F1-lisenssi + Codemasters + EGO-engine = Formula 1: CRAP
Pelottavinta tuossa on juuri se, että Codemasters tähtää miellyttämään mahdollisimman suurta yleisöä, jolloin simuelementtejä tod.näk karsitaan. Ralli ja vakioautoilu toimivat arcademaisuudessakin, mutta F1 taas ei millään.
Eeh, Sonyn F1-pelit ovat jo aika arcademaisia verrattuna esimerkiksi Crammondin Grand Prix -sarjaan. Paljon siitä arcademmaksi ja Räikköstä kurmuutetaan sinisillä kilvillä.
Ei minua huolestuta niinkään pelin arcademaisuus, vaan se, että DIRTin ja GRIDin ajomallinnus on surkea. Varsinkin ratilla ajettaessa DIRTti oli pelikelvoton, koska ei sitä autoa saanut edes kulkemaan suoraan vaan se pentele lähti vispaamaan luotisuorilla teilläkin. Ja se jarrutus... hohhoijaa. Sonyn F1: CE oli juuri sopivan realistinen avut poiskytkettynä, joten sääli, että Sony menetti lisenssin. Sen realistisemmaksi ei formula-pelin tarvitsekkaan tulla ellei sille halua uhrata hermojansa/elämäänsä.
Aikuisten oikeesti- ja hevillä ei hävitä-kansaa, narkkipaskoja, jotka voisivat mennä tsillailemaan pohjoisnavalle, ja tietenkin lätkäjuntteja. Erityisesti porilaisia sellaisia. Hyi helvetti!
Japsit osaa. Myös Konamin PES 2008 nettikoodi on sitä itseään, GT5 Prologuessa en ole pelannut yhtään lagitonta kisaa ja senkin kanssa oli ihme päivitysrumba ja Nintendo... Noh sentään verkkopeli onnistuu, mutta muuten Wiin "verkko-ominaisuudet" ovat täyttä paskaa.
Minulla MGO:n päivitys latautui melko kivuttomasti kolmannella yrityksellä ja Konami ID:n sain välilehtikikkailulla, mutta saas nähdä koska betaa pääsee sitten kokeilemaan. Aikoinaan Halo 3:n betassakin oli ongelmia, jos yritti käynnistää Crackdownin kautta, mutta ne korjattiin vuorokauden sisällä. Jotenkin ei usko riitä, että tämän kanssa homma lähtisi sujumaan yhtä nopeasti.
Nappuloita on kiilloteltu jo kuukauden päivät, pelipaidat uusittu ja palloihin pumpattu ilmaa, joten valmiina ollaan amatööriviheriöille (tai tomuisille hiekkaniityille) kesän koitoksiin. Kesän kohokohdat ovat aina futis, terassikaljat ja naiset.
KuPSin pelejä käyn yleensä katsomassa 3-5 peliä kesän aikana. Tänä vuonna on vaihteeksi siis tarjolla veikkausliigaa, mutta jos perinne jatkuu edellisvuosien tapaan, niin tiedossa on jälleen ykköseen tippuminen. Pääasia KuPSin peleissä on itse tapahtuma kalja-alueineen, joten tärkeintä ei ole voitot vaan pelaajien sättiminen siitä kuinka surkeita he ovat ja miten itsekin pystyisi parempaan.
Noin kuukausi sitten kävin Stadio Olimpicolla katsomassa Serie A -matsin AS Roma - AC Milan. Siinä sai vähän perspektiiviä mitä se futiskulttuuri todellisuudessa on. Hieno kokemus kieltämättä. Olin melko rauhallisessa katsomonosassa, mutta fanikatsomossa näytti olevan aika villi meininki ja sieltä ei varmasti peliä kovin hyvin pysty seuraamaan. Oli nimittäin jokunen Roman lipunheiluttelija sinne eksynyt.
Arvokisoja seuraan aina niin paljon kuin mahdollista. Huippuotteluihin valmistaudutaan pelaamalla PESsiä, valmistamalla dipit sipseille 20 minuuttia ennen matsia ja tietenkin ottamalla muutama huurteinen. Siitä ei kesäpäivä enää parane. Oma suosikki on Italia, mutta toiseen perättäiseen arvokisamestaruuteen en jaksa uskoa.
Autonvalmistajien asenteet eivät tunnetusti ole olleet niitä kaikkein suotuisimpia, mitä tulee Tosi Turvallisten perheautojen yms. hajoamisiin peleissä, mutta kuulemma PD on saanut käännytettyä näiden päitä eikä nykyään ole enää kovin montaa päätä käännytettävänä, jotta autot levittäisivät sisuskalunsa radoille myös Gran Turismo 5:ssä,
Paskapuhetta. Autonvalmistajat ovat suostuneet hajoaviin autoihin muissa peleissä, mutta ei Gran Turismossa? Yeah right, Polyphony ei vaan osaa.
