Nyt kun on hifistelijä langan toisessa päässä, niin on pakko kysyä muutama kysymys. Ensinnäkin, kun pizzeriassa laitetaan messiin "jalapeñoa", kuinka monesti veikkaisit että kyseessä todella on jalapeño? Toisekseen, mikä erottaa jalapeñon läheisistä kavereistaan? Ja viimeisenä, onko asialla tavallisen kuolevaisen suussa mitään väliä, vai onko jalapeño vain chili muiden joukossa?
En nyt hifistelijästä tiedä, vaikka chileistä jotain tiedänkin
No siis kyllähän noita jalapenoja vissiin myydään ihan Suomessakin säilykkeenä, eli on niitäkin varmasti käytössä. Mutta jalapenon erottaa kyllä noista "pepperoneista" helposti, kun on kerran nähnyt. Nuo pepperonit on tuollaisia vaalean vihreitä ja vähän surkean näköisiä veteliä juttuja, kun taas jalapenossa on tummempi väri ja paksumpi hedelmäliha. Ainakin teoriassa, mutta säilykkeet nyt on vähän mitä on. Suoraan sanottuna, mulla ei ole hajuakaan että mitä nuo pepperonit oikeasti on, joten en niistä tiedä.
Kebabissa on mun mielestä aina tuollainen pepperoni tai pari mukana, en ole koskaan nähnyt jallua kebabannoksessa. Pitsapuolesta en osaa sanoa, kun olen ehkä kerran eläissäni tilannut pizzeriasta jalapenomausteisen pitsan.
Jalapenohan näyttää about tältä tuoreena:
vs.
Toisekseen, mikä erottaa jalapeñon läheisistä kavereistaan? Ja viimeisenä, onko asialla tavallisen kuolevaisen suussa mitään väliä, vai onko jalapeño vain chili muiden joukossa?
Jalapenon sukulaisista en ole hirveän perillä, mutta aika paljon on olemassa suht vastaavan näköisiä ja suht vastaaviin tarkoituksiin olevia chilejä, esim. Serrano ja CAP220. Jalapenoakin on useampaa tyyppiä.
Ja viimeisenä, onko asialla tavallisen kuolevaisen suussa mitään väliä, vai onko jalapeño vain chili muiden joukossa?
Jalapeno on vaan yksi chili muiden joukossa, ei se ole mitenkään erityisen ihmeellinen. Mitä nyt soveltuu hyvin esim. pitsan päälle, ei ole hirveän tulinen ja maistuu ihan hyvältä. Chilejä on niin moneen lähtöön ja tarkoitukseen, että ei ihan heti lopu kesken.
Maun puolesta nyt tuskin on mitään hirveää väliä, koska yleensä nuo kaikki säilykechilit maistuu puristien mielestä ihan kauhealta. Mulla ei ole henk.koht. mitään kauheita antipatioita niitä kohtaan. Varmaan kannattaa kuitenkin ostaa säilykejalapenoja, jos haluaa ns. vähän parempia. Noita pepperoneja en vältsisti suosittelis, vaikka saattavat olla tosin miedompia. Ovat kuitenkin vähän tuollaisia epämääräisiä omasta mielestäni. Mutta jos siis oikeasti haluaa parempaa, niin sitten tuoreena vaan. Tosin 95% kaupassa myytävistä on hollantilaisia ei-minkään makuisia "paskachilejä (puristien mielestä ainakin), joten vähän huono homma jos ei itse halua kasvattaa tai ei löydy Fatalii Gourmetin tuotteita omasta kaupasta. Suomalaisia chilejä kannattaa ostaa, jos vaan saa. Pirkkalan Citymarketissa on ainakin varsin kiitettävästi erilaisia suomalaisia chilejä ja halvalla, joten Tampereen ihmisten kannattaa suunnata sinne jos kokkaa jotain tulisempaa.
Hankalia kysyt. En mäkään mikään chilien makuasiantuntija ole, enemmän tykkään kasvattaa niitä
Edit:
Jaahas, chilifoorumin puolella tiedettiin että "pepperonit" ovat peperonicinejä ja kotoisin Etelä-Euroopasta. Tosin mikään chili ei ole luontaisesti kotoisin Euroopasta, joten lienee sielläpäin jalostettu kebabbiloiden käyttöön..