Kiinnostava artikkeli ja ihan hyvää tieteellistä näyttöä asian tueksi, vaikka ei tuossa sinänsä minulle mitään mullistavaa uutta tietoa ollut, kun olen asiasta aikaseimminkin lukenut. Onhan tuo toki ihan maalaisjärjelläkin järkeiltävissä, että paras tapa juosta luulisi olevan se luonnollinen tapa.
Tuollaisia "pohjattomia" juoksukenkiä olen harkinnut jonkun aikaa, mutten ole raaskinut ostaa, kun ennen on tuo juokseminenkin ollut sen verran vähissä. Olikos noita jalkineita mitä muita, kuin Vibram Fivefingersit? Joku oli, mutten saa nyt nimeä päähän.. Pitänee käydä Stockkalla tsekkaamassa joku päivä noita.
Edit:
Onkos kukaan täällä kokeillut HIIT-treeniä, eli High Intensity Interval Trainingiä? Itse olen nyt viikon verran tuota juossut, eli en vielä kovin monta kertaa, mutta päätin ottaa kokeilun alle kun kuulostaa sen verran hyvältä. Tämänhän pitäisi olla ideaali nimenomaan salitreenaajille tai laihduttajille, koska lihakset eivät tuppaa katoamaan ja keho polttaa sen sijaan läskiä. Bonuksena myös erittäin lyhyt treeniaika. Miinuksena ehkä tuo aamulla tekeminen, mutta ainakin nykyinen lukujärjestys sallii tämän helposti, kun koulu alkaa useana päivänä vasta iltapäivällä.
Idea pähkinänkuoressa:kolme kertaa viikossa "rääkki" joko juosten,kuntopyörällä,soutulaitteella tms. rääkki aloitetaan kevyellä 20-30sek vedolla, jota seuraa intensiivinen 20-30 sek suoritus joka tehdään 70-85% teholla maksimista. Tätä seuraa jälleen kevyempi 20-30 sek suoritus, jälleen 20-30 sek intensiivistä jne. jne. Ensimmäisen viikon jokaisen treenin kokonaispituus on esim. 4min, joka viikko lisätään 1 min lisää treenin pituuteen.
Idea on siinä että treeni tehdään tyhjään mahaan ja treenin aikana pulssi ei pääse laskemaan missään vaiheessa kovin alas.
(itselläni se ei laske alle 165). Se miksi treeni tehdään tyhjään mahaan johtuu luonnollisesti siitä, että elimistössä ei ole hiilihydraatteja (joita normaalisti treenatessa elimistö käyttää polttoaineena). Näinollen elimistö siirtyy käyttämään suoraan rasvaa polttoaineena (huom! ei lihaksia) ja koska treeni on todella raskas ja korkea intensiivinen (kroppa käy kovilla kierroksilla vielä pitkään treenin jälkeen) niin "rasvanpolttotasot" pysyy pitkään ylhäällä treenin jälkeen. Ja koska treeni on niin rankka, niin treeninpituus ei oikeasti ole montaa minuuttia.
Itse kokeilin ensimmäisen kerran viime vuoden keväällä ja homma toimi kuin tauti. Vedin parin kuukauden kokeilun, aloitin 4 minuutin treenillä ja viimeisellä viikolla treenin pituus oli 14 min. Tein treenin juosten, kevyt 20 sek hölkkä, kova 20 sek spurtti, 20 sek hölkkä etc. etc. Hapenottokyky parani kympillä, rasva paloi tod. nopeasti + kunto nousi muutenkin nopeasti. Ja mikä parasta oli se että LIHAKSET SÄILYiVÄT, kun normaalisti lenkkeillessä pakostikkin osa lihaksista valuu sinne lenkkipolulle.
Studies by Tabata, Tremblay and others have explored the effectiveness of this method compared to traditional endurance training methods. A study by Gibala et al. demonstrated 2.5 hours of sprint interval training produced similar biochemical muscle changes to 10.5 hours of endurance training and similar endurance performance benefits. According to a study by King,[6] HIIT increases the resting metabolic rate (RMR) for the following 24 hours due to excess post-exercise oxygen consumption, and may improve maximal oxygen consumption (VO2 max) more effectively than doing only traditional, long aerobic workouts.
Long aerobic workouts have been promoted as the best method to reduce fat, as fatty acid utilization usually occurs after at least 30 minutes of training. HIIT is somewhat counterintuitive in this regard, but has nonetheless been shown to burn fat more effectively. There may be a number of factors that contribute to this, including an increase in RMR, and possibly other physiological effects