Tavoitteena olisi päästä finaaliin asti, mutta meidän liiton ei voitosta kannata edes haaveilla. Isot pojat meinaa välillä kiusata meitä. Mutta liiton hyvä henki ja rehti pelaaminen on tärkeintä!
Kutosservulla aloitin viikko sen avaamisen jälkeen, kun töissä oli tylsää ja nyt ollaan pahasti koukussa. Alkuun vaikutti yksinkertaiselta ja vähän aikaa vievältä, mutta pelin edetessä tämä menee todella taktiseksi ja jos haluaa menestyä, niin koneen ääressä joutuu viettämään aikaa. Eniten yllätyin siitä, että Travian on näin sosiaalinen peli. Liittoumat ja pelaajat joutuvat keskenään suunnittelemaan ja juonimaan erilaisia etenemis-/selviytymisstrategioita, sillä ilman liiton tukea melko varmasti omasta kylästä tulee vain jonkun suuremman kylän farmi.
Mikä pahinta Travian on vielä passiivisempaa kuin TV:n katselu, joten aina kun laiskottaa, niin olen tämän ääressä eli yleensä useampi tunti päivässä.
Olisit laittanut vielä aiheeseen "Voi veljet, että näyttää mahtavalta (Upea!)", niin kaikki olisi ollut täydellistä.
Luonnollisesti asia kävi mielessä, mutta kohdeyleisö huomioon ottaen, se ehkä olisi tihkunut vääränläistä homoerotiikkaa. Rekkamieslinja kuvaa aihetta paremmin.
Mitä tuohon paranneltuun Unreal Engineen tulee, niin sehän on vain päivitys nykyaikaan. Ei mitään uutta, mutta korjaa edellisen pahimmat puutteet. Jos GoW2:een on pakko laittaa ajoneuvo-osuus, niin toivottavasti siinä on mahdollisuus kyntää satojen Locustien yli toisen pelaajan rätkiessä kk:lla. Ei kiitos kuitenkaan sitä lampulla leikkimistä.
No niin, tämä topic on miehille, joten neidit älkää vaivautuko!
Täällä ei myöskään lässytetä kapulan kääntelyistä, orkestroiduista musiikeista, eikä mistään kuvista joista näkee, että peli näyttää upealta liikkeessä.
Ei.
Täällä puhutaan faktoista. Täällä puhutaan vuoden 2008 kovimmasta julkaisusta, Gears of War 2:sta, jonka Microsoft vahvisti julkaisevansa marraskuussa. Yksinoikeudella Xbox 360:lle tietenkin.
Ensimmäinen Gears of War on paras kampanja co-op peli tähän päivään mennessä, joten odotukset kakkososaa kohtaan eivät ole sen enempää tai vähempää kuin korkeimmalla. Ideana GoW kuulosti paskalta. Pimeitä käytäviä, epärealistiset aseet, vihollisina avaruusörkkejä, jotka ottavat lipastolkulla osumaa ennenkuin kaatuvat eli juuri niitä asioita mistä en peleissä normaalisti pidä (Halo oli poikkeus). Mutta toisin kävi. Kun ohjaimen otti käteen ja avasi silmät, niin GoW näytti mitä se todella oli: parasta grafiikkaa, pelattavuutta, gorea, lyijyn katkua, asennetta ja aiemminkin todetun parhaan co-opin koskaan. Viisi kertaa olen pelannut sen läpi, kahdesti yksin, kahdesti jaetulla ruudulla ja kerran Livessä, joten that was my kinda shit! Ja jos et tätä ole pelannut läpi insane-vaikeustasolla, niin "Yliarvost3ttu!!!111OMG!"-haikusi vikisevät kuuroille korville.
GoW 2 jatkaa siitä mihin ykkösosa jäi. Edellisen pelin juoni oli vetää Locustia lättyyn ja kakkosessa on tarkoitus vetää niitä lisää lättyyn, joten mitäs tässä sen enempää paskaa jauhamaan. Odotus on alkanut ja marraskuussa veri roiskuu, lihan riekaleet sinkoilee ja lätty lätisee...
Ainakin Kuopion Anttila ja varmaan muidenkin kaupunkien puljut myyvät HD DVD:itä -50%. Melkein teki mieli ostaa Transformers keräilyharvinaisuudeksi, mutta en sitten viittiny.
Aika paljon tuli viime vuonna eri pelejä pelailtua, joten kaikkia ei pysty muistamaan, mutta kokeillaan ajankuluksi muistella:
PlayStation 3
Läpäistyt: Resistance: Fall of Man MotorStorm Ninja Gaiden Sigma Heavenly Sword Uncharted: Drake's Fortune Guitar Hero III - Mediumin miehiä ollaan.
