Re: Miten asut?
« Vastaus #7 : 10.12.2007 20:58 »
AK-87
AK omistaa isosti
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Omakotitalossa, äidin (ja isän) helmoissa. Ja luonnollisesti maalla asuessa, ympärillä on vain peltoa ja metsää, kaikki palvelut on kymmenien kilometrien päässä. Plussana onkin sitten maisemat ja hiljaisuus.
Itse talo oli kuulemma aikoinaan isokin, mutta nykyään, jos veli ja sisko ja hänen poikakaverinsa tulee käymään (varsinkin yhtäaikaa!) alkaa mökkiin tulla ahdasta, ja karu totuus on, että sohva ja/tai patja+lattia toimii nukkumapaikkana, mutta muutoin, kun kolmestaan täällä on niin tilaa on juuri sopivasti. Tukalaa on siis tulevaisuudessa tiedossa, olettaen että minä ja veljeni satutaan joskus seuraa omaan elämäämme löytämään.
Ekki-Ekki-Ekki-Ekki-PTANG. Zoom-Boing. Z'nourrwringmm
tallennettu
Re: Miten asut?
« Vastaus #16 : 19.12.2007 17:10 »
Ramen Soup
"Done in three minutes!"
Jäsen
Basaaripisteet: 1
itse kun en tajua perintöverotuksesta yhtään mitään.
Jos tilanne sallii, niin kantsii tehdä sellainen asiakirja, jossa kämpän hallintaoikeus siirtyy sulle omistajan kuoltua. Eli kyseessä on tällöin asunnon lahjoittaminen siten, että hallintaoikeus pidätetään nykyisillä omistajilla heidän kuolemaansa saakka. Eli heidän tilannettaan tämä ei mitenkään muuta, mutta kämppä muuttuu lahjaksi, eikä lahjasta siis tarvitse maksaa perintöveroa. Lahjasta maksettava summahan on huomattavasti perintöveroa pienempi, joten tämä todellakin kannattaa tehdä.
Tässä tapauksessa pitää tehdä myös lahjakirja, johon kirjataan "tätä lahjaa ei ole katsottava lahjansaajan ennakkoperinnöksi". Ellei näin tehdä, voi verottaja katsoa lahjan perinnöksi ja verottaa sen mukaan.
Tuo lahjakirjajuttu kannattaa tehdä muutenkin kaikissa mahdollisissa lahja-asioissa, sillä huonolla tsägällä verottajalla on oikeus vaikkapa vanhempien kuoltua tutkia kymmenen vuotta vanhat tiliotteet, ja verottaa niissä näkyvä esimerkiksi 1000 euron lahjoitus perintöverona. Lahjakirjoja siis kehiin ihmiset!
"Aa sie nii kaunis, noin no ällee haalistu ku haaveisii sie vaa hukut sil’ aah! - eellä onni on, sinua kiin’ ei saa!"
tallennettu