Kuka tässä tarinassa olikaan se rosvo? Valtiohallinto, kaikki rikkaat, yritysten hallitukset, yritysten johto vai kaikki edellä mainitut?
Kaikki. Kuten heillekin peruspalkansaaja on raha reikä tai este.
Omakohtaisten kokemusten perusteella mietitään juuri yritysten johtoportaissa konkreettisia toimia toiminnan kannattavuuden saavuttamiseksi. Valitettavan usein operatiivisella tasolla ollaan vain töissä, eikä aina osata nähdä asioita osina suurempaa kokonaisuutta.
No kun näitä ilmoituksia on katsellut ja liittojen juttuja lueskellut, homma on vähän perse edellä puuhun menemistä. YT ja ihmisten pois potkiminen kun pitäisi olla se viimeinen vaihe. Siis ei viimeinen vaihtoehto, vaan viimeinen vaihe. Nyt vain lasketaan kulut ja potkitaan sen verran että päästään viivan alle. Ensin pitäisi miettiä ja toteuttaa tuotannon muutokset, sen jälkeen potkaista ylimääräinen pois. Mutta kun nyt toimitaan kuten toimitaan, käytännön seuraus on töiden kasaantuminen, kiire, toiminnan heikentyminen jne. Tietty uusien toimintatapojen toteutus onnistuu siinä samallakin, mutta silloin jo vituttaa kaikkia paitsi niitä jotka sai bonukset jo irtisanomisista. Joskus mitään muutoksia ei edes tule ja jos tulee ne menevät reisille.
Toki yrityksen johdon tehtävänä on maksimoida yrityksen kasvu ja varmistaa kannattava liiketoiminta, ei tarjota mahdollisimman monelle ihmiselle työpaikkaa ja hyvää palkkaa. Ajattele asiaa siltä kannalta, että jos itse perustaisit yrityksen - tavoittelisit tietenkin sen menestystä ja vakavaraisuutta.
Totta kai. Olisi kerrankin vain mielenkiintoista nähdä ihan konkreettinen tutkimus mistä näitä syitä potkuille löytyy. Siis muutakin kuin että rahaa pitäisi saada lisää ja näin sitä saadaan. Kaikkihan rahaa haluaa, se on selvä.
Työntekijän palkka taas määräytyy osittain sen mukaan miten työntekijä itse itsensä hinnoittelee - jos mielestäsi ansaitsisit parempaa palkkaa, pyydä palkankorotusta tai vaihda työpaikkaa. Jotta palkkaus olisi yritykselle kannattava, tulee kuitenkin yrityksen saama hyöty olla välillisesti tai välittömästi suurempi kuin työntekijästä aiheutuvat kulut. Tätä pohdin ainaki itse välillä, kun koitan miettiä omia palkkatoiveita.
Näinhän se täydellisessä maailmassa menisi.