Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Profiili
Yhteenveto
Näytä tilastot
Näytä kirjoitukset
Siirry blogiin

  Näytä kirjoitukset
Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 ... 28
391  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox 360 : 20.11.2008 22:52
;) --> Klicka!

Vaatii pientä säätöä, mutta toimiipahan kuitenkin.


Vau, tuo todellakin toimii!

Tosin Entropayllä ja proxeilla ja ties millä kikkaileminen alkoi vähän huolestuttamaan ja tuli paranoidi olo, että kohta tulee bänniä Livestä tai vastaavaa, joten taidan käyttää Netflixistä pelkästään tuon ilmaisen trialin. . .

When Harry Met Sally tuli katsottua (no se sattui olemaan heti etusivulla enkä jaksanut etsiä mitään muuta!) ja Netflixin tai vastaavan systeemin on pakko tulla Eurooppaan. Kuva oli nättiä katsottavaa ja elokuvien lisääminen ja katsominen on naurettavan simppeliä ja 8 dollaria kuussa ei ole yhtään mitään tälläisestä systeemistä.
392  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Nintendo DS : 20.11.2008 22:38
Ensimmäinen DS-peli tosin, missä tämmösiä on tullut vastaan.


Picross DS:stä jostain syystä löytyy latausruudut, jotka eivät nyt ihan viittä sekuntia kestä, mutta kuitenkin.

Onko tuo Trackmania kiva? Kenttien latailu ja moninpelaaminen ei taida onnistua netin kautta ja muutenkin taitaa olla aika riisuttu peli PC-versioihin verrattuna, mutta ei noita OSX:lle taida saada. . .
393  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Xbox 360 : 20.11.2008 22:18
Netflixin puute ja ylipäätänsäkin PAL-360:n videopuolin tilanne harmittaa kovasti. Surullista katsottavaa kun ladattavissa on vain vanhoja pelitrailereita ja pari vieläkin vanhempaa leffatraileria sekä musiikkivideoita joista pitäisi maksaa.

Avatarit tuntuvat vähän hölmöiltä, mutta kyllähän tuon tekemiseen ihan mieluusti hetken kulutti. Calvinia yritin kovasti saada aikaan, mutta muokkausmahdollisuudet loppuivat kesken :(
394  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Wii - tehoton minipelikone ja porttaustunkio, muutama mestariteos? : 20.11.2008 22:02
Let's Tap näyttää ainakin minusta kivan simppeliltä ja hauskalta.


Ja Chibi-Robo! näköjään julkaistaan siinä "tungetaan Cube-pelit Wii-kansiin"-sarjassa, joten voitkin unohtaa kaikki muut ensi vuoden pelit ja aloittaa Chibi-Robon odottamisen.
395  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 17.11.2008 20:16
Toivottavasti Valkyria Chroniclesin seitsemäs tehtävä saa kivuliaan, nopeasti kuolemaan johtavan taudin ja kuolee räntäsateella katuojaan

liian vaikea :(
396  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Re: Yleinen vitutusketju : 17.11.2008 17:22
Alkoi suuri ihmetys kun ihan yht'äkkiä kone vaan heitti neljä valoa, vaikka kaiken olisi pitänyt olla kunnossa.


Eikös neljä punaista valoa tarkoita sitä, että virtajohto ei ole kunnolla kiinni tai jotain vastaavaa?
397  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Pelijournalismin alennustila : 13.11.2008 17:00
Peliarvosteluiden ohessa myös uutisoinnin taso on laskenut rajusti. Etenkin suomalaisilla sivuilla. Vaikuttaa siltä, että "toimittajat" suuntaavat aamulla kotakun sivulle ja pistävät käännöskoneen laulamaan. Sitten vielä päälle pari tissikuvaa ja uutinen on valmis.

Tämä.
Sneikki on varmaan ihan kiva tyyppi, mutta Pelaajalehti.comin uutiset ovat aika järkyttävää Seiska-materiaalia, jossa itse uutinen on yhden kappaleen diibadaabaa. Mieluummin sitä luki jostain Super Powerista suurella ilolla (ja laiskuudella käännettyä) kaverin kaverin kaverin kaverilta kuultuja juttuja uudesta Nintendon mega-koneesta, vaikka nyt olisi oikeasti mahdollisuuksia saada kiinnostavia juttuja sieltä täältä kun pelintekivät ovat niin paljon enemmän tavoitettavissa kuin 90-luvun puolivälissä.

