Itselläkin on joskus häipynyt jostain peleistä trophyt, mutta tulivat sitten takaisin kun pääsin synccaamaan servun kanssa. Taisi olla silloin viime vuoden kellosekoilun aikohin..
Ei tuon pitäisi millään tavalla estää pelintekijöitä julkaisemasta patcheja tai DLC:tä. Enemmän se pelaajille aiheuttaa harmaita hiuksia.
No kyllä se estää siinä mielessä, että jos niitä ei sitten kukaan osta, kun ei ole tilaa. Niitä SD-korttejakaan jaksa loputtomiin ostaa ja 64GB ym. maksaa jo vähän.
Kaikista parasta olisi jos tuo 8Gt olisi vain nopeaksi muistiosuudeksi tarkoitettu ja konsolissa olisi sitten standardi -kovalevyaihio, johon voisi ostaa vaikka lisää SSD:tä.
Tämä olisi todellakin paras ratkaisu, mutta saisi kyllä mukana tulla tarpeeksi iso kovo myös, eikä jättää sitä asiakkaan harteille.
Se hyvä puoli tässä on tietty että päivitykset eivät tule kysymykseen joten pelien pitää olla hyllyssä valmiita. Tämän voi tietty nähdä toiseltakin kantilta, nyt peliä ei voi parantaa julkaisun jälkeen. Itse tosin luotan enemmän ensimmäiseen vaihtoehtoon.
Nintendon omien pelien kohdalla varmasti onkin näin, kuten tähänkin asti mutta muut kehittäjät tuskin muuttavat toimintatapojaan tuon takia juurikaan. Eli jää sitten mahdollisesti ne isommat patchit ja dlc:t joko tulematta tai lataamatta tilanpuutteen vuoksi.
Pahimmassa tapauksessa pelit julkaistaan kuten nytkin, välillä pahastikin bugisina, mutta Cafen omistajat jäävät sitten nuolemaan näppejään päivitysten suhteen, kun taas PS360-miehet saavat ne rikkinäiset pelinsä korjaavat patchit.
Vähentänee myös pelintekijöiden kiinnostusta portata pelejä masiinalle, jos hyvin rahaa tuottavien DLC:iden sun muiden tekeminen ei sitten onnistukaan, esim. CoD:in map packit..
Jos SD -korteilla voi lisätä saumattomasti lisää tallennustilaa, ei tuon pitäisi kuitenkaan pahemmin häiritä.
Nojoo, mutta eipä nekään mitään ilmaisia ole, ainakaan jos isompiin kokoluokkiin mennään. Tuo kovalevyttömyys olisi kyllä outoa, koska silloin ei juuri latailtaisi mitään isoja patcheja, demoja, pelejä tai dlc:tä. Kyllä HC-käyttäjät tarvii sitä tilaa kymmeniä tai satoja gigoja nykykonsoleissa..
Edit: Varsinkin, kun kovalevyt eivät edes maksa mitään nykyään, niin pitäisin tuollaista naurettavan pientä 8GB:n tilaa lievästi sanottuna erikoisena ratkaisuna. Ellei sitten tässä ole jotain muutakin takana, ehkä Nintendo aikoo pistää kaiken pilveen..
Flash on tietysti kestävämpi ja nopeampi ratkaisu kuin perinteinen kovalevy, mutta onhan tuo 8GB ihan naurettavan vähän, kun PS3:lla ja XO:lla on molemilla toistasataa surkeimmassakin mallissa.
Eilen paljastui, että Sonyyn kohdistunut tietomurto kohdistui PSN-verkon lisäksi myös Sony Online Entertainmentin palveluihin. Joystiq kertoo, että 24,6 miljoonaan käyttäjän henkilötiedot saattavat olla vaarantuneet, samoin kuin 12700 maksu/luottokorttinumeroa ja 10700:n debit-kortin tiedot. Viimeksi mainitut ovat kaikki Euroopasta: Itävallasta, Saksasta, Hollannista ja Espanjasta, mutta tiedot ovat vuodelta 2007, joten ne saattavat olla jo suureksi osaksi vanhentuneita. Loput vaarantuneet numerot olivat Japanista.
