Vs: Opiskelu ja opiskelijaelämä
« Vastaus #122 : 24.05.2011 23:08 »
Pelaajalaudan Smurfette principle.
tallennettu
« Vastaus #127 : 06.11.2012 20:58 »
Gba
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Outoa miettiä kouluun hakemista tämän ikäisenä.
Jos ensi vuonna pääsee sisään, olisin lähes kolmekymppinen valmistuessaan. Likimain kaikki kaverit ovat jo valmistuneet (osin työttömäksi
) AMK:sta kun itse vasta haikailee sinne lähtöä. Toisaalta luulen että tuosta kenttätyön kokemuksesta voi olla hyötyäkin, kun tietää mitä se duuni tällä alalla sillä tasolla on.
Pitää tässä mietiskellä.
Tiedän tunteen. Itse aloitin opiskelut 22-vuotiaana ja tuntui, että olen kaikista vanhin luokalla ja kaikki frendit ovat jo valmistumassa ja itse olen ainut failure. No todellisuus on kumminkin eri, meidänkin luokalla aloitti 18v-35v ikähaitarilla porukkaa. Ei ketään kiinnosta enää siellä koulussa paljon sulla on ikää ja ei ketään kiinnosta oletko valmistunut 23v, 27v vai 30-vuotiaana.
Pointti on siis, että mene sinne kouluun. Noi sun duunit on - varsinkin nuorena - ihan täysi sosiaalinen itsemurha, kun työ on niin itsenäistä. Opiskeluelämä on ihmisen parasta aikaa on klisee, mutta hemmetin totta myöskin.
Olen itse myös tehnyt ennen opiskeluita esimiesasemassa noita 200h työkuukausia, joten ymmärrän myös sen puolen. Ei jumalauta enää ikinä. En kadu sekuntiakaan kouluun vaihtamista.
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu
« Vastaus #142 : 15.03.2013 13:17 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Basaaripisteet: 2
Tarvitaan työkokemusta tai suhteita että saa edes sen ensimmäisen paskaduunin omalta alalta ja sitten vuosien työ, että pääsee tekemään duunikseen sitä mistä diggaa.
Tämä on kyllä niin surullisen totta. Usein siihen ei auta edes vuosien työ. Totta kai on paljon kiinni itsestäkin, mutta paljon on myös kiinni siitä mihin firmaan menee. Itse olen huomannut että isossa firmassa eteneminen on ainakin hankalaa. Kovasti työnnetään eteen päin mitä haluaisi tehdä, mutta kun ei ole kokemusta hommista, niin tietenkään osaaminen ei ole sillä tasolla kuin pitäisi. Sitten kun kysyy voiko mennä kursseille: Ei, pitäisi tekemällä oppia. Tämä ok, sitten kun kysyy että saisiko oikeuksia järjestelmiin että voisi laajentaa osaamistaan ja vastuutaan: Ei, se ei kuulu työtehtäviesi piiriin. Tästä kehkeytyy hyvin nopeasti oravanpyörä. Käytännössä pitäisi itse kustantaa avoimen yliopiston kursseja jos oikeasti haluaa tehdä sitä mitä haluaa.
Pienemmissä firmoissa roolit ja prosessit eivät ole niin pitkälle hiottuja (tai pikemminkin rajattuja), niin sielä työntekijä valinnan vapaus on varmasti laajempi. Ja sielä on tietysti tiiviimpi piirikin, joten työntekijöiden tunteminen hommasta mitä itsekin tekisi mielellään on varmaan helpompaa, jolloin voi saadakin pikku hommia sieltä, jolloin saa kerrytettyä kokemusta.
Toinen mikä on hankala juttu isoissa firmoissa on palkka. Palkan korotuksen on sidottu niin tiukasti tiettyihin prosesseihin/tavoitteisiin/etenemiseen, että paremman palkan pyytäminen vain siksi että on duunissaan hyvä, on käytännössä mahdottomuus.
Tietty sen tunnustan että kyllähän eteneminen joiltain onnistuu isoissakin firmoissa. Käytännössä tämä tarkoittaa kovaa röyhkeyttä ja tietynlaista perseen nuolentaa. Jos osaat kysyä tai vaatia oikeilta henkilöilta oikeita asioita röykeästi, ovet voi aueta paremmin. Mutta työnteolla isossa firmassa eteneminen on vaikeaa.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
« Vastaus #146 : 15.03.2013 20:44 »
JayeizH
Kiistely on turhaa mutta hauskaa
Jäsen
Basaaripisteet: 2
Jos jo sen itseään kiinnostavan alan ensinmäinen "paskavaihe" hajottaa päätä, niin voihan siinä miettiä että onko se sittenkään välttämättä edes se oikea unelma-ala.
Tämä on nykypäivää. Valmistuneet haluavat suoraan johonkin helvetin esimies hommiin tai asiantuntijaksi. Täysin absurdia ja nämähän jantterit nauretaan heti työhaastattelusta ulos.