Vähän tuntuu kyllä siltä ettei pelijournalismissa tiedetä mitä pitäisi kirjoittaa kenelle. Grafiikka sitä, musa tätä, pelaus tota ja piste perään-kaava on kuitenkin niin iskostunut suurelle pääkoppaan, että kun kaavaa yritetään hieman muuttaa niin lukijakunta suuttuu välittömästi. Vaikka niitä demoja ja trailereita ja ties mitä tunkee ties mistä, niin pakko on nähdä antoiko se iigeeännä pelille "hyvä"-leiman, jotta sen pelin uskaltaa ostaa ja jos sitä leimaa ei ole laitettu hyvin, hyvin selvästi niin hate-maileja sataa ropisee.

Eivät nyt ehkä mitenkään eri tasolla mainstream-sivustoihin verrattuna olekaan, niin silti tulee paljon mieluummin luettua insertcreditin ja Actionbutton.netin juttuja, jotka ovat välillä hauskoja ja jopa vähän nokkeliakin.

Maailma tarvitsee paljon enemmän Shawn Elliotteja, Luke Smithejä ja ehkä niitä Tim Rogersejakin. . .

Edittiä heti perään:

Unohdin aivan kokonaan podcastit!

Ehkä journalismin koulutuksen puute on iso haitta pelijournalismille, koska melkein kaikki tylsää tekstiä kirjoittavat kirjoittavat ovat ihan kiinnostavaa kuunneltavaa podcasteissa; heti kun ei tarvitse selittääkään niitä miljoonia peliominaisuuksia eikä tarvitse välittää sanamääristä tai pisteiden miettimisestä ja saa puhua ihan siitä pelin pelaamisesta muiden peliä pelaavien kanssa, niin jopa ne IGN.comin ihmiset saavat jotain aika. mielekästä aikaan
398  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 12.11.2008 20:35
Jos FPS-genrelle annettaisiin rasvaimu ja imettäisiin kaikki turha kuona pois ja jätettäisiin jäljelle pelkästään kaikki se mikä genressä on hauskaa, niin tuloksena olisi Left 4 Dead. Ei mitään grafiikkakikkailua, ei häiritsevää juonta, ei mitään ylimääräistä ja tielle tulevaa pelimekaniikka. Pelkästään neljä hahmoa, aseita, tarpeeksi mielenkiintoisia ja vaihtelevia (vaihtelevia siis tilan kannalta, ei näön) ympäristöjä ja hyvin iso kasa ammuttavaa (joista suurin osa tekee sitä mitä ammuttavan pitää tehdä, eli hyökkää päälle ja se loppuosakin käy päälle, mutta hieman eri tavalla).

Yksinpelinä Left 4 Dead on tosin kuin voileipä ilman voita ja muuta lisuketta, mutta moninpeliksihän tämä on nimenomaan tarkoitettu. Viimeksi Half-Life 2: Deathmatchin kanssa oli näin hauskaa pelata täysin tuntemattomien kanssa.

Hieno, hieno peli. Valve on ehdottomasti studio joka oikeasti tietää mitä tehdä FPS-genrellä.
399  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Uudet & tauolta palaavat sarjat : 12.11.2008 20:17
En tiedä onko tämä jo hämähäkinseitin peittämä uutinen, mutta Madventures saa kolmannen kauden ensi keväänä.

Subin lisäksi sarjaa näytetään Travel Channelilla, jonka puolella sensuuri iskee satavarmasti, jos sarja jatkaa edellisten kausien linjaa, jota se näköjään tulee tekemään. Subilla ilmeisesti näytetään sitten ne "director's cutit", mutta toivottavasti pojat malttaisivat hieman hillitä oksentelun ja örveltämisen näyttämistä, mikä meni kakkoskaudella jo vähän överiksi. . .
400  Blogit / Fyysinen Preesens7 Finland Blog / Vs: Game Boy-pohdiskelua : 09.11.2008 20:53
ja vanhaan liittyisi sellaisia negatiivisia ajatuksia kuin "lapsellinen" ja "pokemonlaite".


Missä vaiheessa Nintendo on alkanut millään tavalla piilottelemaan ja häpeämään Pokémon-brändiä?
401  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään? : 06.11.2008 15:40
Luulisi minua vielä rasistiksikin. :rollaus:


Ai. . . no,

402  Yleinen / Vapaa sana / Vs: Mitä tapahtui tänään? : 06.11.2008 13:58
Hyvä, että olen alkanut tällä viikolla katsomaan yksiöiden hintoja...

Eihän tuossa tilanteessa saa periksi antaa. Kun näet kämppiksen nappaavan lehtiäsi, niin raahaa sen kirjahylly tavaroineen huoneeseesi. Jos henkareita katoaa niin käy lahjoittamassa kaikki kämppiksesi vaatteet kodittomille ja niin edelleen.

Sitten pikkuhiljaa kovennat otteita, kuten naulaamalla sängyn kattoon ja pistämällä hämähäkkejä kämppiksen uusiin sukkiin. Kyllä se sopu sitten lopulta syntyy.
403  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Re: Gears of War 2 : 05.11.2008 15:04
Tiong, oletkos ehtinyt moninpeliä pelailemaan niin paljon, että pystyisit sanomaan mitään "Hostin edusta".


Haulikon tehon vähentäminen taitaa tehdä moninpelistä paljon, paljon nautittavamman, vaikka pelissä hostilla olisikin etua.

Mutta on kai Epic jotain muutakin tuolle probleemalle yrittänyt tehdä. Ennen ilmeisesti kaikki pelissä tapahtuva meni hostin kautta, kun nyt voice chat ja sellaiset menevät muidenkin kuin hostin kautta. . . tai jotain sellaista.
404  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Se pakollinen mättöpeliketju. : 03.11.2008 15:44
EDIT: Ei perse Viewtiful Joe mukana!


Missä siellä Joe on?
405  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Digiexpo 2008 : 02.11.2008 16:05
Tulipahan lauantaina käytyä.

Yllätyin miten helposti kaikkia pelejä, joita halusin pelata, pääsi pelaamaan. Gears 2:teen ei edes ollut mitään jonoa missään vaiheessa kun sitä pelaamaan mentiin, senkun meni katsomaan pelaamista ja hetken päästä saikin jo ohjaimen käsiinsä. Left 4 Deadiäkin päästiin kaverin kanssa pelaamaan melkein kolme kenttää, kun ei siinä ympärillä oikein ketään pyörinyt, ja jos pyöri niin heidän kiinnostus oli Dead Spaceen kohdistunut. Ja tämä pistää huolestuttamaan Left 4 Deadin kohtalon puolesta; messuilla oli tosiaankin vain yksi säälittävä kone peliä varten ja ilmeisesti kenellekään ei ollut mitään hajua pelin olemassa olosta, sen verran moni kyseli, että mikä peli kyseessä oli. Joku myös ihmetteli, että Resident Evil vitostako siinä pelattiin. . .

Gears of War 2:sta ei kai muuta voi sanoa, kun että se on jatko-osa Gears of Warille. Pelattavat mapit olivat mukavan simppeleitä ja uudet aseetkin eivät tuntuneet millään tavalla turhilta tai liian voimakkailta lisäyksiltä. Jotain hyvin rasittavaa tökkimistä ainakin kahdella koneella tuli huomattua, mutta tämä luultavasti johtuu siitä, ettei pelattavien pelien koodit olleet viimeisteltyjä. . . tai jotain? Perjantaita odotan kovasti.
Left 4 Dead toimi todella hyvin 360-pädillä ja oli muutenkin paljon hauskempi kuin olin odottanut. Erilaisia zombie-tyyppejä saisi olla ehkä pari lisää, mutta ei tuollaista ehtinyt miettiä kun iso kasa zombeja juoksi kohti. Välillä meno oli kyllä hieman liian kaaosta, kaatuneita tiimiläisiä oli hieman vaikea löytää.

Näiden kahden jälkeen tulikin sitten vain haahuiltua. Resistance 2 ja Killzone 2 näyttivät ankeilta. Resistance 2 yrittää niin kovasti tehdä kaikkea jännää, mutta kun itse ampuminen ja pelaaminen muutenkin on niin tylsää, niin. . . pläh. Killzone 2 näyttää ihan hienolta, kai, ja siinä se sitten onkin.

Wario näytti ihan pelattavalta tasohyppelyltä, Wii Musicistä lähti kamalaa mökää ja DS-valikoima oli. . . huh :(

Microsoftilla olisi voinut olla jotain Arcade-pelejä näytillä, mutta jotain Kung-fu pandaa siellä näytti olevan.

Ubisoftin ja Activisionin alueet olivat niin pikkuiset, että olisi ollut aikalailla sama, jos eivät olisi olleet ollenkaan paikalla. Far Cry 2 jäi testaamatta, joka nyt kyllä hieman harmittaa.