Sony vahvisti, että kyseessä on edelleen saman jupakan selvittely, eikä uutta hyökkäystä ole tehty.
Sony joutui taas massiivisen tietomurron kohteeksi
TOKIO/NEW YORK. Elektroniikkajätti Sony on joutunut jo toisen tietomurron kohteeksi. Yhtiön mukaan murron yhteydessä varastettiin 25 miljoonan peliasiakkaan henkilökohtaisia tietoja. Lisäksi runsaan 10 000 eurooppalaisen pankkikorttitietoja on joutunut vääriin käsiin.
Toisessa murrossa kohteeksi joutuivat PC-tietokonepelien käyttäjät.
Eihän siinä mennyt kuin 10 vuotta. Joka tapauksessa lienee iso symbolinen arvo jenkeille, vaikka mies ei vissiin aktiivisesti olekaan mitään johtanut viime vuosina. Nyt vaan sitten odottelemaan sitä ydinpommin räjähtämistä Eurooppalaisessa kaupungissa, millä joku aika sitten uhkailtiin. Ainakin levottomuuksia odotettavissa arabimaissa varmaan, jos ei muuta.
Ei tuo sinänsä välttämättä mitään erikoisempaa kastiketta kaipaa, ellei sitten erikseen halua. Ihan mukavasti tuossakin on sitä nestettä, vaikka ei ehkä kuvasta käy ilmi, eli ei tuo mitenkään kuivaa ole. Ja jos siihen kastikkeen lisää, niin en tiedä voiko sitä enään kutsua käristykseksi.
Eipä täälläkään tälläisiä safkoja joka päivä kokkailla, mutta päätin nyt duunata ettei mene liha huonoksi pakkasessa. Viikolla aika arkista sapuskaa normaalisti, mutta yritetään nykyään viikonloppuisin edes vähän panostaa syömäpuoleen.
Valmistin tuossa äsken riistakäristystä ja perunamuussia. Hemmetin hyvää ja suht helppoa duunata.
Ainekset:
-Hirvenlihaa (jos on MasterTK, niin voi käyttää poroa) -Voita -Mustapippuria -Suolaa
Ensiksi otetaan jäinen köntsä lihaa, josta sitten vuollaan terävällä veitsellä mahdollisimman ohuita lastuja. Jäistä siksi, että ohuiden lastujen veistely on näin helpompaa vaikka sormet meinaakin jäätyä. Lastut laitetaan (teflon)kattilaan kypsymään. Lisätään voita, sen verran kuin ilkeää ja mausteeksi riittää suola ja mustapippuri. Kun liha on ruskistunut, voi lisätä vähän vettä ja antaa setin muhia kannen alla jonkun aikaa. Itse annoin olla varmaan vartin.
Samaan aikaan on tietysti valmistettu perunamuussi, mutta sen valmistusta en jaksa käydä läpi. Jos oikein surkia on, niin voi ostaa sellaisen valmismuussin.
Ja jos oikein rankka kaveri on, niin käy tietysti myös itse hakemassa tuon lihan sieltä metsästä.
Samalta BBC:n tiimiltä, joka teki uskomattomat Planet Earthin ja Lifen, on tullut ulos Human Planet -dokumenttisarja. Ylistyssanoja satelee tällekin, joten piti hommata, vaikka ihan äsken sattumalta luin että tälläinen on edes julkaistu.
"Human Planet is another extensive, breath-taking documentary series about life on our planet, only this time they're focusing on us. How we live, work, eat, and play around the world. How humans are able to eek out a living in every habitat on the planet. In short, BBC Earth has done it again."
- murto tapahtui San Diegon datakeskuksessa, FBI tutkii asiaa - 10 miljoonaa luottokorttinumeroa 'saattaa olla vaarantunut' - Sony on lisännyt firewalleja sekä lisännyt tiedonsuojauksen tasoja ja salausta
Kaz Hirai on nyt pitänyt aiheesta pressitilaisuuden ja luvannut, että PSN on pystyssä ensi viikon aikana. Esimerkiksi PlayStation Storea ei kuitenkaan saada vielä kuntoon, mikä on vähän harmi, mutta nettipelaaminen ja friends listit toimivat taas.
