TM: Kuinka paljon päästöjä sähköauto oikeasti tuottaa?Sähköntuotannon CO2-päästöt vaihtelevat railakkaasti maittain, ja Suomi on siellä spektrin paremmassa päässä (vaikka petrattavaa vielä on reilusti esim. Ruotsiin verrattuna). Vaikka sähköauton valmistusvaiheen päästöt olisivat vastaavaa bensakelkkaa suuremmat, ero kurotaan umpeen hyvin nopeasti:
"Suomen markkinoilla tämän hetken parhaan vertailun mahdollistaa Hyundai Kona, josta on tarjolla tehokas etuvetoinen bensiinimalli Kona 1,6 T-GDI ja tehokas etuvetoinen sähköversio Kona Electric. Molemmille on tiedossa myös WLTP-kulutus- ja päästöarvot.
--
Autokaupasta lähtiessä bensiini-Konan CO2-jalanjälki on 5,6 tonnia ja sähkö-Konan 14,6 tonnia. Ero on huima! Mutta bensiini-Kona alkaa kuroa eroa nopeasti kiinni, ja jo kolmen vuoden jälkeen autot ovat tasoissa 16,6 hiilidioksiditonnissa. Kymmenen vuoden jälkeen sähkö-Kona on 20,6 tonnissa ja bensiini-Kona 38,9 tonnissa, eli bensiiniautolla on päädytty lähes kaksinkertaiseen kumulatiiviseen päästöön sähköauton surkeasta startista huolimatta.
Mitä enemmän autoilla ajetaan, sitä nopeammin polttomoottoriauto saa sähköauton kiinni. Mutta jos tarkoitus on minimoida CO2-päästö, kannattaa ajaa mahdollisimman vähän. Ja silloin taas kannattaa valita sähköautoonkin pienempi akku. Jos tässä vertailussa käytettäisiin 39,2 kilowattitunnin akustolla varustettua Konaa, olisi se kokonaispäästöissä bensiiniautoa parempi valinta jo ennen kahden vuoden rajapyykkiä. Ja hintaerokin olisi paljon pienempi."Tähän kun lisää sen, että esim. Teslan Gigatehtaan on määrä pyöriä täysin uudistuvilla energianlähteillä vuoden loppuun mennessä, että polttiksien pakokaasuissa on paljon muutakin kivaa kuin vain CO2 (todennäköisesti et mielelläsi istuttaisi lapsiasi auton taakse leikkimään ja heittäisi autoa käyntiin), ja että näissä vertailuissa ei jostain syystä koskaan oteta huomioon polttoaineen kuljetuksen päästöjä jalostamoilta aseman tankkiin, niin ehkä me voitaisiin pikkuhiljaa päästää irti tuosta unelmapropaganda-argumentista.
Mielenkiintoinen testi ja toki syö väitteeltäni jonkin verran pohjaa. Tosin tämähän tarkoittaa sitä että vähän ajavan kaupunkilaisen ei kannata vielä sähköautoa ostaa Vaikka ottaisi sen pienemmän akun, koska laskelmassa käytetty 20tkm vuodessa on aika paljon ajoa. Itse ajaa sen 80tkm joka arkipäivä plus muut menot ja vuodessa tulee vajaa 25tkm.
Onkohan tuossa otettu huomioon bensan valmistusta? Biodieseliin valmistuksesta ei ymmärtääkseni tule niin paljoa päästöjä ja diesel tuottaa CO2 päästöjä muutenkin vähemmän kuin bensa kone. Uusi diesel on siis oikeasti puhtaampi kuin uusi bensa. En väitä etteikö sähköauto olisi ajan saatossa ympäristöystävällisempi, totta kai se on kun suurin saaste tulee valmistuksesta. Mutta tuon perusteella se vaatii ajoa aika reippaasti.
Tosin tuon perusteella pahinta paskaa taitaa olla oikeasti se hybridi. Valmistus tuottaa saasteita reippaasti enemmän kuin pelkkä bensa, mutta se kuitenkin kuluttaa sitä bensaa.
