"Bristolin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan lontoolaiset koulut saavat muuta maata parempia tuloksia siksi, että kouluissa on paljon maahanmuuttajaoppilaita ja muuta maata vähemmän valkoihoisia kantabrittejä. Monet maahanmuuttajalapset pesevät britit myös englannissa."
Kolumnistin olisi kannattanut perehtyä myös itse tutkimukseen ja sen kritiikkiin. Jälkimmäisestä esimerkki:
http://drjamesthompson.blogspot.fi/2014/11/immigrants-scholastic-ability-and.htmlKritiikin mukaan tekijä on mitannut menestystä suhteellisena edistyksenä, eli kuinka paljon kehitystä on tapahtunut suhteessa muihin, ei absoluuttisena osaamisena.
"So, when Burgess talks about “progress” it is not progress as we might usually understand it, in the sense that students are judged by how far they have progressed from ignorance to knowledge (achievement), but how far they have progressed given their earlier achievements."
Kriitikko pistää pienen piikin journalistikunnan suuntaan lopuksi:
"Please reassure me I am not the only person in the world who detects fatal errors in the conclusions drawn so enthusiastically from this paper by so many journalists."
Journalisteilla on ilmeisesti Brittein saarillakin taipumus innostua tutkimuksista, jotka tuntuvat verifioivan heidän ennakkokäsityksiään.