Kesken jääneet: Sega Rally - Pidän kyllä pelistä, mutta pienissä erissä, joten quick race kävi championshippiä tutummaksi.
The Darkness odottaa vielä muoveissa ja PES 2008:sta on paha mennä sanomaan milloin se on läpi. Samoin SingStarista.
Xbox 360
Läpäistyt: Gears of War - Viisi kertaa läpi. Pari niistä viime vuonna. Lost Planet Crackdown Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 BioShock Halo 3 Call of Duty 4: Modern Warfare Mass Effect
Kesken jääneet: Forza Motorsport 2 - Ihan perkeleesti ajettavaa. Stranglehold - Jäi parempien jalkoihin. Half-Life 2 - Jäi toistamiseen kesken. Paljon hyvää, mutta myös monia pieniä ärsyttäviä seikkoja, joista pahin 0-100 energiamittari. Tänä vuonna kumminkin pelaan loppuun asti.
C&C3:a en kerennyt edes aloittaa, NHL 08:ssa kausi puolessa välissä ja FIFA 08:ssa muutama ottelu.
Wii
Läpäisty: WarioWare: Smooth Moves
Kesken jääneet: The Legend of Zelda: Twilight Princess - Mielestäni Wiin paras peli ja varmaan aika lähelle loppua pelasin, mutta sitten vain yht'äkkiä kiinnostus lopahti jonkun luolan suulla. Excite Truck - Vaikka kuinka ohjainta kääntelisi, niin se ei peitä alleen sitä faktaa, että kyseessä on pohjimmiltaan keskinkertainen kaahailu ilman kunnollista moninpeliä. Super Mario Galaxy - Alku oli mahtava (upea!), mutta 30-40 tähden kohdalla alkoi ideoiden kierrätys ja tympääntyminen. Tänä vuonna keräsin kuitenkin sen verran tähtiä, että pääsin vetämään Bowseria lättyyn. Resident Evil 4: Wii Edition - Cubella tosin pelasin läpi silloin aikoinaan. Nyt ei oikein aika riittänyt.
WiiSportsia jaksoi kavereiden ja kaljan tukemana pelailla.
PlayStation 2
Kesken jäänyt: Final Fantasy XII - Jäi johonkin tylsään luolaan. Tyhjänpäiväinen juoni ei yksinkertaisesti motivoinut jatkamaan eteenpäin.
PlayStation Portable
Läpäistyt: Final Fantasy Tactics: The War of the Lions Dracula X Chronicles
Kesken jääneet: Ratchet & Clank: Size Matters - FFT tipahti postiluukusta ennenkuin pääsin läpi. Grand Theft Auto: Vice City Stories - Menee vielä joskus. Ehkä. Metal Gear Solid: Portable Ops - Pelattavuus yhtä hauskaa kuin munan tyvestä runkkaaminen. En päässyt loppuun asti.
Nintendo DS
Eipä tullut juurikaan kiinnostavia pelejä viime vuonna. Pelailin Big Brain Academya ja Brain Training 2:sta, josta varsinkin sudokuille uhrasin monta tuntia.
Ja vielä PC:llä lanitettiin kolmen kaverin kanssa Raven Shield läpi.
Jotain varmasti unohtui, mutta siinäpä tärkeimmät (ja koko yö aikaa muokkailla). PSN-, Live Arcade- ja Virtual Console -pelejä en jaksanut alkaa listaamaan.
Noita Demo one -levyjä oli ties kuinka monta erilaista, mutta vain yksi ja ainoa voi saada tittelin legendaarinen eli Se ensimmäinen Demo one mitä tuhis ylempänä muisteli. Siitä löytyi ainakin Loaded, Wipeout, Jumping Flash, Battle Arena Toshinden, Destruction Derby (?), joku räiskintä (Novastorm?) ja vielä ainakin joku ESPN paska skede-/bleidilaskupeli.
Vanhoja koneita löytyy C64:stä lähtien ullakolta ja kaapeista, mutta harvoin niitä tulee kaivettua esiin ajanpuutteen takia vaikka joskus haluttaisikin. Viimeksi taisin nostalgisoida peliä alkuperäisalustalla noin vuosi sitten, kun kaivoin N64:n esiin ja pelailin GoldenEyeta. Voin kertoa ihmisille, jotka toisin väittävät, että ei enää todellakaan ole paras konsoli-FPS.
Ilman Virtual Consolea ja PS3:n (PS1-)taaksepäinyhteensopivuutta, ei varmaan kovin paljon tulisi vanhoja pelejä fiilisteltyä.
PC-emulaattoreihin en koske. Kokeilin joskus, en kokeile enää. Hyi!
Olympic Gamesia en ole pelannut, eikä se nyt kovasti kiinnosta, mutta monet tällaisista peleistä pitävät ovat tätä kehuneet. Ehkäpä tällekin voisi joskus antaa mahdollisuuden.
