Sehän tässä vaan on, että hyviä arvosanoja saa kyllä, mutta oikeasta kielitaidosta se ei sitten kerrokaan oikeastaan mitään. Kieltä, ja ruotsia muiden kielten mukana, pitäisi päästä kuulemaan ja ennen kaikkea puhumaan paljon. Koetin minäkin aikoinaan Tukholmassa hoitaa liikeasioinnit ruotsiksi, ja pääosin se onnistuikin ihan hyvin. Pari kertaa piti vaihtaa sormen lennettyä suuhun englantiin.
Niinhän minäkin sanoin. Kursseista pääsee kyllä läpi, jos asenne on oikea ja motivaattorit kohdallaan. En minäkään enää nykyään osaa ruotsia. Tässä on vuoden sisällä käyty Ruotsissa noin neljä kertaa ja jokaisella kerralla keskustelukumppani on joko vaihtanut englantiin tai minä olen aloittanut sillä. Kaupan kassallakin on jo tullut "Vad?"-sanaa toistettua monia kertoja, kun kassahenkilö on kysynyt kuitin tarpeellisuutta.
Kumpa kaikki olisikin noin helppoa. Kuten aiemmin sanoin, lukiossa minulla oli motivaatiota ja yritystä ehkä enemmän kuin missään muussa aineessa. Lahjojen puute tuli kuitenkin vastaan ja kutosta parempaa ei vain irronnut.
Toiset tarvitsevat enemmän työtä kuin toiset. Takapuolestahan se on, mutta silti kylmä fakta. Yritin minäkin lukiossa kaikkeni ruotsien eteen, mutten silti osaa kieltä sitten ollenkaan. Pääsin kursseista läpi ihan hyvillä arvosanoilla ja kirjoituksistakin tuli B, mutta en osaa pahemmin puhua ruotsia. Sen ymmärtäminenkin teettää vaikeuksia. Nyt toivookin, että olisi tehnyt vähän enemmän työtä aineen eteen, niin ehkä olisi kielitaito paremmin hanskassa.