Tuo mustan värin tulostumattomuus voi hyvin johtua tulostuspään tukkeutumisesta. Jos siinä tulostimessa on näyttö, niin jostain sieltä valikoista löytyy tulostuspään puhdistus (muissa tulostimissa voi ajureista metästää ko. toimintoa). Ajaa tuon puhdistuksen muutaman kerran ja tulostaa sitten testitulosteen (löytynee samasta valikosta kuin puhdistaminenkin). Jos tuo saa jotain parannusta aikaiseksi, eli jotkut täplät "aukeaa", niin on mahdollisuus saada tulostin vielä toimimaan. Tulostuspään puhdistusta voi ajella muutaman kerran (saattaa ylikuumentua) mutta jos se ei 10-20 kerran jälkeen kokonaan aukea niin tuskin se siitä sillä virkoaa.
Monessa tulostimessa on jonkinlainen (salainen) maintenance menu josta löytyy monenlaisia jänniä toimintoja, kuten vaikka tuotan normipuhdistusohjelmaa tehokkaampia ohjelmia. Tehokkain on jonkinlainen print head initialization, jota käytetään kun tulostimeen asennetaan uusi tulostuspää. Sen tarkoitus on täyttää letkut ja tulostuspää musteella.
Jos tuokaan ei auta, niin laita tulostin tulostamaan jotain ja kun tulostin ottaa paperin sisään ja liikauttaa tulostinpäätä, niin kiskaset virtajohdon irti. Sitten luukut auki, että näet tulostinpään ja kostutat jonkun kangasrätin sopivaan puhdistusaineeseen ja tunget sen paperin ja tulostinpään väliin. Voit guugletella clogged print head cleaning sopivan puhdistusaineen selvittämiseen tai laiskuuden iskiessä käyttää hanakuumaa vettä. Anna vaikuttaa jonkin aikaa, mutta älä anna rätin kuivua tai ne loputkin värit on tukossa.
Jos tuo ei auta niin paikallinen kaatopaikka ottaa vastaan hajonneita tulostimia. (Tietty jos olet kiintynyt tulostimeesi, voit vaihtaa tulostinpään, mutta sen järjellisyyttä voi jokainen arvioida itse)
Syy sille miksi mustan tekstin tulostaminen "kuluttaa" värejä on se, että tulostinpää täytyy aina silloin tällöin puhdistaa tai se tukkeutuu. Jotkut tulostimet myös saattaa käyttää värejä mustan, varsinkin harmaasävyjen, tulostamiseen. Jos tulostin valittaa värien puutteesta voi jotkut tulostimet saada tulostamaan tekstiä pelkän mustan musteen voimilla tekemällä sopivat valinnat tulostusdialogissa. Google auttaa. Sama asetus tietty pakottaa tulostimen käyttämään pelkkää mustaa vaikka värejä olisi tarjolla. Ja kannattaa myös huomata, että jos värikasetit on kauan tyhjänä niin siihen on turha enää tarjota täyttä kasettia tukkeutumisen takia.
Niin, ja tulostimet pitää kirjaa tehdyistä puhdistuksista ja kun niitä on tarpeeksi ei tulostin enää suostu tulostamaan. Jotkut tulostimet ystävällisesti lopettaa tulostamisen vaikka sieni, johon puhdistamiseen käytetty muste päätyy, olisi puoliksi täynnä. Tuon laskurin voi yleensä resetoida mainitusta maintenance menusta.
Ja mitä eri tulostinvalmistajiin tulee niin minun mielestä ihan sama minkä arpakupongin ostaa. Sama mahdollisuus saada roskaa kaatopaikan täytteeksi.
Ja halppismusteita saa kyllä suunnilleen kaikkiin tunnettujen valmistajien tulostimiin. Jos ei Amazonista tai muusta kuuluisasta kaupasta niin sitten jostain erikoiskaupasta. Kokeilee vaikka guuglata: site:co.uk printer ink.
HifiKrug on hiukan kyseenalainen pulju, elleivät ole tapojaan muuttaneet. Kannattaa guugeloida ajan kulukseen, niin löytää kaikenlaisia hienoja tarinoita siitä.
