Se mikä näistä keskusteluissa aina tuppaa unohtumaan on se, että yli 80 prosenttia Etelä-Ossetian väestöstä omaa Venäjän kansalaisuuden, ja lähes kaikilla on Venäjän passi. Alue itsessään unelmoi itsenäisyydestä, mutta jos heidän pitäisi valita, he olisivat mieluummin olla osa Venäjää kuin Georgiaa. Georgia kun on käyttänyt aluetta sylkykuppina kohta parin vuosikymmenen ajan, uhkaillut heitä väkivallalla, estänyt paikallista väkeä saamasta töitä Georgiasta, ja syyllistynyt moniin muihinkin ihmisoikeusrikkomuksiin kuten vankien kiduttamiseen. Puhumattakaan nyt siitä, että Venäjä tuli konfliktiin mukaan vasta kun georgialaisten tykistötuli Tskhinvalin* kaupungissa tappoi 12 venäläistä rauhanturvaajaa ja haavoitti lähemmäs 150:ntä. Minä muuna Venäjän olisi pitänyt tuota katsoa kuin sodanjulistuksena?
Minua myös ärsyttää se kuinka tämä konflikti on mukamas jonkinlainen yllätys. Niille jotka ovat asioista perillä, ainoa yllätys oli se, että konfliktin syttyminen kesti näinkin kauan. Koko tilanne ei todellakaan ole niin mustavalkoinen kuin länsimainen media antaa ymmärtää.
Olen kyllä melko skeptinen tuon Georgian suorittamien riistotoimien ja Venäjän passiivisuudesta konfliktin alussa. Eihän veli venäkäisellä tietystikään ollut mitään muuta vaihtoehtoa esim. Tallinnan pronssisoturiselkkauksen aikana ja Neuvostoliitonkin oli pakko hyökätä talvella 1939 Suomeen kun fasistinen Suomi alkoi suuruudenhulluudessaan tulittaa Mainilaa.
Itselleni oli ainakin yllätys kuinka suorasti Venäjä rohkeni hyökätä EU- ja NATO-liittymiskeskusteluja käyvään Georgiaan joka on selvästi enemmän länteen päin kallellaan kuin esim. Tshetshenia. Toisaalta mitäpä sitä yllättymään, olishan sekin melkein sama asia jos mietitään ajatusleikkiä jossa suurvaltio -sanotaan vaikkapa USA- hyökkäisi suvereeniin valtioon -vedetään nyt hatusta vaikka Irak- vaihtaakseen kyseisen maan hallituksen.