Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointisähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan

 
Vaalea Tumma
Mirror's Edge on surkea


On se kyllä ihmeellistä, miten huono Mirror's Edge voi olla. Hype oli taas kerran jotain sanoinkuvaamatonta ja metsäänhän siinä mentiin. Ei olisi pitänyt luottaa ruotsalaisiin. Tai EA:han.

Miksi muka Mirror's Edge on surkea? Ensinnäkin, tarinatila on täysi susi. Juoni on ennalta-arvattava ja mielenkiinnoton. Se vielä lässähtää loppua kohti todella pahasti: pelin lopetus on yksi tylsimmistä ja mielikuvituksettomimmista, mitä olen ikinä nähnyt, eikä pelin läpäistyä mielessäni ollut muuta kuin sanat "tässäkö tämä nyt sitten muka oli?" Juonen ei tarvitse tietenkään olla briljantti, jotta peli olisi hyvä, mutta Mirror's Edgessä oli hyvät lähtökohdat: Tulevaisuuden maailmassa ainoa tapa vaihtaa informaatiota on kattojen päällä juoksevat lainsuojattomat juoksijat. Pormestariehdokas murhataan ja erään juoksijan sisko lavastetaan syypääksi. Perushuttua, mutta toimivaa perushuttua. Toteutus sen sijaan ontuu ja pahasti.
Mirror's Edge ei sisällä tarpeeksi monta hahmoa, jotta jouni olisi kiinnostava. Syyllinen tulee esiin lähes samantien ja erään "välipomon" henkilöllisyys on jopa 6-vuotiaan lapsen arvattavissa, jos ei aiemmin, viimeistään häntä vastaan tapellessa. Yllätyksille ei siis jätetä sijaa. Lisäksi joka ikinen yli kolmikymppinen mies on harmaapää, joten eri hahmojen tunnistettavuus on nollan luokkaa. "Mitä ihmettä kuollut pormestariehdokas tekee autotallissa elävänä?" Aivan.


Pope?

Juonen lisäksi tarinatila on täynnä tarpeettomia äkkikuolemia. Jos haluaa selvitä kuolematta, on lähes pakko ottaa ase käpäliin. Ja siinä onkin ongelma: Mirror's Edge ei ole räiskintäpeli. Jos DICE halusi kerran lisätä peliinsä mahdollisuuden räiskiä viholliset kumoon, olisi se voinut keskittyä aseiden käytön parantamiseen enemmän kuin viisi minuuttia. On ymmärrettävää, että Faith ei kanniskele ammuksia mukanaan, mutta kyllä aseissa voisi silti olla enemmän luoteja sisällä. Nykyinen määrä on monissa tapauksissa ihan liian vähän. Aseen tähtäys on myös sitä itseään. Peli on tietenkin mahdollista pelata käyttämättä aseita kertaakaan, mutta sitten juostaan eteenpäin toivoen, etteivät luodit tartu nahkaan. Tai sitten hakataan ja potkitaan viholliset yksi kerrallaan, joka vie  t u h o t t o m a s t i  aikaa. Suurimmat ärsytyksen kohteet on katoilla, joilta ainoa pakokeino on ylöspäin menevä putki, ovista tulee muutama poliisi esiin ja kintereillä on muutama kuolematon vihollinen: jos tapat poliisit, takaa-ajajat saavat kiinni, mutta jos et välitä poliiseista, ne ampuvat sinut kiipeässäsi ylemmälle katolle. Laimeaa.


Ramppi, katto, seinä, springboard, ramppi, katto, seinä, springboard, ramppi, katto, seinä, springboard... Vaihtelua löytyy... enemmän jopa Super Marioista.

Mirror's Edgessä on kyllä jotain hyvääkin: Time Trial. Valitettavasti siitäkään ei ole paljon iloa ilman nettiyhteyttä. LeaderBoardeja olisi ihan kiva seurailla, joten offline-pelit kyllästyttävät. Sekään ei tosin vedä vertoja pelin kaikkein suurimmalle mokalle: puulankuille. Siis mitä ihmettä tässäkin ollaan taas suunniteltu? Juoksen katolla eteenpäin kohti toisesta päästä kohotettua puulankkua, tulosuunnastani johtuen pienoisessa kulmassa lankkuun nähden. Juoksen kohti lankkua ja... ja... MITÄ IHMETTÄ? Faith ei juokse lankun päälle, vaan alkaa juosta sen vieressä lankun suuntaisesti hieman sivulle päin! Siinä meni Time Trial -ennätys! Ihan oikeasti, jos pelitalo pystyy luomaan jotenkuten uskottavan näkymän silmien takaa, miksei se osaa luoda kymmenen senttiä korkeaa lautapätkää, jonka päälle voisi juosta kulmasta mistä tahansa? Tällaiset pikkuvirheet ympäri ämpäri kaupunkia, etenkin TT- ja Speedrun-kentissä ovat erittäin ärsyttäviä ja turhauttavia (etenkin kun Speedrun-kenttien lataus kestää yli minuutin...). Tekisi mieli myydä koko sontaläjä.

Mutta toisaalta, rakastan Mirror's Edgeä jostain kumman syystä. Kattojen päällä hyppiminen ja samalla aikaa tunne siitä, että on itse paikalla, on erittäin hauskaa. Kun kaikki onnistuu nappiin ja uusi ennätys Time Trialissa napsahtaa tilille, kaikki virheet unohtuvat. Hahmojen yksiulotteisuus, kehno juoni, Prince of Persian matkiminen (samojen esteiden liika toisto ja yhden idean peli), maanrajassa olevat lankut, joiden päälle ei voi juosta kuin yhdestä kulmasta... Oliko tässä pelissä jotain virheitäkin vai? Kumma peli. Rakastan ja inhoan samaan aikaan. Me likes.


It's okay.
10 kommenttia
MasterTK 16.01.2009 09:53
Paskaa mitä paskaa koko peli. Ymmärrän täysin mitä meinaat.
Sharkie 16.01.2009 09:10
:lol: Ja mä kun luulin, että meidän perheessä oli kommunikaatio-ongelmia. Sen siitä nyky-yhteiskunnassa saa, kun jättää pommin loppuun. Jengi lopettaa lukemisen samantien, kun ensimmäinen mielipide herää.
Frank 15.01.2009 18:04
Uuh, jes. Mielenkiintoista: porukka ei selvästikään ymmärrä itse blogitekstistä mitään. Otsikko on tarkoituksella provosoiva ja kiistanalainen, sillä en pidä Mirror's Edgeä huonona pelinä. Se on enemmänkin "ihan jees peli", jonka pikkuviat ärsyttävät ja suuret tunteet lämmittävät. Rakastan Mirror's Edgeä, mutta samaan aikaan se tuottaa minulle suuria potutushetkiä. Tämän viha-rakkaussuhteen takia päätin tehdä pelistä blogipostauksen, jossa ensin luettelen potutuksen aiheet ja sen jälkeen myönnän rakastavani peliä. Mitä ihmettä ette siitä ymmärrä? Lukiko kukaan edes koko tekstiä? Kysymys suunnattu etenkin viimeisille kommentoijille.

Se on totta, että aseita ei olisi pitänyt antaa pelaajalle. Mutta älysivät sentään tehdä ampumisesta tehotonta ja pitää kudit vähissä. Oikeasti mies, mitä olisi tapahtunut pelille jos panoksia olisi riittämiin ja ampuminen muiden räiskintöjen tasolla?!

Portalin jälkeen paras First Person peli tässä genissä. (Ei siihen tosin paljoa vaadittu)
En koskaan sanonut, että ampuminen pitäisi olla muiden räiskintöjen tasolla. Mutta kyllä, olisin nauttinut pelistä vieläkin enemmän, jos tähtäys olisi ollut helpompaa. Toki vihollisten ohi luikerteleminen joko nyrkein tai väkivaltaa käyttämättä on nautinnollista ja hauskaa, mutta aina välillä on hyvä tuulettaa aseen piippuakin, etenkin tilanteissa, joissa aseeton rynnäkkö johtaa heti äkkikuolemaan. Ja kyllä, olen läpäissyt pelin käyttämättä asetta kertaakaan, joten en valita tästä siksi, etten osaisi.

Ei panoksia tarvitse olla riittämiin. Ratkaisu olisi ollut joko lisätä kutien määrää tai sitten tehdä tähtäyksestä helpompaa. Nyt luodit sujahtavat ohi, kun yritän liikuttaa tattia oikeaan kohtaan.
kep 15.01.2009 16:55
Mirror's Edge on mahtava peli ja siinä on valehtelematta varmaan parhaat kontrollit ikinä missään pelissä. Ympäristöjäkin voi käyttää hyödykseen kiitettävän hyvin.
Ja samalla blogimerkinnän otsikko on "Mirror's Edge on surkea"? Kannattaisi varmaankin yrittää muodostaa ensiksi yhtenäinen mielipide itsensä kanssa pelistä ennen sen haukkumista.
zoukka 15.01.2009 16:04
Se on totta, että aseita ei olisi pitänyt antaa pelaajalle. Mutta älysivät sentään tehdä ampumisesta tehotonta ja pitää kudit vähissä. Oikeasti mies, mitä olisi tapahtunut pelille jos panoksia olisi riittämiin ja ampuminen muiden räiskintöjen tasolla?!

Portalin jälkeen paras First Person peli tässä genissä. (Ei siihen tosin paljoa vaadittu)
Frank 15.01.2009 13:15
Ramppi, katto, seinä, springboard, ramppi, katto, seinä, springboard, ramppi, katto, seinä, springboard... Vaihtelua löytyy... enemmän jopa Super Marioista.
Olin kirjoittamassa ihan kunnollista vastausta, mutta... Ei helvetti. Tämä blogaus on vaan niin täynnä vääriä mielipiteitä, turhaa nillitystä turhista asioista ja sitten, kun nenän edessä seisoo peli, jonka pelimekaniikassa löytyy syvyyttä ja ympäristössä on käyttömahdollisuuksia enemmän kuin kaikissa Super Marioissa yhteensä, sitä ei huomata.
Kyllähän mä sen huomaan. Ei tätä blogia kannata niin tosissaan ottaa. Mirror's Edge on mahtava peli ja siinä on valehtelematta varmaan parhaat kontrollit ikinä missään pelissä. Ympäristöjäkin voi käyttää hyödykseen kiitettävän hyvin.

Nipottamisen aihetta löytyykin lähinnä muutamassa kentässä, joista paras esimerkki on Jackknife-kenttä, jonka Stormdrains-osuus on pelkkää toistoa. Pelkkiä beamejä, springboardeja ja laddereitä. Ja entäs ne pyöreät "huoneet", joita on tarkoitus tulla alas ja ylös? Molemmissa vain toistetaan koko ajan samaa kikkaa. Ensimmäisessä pitää heilauttaa itsensä tuhatta palkkia käyttäen ja toisessa taas kiipeillään putkia pitkin ylös muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Se jos mikä on ärsyttävää toistoa.

Mutta joo, ei tätä kannata tosissaan ottaa. Rakastan Mirror's Edgeä, enkä tällä hetkellä halua pelata mitään muuta peliä. Tuon lopun kissa-kuvankin pitäisi jo viimeistään kertoa, etten minä täysin tosissani ollut, vaikka peli paikoin ärsyttääkin.
Xerobos 15.01.2009 09:56
Kumma blogaus. Nauran ja itken samaan aikaan. Me likes.
Joel-san 15.01.2009 09:40
Ramppi, katto, seinä, springboard, ramppi, katto, seinä, springboard, ramppi, katto, seinä, springboard... Vaihtelua löytyy... enemmän jopa Super Marioista.
Olin kirjoittamassa ihan kunnollista vastausta, mutta... Ei helvetti. Tämä blogaus on vaan niin täynnä vääriä mielipiteitä, turhaa nillitystä turhista asioista ja sitten, kun nenän edessä seisoo peli, jonka pelimekaniikassa löytyy syvyyttä ja ympäristössä on käyttömahdollisuuksia enemmän kuin kaikissa Super Marioissa yhteensä, sitä ei huomata.
Sarkoni 15.01.2009 09:38
Koska "EVO" kommentteja tulee kuitenkin aivan huikaiseva määrä, tyydyn itse sanomaan "moi."
MasterTK 15.01.2009 08:35
 :lol: