Itse kyllä näen, että nettijournalismin rappio on jatkuvasti tapetilla. Jengi naureskelee/hajoilee paskoille artikkeleille, "tällä yksinkertaisella ranneliikkeellä" -fraasi on omissa kaveripiireissä ihan arkipäivän läpyskä, on Klikinsäästäjää ja näin edelleen.
Tästä puhutaan itse mediassa mielestäni liian vähän. Itsekritiikki puuttuu. Ei haluta toimittaa uutisia vaan klikin sieppaajia. Palstoilla, kansan keskuudessa ja somessa tähän on osin herätty, mutta median herääminen tuntuu odottavan itseään.
Suurin ongelma on, että edelleenkään medioilla ei - erityisesti Suomessa - ole uutta järkevämpää ansaintalogiikkaa, joten kävijämäärillä mässäily jatkuu. Jopa kehaisemasi Yle sortuu malliin ajoittain, sillä vaikka niiden rahat eivät ole suoraan kiinni klikeissä, on varmasti kiva voida näyttää jossain jollekin, että verorahoilla tuotettu sisältö kelpaa käyttäjille. Samalla useimmat juttujen tasoa kritisoivat lukijat - puhumattakaan siitä 2G-alueilla asuvasta hiljaisesta enemmistöstä - sortuvat lopulta klikkailemaan päivän tissi- ja shokkiotsikot läpi. Ja rattaat pyörivät entiseen malliin.
Toivon ja uskon, että asialliselle uutissaitille olisi tilausta. Somessa jne. tästä kuitenkin puhutaan koko ajan enemmän ja enemmän. Joten järjen ja matematiikan mukaan lukijoita (eli klikkaajia) pitäisi löytyä. Vai onko näin että journalisteilta itseltäänkin on kadonnut ammattietiikka ja kaikki menevät halvan ja helpon perässä keräämässä klikkejä kuvilla ja sensaation hakuisella otsikoilla ja uutisoinnilla.
Pitäisi jollain tavalla päästä siihen mindsettiin, että laatu-uutisista ja -artikkeleista kannattaa maksaa jopa netissä.
Olen alkanut miettimään vähän tätä myös. Suomessa taitaa olla yksi lähes kokonaan maksullinen uutissaitti ja se on hesari. Jotenkin en ole vakuuttunut että eurot menevät ihan sinne minne pitäisi, jos sen tilaisin. Tilaako joku hesaria täällä? Onko sen (saatanan kalliin) kuukausimaksun arvoinen?