Perus B-peiffit löytyy taskusta, koska onhan se kortti kätevä olla. Eritoten loma- ja mökkireissuilla on aina sitä helpompaa, mitä useampi kuski porukasta löytyy. Ja kyllä mä Oulussa lainailen faijan autoa, kun se sattuu olemaan vapaana. Täällä Stadissa taas ei autolla tee yhtään mitään, kun joukkoliikenne on niin toimivaa. Plus se, että tasan kerran olen autolla Helsingin keskustassa ollut liikkeellä, enkä toista kertaa sitä tule tekemään. Kaistoissa ja risteyksissä ei ole mitään järkeä, ja liikenteen sujuvuus on puhtaasti saatanasta.
Vaikka asunkin Helsingissä, koen, että ajokortin omistaminen on varsin hyödyllistä. Autoa ei nyt välttämättä kannata olla tallissa, koska pirun kallistahan se on kaikkine veroineen, huoltoineen, bensoineen ja pysäköintimaksuineen. Mutta monesti on ollut kortista hyötyä, kun esimerkiksi on menty mökeille ja sen sellaisille. Oikeastaan ihmettelen, että miten ne kortittomat ihmiset selviävät muutoista ja IKEA-reissuista, kun ei ole lupaa ajaa minkäänlaista kuljetusvälinettä. Pitääkö sitten aina ruinata joku sukulainen ajamaan vai tilata muuttofirma siirtämään?
Helsingissä ajaminen on hauskan haastavaa. Paljon yksisuuntaisia, kääntymiskieltoja ja sokkeloisia katusekamelskoja. Kun nuo oppii, on aika hienoa etenkin ruuhka-aikaan kääntyä pääväyliltä sivukaduille ja ohittaa niitä käyttäen pääväylällä paikallaan seisova hirvittävä letka. Skill. Samoin aamulla valistunut veikkailu siitä, mikä väylä vetäisi tänään parhaiten. Mennäänkö tänään Itäkeskuksen läpi vai Koskelantietä? Mennäänkö Vallilan vai Hermannin kautta? Jäädäänkö parkkiin jo aikaisemmin ja mennään loppumatka metrolla? Tulin aika pitkään äidin kanssa töihin Porvoosta autolla. Vaihdettiin kuskia päivittäin. Molemmilla työpaikat keskustassa ja joka päivä oli sen verran kiire, että jouduimme miettimään vaihtoehtoisia reittejä ja mahdollisia oikoreittejä. Tietyömaat toivat oman mausteensa tähän soppaan.
Hehe, hyvältähän sen noin saa kuulostamaan. Ja onhan siinä pointtia. Varmasti jos kadut ja reitit jotakuinkin ovat edes tutut, on ajaminen aivan erilaista ja tuollaiset "ongelmatilanteet" vain virikkeitä. Muualta tulleelle ja paljolti toisenlaiseen keskustarakenteeseen tottuneelle kokemus oli vain noin äkkiseltään vähän liian hektinen. Kaistoissa ja risteyksissä on muutenkin jo tarpeeksi seurailua, ja sitten pitäisi vielä koittaa suunnistaa paikkaan, jonne ei ennestään osaa. Huhhei.
Ja kuten sanoin, kortistahan on tässä maailmassa hyötyä aina. Omaa autoa Helsingin tuntumassa ei kuitenkaan tarvitse, ellei sitten ole onnistunut tähtäämään tosi korpeen tai joudu käymään päivittäin töissä jossain kauempana/jostain kauempaa. Itsekin kuljen kyllä päivän pari viikossa Järvenpäässä opettamassa nyt keväällä, ja siihen sitä biiliä melkein jo toivoisi, mutta eipä tuo junillakaan sietämätöntä ole. Ja normaali kulkeminen Espoo-Helsinki-alueella ei ole mikään ongelma, junia ja busseja on enemmän kuin riittämiin.