Minua kiinnostaisi tietää minkä kokoinen se uskottava maanpuolustus olisi. Ei minulla mitään numeroita ole tiedossa, mutta tuntuisi vähän siltä, että armeijaan menevien lukumäärä kuitenkin on hirmu iso, varsinkin verrattuna Suomen kokoon ja asukaslukuun ja tuntuisi siltä, että tätä lukua voisi kyllä aika helposti pienentää.
Suomen kolme suurinta turvallisuushaastetta ovat Venäjä, Venäjä ja Venäjä. Epävakaa epädemokraattinen valtio jonka kanssa meillä on pitkä maaraja. Eihän Suomen armeijalla tietystikään ole yksin mitään mahdollisuutta estää koko Venäjän armeijaa miehittämästä maata, mutta puolustus perustuukin siihen että hyökkääjälle aiheutetaan niin suhteettoman suuria tappioita ettei eteneminen ole järkevää. Toisaalta, juurihan puolustusvoimien komentaja amiraali Kaskeala (jonka kanssa olen muuten suorittanut yhtä harjoitustehtävää, mutta se on ihan toinen tarina) ilmoitti reserviläisarmeijan pienentämisestä määrärahojen puutteen ja siitä johtuvan vaillinnaisen varustuksen takia.
Olenko muuten ainoa, jota ihmetyttää miten vähän asevelvollisuuteen perustuvaa fiktiota Suomessa on? Elokuvat tai kirjat jotka jotenkin armeijaankin liittyvät, ovat kaikki jotain talvisotaan tai vastaaviin juttuihin perustuvia, jotain Pelastakaa Sotamies Hytöstä ja Körmyä lukuunottamatta. Oikeasti, joku sit-com inttimiehestä, sivarista ja totaalista samassa kämpässä olisi aivan loistava!
Tämän veikkaisin johtuvan siitä että Suomella on vielä aika kipeitä muistoja toisen maailmansodan ajalta eikä sotahuumori ainakaan vielä elossa oleville sotaveteraaneille hirveän hyvin putoaisi. Ei sillä että he ohjelman kohderyhmässä olisivatkaan.
... ja kovapalkkainen palkka-armeija verohelpotuksineen, joopa joo...
EDIT: En mä halua leimautua miksikään leijonakoru kaulassa möykkääväksi nationalistiksi joka haikailee Aunuksen retkien perään, mutta satun vaan tietämään aika paljon näistä asioista.