Vielä disclaimerina: voi olla, että todellisuudessa yliopistossa tarjotaan näitä harjoittelumahdollisuuksia ja menen hieman metsään näissä kärjistyksissä, mutta kuulemani perusteella meininki on tämä.
Joo ja ei. Varsinaisia harjoittelujaksoja ei kuulu yliopistotutkintoon, ainakaan meillä Aallon tietotekniikalla. Moni tekee kyllä dipan tai viimeistään DI:n johonkin firmaan, ja Aalto rummuttaa paljon työkokemuksen hankkimista ja tarjoaa erilaisia kanavia tieksi työllistymiseen. Asiaan on siis alettu selvästi viime vuosina panostaa, mutta edelleen koko 5-7 vuoden opiskelurykäisy on täysin mahdollista suorittaa tekemättä päivääkään alansa töitä. Mahdollisuuksia siis koitetaan tarjota, mutta mitään virallista/pakollista harjoittelujärjestelmää ei ole, ja näin ollen se viime käden vastuu työkokemuksen hankkimisesta on aina opiskelijalla.
Toisaalta on hyvä huomata, että kun DI-tutkinnon suoritussuositus on 5 vuotta, suorittaa jengi sen keskimäärin reilussa seitsemässä vuodessa, eivätkä lähemmäs kymmentä venyvät suoritusajat ole lainkaan harvinaisia. Yleisin syy opintojen venymiseen on työllistyminen opintojen aikana, joten ei sieltä nyt niin paljon käsiä kirjaviisaita voi tulla. Mutta toki nämäkin luvut - ja panostus työkokemuksen hankkimiseen - vaihtelevat sekä yliopistoittain että eritoten tiedekunnittain. Itse en osaa puhua kuin näiden teknisempien linjojen puolesta.
Riippuu varmaan aika pitkälti siitä tutkinnosta, mitä opiskelet. Olen tämän sanonut aiemminkin vissiin, mutta esimerkiksi meillä Maa- ja metsätaloustieteellisessä kasvintuotannon linjalla on kaksikin harjoittelua. Kandivaiheessa on 4kk pitkä maatalousharjoittelu, jonka tarkoituksena on varmistaa että kaikki kaupunkilaisetkin osaavat varmasti kaikki perusasiat. Itsehän olin koko viime kesän Viikin koetilalla lehmien parissa duunissa. Maisterivaiheessa on vielä 3kk erikoisharjoittelu, joka käsittääkseni tehdään aika usein jossain yrityksessä/järjestössä tms. Itse ajattelin pyrkiä Eviraan tekemään tuon, mutta en tiedä mitkä tsäänssit siinä on. Yliopisto vielä maksaa tuosta 3kk ajasta 1kk palkan, jolloin pääsee helpommin fimoihin duuniin kun saavat yhdeksi kuukaudeksi ns. ilmaista työvoimaa. Sitten tietysti aika moni tekee vielä gradun jollekin firmalle..