Haha, retina-MBP:n hinta on nostettu tuosta 2200 dollarista 2350 euroon. Ei taas mitään järkeä, sillä 1 USD = 0,8 EUR tämänhetkisen valuuttakurssin mukaan.
Kannattaa muistaa, että Amerikassa ALV on tuntematon käsite. 2200 dollaria euroissa Suomen ALVin kera on 2163. Ehkä tuo hintaero on vain Applen näkemys tulevaisuudesta. Jos dollarin kurssi muuttuu 0,8:sta 0,85:n niin MBP:n hinta Suomen verotuksella olisi jo 2300 euroa. En tosin tiedä minkä veroprosentin mukaan Apple nuo hinnat muodostaa. Silloin kun eurolla meni hyvin, Apple laski kaikkien Macien hintoja koskematta amerikkalaisiin hintoihin.
Ei ole kyse nyt täysin raudasta, mutta eniveis. Osaako joku vinkata miten saan wordilla alatunnisteen kanssa homoiltua tietyille sivuille sivunumerot ja osaan taas en? Esim. sivuilla 2-40 sivunumerot olisivat näkyvissä ja lopussa olisi parikymmentä sivua ilman sivunumeroita.
Vihaan wordia.
Ulkomuistista arpoen ja arvaillen muistelisin että se dokumentti pitää jakaa osiin. Olisiko Lisää -> Osa tai Muotoilu -> Osa, tai jotain tuon tapaista. Sitten voit eri osille tehdä erilaiset ala- ja ylätunnisteet.
Kuolleen HC-munkin tilalle tein barbaarin, jonka kanssa onnistuin mahdottomassa: kuolin normal vaikeusasteessa. Ei tullut keskityttyä liikaa ja siihen päälle ripaus tyhmyyttä ja uhkarohkeutta ja kolme tuntia peliaikaa päätyi virtuaalihautaan. No, tein toisen barbaarin saman tien ja se on nyt lvl 37, Act 1 Nightmare.
Äkkiä (mutta varovasti) Act2:een sieltä, niin päästän Belialin kimppuun!
Butcherin tapoin tuon viestin raapustamisen jälkeen, joten A2:ssa tällä hetkellä. En tosin jatkanut sen pidemmälle.
Palvelimet on kyllä toiminut taas todella heikosti. Jo kolmatta päivää putkeen ongelmia sisäänkirjautumisessa. "Retrieving Hero List..." Toissapäivänä oli vielä hienoa kun ne palvelimia huoltaessaan potkas kaikki pelaajat ulos ilman mitään ennakkovaroitusta. Kiva temppu kaikille HC-pelaajille.
Kuolleen HC-munkin tilalle tein barbaarin, jonka kanssa onnistuin mahdottomassa: kuolin normal vaikeusasteessa. Ei tullut keskityttyä liikaa ja siihen päälle ripaus tyhmyyttä ja uhkarohkeutta ja kolme tuntia peliaikaa päätyi virtuaalihautaan. No, tein toisen barbaarin saman tien ja se on nyt lvl 37, Act 1 Nightmare.
Farmasin myös Whimsyshire -kepin HC-puolella (Whimsyshire on salainen kenttä). Hauska paikka, paitsi että vihollisiin on vähän vaikea suhtautua riittävän vakavasti. Tavaraa tippuu aika kiitettävästi, melkein laukullinen joka rundilla eikä se edes ole niin hirveän iso paikka.
Tällä hetkellä kaksi L30+ HC-hahmoa, molemmat Nightmaressa Act I:n alussa. Kuolleita HC-hahmoja tähän mennessä: 0. Toivottavasti pysyy tuossa lukemassa.
2 tuntia tämän viestin jälkeen tilanne on eri. Freeze + fire chain impit tekivät yllätyshyökkäyksen ja minunkaan HC-Wizard GreySasha ei ehtinyt Teidonin munkkia pelastamaan.
Aika perus. Ensin kehuskelee ja kerskuu, ja vähän vielä naureskelee kun toisen hahmo kuolee, ja pilkka osuukin saman tien omaan nilkkaan. Mutta joo, kivat chain frozenit ja eipä siinä muuta kuin vierestä katsella kun helat tippuu täysistä nollaan. Monkilla tuli vedeltyä vähän turhan huolettomasti, koska sillä pysty olemaan isojenkin vihollismassojen keskellä ilman sen suurempaa hätää. Ja sitten tulee kolme pientä sinistä pomppijaa, jotka syö elävältä. Ei näin.
