Mutta tiukoin linja Pelaajalla silti kotimaisista medioista on. Fuck it, Far Crylle 6 ja Falloutille 8, ei mitään syytä kumartaa kuvia.
Tottahan tämäkin on, mutta ei se linja kyllä mielestäni yhtä tiukka ole mitä mainostetaan. Joka välissä jaksetaan muistuttaa miten 8 on todella hyvä numero pelaajalta, mutta silti joka kolmas peli on saanut tuon tai jopa paremman. Jos mukaan otetaan vielä 7, niin selvästi yli puolet sijoittuu akselille 7-10.
Koko 1-10 skaalan käytöstäkin on puhetta, mutta rehellisesti sanottuna tämä menee jossain määrin yli. Kyllä, jokaista numeroa on kyllä lehdessä käytetty, mutta periaatteessa jakauman tulisi silti olla tasaisempi. Nyt numeron saa skaalan heikommalta puolelta (1-5) vain joka viides peli. Pelaajan numeroselitysten mukaan 5 peli on keskinkertainen, mutta miten keskinkertainen määritellään, jos kaikkien annettujen arvosanojen keskiarvo on 6,6?
Numerot kaivoin ajankulukseni Pelaajan sivuilta, kun kiinnosti tietää miten asian laita noiden kanssa lopulta onkaan. Tulokset vain vahvistivat mielikuvaani koko skaalan käytön hehkutuksen ja numeroselitysten ristiriidasta lopullisten numeroiden kanssa. Tosin kritiikistä huolimatta moni saisi ottaa mallia Pelaajan pistesysteemistä.
10 x9 = 90
9 x46 = 414
8 x136 = 1088
7 x156 = 1092
6 x132 = 792
5 x61 = 305
4 x38 = 152
3 x26 = 78
2 x7 = 14
1 x2 = 2
-----------------------
Yht. x613 = 4027
Keskiarvo 6,57 (6,5693316)
7-10 = 348 peliä (56,8%)
1-6 = 265 peliä (43,2%)
6-10 = 480 peliä (78,3%)
1-5 = 133 peliä (21,7%)
End of rant.
Peliarvioiden keskiarvoja tutkiskellessa kannattaa huomioida myös se, että yli kolmosen pelillä on huomattavasti suurempi mahdollisuus tulla julkaistuksi kuin alle kolmosen pelillä – ainakin mikäli julkaisija tekee minkäänlaista laaduntarkkailua. Tästä syystä teoreettisen Gaussin käyrän keskipiste ei asetu viitosen, vaan pikemminkin seiskan tai kasin kohdalle. Tietysti asteikkoa voisi muokata siihen suuntaan, että kaikista maailman historian peleistä se keskimmäiseksi rankattu saisi viitosen, mutta tämäkään lähestymistapa ei ole ongelmaton.
Pelijournalismia kaipaaville tarjoan joululukemiseksi nykyään 2K Gamesilla vaikuttavan Shawn Elliotin kokoamaa keskustelua, joka lähtee liikkeelle juurikin arvioista ja arvosanoista. Aiheesta voisi kirjoittaa itsekin hieman pidemmin, mutta se saanee jäädä johonkin tulevaan Gamereactoriin.