Eikö tuo osakekohtainen tulos johdu juurikin kasvustrategiasta? Eli rahaa laitetaan kasvuun eikä tulokseen? Tähän verrattuna tulos on mielestäni ihan kelpo. Turun lanseeraus on ehkä suurin kysymysmerkki joka huolettaa itseäni. Koska vaikka kyseessä onkin verkkokaupan edellä kävijä Suomessa ja brändi tukee ennen kaikkea sitä, kivijalkamyymälät ovat (ainakin vielä) merkittävä asia suomalaiselle kuluttajalle. Ja ymmärtääkseni kivijalkamyymälän tarkoitus on ennen kaikkea tukea verkkokauppaa ja markkinoida koko firmaa. Eli täysin eri juttu kuin esim. Gigantilla joka ei anna edes samoja tarjouksia myymälästä kuin verkosta. Ja tämä on ymmärtääkseni ollut Verkkokauppa.comin strategiakin, eli lisää myymälää tukemaan verkkokauppamyyntiä. Mutta Turun lanseeraus taisi mennä sen verran kiville, että pääkaupunkiseudun toinen myymälä on pistetty jäihin tai vähintäänkin harkintaan toistaiseksi.
Mutta hankitakulut on ymmärtääkseni ne joissa Verkkis loistaa. En muista nyt kun luvut, eli en mistä yksiköistä tms. on kyse, mutta luvut oli Power 8-9, Gigantti 12-13 ja Verkkis yli 15. Jos nyt muistan oikein. Jostain talouselämän numerosta noi luin kun Rytköstä haastateltiin. Rytkönenkin puhui että Amazonilta vaaditaan aika paljon ennen kuin on kannattavaa lähettää pesukonetta tms. Suomeen sillä toimitusajalla millä muut saa.
EDIT: Vaikka ei sillä, onhan siinä selkeä riski. Suhdanteen ja kilpailun vuoksi. Mutta mitä lukuja ja tämän hetkisiä ennusteita lueskelee, Verkkis herättää enemmän luottamusta kuin Gigantti ja Power. Ja se on suht lupaavaa. Ainakin pitkässä juoksussa.
Toi kivijalkamyymälöiden lisääminen oli hyvä pointti. Itseä arvelluttaa juuri tämä strategia johon on päätetty polttaa rahaa. Kilpailuetuhan on Verkkokaupalla ollut juuri tuo mainitsemasi kustannusetu, nyt siitä osittain luovutaan kun aletaan rakentaa kalliita kivijalkamyymälöitä kuten suurimmilla kilpailijoilla. Onneksi tämä strategia on nyt vissiin jäissä, vaikka onnistuessaan se toki toisi lisää massia taloon.
Kauppalehdessä oli uutinen ennusteesta, että Amazon veisi 80% Ruotsin verkkokaupasta. Jenkeissä Amazonilla on 40% markkinaosuus verkkokaupasta. Jos otetaan tosi maltillinen ennuste että Amazon veisi vain 20% Suomen verkkokaupasta niin siinäkin tilanteessa olisi kilpailijat kusi sukassa. Tosin en näe syytä miksi Amazon niin vähän kaappaisi kun pystyy valtavilla resursseilla taistelemaan kilpailijat suohon muuallakin. Mut oon samaa mieltä et kivijalkamyymälät kuten Gigantti tulee viel ottamaan turpaan vs Verkkis pitkässä juoksussa ellei strategia muutu.