Kyllähän kuvanvakaaja tulee tarpeen myös juurikin noissa pidemmillä polttoväleillä, koska silloin luonnollinen tärinä ja liike korostuu. Hyvä kuvanvakaaja mahdollistaa sen että voit ottaa käsivaralta hyviä kuvia vaikka vähän zoomailisi ja vaikka olisi vähän hämärämpää. Eli mielestäni juurikin aloittelijalle suositeltava ominaisuus.
Olipas turhat expot tänä vuonna. Ainoastaan kameravalmistajat olivat hereillä ja koko Digiexpo näyttikin olevan puolet kameroihin liittyvää. Onhan se ihan kiinnostava aihe, ja jonkun aikaa sitä tuli kuunneltua F1 -kuvaajan turinoita. Kokonaisuutena kuitenkin hyvin vaisut setit. Kohta missä Nintendo yleensä on, oli tällä kertaa kokonaan tyhjä, kun jostain syystä oli Amo päättänyt pistää vain Zelda -pisteen aulan kahvilaan...
Zeldaa tyydyin vain katselemaan. Päätin että haluan kokea tuon sitten rauhassa, kun peli julkaistaan. Hyvältä se edelleen vaikuttaa. Peleistä ei jäänyt oikein mitään muuta mieleen.
Epsonin 3D -videotykkiä tuli käytyä kuolaamassa. Sanon saman, minkä taisin viimevuonnakin todeta - mun seuraava näyttölaite on videotykki.
Parasta oli kuitenkin päästä moikkaamaan tuttuja ja vanhoja työkavereita.
Kotiteatteriprojektin toinen vaihe alkaa olla käsillä. Tässä parin viikon sisään käyn hakemassa keskelle ja taakse kolme Mercury V1:stä. Sitä ennen pitää suunnitella kiinnitysmekanismit ja paikat kaiuttimille. Koska sohva on seinässä kiinni, tulee surroundit takaseinälle, niin että koitan niitä suunnata kuuntelupistettä kohden hieman ylhäältä, noin parin metrin korkeudesta. Ei missään nimessä ihanteellinen ratkaisu, mutta tässä kohtaa ainut. Oikea takakaiutin joudutaan vielä pistämään raakasti nurkassa olevaan hyllyyn. Korkeus tulee kuitenkin olemaan sama ja koitan siihenkin saada samaa kulmaa.
Vasen surround ja keskikaiutin kiinnitetään seinään. Omaksi haasteeksi on muodostunut löytää asialliset seinätelineet. Tällä hetkellä Vogel'sin VLB 200 vaikuttaa sopivan versatiililta vaihtoehdolta. Tuolla saan takakaiuttimen telineeseen poikittain ja suunnattua paremmin sivulle.
Uutta kaapelia tulee karkeasti arvioiden noin 15 metriä, joten kaapelivedot aion vetää fiksusti kattoa pitkin. Tähän löytyy ratkaisu Clas Ohlsonin kaapelitarvikkeista.
Jossain vaiheessa haluisin myös nostaa etukaiuttimia hien korkeammalle, niiden ollessa nyt melko matalan mediatason päissä. Jostain syystä hyllykaiuttimille on erikoisen vähän pöytäjalustavaihtoehtoja. Ainut vastaantullut järkevä vaihtoehtokin OR:n ST-125 on älyttömän hintainen. Tekisin tommoset varmaan itse jos olisi mahdollisuus.
Migge muuten, lähteekö tosta XLS:stä miten painetta, saako huonetta tärisemään? Itselläni on Monolith, mutta voisi sen vaihtaa pienempään ja ehkä vähän nopeampaan musiikkia varten. Pidän vaan siitä kunnon jytinästä peleissä ja leffoissa, joten painettakin pitäisi saada.
Monolithista ei ole kokemusta, mutta käsittääkseni XLS200 jää paineissa rutkasti siitä jälkeen. Ja eihän tuo tosiaan mikään älytön tykki olekkaan. Saa ainakin helposti integroitua pienehköihin hyllykajareihin ja muutenkin tarkkuus ja dynamiikka on missä tämä pikkusubi loistaa. Sanovat että hintajärjestyksessä ensimmäinen laitos jota voi kutsua subwooferiksi, kun heppoisempien kohdalla puhutaan lisäbassoista. Leffaraitojen LFE:t saa kyllä toki tarvittaessa kerrostaloasunnon rakenteet värisemään.