Lainaus
PSN's initial restoration will include online multiplayer for PS3 and PSP; access to account management and password reset; access to one's friends list, with chat functionality; access to PlayStation Home, and to the download of unexpired movie rentals and to Qriocity's Music Unlimited service.
Sony's statement implied that its PlayStation Store "and other Qriocity operations" would be slower to come back online than PSN, returning later in May, as the company continues "to reinforce and verify security" for both services.
Hyvityksenä Sony aikoo mm. seuraavaa:
Lainaus
all PlayStation Network subscribers will get a month of PlayStation Plus premium service free; existing PlayStation Plus subscribers will get their terms extended a month, free. "Selected PlayStation entertainment content" will also be offered for free, on a region-by-region basis, as a welcome-back inducement. The content type was not specified, only that "it will be announced in each region soon."
Tomb Raider Legendiä PS3:lla tuli pelattua sen verran, että Platinum-trophy napsahti. Päätin tuossa päivällä, että vedän nopeasti kaikki kentät speed runilla niin ei jää kummittelemaan "kesken" jäänyt suoritus, koska siitä tulevat trophyt olivat ainoat puuttuvat.
Tuo on nyt kyllä tullut pelattua aikoinaan Xboxilla/PC:llä ja nyt PS3:lla sen verran monta kertaa läpi, ettei varmaan tarvi muutamaan vuoteen koskea. Seuraavaksi sitten jotain muuta, ehkä Demon's Souls, Sly 2 tai Fallout: New Vegas
Pahemman luokan moka Sonylta ja todella edesvastuutonta käyttäjätietojen hallintaa.
Toivottavasti tulee Sonylle tuntuvia sakkoja eri tahoilta.
Olikos Sony nyt sitten jotenkin hoitanut erityisen huonosti nuo asiat? Luottokorttitietoja nyt ei kuitenkaan vissiin viety, mikä on oikeastaan tärkeintä. Olisivat tietysti voineet olla nuo muutkin henk.koht. tiedot enkryptoituna siellä. Tiedottaminen olisi kyllä voitu hoitaa paremmin, aivan törkeän kauan meni ennenkuin saivat suutaan auki asian suhteen.
Mutta pointtina siis se, että onko ollut jotain juttua jossain, että nuo Sonyn systeemit olisi olleet jotenkin erityisen huonosti suojattuja? Kyllähän mikä tahansa voidaan hakkeroida, jos tietotaitoa vaan löytyy. Perseestähän tämä siis kuitenkin on minunkin mielestäni.
Onneksi en itse ehtinyt laittaa korttitietoja Notworkkiin, ja jos nyt oikein muistan niin salasanaakaan en muistaakseni käytä missään muussa, ainakaan kovin tärkeässä palvelussa. Hyvä jos muistan koko salasanaa kun kirjautuminen on ollut aina automaattinen.
Oliskohan tuossa joku kämmi uutisoinnissa, koska missään muualla ei ole tietääkseni ilmoitettu luottokorttitietojen vuotamisesta. Se on mahdollista, mutta siitä ei ole todisteita toistaiseksi.
Tuossa on siis ilmeisesti vähän menty asioiden edelle..
Saa tosiaan nähdä, että kuka tuon takana oli, kun kukaan ei ole ainakaan vielä ottanut vastuuta. Anonymous on tietysti prime suspect, mutta toisaalta he lupasivat että eivät aiheuta hämminkiä pelaajille, koska "ovat meidän puolella" tjsp. Todennäköisesti joku vaan käyttää tilannetta hyväksi, koska koko homma kaatuu nyt Anonien päälle..
Itse pistin eilen tilaukseen Nordealta Electronin tilalle Debit-kortin, josta on ollut täälläkin jo puhetta joskus. Ei pitäisi olla mitään Electronin ongelmia, joten lienee ihan hyvä vaihtoehto vaikka pieni kuukausimaksu onkin. Pidemmän aikaa pitänyt tämä vaihto-operaatio jo tehdä ja tästä nyt tuli ihan hyvä syy, vaikka tuskin mitään aihetta korttien kuolettamiselle on. Jahka mokoma saapuu, niin peruuttelen kuitenkin tuon nykyisen Electronin, niin ei sitten ainakaan tule mitään ylläreitä..
