Nyt Suomi lähtee päät pilvissä seuraavaan matsiin kun voitti maalivahtipelillä ottelun ja ottaa turpiinsa Norjalta. En yllättyisi. No, eiköhän sielä joku tajua että peli ei ollut hyvä, se oli maalivahdin tuoma voitto.
Oletko kuinka monta kertaa nähnyt Suomen lähtevän päät pilvissä tai muuten vain surffailemaan jääkiekko-otteluun MM-kisoissa (oli ottelu tärkeydeltään sitten millainen tahansa)?
Tämähän on vakio tilanne joka turnauksessa. Nytkin Tanska sai turpaansa 5-1 Suomelta, mutta seuraava Suomen peli Latviaa vastaan meni rankkareihin. Ja Tanska siis voitti Latvian rankkareilla. Suomi lähtee todella usein varsin rennosti peliin kunnes huomaakin perskuta se onkin vastustaja joka tekee ne maalit. Ei keskitytä siihen puolustamiseen tarpeeksi. Tai sitten tämä ylimielisyys alkaa erä tauolla ja hupsista. Tämähän on aina sama juttu. Älä nyt väitä että et ole huomannut.
Ja uskon että Suomi pysyy aluksi ihan hyvin pelissä mukana, mutta sitten kun tuo joukkueen parhaimmisto on antanut kaikkensa eikä mitään ole saatu aikaiseksi, homma kaatuu hyvin todennäköisesti.
Tähän piti jo aiemmin vastata, mutta en muistanut. Oletko kuinka monta kertaa nähnyt Suomen luovuttavan ottelussa sen takia kun mitään ei saada aikaiseksi? Sen kuvan ainakin tuosta lauseesta itse siis saan että kun ei mitään saada aikaan niin sama luovuttaa.
Sanoin että homma kaatuu silloin kun joukkueen parhaimmisto on antanut kaikkensa. Eli porukka väsyy, tästä seuraa että ei pysytä porukan perässä ja/tai otetaan jäähyjä. Suomen pelissä tämä on useimmiten jäähyjen ottamista ja turhaa yliyrittämistä ja tätä myöten sähläystä. Eihän Suomen peli kaadu ikinä siihen että luovutettaisiin. Täysin päinvastoin.
Toisessa erässä Suomi oli enemmän valppaana, mutta yksi kolmesta ei riitä.
Täytyy myöntää että varsinkin ensimmäistä erää tuli seurattua hiukan vähemmän keskittyneesti, mutta itse ainakin sain sellaisen käsityksen että 1. erä oli myös ns. Suomen erä?
No voihan sitä periaatteessa siksikin kutsua, sen jälkeen kun Suomi heräsi. Mutta kun katsoo että ensimmäisessä erässä Suomen maalia päin tuli 12 laukasta ja kaksi maalia kun taas venäjän päähän 3 laukausta kohti maalia, niin ei sitä nyt voi kummoiseksi hallinnaksi sanoa.
Ei tässä nyt mihinkään suureen hehkutteluun ole aihetta, mutta naurattaa myös tällaiset "Nyt tulee Tsekiltä pahemmin pataan kuin pitkään aikaan" ja "Suomen voi pitää pystyssä vain Vehasen loisto suoritus" kommentit sen jälkeen kun Suomi nyhjää tiiviisti puolustavasta Latviasta voiton rankkareissa.
Itse olen sanonut läpi kisojen että Suomi ei näissä pärjää. Ja kuten sanoin edellisessä viestissä että olen yllättynyt näinkin hyvästä menestyksestä. Ja perusteluni sille että "Nyt tulee Tsekiltä pahemmin pataan kuin pitkään aikaan" oli myös maalivahti pelissä. Ja tämähän sen ratkaisi. Ja lopulta, Suomi kuitenkin sai Tshekki ottelussa pataan.
Omasta mielestäni Suomi on kuitenkin jo tässä vaiheessa kohdannut turnauksen parhaan joukkueen (Tsekki) ja mites siinä kävikään. Hallittiin peliä.
Ja Suomi hävisi.
Mitä Norja-otteluun tulee, niin uskon ettei Suomella tule olemaan sen suurempia ongelmia kaataa Norjaa. Norja ei käsittääkseni tänänkään vuonna ole niitä maita jotka käytännössä keskittyvät vain puolustamaan omaa maalia (vrt. Latvia) ja joiden kanssa Suomella on usein suuriakin ongelmia. Mitä nyt tosin olen vähän noita Norjan pelejä katsellut niin erittäin hyvä maalivahti heillä ainakin on ja se voi tuottaa Suomen "maalintekijöille" hieman ongelmia. Veikkaus: Suomelle suht helppo voitto 3-4 maalin erolla.
Norja hävisi Kanadalle 2-3. En oikein jaksa uskoa että Suomi voittaisi 4 maalin erolla. Pelistä tulee tiukka, kuten Suomen peleistä lähes aina.