En osaa lainsäädännöstä sanoa, mutta elinikäinen takuu ei minusta jätä kovin paljoa mielikuvituksen varaan. Kotimaiset kauppiaat tunnetusti saattavat säätää omiaan koska suomalaiset ovat niin nihkeitä lähtemään ns. käräjille. Kannattaa asiasta kysyä kuluttajasuojavirastosta ja yrittää sitten sitä kautta muljuttaa. Itse sain tuommoisesta nettikaupasta hyvin nopeasti rahat takaisin kun olivat lähettäneet tuolta jotain noottia putiikkiin joka ei suostunut minulle vastaamaan. Toisaalta, jos ei ole kuittia esittää niin se voi olla hankalaa, kun onhan tuo sen kaupan todiste ja tae.
Ei minulla ollut mitään kuitteja. Sen verran "tuttu" kuitenkin olin kaupalle kun paikkakuntalaisia olin, niin eivät sitten alkaneet mitään tivaamaankaan enkä mistään kuiteista puhunut. Ei tarvinnut edes todeta että elinikäinen takuu perkele. Joka oli sinänsä kumma kun myyjillä oli melko pihi maine. Tyrkännyt vain nuo kouraan ja sanonut, että puhki kuunneltu ja uusiin pitäis vaihtaa. Lähettäneet sitten jonnekin hevonkuuseen luurit jonkinmoisen "potilastietueen" kera, josta on sitten tullut jonkun ajan kuluessa uudet. Ensimmäiset vaihdokkaat antoivat ihan paketissa, niin on sitten kahdet säilytyspussit ja kultaplugit, mutta toisten kohdalla vammailivat (tai sitten lähettäjätaho vammaili), ja sain pelkät uudet kuulokkeet ilman oheistilpehööriä. Kyseessä oli ihan Expertti.
En tiedä miten kaverit on menetelleet kun muutamillakin porttaproot on ja käsittääkseni ihan vaihdellut. Voin kysäistä jos muistan kun näkee.
Tosiaan kuitin puuttuminen tekee kaikesta hankalampaa, etenkin kun en satu asumaan hirveän pienessä kylässä, jossa kaikki tuntevat kaikki. Otan sitten yhteyttä kuluttajasuojavirastoon ja katselen vielä asiaa. Pitää varmaan kuitenkin jossain vaiheessa nöyrtyä ja ostaa uudet, kun ei bussissa kestä ilman musiikkia.
Olen kuullut, että servitissä ei välttämättä edes tarvitsisi kuittia kun on kyse noista takuuasioista. Heillä pitäisi olla kyllä omassa tietokannassaan nimen takana tiedot ostoksista ja siten kai myös takuista. Näin olen siis kuullut..
Sähköpostin välityksellä olin Serv-Itiin yhteydessä ja vastauksesta päätellen kuittia tarvitaan. En ole varma, olenko sinne koskaan nimeäni antanut, kun liikkeestä kävin kuulokkeet aikonaan ostamassa.