Paska on paskaa, vaikka se olisi tarkoituksella väännetty. Ei ensimmäisten Resident Evilien kankeus jää ainoastaan hahmon ohjaamiseen. Yleinen pelimekaniikka on erittäin rajoittunutta muutenkin. Kiinteät kuvakulmat mahdollistivat tunnelmallisia otoksia ja hienoja esirendattuja taustoja, mutta eiväthän ne oikeasti tehneet itse pelille hyvää. Siksi RE4 olikin suunta parempaan, vaikka siinäkin oltiin vielä kaavoihin kangistuneita.
Yleinen epäluulo on myös että peli olisi vaatinut jotain fps -kontrolleita toimiakseen paremmin. Ei, vaan jo oikeasti analoginen hahmon ohjaus olisi pelastanut paljon. Toki ensimmäinen peli suunniteltiin pleikkarin D-padia silmälläpitäen, mutta olisi siihen REmakeen voinut päivittää uudelle vuosituhannelle muutakin kuin vain taustat.
Totta kai ne taustat antoivat paljon lisää. Staattiset taustat antoivat grafiikoille mahdollisuuden olla ainakin yhden sukupolven edellä kuin jos vertaa sen aikaisiin kolmiulotteisiin räpellyksiin. Tai no, ehkä ei vain yhtä sukupolvea, kyllä REmaken ja Zeron ympäristöt ovat kutakuinkin niin nättejä kuin SD-telkkarista irtoaa. (Zeron taustoissahan oli vielä kohtuu paljon animaatiotakin, valoja ja varjoja, heiniä yms.)
Kauhua ne taas lisäsivät sitä kautta, ettet nähnyt kuin juuri sille alueelle minne pelintekijät antavat nähdä. Jokaisen nurkana takana voi olla mitä vain, kuuluipa korviin epämiellyttävää laahustusta tai ei.
Ja nämä kuvakulmat unohtuvat myös aina kaikilta jotka kontrolleja kankeiksi haukkuvat. Tiukoissa tilanteissa ja tiuhaan vaihtuvien kamerakulmien aikana tarvitaan kontrolleilta luotettavuutta. Mikäli hahmoa voisi ohjata aina niin että se menisi analogitikun painamaan suuntaan, syntyisi aina ongelmia kun kuvakulma vaihtuu. Osa kuvakulmista ovat myös aika äärimmäisiä, (esim kamera on maan rajassa kuvaten yläviistöön) jolloin ei vain ole selvää miten hahmon kuuluisi liikkua jos painat ylös tai alaspäin.
Kyllä se niin vain on, että staattisiin taustoihin tämä "tankki"-ohjaustyyli on paras, ja staattisten taustojen edut tuossa jo listasinkin.
Shmupit ovat vähän harvassa, japanista tosin nyt löytyy esim. Radirgy ja Shikigami no Shiro II. Käytännössä ei vain maksa vaivaa modata, kun Radirgy on vähän paska ja Shikigami II:n saa PS2:lle jollain vitosella nimellä Castle Shikigami II.
Mutta onhan noita pelejä, esim. tässä:
Baten Kaitos 1 & 2 Eternal Darkness F-Zero GX Final Fantasy: Crystal Chronicles Fire Emblem: Path of Radiance killer7 Luigi's Mansion Mario Kart: Double Dash Metal Gear Solid: The Twin Snakes Metroid Prime 1 & 2 P.N.03 Paper Mario: The Thousand Year Door Pikmin 1 & 2 Resident Evil Remake & 0 & 4 Skies of Arcadia Legends Star Wars: Rogue Squadron II Super Mario Sunshine Super Monkey Ball 1 & 2 Super Smash Bros. Melee Tales of Symphonia Viewtiful Joe Wario Ware, inc. Wave Race: Blue Storm Zelda: Four Swords Adventures Zelda: The Wind Waker
Löytyi harvinaisen hyvä eBay-kohde, jossa oli lippulappuja ja muovipusseja myöten CIB Duo-R-kone sekä vielä CIB virallinen NECin multitap, yhteishintaan 199 dollaria sis. postikulut.