Saivat rollattua takasin sen mun accountin. Menetin muutaman levelin Witch Doctorilta, mutta eipä tuo mitään. Nopeaa toimintaa blizzulta!
Nopeaa toimintaa tosiaan Blizzardin suunnalta, vieläpä viikonloppuna.
Blizzardin edustaja taas kommentoinut noita hakkerointi huhuja. Edelleen ovatten sitä mieltä, että jokaisessa tapauksessa tilillä ei ole ollut authenticatoria, eli että hyökkääjät on saaneet käyttäjätunnuksen ja salasanan jotenkin selville eikä mitään pelin sisäistä hakkerointia ole tapahtunut.
Lainaus
Unfortunately, these compromisers make a lot of money off of the practice (because players buy gold) and so they have a lot of resources to use to try to get your password from you directly, or through your computer. Some of their poorly translated phishing e-mails may be laughable, but their trojans, infected websites, etc. are not funny at all.
---
We've been monitoring WoW compromises for years now, and while a particularly nasty vulnerability (like the Adobe Flash one I mentioned earlier) might result in a surge of compromises, the truth is that there's never just "one thing" that's resulting in compromises. It's compromise by a thousand cuts, if you get my paraphrasing.
This is why we made the physical and mobile authenticators. After awhile, we realized that passwords weren't just being stolen because of bad computer habits or poorly thought out passwords (although that happens as well). They were being stolen because of the sheer quantity of methods that the gold-selling companies were flooding the Internet with. No matter how careful you are, they may still get your password eventually, and that's why we have the authenticator.
Pitäisi varmaan itsekin kohta kokeilla tuota HC-moodia.
Kannattaa tosiaan kokeilla hardcorea. Softcorea voi pelata sellaisella hälläväliä meiningillä, koska kuolemasta ei oikeastaan rangaista ollenkaan. Hardcoressa pitää keskittyä ja vähän jopa miettiäkin mitä geareita ja skillejä käyttää. Tietty Normal -vaikeusaste on edelleen melko pitkälti pala kakkua, mutta itse ainakin tuli jokaisen bossin kohdalla pysähdyttyä ennen kuin huoneeseen ryntäsi. Bosseilta ei oikein karkuun pääse, joten sieltä tullaan joko voittajana tai jalat edeltä.
Tällä hetkellä kaksi L30+ HC-hahmoa, molemmat Nightmaressa Act I:n alussa. Kuolleita HC-hahmoja tähän mennessä: 0. Toivottavasti pysyy tuossa lukemassa.
Publa peleihin en oo koskenut. Vaihdoin salasanan ja latasin tuon authenticatorin puhelimeen. Pitää tässä töitten jälkeen säätää tuo puoli kuntoon.
Ihan mielenkiinnosta, oletko jakanut kyseistä BattleNet -tiliä muiden kanssa, klikannut kalastelusähköpostin linkkejä (huijaussähköpostit on toisinaan todella aidon näköisiä) tai muuta vastaavaa tai oliko salasanasi jotenkin huono (helppo arvata, käytössä muissa palveluissa (kuten PSN:ssä ))? Eli oliko kyseessä tilin hakkerointi, mitä väitetään tapahtuvan mutta Blizzard kieltää kaiken, vaiko ihan vaan oma virhe? Se authenticatorkaan ei väitteiden mukaan auta, jos nuo hakkerointihuhut pitää paikkansa.
Mutta se authenticator tosiaan kannattaa ottaa käyttöön, jos vaan joku älyluuri löytyy. Parantaahan se tilin turvallisuutta selvästi, ellei Blizzardin päässä ole mitään suuria aukkoja. Tätä nykyähän sitä koodia ei tarvitse kirjoittaa kuin vain kerran jokaisessa koneessa ja jokaisessa pelissä. (paitsi jos pitää tarpeeksi pitkän tauon ko. pelin pelaamisesta tai jos julkinen IP-osoite muuttuu tai muuta sen sellaista tapahtuu)
En tiedä onko tuossa Galaxy 2:n tehoakussa jotain häikkää...
