Se on kyllä vähän ongelmallista, että aina kun puhutaan alhaisista rasvaprosenteista ja vedetään kuvat esiin, niin sieltähän tulee kehonrakentajien kuvia. Minä kun en kehonrakentaja ole, niin en myöskään ole noiden kuvien näköinen. Sattuisko olemaan kuvia normaaleista tyypeistä alhaisella rasvaprossalla? Kiipeilijäthän monet ovat juuri tällaisia, mutta en nyt löydä kenestekään yksittäisestä harrastelijasta tietoa rasvaprosentista, joten en laittele kuviakaan heistä.
No, todettakoon että nämä laitteet saattavat olla epäluotettavia. Todettakoon vielä perään, että mehän teimme ihan koko luokka nämä mittaukset, joten vertailukohtia oli. Eräällä enemmän salilla käyvällä tyypillä rasvat olivat 13%, kun taas toisella pesäpalloa ammatikseen pelaavalla tyypillä se oli alle kymmenen. Ja ne vaikuttavat ihan todellisilta lukemilta kyllä. Ja näihin tyyppeihin verrattuna vaikuttaisi ihan todenmukaiselta, että minun rasvani olisivat heitä pienemmät. Voi toki olla että laitevika sattui aina juuri minun kohdalleni, tai että kehossani on jotain jännää, mikä aiheuttaa hassuja lukemia.
No, eipä sen väliä.
Ensimmäisenä "skinny lean"-kriteerit täyttävänä tuli mieleen Bruce Lee. Hänellä rasvaprosentti huiteli jossain 5% tietämillä. Kokoisekseen Lee oli myös todella vahva. Todella hyvää kuvaa on kyllä vaikea löytää.
Asiasta kukkaruukkuun: tietääkö kukaan laudalta mistä päin pääkaupunkiseutua saisi ostettua painonnostokengät? Kuten vaikka Adidaksen Power Perfect II:set:
En ole löytänyt jumakauta mistään. Jalkaanhan noita pitäisi päästä testaamaan ennen ostoa.