Pienenä edittinä loppuun täytyy kyllä vielä mainita, että vaikka Digiexpossa on toki parantamisen varaa, niin messujen peliosuus on ehdottomasti hatunnoston arvoinen saavutus, kun nyt Suomessa kuitenkin ollaan. Hienoa työtä ja iso kiitos lähtee Pelaajan porukalle, jolla taitaa olla aika iso osuus messujen työstössä.
406  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Mirror's Edge : 31.10.2008 16:59
Jaa, munku mielestä on just hyvä, etteivät kontrollit ole liian simppelit.


En tarkoittanut kontrollien yksinkertaistamisella mitään pelattavuuteen vaikuttamista. Jonkin siinä pännii, että 180-käännöksellä ja aseista riisumisella on oma nappinsa ja. . . hmm.

Olin tainnut kuvitella tämän olevan Portalin tapaan hyvin riisuttu peli, mutta ei tämä sellainen taida olla. Odotan mielenkiinnolla (ja pienellä kauhulla) päästä näkemään millaisia Mirror's Edgen tehtävät ovat.
407  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Dead Space : 31.10.2008 16:50
Jep, onneksi kilpailu "toimintapeli" genressä ei ole kummoista tuolla juoni-osastolla muutenkaan.


Tähän on pakko sanoa, että



400 sivua, baby!
408  Yleinen / Pelikeskustelu / Mirror's Edge : 30.10.2008 21:41
Kyllä tää on ihan puhdasta FPP:a.


Kuitenkin tunkevat sinne jotain ajelua tai escort-missioneita.

Demo oli ihan vänkä. Kivaa saada isoillekin konsoleille välillä tälläinen suoritus-peli jossa tulee kuoltuakin.
Muutenkin tykkään kovasti siitä mitä peli, ainakin tämän demon perusteella, yrittää tehdä. Tosin sinne tavoitteeseen ei näköjään ihan päästä: kontrollit saisivat olla vielä rutkasti simppelimmät (toki näihin kontrolleihin ilman muuta tottuu, mutta tälläisessä pelissä kontrollien pitäisi iskostua selkärankaan heti kun pääsee ohjaamaan hahmoaan) ja näköjään kaikenlaista höpötystä ja tutoriaalia löytyy kamalasti, joka tuntuu aika. . . rumalta. Onneksi optionseista voi pistää puheen pois päältä, joka teki pelaamisesta paljon mielekkäämpää.

Kovasti teki mieli jatkaa pomppimista, kun demon lopussa yksi punainen hyppyri ehti vilahtamaan, joka on varmaan aika hyvä merkki.
409  Yleinen / Pelikeskustelu / Vs: Hype - uutiset, uutuudet ja mielenkiintoiset asiat and things of that nature : 30.10.2008 15:57
Banjo-Kazooie nuts&bolts (tjsp) -demo nyt marketplacella. Pitänee testailla jos ei vaikka ihan paska olisi.


Demo alkoi ainakin lupaavasti, kun ensimmäisessä latausruudussa luki, että jos et tykkää uuden Banjosta niin osta vanhempi Banjo Live Arcadesta! Välittömästi tuli tunne, että kehittäjätiimi uskoo kehittämäänsä peliin sataprosenttisesti.

Mutta aikalailla tämä Nuts & Bolts on samanlainen keräilymaratooni kuin melkein kaikki N64:n tasohyppelyt, jossa on roinaa ja tasoja ja hahmoja ja ties mitä jokapuolella.

En tykkää roinasta :(
410  Yleinen / Popkeskustelu / Vs: Rap-musiikki ja muu Hip-hop kulttuuri : 30.10.2008 15:46
Hirtetää sut muoviletkulla patterii!


Miten tämä toimii? Onko patteri katossa vai Death Egg Zonen Act 2:ssa?
411  Yleinen / Pelikeskustelu / Mirror's Edge : 29.10.2008 20:00
Mirror's Edgen demo tulossa PSN:iin torstaina ja Xbox Live Marketplacelle perjantaina.

KFIN

Jes, tätä on odotettu. Pääsee viimein testaamaan, että onko peli niin hyvä kuin toivon sen olevan  :)


Aavistuksen pelottaa, että peliin on pistetty liikaa jotain muuta kuin juoksemista, hyppelyä ja kiipeilyä. . .

No, demon nyt ainakin luulisi olevan mukavan tiivistetty paketti. Muistanko väärin vai oliko tässä demossakin time trial?
412  Blogit / sleepy's zzz / Kolmas äiti : 26.10.2008 13:09


Mikä on Mother 3? Kuin jääkylmä vesilasillinen kymmenen vuoden kuraveden juonnin jälkeen.


