Minusta olisi ainakin hienompi homma, jos ruotsin opiskelu aloitettaisi samaan aikaan kuin englanti. Nuorempana oppii paremmin, ja asennekin "turhaan" kieleen voisi olla hieman positiivisempi. Ei ole sitä teini-ikäisen angstia ja paskaa motivaatiota.
Joissakin kouluissa ruotsi on jo 3-luokalla valinnainen. Asenteestasi päätellen itse aiot laittaa lapsesi 9-vuotiaana aloittamaan kahden uuden kielen opinnot?
Pakkoruotsin asemakin on pienentynyt lukioissa, kun sitä ei ole edes pakko kirjoittaa enää. Juuri uutisoitiin myös, että mm. saksan ja ranskan kirjoittaminen on romahtanut. Minua ainakin vähän huvittaa, että nämä "PAKKORUOTSI POIS SUOMESTA!" -ihmiset tuntuvat aina perustelevan poistamisen sillä, että sen tilalta voitaisi tehdä jotain "järkevämpää" kuten opiskella "tärkeämpiä" kieliä kuten saksa tai ranska. Jos tärkeys olisi joku kriteeri, niin Suomessa olisi pakkomandariinikiina. Eikä nuoret ihmiset oikeasti opiskelisi enemmän saksaa tai ranskaa, jos ruotsikin olisi vapaaehtoista. Vai miten se selittyy, että silloin kun ruotsin kielen kirjoittaminen oli vielä pakollista, niin opiskeltiin ja kirjoitettiin enemmän ranskaa ja saksaa kuin nykypäivänä, jolloin ruotsi ei ole enää pakollinen kirjoitettava aine?
Jos motivaatiota ruotsiin ei ole, mutta löytyy johonkin toiseen kieleen, miksi pitäisi opiskella tämän lisäksi ruotsia? Ainoa tapa opiskella peruskoulussa muita kieliä kuin ruotsia ja englantia on ottaa ne valinnaisina = lisää työtä. Ruotsinkielisillä alueilla saattaa motivaatio ymmärtää kompisten puhetta olla korkeampi kuin esimerkiksi Itä-Suomessa, jossa taas pyörii enemmän venäläisiä. Itse olen kasvanut Keski- ja Etelä-Suomessa, enkä ole tarvinnut kumpaakaan kieltä kertaakaan, vaikka työskentelen asiakaspalvelutehtävissä. PK-seudulla kielipäätä kysytään enemmän asiakkaiden kanssa, jotka osaavat vain kaiken maailman swahileita ja arabioita ja vain pari sanaa englantia. Ylitsepääsemättömiä ongelmia en ole heidänkään kanssa vielä kohdannut.
Minusta se on ainakin maamme yksi rikkaus, että meillä on kaksi virallista kieltä. Ruotsilla ja ruotsin kielellä on pitkät perinteet maassamme. Se on osa kulttuuriamme. En näe järkeä sanoa ruotsinkieliselle väestölle: "Joo kiitokset, että pistitte tän maan alulle, mutta voisitteko painua nyt vittuun kielenne kanssa, kun me opiskellaan nyt venäjää ja espanjaa."
Tunnetko olosi rikkaaksi, kun kuulet jonkun puhuvan ruotsia Suomessa? Vai kun itse puhut ruotsia suomenruotsalaiselle? Pakkoruotsin opetuksen poistaminen ei myöskään poista maasta ruotsinkielistä vähemmistöämme, kuten näytät virheellisesti olettavan.
edit: typo