On edelleenkin tosi okei olla sitä mieltä, että sähköautot ovat toistaiseksi liian kalliita, sillä useimmillehan ne ovat, ja että omaan käyttöön ja arkeen polttomoottoriauto on kätevämpi, koska varmasti on. Ja kuten zoukka sanoi, uudenkarhean auton osto ei ole ongelmatonta, jos vanhassa riittää vielä elämää. Mutta jos ei ihan oikeasti voi nähdä sitä, että
a. pienillä tapamuutoksilla ja lisävarustelulla sähköautoilu sopisi jo nykytekillä mainiosti useimpien suomalaisten tarpeisiin
b. omilla ympäristöystävällisillä valinnoilla (mitä meidän kaikkien pitäisi tehdä ilmastotilanteen huomioon ottaen joka tapauksessa) sekä valmistus- että sähköntuotannon päästöt ovat jo nyt minimoitavissa, ja tilanne sen kun paranee
c. eritoten pitkässä juoksussa sähköautoilu on kiistatta ympäristöystävällisin tapa ajaa autoa
niin aika syvällä pensaassa täytyy pään olla.
a. Meinaat omaa laturia? Jos se on helppo asentaa ja toimii joka lämmitystolppaan silloin se on suht helppoa. Mutta ymmärtääkseni ei ole. Ja jos aletaan vetämään kaapelia ja aukaisemaan maata kerros- ja rivitalojen pihalla... se sattuu vain olemaan ihan helvetin kallista. Ei todellakaan mikään "pieni lisävarustelu".
b. Toki.
c. Periaatteessa on. Mutta mitä ne akut yleensä kesti? 6 vuotta? Suomessa kauemmin kun on vähän viileämpää (toistaiseksi). Toki jos kaikki akkutehtaat on vuoden päästä täysin päästöttömiä, mutta... uskokoot ken tahtoo. Osa varmasti, ainakin Teslan uusi tehdas, voikin olla. En väitä että ero ei olisi silti sähköauton puolelle, mutta ei se kaksinkertaiseksi mene kymmenessä vuodessa. Varsinkin jos otetaan vertailuun vielä diesel ( ). Mutta myönnän kyllä että sähköauto on ympäristö ystävällisempi pitkässä juoksussa.
Eli, autolla pitäisi ajaa 20tkm vuodessa että päästään bensamoottorilla kaksinkertaiseen CO2 päästöihin kymmenessä vuodessa. Tämä tarkoittaa väkisinkin taajaman ulkopuolista ajoa ja pitkiä työmatkoja tai todella pitkiä työmatkoja. Mutta kyllä tässäkin pieni paradoksi on vaikka kuinka olisi sähköauton puolella: Se soveltuu ennen kaikkea lyhyeen ja pieneen ajoon, mutta päästöhyödyt tulee pidemmässä ajossa. Minä myönnän kyllä sähköauto on pitkässä juoksussa ympäristöystävällisempi ja tulevaisuudessa hyvinkin todennäköisesti meikäläisenkin käyttämä auto. Mutta turha puhua mistään pensaasta jos omat päät on pilvien peitossa. Ideaali teoria on aina eri asia kuin käytäntö. Varsinkin arjen käytössä.
Jep. Itekin kaivoin 3310:n laatikosta ja heitin iPhonen hiiteen. Eipä tarvi ladata enää joka yö.
Jep. Myönnän itsekkin että iPhone on paska. Tosin yllätyin että olisi samalla viivalla vertauksissa 3310:n kanssa mitä kaupasta kärrätty polttomoottori vs. sähköauto. Käytän iPhonea toki vain työpuhelimena, eli lähinnä vain soittoihin ja meileihin, joten en väitä vastaan. Lisäksi otin vain 8 mallin, koska X oli sen verran isompi. Ehkä siinä kehitys on kehittynyt.
