Nuo työkkärin duunarit on aika kaksipiippuinen juttu. Toisaalta hyvä, että töitä tulee, mutta toisaalta ne on sitä halpatyövoimaa joka vie "oikeilta" työntekijöiltä tunnit veks. Esim. eräässä Keskon liikkeessä työskennellessäni normiduunareille maksettiin juuri se minimipalkka mitä TESsin mukaan piti maksaa ja sitten puolet myyjistä oli näitä työkkärin tyyppejä, joille ei tarvinnut maksaa juuri pennin latia. Eipä tarvinnut paljon iltavuoroja tai sunnuntaivuoroja anella, kun toiset teki ne ilmaiseksi. Aika härskisti noita käytettiin hyväksi, kun paskimmat hommat pystyi nakittamaan niille, olivat siinä pakkoraossa että eivät voineet ottaa kenkää. Kaupan alalla kyllä todella yleistä tämä, paskat nollatuntiset saa sen 20h maksimissaan täyteen ja työkkärin nollataulu movettaa toisen 20h siitä 40h viikosta.
En tiedä ihan tarkkaan mitä tarkoitat "työkkärin duunareilla", mutta mitään kuvailemasi kaltaista halpa/ilmaistyöjärjestelmää ei ainakaan nykyään ole olemassa. Minä puhuin siis ihan työstä, jota tehdään yrityksissä, yrityksen työntekijänä ja palkkaa vastaan. Eikä työkkäri liity siihen mitenkään muuten, kuin että on ilmoittanut siitä avoimesta paikasta sivustollaan, ja mahdollisesti lähettänyt "työtarjouksia", joiden perusteella hakijoita patistetaan sitä työtä hakemaan.
Aika usein kuulee villeja tarinoita työttömien orjatyövoimasta, ja yleensä ne eivät ihan pidä paikkaansa, koska muut työntekijät eivät tarkkaan tunne tilannetta. Ennen oli kyllä työelämäänvalmennuksia joita pidettiin parempana vaihtoehtona kuin työttömyyttä, koska ainakin saa työkokemusta eikä passivoidu kotiin. Nyt siis kuitenkaan ei edes ole mitään ilmaisia harjoitteluita, lähin on työkokeilu. (Niitä saa olla korkeintaan 1/yritys, eikä niillä voi korvata muiden työvuoroja tai laittaa itsenäiseen työhön, koska kyseessä ei ole työsopimus vaan valvottu kokeilu.)
Toki sellainen palkaton, epämiellyttävä ja velvoitettu työ työttömille olisi aikamoinen motivaattori koittaa itse etsiä palkkatyötä...
Itse en tunne työkkärin käytäntöä miten se menee, mutta firma ei ainakaan maksanut noille penniäkään(tai vissiin 8e tms ateriakorvauksen?) ja tyäkkäri maksoi sitten sen tuen, joka oli meidän palkkaa huomattavasti huonompi. Onko nää sitten jotain työkokeiluja/harjoitteluita, työelämäänvalmennuksia vai jotain että pakko tehdä töitä jonkun verran ettei työttömyystuki katkea tai tule karenssia? Näitä tyyppejä on ollut melkeinpä joka kaupassa, jossa olen ollut töissä Lidliä lukuunottamatta.