Pari ylimääräistä ohjainta tuli hankittua myös, ollaan siis kahden ohjaimen päässä viiden pelaajan Bombermaneista miitissä. (Mitään Virtual Consolea tueta. )
Duo-sarjan kone oli minulle kyllä pakkohankinta, ei jaksanut säätää muiden mallien kanssa. Alkaa hankkia emokonetta ja CD:tä erikseen, ja sitten vielä jotain Super System Cardeja jotta pelit pyörii. Duoissa (Duo, Duo-R, Duo-RX) on melkein kaikki koossa, tällä pelaa käytännössä kaikkia pelejä mitä on julkaistu. (Ainostaan muutama Arcade Cardin vaativa peli ei toimi, mutta niitä varten sitten tuo laajennus hankitaan)
Pelejä on hankittuna nyt 14 kpl, nuo valkokoteloiset on CD-pohjaisia ja mustakoteloiset HuCardeja:
Bomberman, puzzlepeli Banic Bomberman, japsinkielinen Dungeon Master, Kyuukyoku Tiger -shmuppi, mainio New Zealand Story, R-Type (ensimmäinen puolikas ensimmäisestä pelistä, tämä julkaistiin HuCardina kahdessa osassa, CD:nä täytenä pelinä), Rayxanber III (porukan harvinaisin, nätti horisontaali shmuppi), Space Harrier, Super Darius (saapa nähdä tuleeko hankittua joskus myös 1000 $ Darius Alphaa), loistava Super Star Soldier, Ys I & II sekä III ja IV (eipä näitä paljoa pelailla ilman kielipäätä, mutta hienoja pelejä silti. ), sekä vielä sokerina pohjalla Castlevania X Chi no Rondo.
Engine on kyllä tehnyt vaikutuksen, kaikki pyörii niin sulavasti ja ruudulla tapahtuu paljon. Kenties paras kone koskaan shmup-wise. Castlevania on aivan upea, presentaatiosta lähtien. Plussaa myös sen kahdesta pelattavasta hahmosta, level selectistä, avattavista pomo-taktiikkavideoista, musiikinkuuntelumoodista, jne. jne. Todella mainio paketti.
Tällä pelivalikoimalla pärjää nyt jonkin aikaa, on vähän kaikkea kaikista genreistä. Kymmeniä pelejä kuitenkin on vielä ostoslistalla, melkein kaikki shmuppeja tai scrollaavia toimintapelejä.
Milloin noita edes ehtii katsoa? En vaan käsitä ihmisiä jotka ostaa 20 kautta jotain tv-sarjaa.
Jakso kerrallaan.
Itse on nyt parissa vuodessa tullut katseltua kaikki kolme kautta Star Trekkiä, yksi kausi Animated Seriesiä, kaikki seitsemän kautta The Next Generationia, ja nyt mennään kaudessa numero viisi Deep Space Ninea (seitsemän tehty)
Parilla kympillä per kausi tulee Playsta tilattua kyllä loputkin, eli seitsemän kautta Voyageria ja neljä kautta Enterprisea.
Kunhan nuo kaikki vain on joskus katsottu, tulee varmaan aika tyhjä olo...
Itselläni on nyt vissiin 47% Trophyistä saatuna. Isoimmat puuttuvat ovat Pro-run sekä kaikkien aseiden maksimointi. Aika monta Trophyä on myös aika nopeasti saatavilla, jos vain ehtisin pelaamaan. Pisinpään menee varmaan noitten aseiden maksimoimisen kanssa, koska en ajatellut grindata enempää rahaa. Menee tylsäksi.
Kun vedät kerran läpi kaikilla vaikeustasoilla, tulee sitä rahaa sen verran että ehkä jotain neljä tai viisi pyssyä jää maxaamatta. Loput sitten kannattaakin hinkata siinä ruskeassa käytävässä jossa tulee Lickereitä putkista ulos. Nappaat viisi Lionheartia (2500/kpl)minuutin sisään ja sitten quit ja continue. Siinä on aloituspiste heti taas tunnelin päässä.
Se kovin magnun kannattaa kyllä hommata, tappaa käytännössä minkä tahansa normivihun Professionalillakin yhdellä osumalla vaikka ampuisit käteen, ja menee myös äijistä ja luotiliiveistä läpi. Vaurio maksimissaan 5000, pelin kovin ase. Tappaa muutamat pomotkin sekunneissa.
Vedin sitten neljä kertaa putkeen Resident Evil 5:n läpi.
Normalilla aloitin, sitten ajattelin vielä vetäistä läpi Veteranilla. Sitten paikkailin chaptereiden S-rank-aukkoja pelaamalla helpoimmalla tasolla. Tänä aikana kikkailin kaikki muut achievementit itselleni, kunnes jäljellä olikin enää kaikkien aseiden päivitys maksimiin ja vaikein vaikeustaso.
