Mikä koulutus sinulla on pohjalla?
Koulutustaustanihan on kaksoistutkinto: lukio & graafikko ammattikoulusta. Graafikon koulutusohjelmaan kuului kursseja XHTML:stä, CSS:stä ja MySQL:stä osana verkkomediapakettia, mutta pääasiassa olen ihan itseoppinut kodestaja. Taitoni kehitin ammattikoulun aikana kotona harrastepohjalta. Harrastus poiki sitten ihan varsinaista näytettävääkin matskua, kun yhdessä työharjoittelupaikassa toteutin firman nettisivut graafikon/prepress tehtävieni ohella. Pelaajalauta syntyi vasta valmistumisen jälkeen (valmistuin keväällä 2007).
Työnhaussa on se paha ongelma, että jotta voisit hakea töitä, sinulla pitää olla työkokemusta. Mutta mistä sitä työkokemustakaan saa, jos ei saa töitä? Hyvin suunniteltu systeemi.
Systeemi on suunniteltu siten, että työnantajilla on mahdollisuus kaapia kermat päältä. Kaikkiin kunnon tehtäviin kunnon ehdoilla ja palkalla tulee hakemuksia kymmeniä, monesti satoja. Niin isosta poolista on helppo poimia itsensä halvimmalla myyvät osaavat ihmiset, jotka harrastaa sitä viehekalastusta. Mitään työvoimapuolaa Suomessa ei ole. Puolet ilmoitetuista työpaikoista on huonoilla ehdoilla varustettuja pätkähommia. Pulaa on vain ihmisistä, jotka niihin paskahommiin suostuvat. Epäilen myös, että monet konsulttifirmat harrastavat valepaikkojen ilmoittelua kerätäkseen CV-pankkia. Saattavat ilmossaan sanoa, että paikkoja on useita alan X eri yrityksiin (paikkojen ja yritysten lukumäärää ja nimiä ei tietenkään koskaan kerrota: ”asiakkaamme etsii...”). Todellisuudessa paikkoja saattaa olla yksi tai ei luultavasti ollenkaan.
Onneksi minusta tulee kirjailija! Ei tarvitse sietää moista kuralla olevaa systeemiä. Sen sijaan about 960 kertaa vaikeampaa on saada kynäilijän uralleen mallikas alkupotku. Ilman sitä makaronikattilat ja Alkon halvin punaviina kutsuvat.
Sisäpiirin tiedustelijoiltamme olen kuullut, että Japanissa on ainakin kymmenen kertaa vaikeampaa tulla mangakaksi kuin Suomessa kirjailijaksi eli noin 9600 kertaa vaikeampaa kuin minulla. Siihen ei sitten muuta kuin että työn iloa!
Vakavammin puhuen, eikö sinusta pitänyt tulla joku media-man? Videoiden parissa työskentelit jossain oppilaitoksessa ja Tiltissäkin olit töissä.
Onnea Joel-sanille! Aiotko vielä mennä opiskelemaan alaa?
Tähän on kyllä sanottava, ettei nyt ainakaan jatko-opiskelu kiinnosta yhtään. Menin amikseen, koska halusin päästä tekemään töitä. Tuntui toisen asteen koulujen loppuvaiheilla, että jos minä nyt vielä näidenkin koulujen jälkeen jumitun viideksi vuodeksi johonkin oppilaitokseen sluibaamaan, en pääse ikinä missään eteenpäin.
Joo ja paljon kiitoksia onnitteluista!