Mother 3:n, jatko-osa jonkinlaista kulttimainetta pitäneelle SNES-pelille Earthboundille, piti olla roolipeli Nintedo 64:n lisälaitteelle, 64DD:lle. Lisälaitteen tarjoama iso tallennuskapasiteetti ja teho olisivat tarjonneet jotain ennennäkemätöntä pelille jonka edellinen osa käytti pelkästään spritejä. Ja Mother 3 näyttikin ihan kivalta 64DD:llä:



Peli oli hyvin pitkällä kehityksessä kunnes Nintendo päätti kuopata 64DD:n. Pari vuotta kuluu ja vuonna 1999 Nintendo ilmoittaa Mother 3:n siirtyneen Nintendo 64:lle. Peli saa julkaisupäivän ja se pelattavana saman vuoden Space Worldissä. Seuraavana vuonna Nintendo ilmoittaa Mother 3:n julkaisun peruuntuneen.


. . .




Monien vuosien spekulaatioiden ja huhujen jälkeen Nintendo ilmoittaa julkaisevansa Mother 3:n Gameboy Advancen 2006 keväällä. Peli julkaistaan ajallaan, Japanissa. . .

Lokakuun 17. 2008 Starmen.net julkaisee englanninkielisen käännöksensä peliin. Kaikki on hyvin maailmassa.

*

Mother 3 on roolipeli Gameboy Advancelle. Se kertoo kappaleisiin jaetun tarinan, joka alkaa keskellä aavaa merta Nowhere Islands-saarella sijaitsevalta Tazmily-kylästä. Tazmily on pikkuinen utopia, jossa kourallinen asukkaita elävän sovussa toistensa ja saaren eläinten kanssa täysin ilman huolia, edes rahan käsitettä ei tunneta. Nelihenkisen perheen äiti, kaksi poikaa ja heidän koiransa ovat vierailemassa isoisän luona vuorilla, kunnes saarella tapahtuu. . . jotain ja tarina alkaa.
Sen enempää tarinaa pilaamatta sanon, että Mother 3:ssa nähdään paljon surua ja paljon huumoria, joka ei ehkä ole  uutta tai rajoja rikkovaa videopeleissä, mutta se miten Mother 3:n suru ja huumori on kirjoitettu on jotain mitä videopeleissä nähdään harvoin.
Shigesato Itoi on mies Mother 3:n sanojen ja tapahtumien takana. Hän on ammatiltaan kirjoittaja ja copywriter, ei videopelisuunnittelija, joka taitaa olla iso etu Itoille ja Mother 3:lle. Itoi ei niinkään ajattele videopelin tarinaa kuten ilmeisesti iso osa pelisuunnittelijoista: pakkona, joka säätelee pelattavuuden ("tarinassa pelaaja menee taloon, miten ihmeessä siitä saadaan hauska kenttä" tai "meillä on tälläinen laavakenttä, miten se saadaan tungettua tarinaan mukaan"). Itoille tarina videopelissä on kuin iso hiekkalaatikko, jossa saa tehdä mitä haluaa; musiikki ja rytmi ovat hauskoja juttuja joten pistetään niitä paljon peliin, tämä tarinan osa toimisi hienosti roolipelitaistelussa joten pistetään se taisteluun mukaan, tämä juttu videopeleissä on yleensä vähän tönkkö, joten parodioidaan sitä. Jonkinlaisena ulkopuolisena Itoi ei ajattele, että mitä videopelissä saa tarinan ja kaiken muunkin osalta ei saisi olla, vaan mitä niissä saisi olla. Ja tämän takia Mother 3 sisältää tarinan, joka on uskomattoman hienosto kirjoitettu ja suunniteltu videopeliin. Eikä pelkästään itse päätarinan osalta, joka ikisellä sivuhahmolla on pelissä jotain hyvin merkittävää sanottavaa, oli se sitten osa tarinaa tai ihan pelkkä yksi hassu ja outo lause. Jokaikiselle sanalle ja lauseelle on annettu hurjasti mietintää; yhtäkään sanaa ei ole laitettu mihinkään kohtaan ilman pohdintaa ja mikään sana ei ole omassa paikassaan pelin ja sen pelaamisen takia vaan sen tarinan, maailman ja hahmon, joka sanan sanoo, takia.