Vaikein on jo aika vaikea, kuoltua tuli enemmän kuin aiemmilla pelikerroilla yhteensä, ja mukana sentään oli mm. Gatling Gun loppumattomine ammuksineen ja täyteen maxattu paras Magnum ja loppumattomat ammukset. Tuo Magnum kun on weapon of choice vaikka tokavikaan pomoon, satelliittilaserin sijaan.
33 tuntia tämäkin elämästä horaisi, vaikka hyllystä olisin saanut varmasti kaksi rästipeliä pelattua tällä välin. Enpä tiedä mikä minuun iski, ei todellakaan ole tällainen tapana. Mutta joku siinä 1000/1000 gamerscoressa rupesi painamaan takaraivossa.
Ai niin, ja pelasin kaiken vieläpä yksin, co-opiin en edes koskenut.
Mun täytyy kyllä ihan tosissaan kysyä, että miten monella tässä ketjussa nyt on ihan hirvittävä sarkasmimoodi päällä? Siis miten muuten KoF XII:n ulkonäköä voisi mitenkään haukkua? Enkä siis edes puhu siitä periaatteellisesta kunnioituksesta mitä SNK noista spriteistä ansaitsee.
Eipä Umbrella Chroniclesin ja Overkillin välillä ole edes kilpailua, siis jos puhutaan pelattavuudesta. UC:ssa on kaikin puolin enemmän sisältöä ja vaihtelua, olennaista siis valopyssypelin eliniän kannalta.
Juoni ja dialogi on toki ollut House of the Deadissa Ö-luokkaa, mutta olennaista onkin, että näin ei ole ollut tarkoitus. Esim. HOTD2 onkin silkkaa timangia paskoine äninäyttelijöineen. Overkillissä kaikki on luonnollisesti ollut suunniteltua, ja lopputulos jättää aika kylmäksi. Ääninäyttelijätkin tuntuvat olevan niin tosissaan että ei vaan naurata.
Ei ole vissiin näin pitkään mennyt ennen, viiteen saakka pelattiin vielä Super Nintendoa. Mä kävin siinä vielä suihkussa ja kun yritin sitten saada unta kissa piti vielä jöötä makuuhuoneessa, varmaan joskus kuuden jälkeen vasta nukahdin.
Ensikertalainen Ville vaikutti olevan vähän sivussa, tosin yritin kyllä sanoa pariinkin kertaan että pelataan ihan sitä mitä mieleen tulee. No, ensimmäinen kerta on aina pahin, jos vain tulet uudestaan olet jo kuin kala vedessä.
Mixba on kyllä kova jätkä, ei kyllä oikein mikään peli jätä sitä kylmäksi. Gradius V:tä pelattuaan se sanoi että menee huomenna ostamaan sen jostain vaikka maksaa satasen (vai miten se meni), kun taas Mirror's Edgestä tokaistiin ihan ulosmennessä miten ihan paska se on. F-Zerot taas olivat pettymyksiä, mutta sori kun en pysty tuota ottamaan liian tosissaan, jos joudut kysymään onko SNESin F-Zero joskus muka näyttänyt hyvältä... Se oli kuule julkaisupelinä isompi leuanloksauttaja kuin vaikkapa Donkey Kong Country sitten myöhemmin. Mutta olivatpa ulkonäöt mitä tahansa, F-Zero ja F-Zero X ovat ÄÄRIMMÄISEN pelattavia edelleen. Ai niin, ja F-Zero X:ssä on myös loputtomasti ajettavaa antava random-ratageneraattori, mutta voit lukea lisää sitten joskus Retrosunnuntaista.
TK:n poissaolo kyllä kieltämättä kummastutti. Jos olet jo varannut yösijankin, niin ehkä voisi olla paikallaan edes ilmoittaa ettet ole tulossa?
Noh, mainio meno oli jälleen. Seuraava miitti tulee ennen kesää, ja sitten numero 20 varmaankin syksyllä. Stay tuned.
P.S. Joku hetero muuten muuten jättänyt mustat hanskansa tänne.
En nyt jaksanut miittiketjuun löpistä näitä, joten postaan tänne.
Eli Mixba miitissä pelaili shmuppeja, ja jos kiinnostaa niin tässä Shmups.comin toistaiseksi tuorein (mutta kohta vuoden vanha) äänestys 25 parhaasta räiskinnästä. Eli kyllä sitä Border Downia tosiaan arvostetaan vaikka et siinä nyt ihan alkuun pärjännytkään. Kieltämättä on turhauttavaa että kuollessa ei saa jatkaa samasta kohtaa, vaan itseasiassa siirtyy "alas" vaikeammalle "rajalle", mutta pelin siis voi vetää kolmella täysin erilaisella reitillä läpi. Kovimmat kaverit tietenkin aloittavat suoraan punaiselta borderilta ja vetävät kovimmat pisteet. Tällöin peli päättyy ensimmäiseen kuolemaan, eli tämä ei kuulu aloittelijoille.
Gradius V:n nousu ihan ykköseksi tässä uusimmassa listassa aiheutti vanhan koulun miehissä tuolla vähän närää, kun kaikki noobit tulevat äänestämään jotain uusinta ja melkein ainoaa länsimaissa julkaistua shmuppia, mutta fantastinen pelihän se siis on. Melkein kaikki tuolla ovat vertikaalisia räisikintöjä, se on yksi syy miksi ne harvat horisontaaliset kuten Gradius V ja Border Down myös saavat huomiota. Henk.koht. suosikki horeissa on kuitenkin Thunder Force IV.
(Laitoin nyt huvikseni boldilla ne versiot jotka minulta löytyy, pitää seuraavassa miitissä vaikka shmuppailla oikein urakalla. Ainakin kaikki konsolikäännökset noista ovat kyllä ostoslistalla, jos en niitä vielä omista )
[01] Gradius V (PS2) [02] Ikaruga (ARC/DC/GC) [03] Dodonpachi Daioujou (ARC/PS2) [04] Battle Garegga (ARC/SAT) [05] Dodonpachi (ARC/SAT/PS1) [06] ESPGaluda (ARC) [07] Armed Police Batrider (ARC) [08] Radiant Silvergun (ARC/SAT) [09] Mushihimesama (ARC/PS2) [10] Guwange (ARC) [11] Progear no Arashi (ARC) [12] Border Down (ARC/DC) [13] Batsugun / Batsugun Special Version (ARC/SAT) [14] Gradius Gaiden (PS1/PSP) [15] R-Type (ARC/PS1/PCE/SMS/etc.) [16] ESPRade (ARC) [17] RayForce / Layer Section (ARC/SAT) [18] Giga Wing (ARC/DC) [Kakkonen löytyy (ARC)] [19] Soukyugurentai (ARC/SAT/PS1) [20] Mars Matrix (ARC/DC) [21] Strikers 1945 II (ARC/SAT/PS1) [22] Shikigami no Shiro 2 / Castle Shikigami 2 (ARC/DC/PS2/GC) [23] Thunderforce IV / Lightening Force (GEN/SAT) [24] Ibara / Ibara Black Label (ARC/PS2) [25] Thunderforce III (GEN/SAT)
Saasta, unohdin lainata töistä toista Xbox 360 kitaraa. Mulla on vain yksi.
Parilta tyypiltä jo tekstarilla kysyin ja Mixba ehkä GameStopista saa lainaan. Mutta koska se on epävarmaa, olisiko jollain muulla 360 kitaraa? Vähän kauempaa tulevat ovat jo nousemassa junaan, mutta mitenkäs vielä lähiseudun ihmiset, Gba ja tiong? Oliko 360 instrumentteja? Entä despire?
EDIT: Mixba tuo vissiinkin jonkun vanhemman skeban, toimii ainakin GH World Tourissa, mutta ei välttämättä Rock Band AC/DC:ssä. Jos jotain se nyt edes kiinnostaa.
Dodiin. Kerkiää täälläkin kattelemaan. Jos vielä löytyy lattiaa (parempikin tietty kelpaa) vapaana, niin voisin näillä näkymin jäädäkkin yöksi. Tietysti jos tuntuu että yöpaikat alkaa olemaan täynnä, hilpaisen kotio sitten jossain vaiheessa iltaa. Eli jos paikka löytyy voisin sen varata.
No siis, kyllä lattialla aina tilaa on, mutta varmaan alkaa peitotkin loppumaan. Eli makuupussia sitten vain mukaan.
Aluksi Espoossa piti olla siinä hieman ennen kahta paikalla, mutta koska bussit ja muut junat pelaavat niinkin huonosti yhteen tuon suunnitelman kanssa, olen näillä näkymin Espoossa jo noin 13.40 jos en väärin muista. Konttaan sitten ilmeisesti sieltä finngamerin ovelle, jotta aika kuluu
No joo, siitä on kilsa kävelyä niin se on ihan sopiva aika vaikka vähän ajoissa tuletkin. Sisään vaan.
loytyyko finskilta einhanderia vai voisko joku kenties olla kiltti ja tuoda paikan paalle kuumottais testata sita. ja mites, otanko taas ps3 kapulat mukaan?
Joo, ota vaan kolme messiin, mä otan töistä pari ja pari on entuudestaan. Sitten saadaan taas seitsemän pelaajan Pixeljunkit.
Mä lainaan Puhalta Einhänderin, sen on pitänyt tuoda se mulle testattavaksi.
Riepu, äijällehän kelpasi ne mun isot Zelda ja Metroid julisteet? Älä unohda pyytää tällä kerralla.
Mulla on palkintoina kaikenlaista krääsää, kuten muoveissa oleva limited edition peli (joka ei ole Perfect Dark Zero), yksi pelisarjakuvapokkari, ja kassillinen pahviboksillisia PC-pelejä.
Ok, eli Joel, Lanttu, Tuulisti ja Riepu jäämässä yöksi, HeinZ ehkä ei. Onko muita?
Edit: Ja Lohari kans.
HeinZ, miten on?
Teitä muita on nyt sitten viisi, ja kuten ennenkin, sohvalle menee yksi ja patjat löytyvät kahdelle. Tai no, on sitten vielä yhdelle sohvatyynyt, mutta se on vähän muhkuraista kyytiä. Eli sumplikaa keskenänne kuka ottaa mitäkin patjaa mukana. Ja joskus siinä aamupäivän aikana olisi hyvä poistua.
Itse myös posautin Megatonin, ja myöhemmin avitin ghouleja. Kunhan ghoulit ovat saaneet ilonsa, jää sinulle kyllä vielä vanha sviitti käyttöön ja voit myös edelleen ostaa siihen sisustusta. (Jokin siinäkin vain bugasi, kun ihan heti ei sisustuksen ostaminen onnistunut "kauppiaalta". Mutta sitten kyllä.)
Täytyy sanoa että yö jona ghoulit valtasivat Towerin oli yksi hauskimpia hetkiä pelissä minulle. Voi sitä lootin määrää. Ja koko lopputulos oli mainio.
Ei ainakaan kannessa sanota, että toimisi, joten arvelen, että ei. Mutta Wiimote toimii tämän pelin kanssa tosi hyvin, joten sinänsä aivan sama. Eipä sitä onneksi käytetä muuhun kuin sen tähtäimen liikutteluun, kaikki muu hoidetaan perinteisesti nappeja painelemalla.
Silti, jos pelimekaanisia uudistuksia, jotka ehdottomasti wiimoten vaatisivat, ei ole tehty, on alkuperäisen ohjausvaihtoehdon tiputus anteeksiantamattoman typerä ratkaisu.
Ei voi käyttää Cuben ohjainta. Tuotesarjan nimikin on New Play Control, joten eivät kyllä vahingossakaan jätä vanhaa ohjausta mukaan, vaikka kauheita muutoksia ei olekaan tehty.
Oikeastaan mukana on vain yksi varsinainen muutos: kun Cubella Olimarin kutsuvihellys ulottui vain lyhyelle säteelle, voi Wiillä kutsua Pikminejä luokseen mistä vain minne kursorilla osoittaa. Joka on varsin pitkä matka, kun zoomaa täysin ulos.
Wiillä on myös toinen pikku muutos, siinä jokaisen päivän jälkeen tehtävä tallennus säilyy muistissa, ja voit milloin vain aloittaa uudestaan vaikka päivästä 2 tai 27, jos tekee mieli.
Nyt muuten olen hankkinut sen Boom Bloxinkin ja makuuhuoneeseen voisi laittaa pystyyn Guitar Hero World Tourin, sille löytyy myös AC/DC Rock Band. (Instrumentit ovat 360:lle, jos joku haluaa tuoda lisää Rock Bandia soitettavaksi)
Minun pitikin juuri alkaa vähän kysellä, että onko kaikkien tulot vielä voimassa. Ennätymäärä porukkaa kuitenkin tulossa, joten olisihan se ihme jos kaikille natsaisi.
Itse törmäsin kaveriin KonsoliFinin retrosodassa, ja näin jälkeenpäin kun on miehen Wii-hehkutuksia lukenut olikin aika erikoista että hän oli se kovaäänisin Nintendo 64:n vastustaja. Ocarina ja Goldeneye eivät kuulemma ole oikeasti hyviä pelejä, PlayStationilla niitä ei olisi edes huomattu. Ja se oikeasti sanoi pokalla että Mario 64:n kontrollit ja kenttäsuunnittelu eivät ole mitään ihmeellistä.