Teknisesti Wii U:n ohjain olisi saanut olla kuitenkin huomattavasti laadukkaampikin. Nappeja näyttäisi tällä kertaa olevan se standardiksi muodostunut lukumäärä. Ilmeisesti kuitenkaan nuo 3DS:stä perityt liukulevyt eivät ole klikattavaa mallia. Muutenkin ohjauslevyt ovat perustellut valinnat vain käsikonsoliin. Kotikonsoliin nuo ovat hieman turhan heppoiset. Kosketusnäyttö on mitä ilmeisemmin korkeintaan SD -resoluutiolla ja resistiivisellä teknologialla, eli toimii pääasiassa vain stulyksella. Tuohon vielä päälle liikkeentunnistukset ja kamerat, niin lopputuloksena on varsin monitahoinen ohjain, mutta joka ei tarjoa kuitenkaan mitään uutta ja mullistavaa.
Vasta tänään pääsin korkkaamaan ja heti imaisi minutkin Gothamin syövereihin. Kertakaikkisen mielenkiintoinen peli. Kymmenisen prosenttia vasta päätarinaa käytynä ja kokonaisprosentti 4.
Huikeita arvosanoja. Itse pidin AA:n suljetusta pelialueesta, mutta mielenkiinnolla otan vastaan AC:n avoimemman maailman - varsinkin kun peli todennäköisesti tulee viemään mennessään ja tulee taas tutkittua joka kuja, Riddlerin tehtäviä tehden.
Tänä syksynä tulee niin paljon lupaavia pelejä, että pakko jättää osa myöhempään hankinta-ajankohtaan (Sorry Forza). Batman on kuitenkin pakko hankkia heti.
Tuo on kieltämättä muistikortin etu. Se ainoa, minkä minä keksin. Siinäkin on tosin huonona puolena se, että sen kortin lisäksi tarvitsee kortinlukijan, jota ei joka koneessa ole vakiona.
Ei tuota kortinlukijaa nyt mihinkään tarvitse. Sen kuin iskee standardin mukaisen USB-kaapelin kiinni koneeseen ja siirtää datan (ihan ilmaiseksi massamuistina ilman ohjelmien asennuksia). Tietenkin datan voi siirtää bluetoothilla, FTP:llä tai vaikka siirtää trendikkäästi pilveen. Ikuna en ole omaa SD -kortinlukijaa käyttänyt puhelimen kortin kanssa.
Muistikortin etuna on myös se että sen muutaman kympin sijoituksen voi siirtää sitten siihen uuteen Android -puhelimeen kun haluaa siirtyä parempaan parhauteen. Siksi itsekkin sijoitin aikanaan 10 luokan 16 gigaseen.
Android -käyttäjät myös tietävät että muistikortin tila sulautuu nykyään melko näkymättömästi käyttökokemukseen. Mitään rumia lisäporttejakaan ei tule, ellei sitten akkukannen alta arvostella puhelimen ulkonäköä.
Olet selvästi persoonana "kaikki tai ei mitään" -henkinen. Joko harrastat autopelejä koko sydämestäsi tai myyt kaikki pelit ja laitteiston kokonaisuudessaan. Muistan kun viimeksi taisit hylätä koko videopelaamisen ja myit kaikki pelit.
Suosittelen (hyviä) autopelejä sopivin väliajoin eikä liian vakavalla otteella. Pysyy mielenkiinto paremmin yllä.
Aika vaisu uusi Iphone. Kilpailijat ovat kuitenkin tarjonneet vastaavaa jo kohta vuoden päivät. Nyt annetaan Googlelle hyvä mahdollisuus räjäyttää pankki viikon päästä.
Olen kyllä erittäin tyytyväinen tuosta visuaalisesta tyylistä, mikä peliin on valittu. Piirroselokuvamainen grafiikka, mutta kuitenkin samalla poiketen Wind Wakerista. Ehdottomasti oikea valinta vielä Wiille julkaistavalle Zelda -pelille.
No konsolin tuolta nähtävästi saa melko huokeaan hintaan. Wii 139e, XB360 250Gt 169e ja PS3 movetauhkan kera 269e.
Tuli tässä muuten mieleen epämiellyttävä muisto viime vuoden messuilta. Osallistuin Soneran PLAYSTATION3 -kilpailuun. Muutama tunti ja sain tekstiviestin että olin voittanut kilpailussa ja että palkinto olisi noudettavissa Soneran osastolta. Noh, olin jo ehtinyt kotiin asti, mutta pakkohan se oli mennä hakemaan hieno palkinto kotiin. Soneran osastolle palattuani näytin edustajalle voittoviestiäni ja pyysin saada palkintoni. Se saatana antoi käteeni Sonera -lippiksen ja sanoi että PLAYSTATION arvotaan loppuvuonna kaikkien vastanneiden kesken. Jälkeenpäin kaduttaa että tuli hämmennyksissä otettua lippis vastaan.