Lainaan tähän oman kirjoitukseni Metro 2033-pelistä, jonka kirjoittelin alunperin tammikuun puolella. Ehkä turhankin aliarvostettu ja parin teknisen kömmähdyksen takia hieman väheksytty peli, jossa tunnelma on kuitenkin aivan omaa luokkaansa. Onhan tällä toki paljon faneja, mutta ehkä yleisessä keskustelussa joutuu aina sinne "not quite there"-osastolle. Itse tykkäsin kuitenkin erittäin paljon ja voin suositella. Pitänee pelata tämä uudestaan läpikin tässä lähiaikoina, kun koulu vain loppuu ja ajankäyttö vapautuu. Ajankohtaista myös siksi, että peli on taas alennuksessa Play.comissa
Metro 2033:sta Xboxilla olen nyt pelannut aika monta tuntia ja olen tykännyt enemmän kuin oletin. Itse pelistä olen ollut kiinnostunut jo hyvän aikaa ja ostin sen nyt taannoin Play.comin alennusmyynnistä 13,99€. Tällä hetkellä vaikuttaa todella hyvältä sijoitukselta. Tietämättömille kerrottakoon, että peli sijoittuu Moskovan metrotunneleihin vuonna 2033, 20 vuotta kaiken tuhonneen ydinsodan jälkeen ja perustuu venäläisen kirjailijan bestselleriin. Itse peli on ukrainalaisen 4A Studiosin käsialaa, joten ei ihme että ydintuhomeininki on hallussa.
Pelihän on sinänsä tyypillinen räiskintä, että edetään koko ajan eteenpäin eikä sen suurempia valinnanvapauksia ole suunnan kanssa. Pelissä on kuitenkin käsittääkseni muutamia valintakohtia, joissa pelaajan päätökset vaikuttavat hieman lopputulemaan. Ainakin näin muistaisin. Peli ei ole saanut pelkästään kehuja puoleensa, vaikka Metacriticissä keskiarvo onkin 77/100. Haukkuja on lähinnä tullut ajoittain ilmenevistä bugeista ja ihmisvihollisten paikoin heikosta tekoälystä.
Itse olen kuitenkin pitänyt pelistä tähän mennessä täysin ja se johtuukin suurelta osin pelin luomasta tunnelmasta. Metrotunnelit on todella hyvin tehty ja aidon oloisia. Joka puolella on todella likaista ja sen näköistä, että ihmiset oikeasti käyttävät kaiken hyödyksi yrittäessään jatkaa elämäänsä surkeista olosuhteista huolimatta. Graafisesti peli on parhaimmillaan juuri maan alla, ajoittain maan päällä pomppiessa tulee enemmän vastaan suttuisia tekstuureita. Tunnelit ovat pimeitä ja mutanttien karjaisut kaikuvat pelaajan ympärillä luoden sopivan klaustrofobista tunnelmaa. Tämä on myös ehkä ensimmäinen peli, jota pelatessa olen todella iloinen tuosta 5.1 kotiteatterisetistäni. Olisi todennäköisesti aika paljon tylsempää ilman sitä. Pelin tunnelma on todella synkkä ja pimeä esimerkiksi Fallouttiin verrattuna, johon ainakin itse tätä pakostakin vertaan vaikka todella erilaisia pelejä ovatkin. Pelissä on myös ystävällisempiä alueita mutanttien infestoimien tunnelien välissä, joissa ihmiset yrittävät tulla toimeen millä pystyvät. Tilaa on vähän ja ihmisiä sekä kotieläimiä paljon. Ihmiset istuvat nuotiolla, kertovat huhuja tai juovat alkoholia toisten nukkuessa omassa makuusopessaan puuseinän takana. Näistä väliasemista voi myös ostaa panoksia, aseita sekä muita tarvikkeita.