Aika usein tuollaiset sekavat akunvarauksen "heittelyt" (tai siis, että se ilmoitettu varaustaso on milloin mitäkin) viittaa vialliseen akkuun.
Mutta tietenkin, jos kapulassa oli paljon virtaa vievä sovellus päällä (tai joku sovellus tiltissä) niin se saattoi syödä niin paljon virtaa, ettei se akku latautunut täyteen/ollenkaan. Varsinkin, jos tietokoneena oli joku Winteli (tai USB-hubi käytössä), joiden USB-portti yleensä antaa 500mA virtaa kun taasen kapuloiden laturit yleensä puskee vähän enemmän. Virtasyöppösovellus selittäisi myös kapulan lämpenemisen.
Akku yleensä lämpenee latauksen loppupuolella, joten tuo lämpeneminen ei sinänsä ole epänormaalia, mutta kun akku on latautunut täyteen niin sen lataus lopetetaan, joten kapulan ei pitäisi enää olla lämmin jos akku on ollut täynnä jo hyvän aikaa.
Vino pino indie-pelejä tarjouksessa ensi viikon perjantaihin asti suunnilleen kaikissa sellaisissa kauppapaikoissa missä pelikehittäjät voi itse määrätä hinnan (Steam, App Store, Google Play, jne.). Because We May.
Noi Blizzardin e-kaupan hinnat on kyllä melko uskomattomia. Kannattaa tilata ahvenanmaan suunnalta tai briteistä jolloin hinta on reilut 40€. Näyttää tosin aika tehokkaasti loppuunmyydyltä kaikkialla.
Sisäänkirjautumispakko on myös vähän kyseenalainen. Tietty, jos siitä jotain hyötyä olisi, niin voisihan sen sitten hyväksyäkin. Auction Housen takia sen toki ymmärtää ja tietenkin co-op muun maailman kanssa tietty vaatii nettiyhteyden, mutta jos kumpainenkaan ei pelaajaa kiinnosta tai haluaa pelata co-opia Lanissa, niin sisäänkirjautumispakosta on lähinnä vain haittaa. Tähän mennessä ollut sisäänkirjautumisongelmia ruuhkan takia, lagipiikkejä mitkä haittaa myös yksinpelin aikana ja eilen palvelimet sekoili, joten silloin ei voinut pelata pariin tuntiin. Itse vielä pelasin juuri sillä hetkellä kun palvelimet suljettiin huoltoa varten, joten lensin pelistä pois vaikka yksin pelasin. (ja suurimpana ongelmana: saavutukset ei tallentuneet noin tunnin parin ajalta)
No jooh, /whine off.
Itse aloitin tuossa hardcore -hahmon. Monkin tein, joka on tähän mennessä ollut todella ylivoimaisen tehokas. Act I:stä enää viimeinen luola jäljellä. Viholliset kaatuu kuin heinää, eikä edes raret tai championit ole tähän mennessä juuri normaaleista vihollisista poikkenneet muuten kuin että niitä saa vähän kauemmin hakata. Vaikein kohta oli kun noin parikymmentä normaalia vihollista ja 2 rarea kävi päälle. Tuota kasaa joutui jopa "ulkoiluttamaan" ja kuolemakin oli epämiellyttävän lähellä. Muuten Monkilla pelaaminen on kyllä ollut todellista lasten leikkiä.
No siis, kyllähän Diablon kaltaisen pelin voi pelata läpi. Siinä on juoni ja selkeä alku ja loppua. Jossain jääkiekkopeleissä sun muissa ei mitään vastaavaa ole (välttämättä). Lootin kerääminenkään ei kaikkia kiinnosta. Mutta tietenkin Diablo jatkuu vielä The Endin jälkeen, jos pelaajaa vaan kiinnostaa. Kohta Skeleton Kingin ovea koputtelemassa Nightmare -vaikeusasteella.
Läpihän tuo meni. Hieno peli kaikin puolin, vaikkakin ehkä vähän turhan lineaarinen. Hahmonkehitys on minun mielestä just hyvä. Turhaa joidenkin inteli ja strena pointtien kanssa pelleillä. Geari hoitaa saman asian ja taitojen valinta on paljon mielekkäämpää kuin miettiä laittaisko tän yhden pointin inteliin vai vitalityyn. Vielä kun asetuksista käy laittamassa Elective Moden päälle niin pää räjähtää kaikista build mahdollisuuksista. Hienointa on se, että taitoja voi vaihdella lennosta. Hyvä kokeilla jotain erikoisempia buildejä (petitön aoe WD? can do, not good).
Co-op on myös hyvin toteutettu. Helppo liittyä ja häippäistä peleistä. Ainut typeryys on, että jos toiset pelaajat skippaa dialogin, niin miksi se skippaantuu kaikilta pelaajilta? Kaipa siihen joku hyvä syy on, mutta uskoisin silti että tuon voisi paremmin hoitaa.
Kannattaa sitä co-opia kokeilla. Ei siitä mitään haittaakaan ole. D3:ssa on tehty kavereiden kanssa pelaaminen maksimaalisen helpoksi. Voit esimerkiksi liittyä peliin vaikket olisi samassa kohdassa menossa. Ja peleihin voi tulla ja niistä lähteä täysin vapaasti. Viholliset skaalaantuu pelaajien lukumäärän mukaan ja vaikka alkuperäinen hosti lähtee pelistä niin se ei vaikuta loppuihin pelaajiin mitenkään.
Joo, Act II:ssa tosiaan vaikeusaste nousee. Viholliset lyö kiitettävän paljon kovemmin kuin Act I:ssä. Aivisin kanssa pelailtiin, ja kuolema pääsi korjaamaan satoa otteeseen jos toiseenkin.
Noitatohtorilla pelatessa homma muuttuu kerta heitolla hauskemmaksi kun saa taidon, jolla voi räjäyttää summonatut demonikoirat. Jotkut siniset viholliset (koko kasa niitä) saa oneshotattua sillä, jos koirat vaan sattuu olemaan oikeassa paikassa. Keltaset jää yleensä henkihieveriin. Varsin kiitettävää burst damagea siis.
Vaikeusaste on vähän matalan puoleinen, mutta eiköhän ne vaikeammat vaikeusasteet tarjoa haastetta jos/kun aloittaa uuden pelin. Act I läpi ilman kuolemia. Viimeisen bossin lisäksi vain yksi merkittävästi vaikeampi paikka (iso kasa normaaleja vihollisia + kaksi keltaista).
Minun BattleTag on teidon#2199, jos joku haluaa pelailla. Ja voin myös lahjoittaa yhden koodin, jos joku vielä kaipailee.
Mahtuuko tuo sääntöjen puitteissa mukaan, koska kyseessä on Venäläinen kansanlaulu? Wikipedia, YouTube. Toisaalta suurin osa länsimaalaisista tuntee kyseisen kappaleen juuri Tetris Themenä.
Portal 2:n toinen ilmainen lisäosa, Perpetual Testing Initiative, julkaistaan 8. toukokuuta Windowsille ja Macille. Kyseessä on kenttäeditori, jolla kentät tehdään pelin sisässä. Kentät voi julkaista Steam Workshopiin, josta voi myös ladata muiden tekemiä kenttiä. Missään vaiheessa ei tarvitse poistua pelistä tai räpeltää tiedostojen kanssa tai muuta sen sellaista hankalaa tehdä.
Ja Steam on ilmeisesti tulossa Linuxille. Phoronix oli päässyt kiertelemään Valven päämajassa, jossa oli esitelty ainakin Left 4 Dead 2:ta Linuxilla. Mitään päivämääriä ei ole kerrottu eikä Steamin Linux-versiota olla myöskään vahvistettu, mutta eiköhän se joskus tule.
Tor UK ja Tor/Forge aikoo luopua DRM:stä. Tor UK menee DRM-vapaaksi seuraavan kolmen kuukauden aikana ja Tor/Forge heinäkuun alusta alkaen. Lisäksi samaan rytäkkään huhuillaan ("luotettavat lähteet" laulelee), että kaksi kuudesta suuresta julkaisijasta olisi myös luopumassa DRM:stä. Varsin positiivisia uutisia. Lähde jos toinenkin.
Tulipa ostettua ja lukastua nuo Potterit. Joitain kirjotusvirheitä eksynyt mukaan, mutta ei mitenkään häiritsevän paljon paitsi olisiko ollut neljäs vai viides kirja, missä oli vähän turhan paljon virheitä lyhyellä välillä. Muuten ihan peruspätevästi tehdyt nuo ekirjat. Ja aika tehokkaastihan ne Potterit edelleen tempaisi mukaan vaikka kirjat on jo ennestään kertaalleen luettu ja elokuvatkin nähty.
Nyt jokaisella classilla pelannut Betan läpi, joillain pariin otteeseen ja Witch Doctorilla varmuuden vuoksi neljä kertaa. >_>
Aika helppohan se on jokaisella classilla. Riippuu myös aika pitkälti siitäkin minkälaisia vihollisia tulee ja kuinka monta kerralla. Välillä löytää itsensä parin kymmenen vihollisen keskeltä, kun taasen joillain läpipeluu kerroilla tulee vain pieniä ryhmiä. Vaikein class on varmaan Barbarian. Sillä ei oikein ole hyviä defensive skillejä, joten isojen elite-vihollisten kanssa on jonkin verran ongelmaa. Esimerkiksi loppuvastuksen kanssa sai hiukan taiteilla, vaikkakin jälkiviisaana tuli mieleen, että dual wieldin sijaan 1h+kilpi olisi ehkä toiminut paremmin. Yhden kerran onnistuin kuolemaan ja toisellakin yrityksellä oli jokunen läheltä piti tilanne.
Satunnaisuus on myös todella hyvin tehty. Suunnilleen kaikki on satunnaista kenttien layouttia myöten. Vaikka olen jo yli kymmenen kertaa pelannut Betan läpi, niin silti aina törmää johonkin uuteen. Kuvittellin, että olisin jo nähnyt kaikki Cathedralin "rakennuspalikat" (eri huoneet, ym.), mistä ne Cathedral -kentät muodostetaan, mutta viimeisimmällä läpipeluu kerralla törmäsin pariin uuteen huoneeseen ja yhteen eventtiin, mitä en ollut aikaisemmin nähnyt (ehkä co-op-only event?). Ja muutamalla ensimmäisellä läpipeluu kerralla en metiköistä löytänyt kuin pieniä mini-luolia, mutta sitten jollain läpipeluu kerralla törmäsin johonkin Den-jotakin nimiseen luolaan, joka on kaksi tasoa pitkä kohtuu iso luola. Ensimmäisellä kerralla se oli täynnä sinisiä ja keltaisia vihollisia ja lopussa oli vielä keltainen aarrearkku. Sieltä droppaa tavaraa mikä on parhaimmillaan parempaa kuin mitä Betan loppuvastukselta tippuu. Esim. Demon Hunterin 1h-crossbow: Den-jotakin luolasta 18dps ja pomolta 16dps (molemmat sinisiä). Kyseinen luola löytyy, jos on löytyäkseen sieltä toisesta metsästä kun takaovesta lähdetään seikkailemaan.
Pyörii ihan hyvin 27" iMacissä OS X:ssä. Vakioasetukset mitä peli tarjosi, resoluutiona taisi olla 1080. Välillä vähän hidasteli kun ruutu oli täynnä vihollisia (Witch Doctorin hämähäkkipullot + iso kasa vihollisia = kymmeniä liikkuvia hahmoja ruudulla), mutta muuten toimi hyvin. Palvelimet tosin toimii kohtuu heikosti, mutta kyseessä onkin stress test. Tyhmää, ettei yksinpeliä voi pelata ilman nettiyhteyttä. BattleNet 0,2.
Onkos sulla mikä versio iMacista? Itse en ole vielä OSX:n puolella testannut. Windowsia tulee käytettyä tosin enemmän tässä, että sinänsä olisi järkevämpää installoida Win-versio, kunhan itse peli ilmestyy. Molempi parempi kai se on. Hahmot kun eivät lokaalisti tallennu.
2010 loppuvuoden iMac. Pelit yleensä toimii Windowsissa paremmin, mutta ei jaksa dualboottailla joten asensin OS X:ään.
Pyörii ihan hyvin 27" iMacissä OS X:ssä. Vakioasetukset mitä peli tarjosi, resoluutiona taisi olla 1080. Välillä vähän hidasteli kun ruutu oli täynnä vihollisia (Witch Doctorin hämähäkkipullot + iso kasa vihollisia = kymmeniä liikkuvia hahmoja ruudulla), mutta muuten toimi hyvin. Palvelimet tosin toimii kohtuu heikosti, mutta kyseessä onkin stress test. Tyhmää, ettei yksinpeliä voi pelata ilman nettiyhteyttä. BattleNet 0,2.
Witch Doctor on hauska classi. Vähän sama kuin Diablo 2:n Necromancer, eli pystyy summoamaan erilaisia otuksia avukseen. Ainut vaan, että peli oli liian helppo Witch Doctorilla, koska ne otukset tankkaa ja kyseessä on ranged class joten viholliset ei pääse edes iholle. En käyttänyt ainuttakaan healthpotionia (pelasin Betan "läpi"). Toivottavasti kokopelissä on muitakin vaikeusasteita valittavana heti alussa.
Kokeilin myös muitakin classeja. Monk oli ihan ok, mutta ei oikein omaan tyyliin sopiva. Barbarian sen sijaan oli varsin hauska classi, varsinkin 2H-kirveen kanssa. Witch Doctor kuitenkin suosikki tähän mennessä.
Max Payneä nyt jonkin verran pelannut. Kontrollit toimii kyllä yllättävän hyvin. Automaattitähtäys on aika pitkälti välttämättömyys iOSilla, joten hyvä, että ovat sen sisällyttäneet. Automaattitähtäyksen "voimakkuutta" voi säätää, josta lisäpisteet kehittäjille. Mutta korillinen miinuspisteitä siitä, että vaikeammat vaikeusasteet on alussa lukittu ja ne aukeaa vasta kun pelin on läpäissyt kerran. Automaattitähtäys helpottaa peliä melko paljon, joten olisi ollut parempi jos tilannetta olisi voinut tasoittaa vaikeamman vaikeusasteen muodossa. Nyt minulla on ammukset ja kipulääkkeet melkein aina täynnä, eli aika pitkälti läpijuoksusta kyse.
Peli on yhtälailla pelattava sekä iPhonella (4S) että iPadilla (3rd gen), mutta suurempi ruutu on toki parempi. iPadillä tosin aseen vaihtaminen ja lataaminen on tarpeettoman vaikeaa, koska kyseinen nappi on ruudun yläreunassa, eikä sen sijaintia voi muuttaa. Melkein parempi ampua lipas tyhjäksi, kuin vaivautua latausnappia painamaan. Sama ongelma vaivaa myös kipulääkenappiakin, mutta sitä ei tarvitse niin usein, joten se ei ole niin suuri ongelma.
iCloud-tallennusten tuki olisi piste I:n päälle. Peli vie kiitettävän paljon tilaa (1,33Gt), joten moni varmasti haluaisi poistaa sen laitteesta läpipeluun jälkeen menettämättä tallennuksia. Ja olisihan se ihan hyvä, jos pystyisi vaihtamaan laitteiden välillä ja jatkamaan samaa peliä.
Kontrollit on hiukan kömpelöt kuten olettaa saattaa, mutta eipä se ainakaan toistaiseksi ole pahemmin haitannut. Tarinan kerronta ja tunnelma rokkaa yhä ja Bullet Time on yllättävän hauska ja tuo oman mausteensa toimintaan.
Max Paynen hinta tulee olemaan 2,39€ ja Suomen Storesta sen voi ostaa ensi yönä varmaankin yhdestä lähtien. Voisi ihan mielenkiinnosta ja retroilu hengessä ostaa tuohon hintaan. En jaksa uskoa, että hiiri+näppis -kontrolleja olisi kovinkaan hyvin saatu kosketusnäytölle sorvattua, mutta katsotaan olisiko siinä edes välttävästi onnistuttu. Mielenkiintoista myös nähdä käytetäänkö iPad 3:n täyttä resoluutiota, vai jotain vanhan ja uuden resoluution väliltä, kuten monessa 3D-pelissä käytäntö on.