Kannattaa, sillä uskon, että tulet rakastamaan sitä.
Tuttu tunne vuorotyöläiselle. Joskus kun on tehnyt yövuoroja ja joutuu heittämään rytmin päinvastaiseksi alle vuorokaudessa, niin voi jäädä unet aika vähiin. Käy niin, että yöllä ottaa parin tunnin "päiväunet", menee nukkumaan puolelta öin ja herää pirtsakkana kahden kolmen aikaan aamuyöstä, ja niillä sitten pitäisi pärjätä 12h työvuoro. Kyllä sitä unta saisi sitten, kun pitäisi töihin lähteä.
Noh, vitutus on suurin mahdollinen voimavara ja energianlähde. Vain vitutuksen avulla voi päästä läpi harmaan kiven.
Ei varsinainen peliostos, mutta tilasin uuden pinkin X360-ohjaimen Play-Asiasta Pelaajalaudan uuden värityksen kunniaksi.
Oli siihen toinen vähäpätöisempikin syy. Eilen Haloa pelatessa meni hermo meidän joukkueen "tiimityöskentelyyn", niin kopsautin ohjainta kevyesti parkettiin äkäpäissäni sillä seurauksella, että RB-nappi sitten hajosi.
Mä en ole ikinä tajunnut lukihäiriöisille nauramista.
Mutta itsepetos, kaapissa eläminen ja umpipaskat argumentit ovat hyvinkin hauskoja asioita. Näihin lisättynä käsittämätön määrä yhdys sana virheitä, pari Spychonautsia ja Drakes fortunaa, niin kakku on valmis.
Onkos mitään järkitapaa ruikata ääni vahvariin ilman että käyttää sitä telkussa hakemassa häiriötä, ilman että tarvihee tuosta RGB:stä luopua.
Hankkii tämän tyyppisen ratkaisun, kuten Ephram kysy & vastaa -ketjussa aiemmin linkkasi. Kyseisen johdon vaikutusta kuvanlaatuun en tiedä, mutta äänet eivät varmasti ainakaan huonompaan suuntaan mene.
Voi myös yrittää ostamalla uudet audiopiuhat, mutta ainakin vanhoissa telkkareissa tuo kohina on aika yleistä (pari vuotta vanha Samsunginikin sortuu tähän), eikä äänien vetäminen telkkarista ole mielestäni muutenkaan suotavaa muuta kuin pakon sanelemana.
2. Call of Duty 4: Modern Warfare (X360) Yksinpeli tylsää, mutta moninpeli kokkaa kybällä. Aseiden kehitys ja challenget lisäävät mielenkiintoa kivasti.
3. Mass Effect (X360) Scifi-oopperaa parhaimmillaan, joka kärsii hieman pikkuhiljaa latautuvista tekstuureista ja kankeasta taistelusysteemistä.
4. Uncharted: Drake's Fortune (PS3) Vuoden yllättäjä. Odotin jotain paskaa tasoloikkaa, mutta osoittautuikin ihan toimivaksi räiskinnäksi. Co-op mukaan sitten seuraavaan osaan. Galaxy jäi hyllylle tämän ansiosta.
5. Super Mario Galaxy (Wii) Onhan se hyvä. Tasoloikaksi.
6. BioShock (X360) Jeps, tiedetään, että se on keskivertoputkiräiskintää (eikös ne kaikki?), mutta Rapture oli todella kiehtova miljöö ja tarinakin ihan toimiva melkein loppuun asti, joten on tämä paikkansa ansainnut.
7. Ninja Gaiden Sigma (PS3) Boxilla en ollut aiemmin pelannut, joten en tiedä onko parempi vai paskempi kuin aiemmat versiot, mutta viihdyttävää mäiskettä joka tapauksessa.
8. Guitar Hero III (PS3) Biisilista huomattavasti kakkosta parempi. Sai innostumaan uudestaan kitarasankaroinnista.
9. Forza 2 (X360) Monta aurinkoista päivää meni hukkaan Forzan takia. Ratilla ja polkimilla mukavan "realistista" kruisailua. Paska tekoäly ja ne saakelin takavetoiset jenkkikärry-kisat saivat raivon partaalle lopulta.
10. Crackdown (X360) Jos pelissä olisi ollut enemmän vaihtelua, niin kyseessä olisi huippuluokan tekele. Co-oppi hiekkalaatikkopelissä oli jotain uutta ja ihmeellistä.
11. Endless Ocean (Wii) En ole pelannut sekuntiakaan tätä turhaketta, mutta ilman tätä peliä ei olisi ollut sitä "hehkuta paskaa"- topikkia, joten Endless Ocean sai aikaan räkäiset naurut. Siitä pisteet.