Hyvä myönnytys, paitsi että ei tainnut pointti olla niinkään iPhone kuin älypuhelin. :b Tosiaan ihan vastaavasti oltiin kaikki jossain vaiheessa sitä mieltä (kukin varmaan vähän eri aikaan), että älypuhelimet on turhakkeita, akku ei kestä, isokin on, menee helposti rikki, ensimmäisellä iPhonella ei voinut laittaa tekstareita, ai nyt ei voi enää akkujakaan vaihtaa itse, melkoista humpuukia, kyllä nokialainen kestää. Ja ihan oikeassa oltiin, moderni älypuhelin menettää ehdottomasti joitakin perinteisiä etuja verrattuna ydinsodankestävään 3310:aan. Mutta ei taitaisi kukaan meistä enää olla valmis vaihtamaan takaisinkaan, sillä noilla pienillä myönnytyksillä saa rekkalavallisen muita arkea helpottavia ominaisuuksia, palveluita ja tekkiä.
Eritoten Tesla verrattuna polttikseen vastaa hyvin tuota: kahvat jäätyy vuosikymmenen kovimmilla pakkasilla Jenkeissä, joutuu lataamaan kerran pari viikossa kahden viikon putkiajon sijaan, ei pääse mökille ja takaisin hetken mielijohteesta, ohjelmistoon en luottaisi kuuna päivänä, mittareitakaan ei ole enää ratin takana, kaikki tavat menee uusiksi, kyllä vanha on vaan parempi, ei mene koskaan rikkikään. Mutta eiköhän me voida lämmöllä muistaa tätäkin keskustelua vuosikymmenen päästä, kun huomataan pakkasiltana maidon loppuneen, napataan auto puhelimesta lämmitykseen ilman tarvetta kömpiä hankeen, ajellaan hetken päästä mukavasti kauppaan, päätetäänkin käydä leffassa, nepataan isolta ruudulta netistä juuri ne toivotut musat soimaan, hörpitään motarilla kahvia autopilotin hoitaessa ajaminen, ja lopulta kotiin tullessa kytketään auto takaisin lataukseen, että on taas aamulla valmiina ankaraan työliikenteeseen. Kaikki tämähän on mahdollista jo nyt, Suomessa, eli sitten enää ajokkien hinnat ja latausinfra entistä paremmaksi, niin avot.
Toki on hyvin todennäköistä, että itse ajan silti junalla, mutta kyllähän tuo autoilun tulevaisuutta kiistatta on.
Vastasin piruillen koska ajattelin että vertaus oli piruilua. Eihän 3310:stä saa jumalauta älypuhelinta vaikka sitä olisi maailman johtavat koodaajat vääntämässä. Ei se vaan onnistu, piste. Mutta mikä ihme on se taika joka ei antaisi laittaa joka ikistä sähköauton ominaisuutta (sähkömoottoria lukuunottamatta) polttomoottori autoon? Niissä on ollu webasto jo kymmeniä vuosia ja kaikki varmasti muistaa "Darth Vader pojan" joka käynnisti auton "voimalla". Linux on pyörinyt uusimpien autojen sisuksissa varmaan kymmenen vuotta. Joka autoon jossa on digitaalinen näyttä saa vaikka SNES emulaattorin pyörimään jos valmistaja (tai hakkerit) näin haluaa. Alan epäilemään onko porukka edes nähnyt uusia autoja? Vai tultiin etsimään mua sieltä pensaasta ja unohduttiin sinne?
Yhtä järkevää nillittää jostain kuvitteellisesta tilanteesta, missä Heinz ostaa sähköauton, mutta ei laita tolppaa. Totta kai se elämä olisi täyttä paskaa sen jäljeen. Kai sulla on kotona iphonen laturi vai latailetko sen aina prismareissulla kahviossa?
Jaa nyt puhelimen laturinkin on sama asia kuin auton tolppa. Pitääkö oikeasti kirjoittaa pidemmälti kuinka se on eri asia?