimmäinen täyttä tykitystä. Prologi oli itselle elokuvan parasta antia, dat Erebor. Del Toron (häilyvä?) kädenjälki visuaaleissa osui ainakin omaan silmään, mutta vain positiivisesti. Pidin Odottamattoman Matkan ns. fantastisemmasta kuvastosta verrattuna LotR trilogiaan. Kepeämpi ote ei haittaa ainakaan tässä ensimmäisessä osassa yhtään. Eiköhän kuvasto synkkene Dol Guldurin astuessa kuvioihin vielä enemmän. Ja arvoituksia pimeässä oli elokuvan paras kohtaus.
Kävin katsomassa näin aluksi 2D version, ja hyi helvata. 24fps ei tee mitään kunniaa elokuvan visuaaleille. Kaikissa kohdissa missä kamera liikkui maisemien ohitse vauhdilla, koko valkokangas oli yhtä suttua. Mistään ei saanut mitään selvää, ja prologi sai aikaan lähes päänsärkyä. Onneksi on liput ostettuna TP1:seen sunnuntaille parhailta paikoilta. Uskon, että elokuva on parempi 48fps muodossa kun nopealiikkeisistä kohtauksista saa jotain selvää. Ja katsotaan jos Jackson vaikka päihittäisi Life Of Pin 3D:n laadukkuuden. Joulukuuta 2013 odotellessa.