Peli ei ole myöskään pelkkää räiskintää koko ajan, sillä usein kannattaa olla taktisempi ja pudotella vihollisia yksi kerrallaan varjoista vaikka heittopuukolla. Pelin sankari Artyom ei nimittäin todellakaan kestä hirveästi osumaa vihollisten aseista, joka pakottaa pelaamaan aika varovaisesti. Olin positiivisesti yllättynyt, kun huomasin tyhjentäneeni erästä suhteellisen pientä metroasemaa bandiiteista lähes 30min, kun monessa nykyräiskinnässä siihen olisi mennyt ehkä 5min. Viholliset eivät hyökkineet kohti, vaan pysyivät piilossa ja ampuivat todella kovaa niskaan, joten oli pakko ottaa hitaasti ja tyhjentää mesta yksi ukko kerrallaan varjoja hyödyntäen. Välillä ihmisvastuksilla on tapana juoksennella ympäriinsä tai vain kykkiä paikallaan, mutta tätä ei onneksi tapahdu kovin usein, vaan kuulaa tulee koko ajan niskaan jos päänsä ulos pistää. Aseita pelissä on jokunen erilaisia, aina revolverista AK-47:n kautta hieman erilaisiin tykkeihin, kuten pneumaattiseen tarkkuuskivääriin. Varsinkin alussa käytetyt aseet ovat metron asukkien itse tekemiä, likaisia eikä kovin hyviä. Aseet ovat myös yksi asioista, joista pelissä tykkään sillä nämä kotikutoisen näköiset aseet tuovat peliin omaa tunnelmaansa. Aseisiin on myös saatavilla erilaisia viritysosia, kuten äänenvaimentimia tai kiikaritähtäimiä. Vastaan tulee myös koko ajan ruumiita joita loottia. Lisäksi nurkkien taakse ja portaiden alle on yleensä piilotettu aina jotain kivaa.
Yksi seikka mistä pelissä tykkään myös, on kaikenlaisten valikoiden ja turhan HUDin puute. Jos haluaa tietää mihin suuntaan pitää mennä, otetaan esille vihko johon tavoitteet on listattu ja jossa on myös kompassi. Tämä tapahtuu Xboxilla "Back" näppäimellä, mutta tämän jälkeen pitää vielä painaa oikeaa liipaisinta jolloin Artyom ottaa vihon naaman eteen. Pimeässä voi vielä painaa vasenta liipaisinta, jolloin sytytetään sytkäri antamaan valoa. Sytkäriä voi myös käyttää yksinään, jos otsalamppua ei tahdo käyttää. Aina välillä joutuu käyttämään myös kaasunaamaria, joka ei sekään kestä ikuisesti. Pelaajan ottaessa osumaa kaasunaamariin tulee halkeamia, jolloin kannattaa napata seuraavalta ruumiilta tuore naamari käyttöön. Kaasunaamari kuluttaa myös filttereitä, joita keräillään ja vaihdetaan tarpeen mukaan. Filtterin kuluessa Artyomin hengitys muuttuu raskaammaksi ja hankalammaksi ja kosteus alkaa kondensoitumaan naamarin lasiin, jolloin näkökenttäkin pienenee. Todella hieno ja tunnelmaa luova efekti mielestäni. Mistä sitten tietää, että paljonko kaasunaamarissa vielä riittää toiminta-aikaa? Sen voi tarkistaa kellosta, joka vedetään esiin. vasemmalla bumper-näppäimellä. Taas yksi realistisuutta peliin tuova efekti, josta tykkään. Miksi pitäisi olla joku hölmö mittari ruudun kulmassa, kun paljon hauskempaa on tsekata rannekellon ajastimesta. Jos taas haluaa lisää ytyä otsalamppuun tai virtaa yökiikareihin, niin varaudu pumppaamaan dynamolla. Ei mitään erityisen suuria juttuja, mutta joskus ne pienet asiat ovatkin niitä tärkeimpiä.
Itse suosittelen kovasti kaikille räiskinnästä ja hieman ankeammasta post-apokalyptisesta maailmankuvasta kiinnostuneille. PC-versio on käsittääkseni se paras, mutta ei tässä Xbox-versiossakaan mitään vikaa ole. Hyvin on toiminut ainakin minulla ja tunnelma on juuri sopivan kauhea ja synkkä koko ajan. Kaikenlaisilla pienehköillä pelimekaanisilla kikoilla tästä on saatu mielestäni varsin edukseen erottuva hieman erilainen räiskintäpeli, jonka pelaa varmaan mielellään läpi uudestaankin.