Minusta tässä tapauksessa koulutusjärjestelmässä on vikaa. Jos on valmistunut yliopistosta, pitäisi olla valmiudet parempiin hommiin kuin amislaisella. Aina ja oletusarvoisesti. Jos koulut eivät anna sellaista työntekijämateriaalia joka kelpaa yrityksille, vika on kouluissa. Jos tämä tarkoittaa parempaa teoriaa, koulujen/opinto-ohjelman pitää sitä tarjota. Jos tämä tarkoittaa enemmän käytännön kokemusta koulun/opinto-ohjelman pitää sitä tarjota. On aivan naurettavaa että opinto-ohjelma tarjoaa ammattinimikkeen, mutta ei valmiuksia toimia ammatissa.
Kouluille tarvitaan enemmän kilpailua. Koulujen pitäisi taistella siitä, että opiskelijat pääsisivät omalle alalle ja pohjaa korkeammalle töihin valmistumisen jälkeen. Tämä on tärkein osa-alue kuinka kouluja pitäisi arvostella.
Nykymeininki kannustaa koulun ottamaan mahdollisimman paljon opiskelijoita sisään ja saamaan ne mahdollisimman nopeasti ulos. Muulla ei koululle ole käytännön merkitystä. Ja tämähän ei ole millään tavalla mittari hyvälle koulutukselle.
Jos ymmärrät lauseen tai sanan, se on yksi paskan hailee onko se yhdyssana vai ei.
TV hifistely, ei siksi että siitä olisi hyötyä, vaan siksi kun se on hauskaa.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että ei myöntäisi että jotkut asiat vaan vituttaa.
tallennettu
« Vastaus #149 : 16.03.2013 02:59 »
Gba
Jäsen
Basaaripisteet: 0
Jos jo sen itseään kiinnostavan alan ensinmäinen "paskavaihe" hajottaa päätä, niin voihan siinä miettiä että onko se sittenkään välttämättä edes se oikea unelma-ala.
Tämä on nykypäivää. Valmistuneet haluavat suoraan johonkin helvetin esimies hommiin tai asiantuntijaksi. Täysin absurdia ja nämähän jantterit nauretaan heti työhaastattelusta ulos.
Minusta tässä tapauksessa koulutusjärjestelmässä on vikaa. Jos on valmistunut yliopistosta, pitäisi olla valmiudet parempiin hommiin kuin amislaisella. Aina ja oletusarvoisesti. Jos koulut eivät anna sellaista työntekijämateriaalia joka kelpaa yrityksille, vika on kouluissa. Jos tämä tarkoittaa parempaa teoriaa, koulujen/opinto-ohjelman pitää sitä tarjota. Jos tämä tarkoittaa enemmän käytännön kokemusta koulun/opinto-ohjelman pitää sitä tarjota. On aivan naurettavaa että opinto-ohjelma tarjoaa ammattinimikkeen, mutta ei valmiuksia toimia ammatissa.
Kouluille tarvitaan enemmän kilpailua. Koulujen pitäisi taistella siitä, että opiskelijat pääsisivät omalle alalle ja pohjaa korkeammalle töihin valmistumisen jälkeen. Tämä on tärkein osa-alue kuinka kouluja pitäisi arvostella.
Nykymeininki kannustaa koulun ottamaan mahdollisimman paljon opiskelijoita sisään ja saamaan ne mahdollisimman nopeasti ulos. Muulla ei koululle ole käytännön merkitystä. Ja tämähän ei ole millään tavalla mittari hyvälle koulutukselle.
Niin tämä. Kuten zoukka jo tuossa yllä totesi, niin opettajien laatu vaihtelee todella paljon. (Näin kärjistettynä)On se oikeistosiipi mikä tajuaa mitä työelämä vaatii ja sitten on se vihervasurisiipi joka opettaa meille täyttä paskaa, jolla ei tee käytännön työelämässä mitään. Oikein pistää vituttamaan, kun joutui niitä global responsibility kursseja käymään. Noita dissasi ihan avoimesti puolet meidän opettajista. Ei pidä silti ymmärtää väärin, olen minäkin ympäristönsuojelun kannalla(kuka ei oikeasti olisi), mutta mun mielestä AMK:n tarkoitus on valmistaa meidät vastaamaan työelämän tarpeita ei suunnittelemaan mitään valtion ympäristöstrategiaa. Sitä varten on eri koulut.
Harvat hyvät opettajat ovat ihan omatoimisesti hommanneet meille kontakteja finsanssilaitoksiin omien vanhojen kauppisopiskelukavereidensa kautta ja kehittäneet opetusta sellaiseen suuntaan, että se vastaa tarkalleen sitä, mitä oikeasti työssä vaaditaan. Siinä on sitä oikeaa intohimoa opettajan hommaan.
zoukka, ei kai nykyään enää kukaan oikeasti haihattele kovia hommia heti valmistuttuaan. Tuo on vain niiden ekan vuoden kauppislaisten haihatteluita, mutta kyllä ne karisee nopeasti, kun tajuaa, että jokaista paskaduuniakin hakee 1000 samanlaisen koulun käynyttä. Tällä alalla paikoista on aivan älytön taistelu.
Onneksi luin itse rahoitusta, että on edes jotain konkreettista ammattitaitoa sekä oma harrastuneisuus ja mielenkiinto tukee tulevaa työtä todella hyvin. Uskon vakaasti siihen, että saan vielä joku päivä sen duunin mitä haluan, mutta ei se päivässä käy.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2013 03:28 kirjoittanut Gba »
You don’t gamble to win. You gamble so you can gamble the next day.
tallennettu