Mutta Shigesato Itoi on kuitenkin vain kirjoittaja ja pelkkä kirjoittaja ei tuosta noin vain tee videopeliä, joten hänellä oli apunaan entisistä Squaren kehittäjistä koottu tiimi, Brownie Brown sekä pitkän historian omaava HAL Laboratory, joista on kiittäminen Mother 3:n videopeli-puolesta.
Mother 3:n käyttämä 2D-spritegrafiikka tuntuu vähän kuin mustavalkoisen käyttö Sin Cityssä: hyvin antiikkimaisen ja halvan leiman saanut tekniikka näyttikin yhtäkkiä paremmalta kuin muut tavallista värimaailmaa käyttäneet elokuvat.
On uskomatonta mitä Brownie Brown saa irti spriteistä, ei pelkästään väreistä tai vihollis- ja maailman sunnittelusta, mutta ennenkaikkea hahmojen näyttely on samalla niin uskomatonta ja kuitenkin luonnollista. Isojen naamojen tunkeminen dialogiboksien viereen ilmeilemään tai isojen välianimaatio-hahmojen käyttämisen sijaan Mother 3:n kaikki hahmot ovat täysin samoja hahmomalleja niin välianimaatioissa kuin pelaajan niitä ohjatessa; välillä hahmot saattavat yhtäkkiä purskahtaa ylivoimaisen surun valtaan tai tanssimaan hassua tanssia. Kaikki tämä spriteillä, jotka toimivat vähintäänkin yhtä tehokkaasti kuin niin monien pelien käyttämä, biljoonia maksava 3D-grafiikka.

Perus-arvostelumallia käyttämällä seuraavaksi pitäisi kaiketi tulla kappale musiikista: Mother 3:n asenne musiikkiin tulee esiin sen alku-menusta, josta löytyy 'new game', 'load' ja viimeisenä 'Sound Player' Sound Player on tekee käyttämästäsi Gameboysta tai DS:stä Mother 3-musiikkisoittajan, aina favourites-listasta nappien lukitsemiseen.
Toisella tavalla se taitaa tulla esiin musiikin määrässä. Sound Playeristä löytyy yhteensä 250 kappaletta. Eikä näissä 250 kappaleessa ole yhtä lukuunottamatta muiden pelien äänivalikoista löytyviä pikkuääniä kuten lyöntiääniä tai rahan kilahduksia, vaan jokainen kappale on musiikkia. Ja grafiikan tapaan se on jotain erilaista, se ei kuulosta tavalliselta 'videopelimusiikilta'. Säveltäjä Shogo Sakai on jotenkin löytänyt Gameboy Advancen äänipiiristä torvia, kitaroita ja rumpuja jostain perus-bliib-blööb-peliäänien takaa, ja näitä löydettyjä aarteita käytetään yhtä hyvin kuin pelin spritejä, olemalla hyvin tärkeä osa tarinaa (Mother 3:sta löytyy muun muassa konsertteja), mutta myös olemalla iso osa Mother 3:n nappienpainelu-osuutta.


Kun pelaaja kohtaa vihollisen Mother 3:ssa, esiin tulee hyvin tutun näköinen roolipeli-ruutu:


Hyvin Dragon Quest-maisesta systeemistä löytyy hyökkäys, tavaroiden käyttö, erikoiskyvyt, puolustus ja pakeneminen. Kun hyökkää, hahmo huitaisee vihollista ja vie viholliselta tietyn määrän HP:tä. Jos pelaaja vahingossa painaa hyökätessään A-nappia enemmän kuin kerran esimerkiksi yrittäessään nopeuttaa taistelua rämpyttämällä nappeja, saattaakin hahmo lyödä enemmän kuin kerran. Ja yhtäkkiä jokin alkaa raksuttamaan pelaajan mielessä. . .
Parin taistelun ja tutkiskelun jälkeen pelaajalla selviääkin, että taisteluissa kuultavan musiikin rytmi on hyvin tärkeässä osassa. Kun pelaaja valitsee perushyökkäyksen ja A-napin rämpyttämisen sijaan painaakin A-nappia taistelumusiikin rytmin tahdissa, alkaa hahmot lyödä yhden hyökkäyksen sijasta comboja. Rytmin käyttöä ei kuitenkaan missään vaiheessa peliä kädestä ottaen näytetä pelaajalle, mutta huomattavasti rytmin käyttö parantaa pelikokemusta. Taistelut helpottuvat antamalla enemmän vahinkoa vihollisille ja samalla niihin tulee hieman haasteellisuutta pelaajan selvittäessä musiikin rytmiä (sanoinko jo, että melkein jokaiselle viholliselle on oma taistelumusiikkinsa ja siten oma rytminsä?) jota jotkut viholliset osaavat muuttaa kesken taistelun. Silti täytyy korostaa ettei rytmin käyttö ole missään vaiheessa peliä pakollista ja pelin läpäisee käyttämättä koko systeemiä, joka oli ihan hyvä päätös koska foorumeita lukiessa rytmitajuttomia pelaajia on ilmeisesti aika kasa, tai sitten kaikki rytmitajuiset pelaavat ovat kiireisiä pelatessaan muovikitarapelejään.

Rytmin käyttö taisteluissa tavallaan hidastaa taisteluita pelaajan ehkä odottaessa oikeaa kohtaa taistelumusiikissa, jotta voi aloittaa combonsa, kun taas taistelusysteemin toinen osa tekee osaltaan taisteluista välillä kaoottisen paniikinomaisia, tämä on vierivä HP-mittari.
Kun vihollinen iskee pelaajan hahmoa, hänellä ei ole yhtäkkiä HP:tä se tietty määrä mitä vihollisen iskun jälkeen hänelle jää. Kun pelaajalle tehdään vahinkoa, hänen HP-mittarinsa alkaa laskea piste pisteeltä kunnes päästään siihen lukuun mitä hänelle iskun jälkeen jää ja tämä tarkoittaa sitä, että jos pelaaja ottaa tarpeeksi vahinkoa, jotta kuolee, on kuitenkin hyvä mahdollisuus parantaa pelaaja erikoiskyvyllä tai HP:tä antavilla tavaroilla ennenkuin HP-mittari ehtii laskea nollaan. Mitä enemmän HP:tä viedään, sitä hitaammin mittari laskee nollaa kohti.
Kylmä hiki nousee välillä pintaan kun joku vaikea pomo iskee koko porukalle aavistuksen liikaa vahinkoa ja tulee älytön kiire ehtiä sekä parantamaan kaikki ja samalla antamaan edes hieman vahinkoa takaisin viholliselle.
Tälläisiä tilanteita tulee aika usein, koska Mother 3 ei ole vaikeustasoltaan helppo. Erikoiskykyjä ei ole muihin roolipeleihin verrattuna paljon, joten ne ovat oikeasti hyödyllisiä, tai oikeastaan pakollisia. Pelkkää hyökkästä käyttämällä perusvihollisetkin voivat nujertaa pelaajan, joten parannus ja hyökkäysvoiman ja puolustuksen parannus ja heikennys ja niiden oikea-aikainen käyttö ovat aika isossa roolissa.
Mother 3 ei kuitenkaan missään vaiheessa ole mahdoton. Vihollisilla ja etenkin pomoilla on yleensä selkeät heikkoidet ja pelaajalle annetaan, vaikkakin verrallisesti aika vähän, hyvin tehokkaat puolustus- ja hyökkäyskyvyt sekä vihollisista saatavaa EXP:tä jaetaan varsin anteliaasti, joten ihan pelin tahdissa etenemiselläkin pelaaja ei ole missään vaiheessa liian heikko.

. . .

Kaiken ylläolevan videopelimaisuudenkin jälkeen Mother 3 on kuitenkin tarina.

Välillä sen tarina on surullisen, jossa tärkeitä ja kauniita ihmisiä menehtyy.

Välillä sen tarina on traaginen, jossa pieni eläin pakotetaan palvelevaan ilkeitä ihmisiä, jotta pienen eläimen tyttöystävän henki säilyisi.

Välillä sen tarina on absurdi, jossa päästään ajamaan kovasti tuttua hahmoa muistuttavalla kahvipöydällä moottoritiellä.

Joskus sen tarina on hassu, jossa liukastellaan banaaninkuoriin.

Aina pelin tarina on kuitenkin jotain uskomatonta ja kauniisti kirjoitettua (ja rakkaudella japanista englanniksi käännetty), joka on jotain mitä en mistään muusta videopelistä voi sanoa. Se ei ole peli, joka rikkoo vallankumouksellisesti isoja raja-aitoja, se ei ole SUURTA TAIDETTA joka näyttää muulle maailmalle, että videopelit ovat oikeasti jotain merkittävää. Ei, se näyttää että Mother 3 on oikeasti jotain suurta ja merkittävää, mutta tekee sen kuitenkin hyvin hiljaa arvokkaasti olemalla yksinkertaisesti kaunis tarina sekä älyttömän hieno videopeli samaan aikaan. Ehkä tämä on kuitenkin hieman liian hiljaista ja arvokasta, koska edes Nintendo ei oikean näytä muistavan peliä. . .



