FIA kielsi Räikkösen auton kohukeksinnön Kansainvälinen autoliitto FIA on päättänyt kieltää Lotus-tallin kehittämän auton ajokorkeutta vakauttavan järjestelmän käytön F1-sarjassa kaudella 2012, kertoo Autosport.
Lotus-talli oli kehittänyt mekaanisen jarrujen vakautusjärjestelmän, joka reagoi jarrutusvoimiin. Sen tarkoituksena olisi pitää auton ajokorkeus täysin tasaisena jarrutustilanteissa. Ajokorkeuden pitäminen koko ajan täsmälleen samana on edullista F1-auton aerodynamiikan toiminnan kannalta ja näin ollen se nopeuttaa kierrosaikoja.
FIA totesi järjestelmän aiemmin lailliseksi, mutta nyt kattojärjestö on yllättäen pyörtänyt päätöksensä. FIA:n taholta kiellolle ei ole toistaiseksi annettu minkäänlaista syytä, mutta Lotus-tallin kilpailijoiden uskotaan kampanjoineen järjestelmän kiellon puolesta.
FIA:n päätöksen toi perjantaina julkisuuteen ensimmäisenä Williams-tallin johtava insinööri Mark Gillan.
- FIA on juuri kieltänyt tällaisen tietyn järjestelmän käytön. Olimme tutkineet vastaavaa ratkaisua jo jonkin aikaa. Sillä oli selkeä vaikutus auton aerodynamiikkaan. Mikä tahansa ajokorkeutta auton etupäässä laskeva asia on hyödyllinen aerodynaamiselta näkökannalta katsottuna, kommentoi Gillan.
=
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2012/01/1481236/fia-kielsi-raikkosen-auton-kohukeksinnon@ MTV3