Facebook on todella huono some, mutta tosiaan ja valitettavasti sitä on käytettävä, koska massat on siellä. Toivottavasti kuppi kääntyy jossain vaiheessa. Kannan korteni kekoon aktivoitumalla G+:ssa.
Mieluustihan sitä käyttäisi vaikka pelkästään Diasporaa tulevaisuudessa.
Tulee varmaan taas pyörähdettyä. Vuosi sitten tuli ostettua kamera tuolta. En suosittele ostamaan mitään ellei ihan oikeasti tarvitse. Jonotus on helvetillistä.
Oikeiden autopelien suurena ystävänä tulee luonnollisesti katsastettua Forza 4.
Android "nelosesta" eli Ice Cream Sandwichistä on vuotanut videomateriaalia nettiin. Kuten aiemmin on arveltu - on ICS fuusio matkapuhelin Androidin ja tabletteja varten rakennetun 3.x versioiden välillä.
Duuniporukassa ollaan päästy testailemaan kahvakuulaa ja nyt muutama kerta takana ei tuosta ole kuin hyvää sanottavaa. Yhden tunnin rehkimisellä saa alalle tyypilliset niska- ja hartiakivut eliminoitua lähes kokonaan. Ja vielä kun koko setti on neitimäisen jumppaamisen ja homomaisen punttisalitreenin välimaastosta, voidaan sanoa että koukussa ollaan. Ensimmäisen tunnin jälkeen oli lihakset aivan paskana, kun löytyi taas aivan uusia syviä kiertoliikkeitä tekeviä lihasryhmiä. Nyt tulee ehkä enemmän heikohko aerobinenkunto vastaan, joten pitäisi kyllä ottaa tähän jotain rinnalle sitä puolta kehittämään, jotta pääsisi ottamaan raskaampia kuulia käyttöön.
Ainakin muutama on tämän jo laudalla hommannut, joten se teoriassa riittäisi neljän porukkaan. Kiinnostuksena siis mennä kamppanjaa läpi neljällä pelaajalla. Saavutuskin tuosta olisi lisähoukutteena.
Voitaisiin pistää remmi kasaan ja pelailla sopivan mittaisia pätkiä aina kun kaikille sopii. Itse teen vuorotyötä, joten kaikki arki-illat eivät käy, mutta viikonloput esim mainiosti. Kiinnostuneet voisivat ilmoitella itsestään tähän topikkiin.
Toi limited editionin mitalli ja sen kotelo on kyllä hieno kokonaisuus. Kehtaa pitää ihan tuossa hyllyssä. Lippu nyt on melko turha.
Aika tasaisesti on tullut aloiteltua Gears 3:sta. Kampanja ensimmäisen actin perusteella on aika uskomatonta tykitystä. Mukava huomata että tiedossa olleet uudistukset ovat selkeitä parannuksia. Esimerkiksi Lambentit tuovat kummasti vaihtelua vihollisiin ja se että moninpeleissä on kahden rynkyn ja yhden haulikon sijaan valittavana kolme rynkkyä ja kaksi haulikkoa aloitukseen tuo sekin oman lisänsä.
Horden suurena ystävänä täytyy todeta että samperi ovat parantaneet vieläkin edellisestä. Bossiveivit ja enemmän vaihtelevat viholliset ovat hauskoja, mutta raha -systeemi sen oikean parannuksen tekee.
Beastia tuli myös pari kertaa testailtua. En tiedä toimiiko miten pitkäkestoisena hupina, mutta ainakin alkuun on ollut hauskaa muun muassa päästä heiluttelemaan Maulerin lekaa.
Versus moden ja beta -testailun perusteella uskoisin että pelimuodot jaksavat kiinnostaa huomattavasti kakkosta enemmän. Ihan oman pelityylinhän se vaatii. Sisältöä ja syvyyttä on kuitenkin sen verran ettei tätä voi ihan tuosta vain sivuuttaa.
Alkukokemusten perusteella siis varsin lupaavaa. Niin lupaavaa että piti ihan Season Pass hommata.
Tämä mun aloituspaketti on varmaankin se edullisin järkevä lähtökohta. Suosittelen laittamaan sopivan määrän euroja hyvää 2.1 varten, jota voit sitten myöhemmin laajentaa ja parantaa.
Nyt on sitten saatu ensimmäinen erä alkavaa kotiteatteria kytkettyä. Samalla kun eilen hain XLS200:n Mareksilta kysyin Mercury V1:stä ja hain ensimmäisen parin ja muutaman metriä laadukasta kaiutinkaapelia sitten seuraavalla reissulla. Vahvistimen suhteen tuli sitten lopulta säästettyä satku, kun päädyin Yamahan uuden sarjan halvimpaan malliin RX-V371. Vahvistin riittää hyvin minun tarpeisiini, vaikka säätämisen yhteydessä tulikin hieman ikävä OSD -valikkoa. Kriittiset, eli äänenlaatuun vaikuttavat komponentit kuitenkin samat kuin paria pykälää kalliimmissa malleissa.
Alussa oikeastaan hämmästyin kuinka vaatimaton näiden Mercurien bassontoisto näin kotioloissa on, joten välittömästi huokaisin helpotuksesta kun tuli panostettua kunnon subbariin. Eikä pääkaiuttimien tehtävänä olekkaan kuin toistaa tarkkaa keskiääntä ja kirkasta diskanttia - siitä tehtävästä V1:t suoriutuvatkin kiitettävästi. XLS200:n säätö tuottaa hieman vaikeuksia. Nyt olen ainakin äänen tason saanut jokseenkin vastaamaan pääkaiuttimien tasoa, jolla päästään jo pitkälle. Tämän jälkeen kun ajoin Yammun YPAO -automaattisen tasonsäädön alkoi kokonaisuus kuulostamaan huomattavasti paremmalta. Ajan kanssa ja opettelulla järjestelmän komponentit saa varmasti integroitumaan vieläkin paremmin keskenään.
Kokonaisuutena olen helvetin tyytyväinen hankintoihin. Jo esteettisesti huomaa että äänentoisto on nyt huomattavasti aikuisemmalla tasolla, kuin millä se on mulla koskaan ollut. Äänen selkeys, erottelu ja dynamiikka mahdollistavat sen että nytkin taustalla soi musiikki hyvin hiljaisella - silti niin että kuulee musiikin niin kuin pitääkin. Ja tarvittaessa sitä potkuakin lähtee enemmän kuin koskaan on tarvetta.
Lisää kokemusten karttuessa, ja voi olla että pistän pari kuvaakin uudesta setupista.
On tosiaan hirveän näköinen hökötys. Se on jännä miten Nintendo tuntuu nykyisin julkaisevan konsolit hieman puutteellisilla ominaisuuksilla. Aivan kuin Nipa tietäisi että näitä ominaisuuksia tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan, mutta kitsaudessaan ei näitä ainakaan ensimmäiseen laiteversioon laita.
Itse 3DS:n tulevaisuutta en kyllä lyttäisi. Veikkaanpa että moni lyttääjistä täälläkin vielä laitteen lähivuosina ostaa, kun niitä pelejä alkaa kunnolla tulemaan. Alku on ollut kieltämättä todella vaisu. Tälläkään hetkellä ei lähitulevaisuudessa ole yhtään kiinnostavaa orginaalia peliä, eli peliä jonka nimessä ei olisi sanaa Mario. Missä on Advance Wars 3D?
Niin valittelinkin juuri ratkaisevan taistelun antikliimaksia, kun huomasin että kaveri kaatuu niin helposti kranaatteihin (ja näköjään myös omiin räjähteisiin).
Tuskin kenenkään käy kieltäminen että pomotaistelut ovat tämän pelin heikkous.
Suurimmat ärsytykset tähän mennessä ovat olleet valikoissa toilailu ja se ensimmäinen bossi.
Järkyttävää sontaa muuten tuo bossitaistelu. Koitin ensin pelata niinkuin oletan pelin haluavan minun pelaavan, suojasta suojaan välillä tulittaen. Ei tullut mitään kömpelöiden kontrollien takia. Kolmannella yrittämällä laitoin kaksi käsikranaattia kaverin jalkoihin ja rynkyllä vähän perään. Kuoli siihen ja taistelu taisi kestää kokonaiset 15 sekuntia.
Helppohan sinne ruumishuoneelle on tosiaan hiippailla, mutta kun sieltä pitäisi vissiin tulla hissillä ylös ja se johdattaa siihen pääaulaan, joka on täynnä poliiseja.
Hienoa oli myös se että nostin häkkäystaidot level 2:een ihan vain sen takia että halusin ruumishuoneen jälkeisestä laseraidasta läpi. Pääsin mutta seuraavana oli level 3 turvaovi.