Lopuksi jätän teidät kuvailemalla yhden taistelun pelistä, joka on yksi mieleenjäävistä taisteluista mitä olen videopeleissä nähnyt:
Jossain pelin loppupuolella pelaaja vaeltelee luolastossa etsimässä pääsyä tärkeän tavaran luokse. Tuossa luolastossa hieman sivussa on yksi huone, jossa istuu yksi vihollinen, iso keltainen kuutio, joka näyttää itkevän. Kun pelaaja hyökkää, alkaa taistelu tätä kuutiota vastaan ja selviää, että kuutio nimeltään Negative Man tosiaankin itkee. Negative Manin taistelu pelaajaa vastaan koostuu valittelusta kohtalostaan ja hyökkäyksestä, joka vie enintään 3 HP:tä pelaajalta, jonka ryhmällä tässä kohtaa peliä on jo melkein 300 HP:tä.
Kuoltuaan Negative Man ei edes anna mitään erikoistavaraa tai edes kummemmin kokemuspisteitä.





Haastattelu Shigesato Itoin kanssa koskien Mother 3:a, joka kannattaa lukea vasta pelin läpäisyn jälkeen.
413  Yleinen / Laitteet, rauta ja ohjelmistot / Re: MP3 soittimet : 25.10.2008 20:16
Creative Zeniä tai Zen X-Fi:tä olen ajatellut, mutta senkus suosittelette mitä haluatte.

iPod Touch.
414  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 18.10.2008 11:30
Jaa, pitääpä kattoa missä vaiheessa tuon ehtisi lataamaan & pelaamaan. Onko PSP:lle mitään hyviä GBA-emulaattoreita? Voisi ehtiä pelaamaankin sitä, jos se olisi kannettavassa muodossa, eikä tarvitsisi kahlita itseään tietokoneeseen.

Toki ehdit ja pelaat.

gpSP on kaiketi ihan hyvä vaihtoehto PSP:lle.

Kaksi chapteria takana ja. . . ei oikein uskalla vielä sanoa mitään, etten kamalasti hehkuttele enkä siten pelota ketään pois pelistä.

Musiikki on aivan uskomatonta ja sitä on paljon.
415  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Onko tämä peli ostamisen arvoinen? (kysy täällä jos olet epävarma) : 17.10.2008 19:58
Odamaa taitaa löytyä jostain alelaareista aika halvalla ja sen tarjoamaa kokemusta ei taida oikeastaan mistään muusta pelistä. Strategia-flipperi on kuitenkin aika niche-genre. . .

P.N.0.3., josta Joel teki hienon blogin, on ehdottomasti edes kokeilun arvoinen.

Donkey Kong: Jungle Beat on uskomattoman näpsäkkä tasohyppely.

Chibi-Robo! on peli joka riemastutti minua koko pelaamisen ajan, ehdottomasti koneen huippuhetki.
416  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 17.10.2008 17:20
Onkos tuo nyt käännetty 100%:sti?

On.
417  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Mitä peliä pelasit viimeksi? : 17.10.2008 15:34
418  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Tokyo Game Show 2008 : 09.10.2008 20:46
En saa tarpeekseni tuosta Noby Noby Boyn videosta. On aivan hulvatonta jos ne aiemmat tech-videot olivat sitä varten, että pelistä saatiin hassu 2D-peli! Videon musiikkikin on kai jostain vanhasta Konamin Excite Bike-tyylisestä pelistä.


* Kertoo kyllä kuinka hyvin 360:n aina niin toitotettu "hardcore" yleisöä osti Ikarugaa. Eihän siinä ollut kaljua merijalkaväen sotilasta tai sinkoa. Paska peli.

Jaahas. Oli pakko vetää tuohonkin jotain hiton konsolisotaa mukaan?
419  Yleinen / Pelikeskustelu / Re: Tokyo Game Show 2008 : 09.10.2008 15:33
Keita Takahashi ei pettänyt.

E2: XBLArcadeen tulossa Space Invaders Extreme

Kehittäjänä on tosin Backbone Entertainment jonka kädenjälki XBLA-käännöksissä on aika mitäänsanomatonta, joka huolestuttaa kovasti. Jeff Minter on tosin ilmeisesti tekemässä uudet taustalla pyörivät sekamelskat, että kyllä tuosta nyt demo pitää kaiketi ladata.
420  Yleinen / Vapaa sana / Re: Bugeja ja parannusehdotuksia : 08.10.2008 14:36
Kyseessä on cachebugi, joka ilmeni Sharkiellakin. Korjaan sen mahdollisimman nopeasti. Tyhjentelin taas cachen, joten sleepyn blogi toimii.

EDIT: Ja korjattu.


Jees, nyt toimii.

Sivuja: 1 ... 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 ... 28
Pelaajalauta 2007-2024
Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines