Viime vuosina on alettu painottamaan sosiaalista pelaamista enemmän kuin mitään muuta pelimaailman ilmiötä ikinä. Siitä ovat todisteena konsolit, joiden verkko-ominaisuudet ovat käytännössä katsoen pakolliset, sekä pelit, joiden moninpeliosio on yksinpeliosiota kattavampi ja huolitellumpi. Näiden totaalinen vastakohta, toimiva, pitkä ja kattava yksinpelikokemus on jäänyt muutamaa pelisarjaa lukuunottamatta lähes täysin pois kauppojen hyllyiltä. LittleBigPlanet ei tuo tilanteeseen muutosta.
LittleBigPlanet on turha peli. Yksinpeliosio on lyhyt ja loppua kohden yllättävän vaikea. Vaikka kentät ovatkin mielikuvituksekkaita, yksinpelikokemus on puuduttava ja tylsä. Planeetalla viihtyy paljon paremmin, kun on seuraa... tai siis kun olisi. Peliä kun ei ole tehty niitä varten, jotka eivät syystä tai toisesta pysty yhdistämään teho-pleikkaa nettiin tai joiden pelaavat kaverit ovat joko kiireisiä tai asuvat toisella paikkakunnalla. Tämä näkyy jo siitä, että jokaiseen kenttään on piilotettu salaisuuksia, jotka saa auki vain useamman pelaajan voimin. Suurin osa pelin Trophyistakin on avattavissa vain internet-yhteyden avulla. Mälsää. Media Molecule ei ole panostanut yksinpeliin tarpeeksi vaan on olettanut, että jokainen pelaaja on kykeneväinen sosiaaliseen pelaamiseen.
Internet-yhteys näkyy myös pelin kenttäeditorissa. Omien kenttien suunnittelu on tylsää ja turhaa, jos luomuksiaan ei pääse laittamaan yleiseen jakeluun. Editorin monipuolisuuden takia kenttien teko kestää pahimmillaan tunteja, eikä sen jälkeistä hupia kestä kauaa. Tuntien ja päivien työstä saa iloa viisi minuuttia ja kavereilta "Tähänkö olet oikeasti kuluttanut kaiken vapaa-aikasi" -kommentteja. Ei huvita edes yrittää.
Kenttäeditori on turha lisäys. Toki sen avulla peliin tulee koko ajan uutta ladattavaa sisältöä, mutta LBP:n kenttäeditori on aivan varmastikaukana niistä ohjelmista, joita pelinkehittäjät käyttävät suunnitellessaan peliensä kenttiä. Siinä missä LBP:ssä käytetään nopeita valikoita, kenttäsuunnittelijat joutuvat ohjelmistosta riippuen välillä skriptaamaan ominaisuuksia. Toisin sanoen, lukuisat tunnit LBP:n kenttäeditorissa eivät auta kokemuksen kartuttamiseen. Toki siitä voi saada halun ryhtyä kenttäsuunnittelijaksi, mutta käytännön kokemusta siitä ei juurikaan saa, ellei kaikki pelitalot siirry käyttämään LBP:n kenttäeditorin kaltaisia ohjelmia. Omien kenttien väsääminen on siis siltäkin kannalta turhaa.
Eipä tästä pelistä ole juurikaan hyvää sanottavaa. Kontrollien jäykkyys tosin pistää silmään positiivisena, sillä näin ollen pelaaminen ei ole ihan niin helppoa kuin pitäisi. Vaikeustaso on myös aika jees.
Tuomio: Paremman puutteessa