Ai että meni vielä ohi. No kuvalla tarkoitin, että tämä "suojeltujen eläinten alue" jonka mainitsit oli kerrostalon vieressä oleva lenkkipolku. Että silleen.
Ei mennyt ohi. Paska se kuva silti oli. Ja hei haloo, ei lintu pesi millekään lenkkipolulle tai edes hirveän lähelle sellaista. Kyllä ne sen verran tarkasti valitsevat paikkansa, ettei potentiaalinen vaara ole muutaman askeleen päässä pesästä. En tiedä tarkalleen kuinka läheltä tuo lenkkipolku menee, ehkä Scarf tietää?
Sitä paitsi kuvastakin näkyy, että tuo kerrostalo on ehkä 100 metrin päässä pesästä. Meneekö lenkkipolku lähempää kerrostaloja vai rantaa?
No Chihuahuat harvoin itseään isompia elukoita retuuttavat.
Nii-i, harmi vaan kun sen mun (mahdollisesti tulevan) koiran säkäkorkeus on reilu 50cm.
Ja usein koira vain jahtaa lintuja, myyriä sun muita ihan leikillään ja uteliaisuuttaan, eivät niinkään tappoaikein.
Sinulla ei edelleenkään ole koiraa ollut joten perseestäkö vedät tätä sanomaa?
Eihän mulla voi olla minkäänlaista kokemusta koirista, koska ei ole omaa sellaista. Vaikkei mulla olekaan ollut omaa koiraa, niin elin käytännössä lapsuuteni kavereiden luona, joilla oli koira ja nykyäänkin mulla on monta hyvää ystävää, joilla on koira ja joiden kanssa tulee oltua tekemisissä (lähes) viikoittain.
Ehkä joku lutuinen kultainen-noutaja onkin noin lempeä rotu, mutta on niitä kuule monia muitakin rotuja
Onhan niitä, myönsinkin sen tuolla aikaisemmin.
Onhan tuo syy edelleenkin loppuviimein koiran omistajalla. Ei koiraa saisi missään tapauksessa viedä maassa pesivien lintujen lähelle pesimäaikoina tai monissakaan tapauksissa edes kannata, koska monet linnut (esmes tiirat) puolustavat pesiään todella aggressiivisesti. Ja siinä vaiheessa kun lintu alkaa käyttäytyä uhkaavasti, koirakin toki puolustautuu. Mutta että koira hyökkäisi "vahingossa" jonkun joutsenen kimppuun, kun on lenkkeilemässä polulla kaukana pesästä? Not a chance.
Omat koirani vuosikausia sitten olivat helvetin hyvin koulutettuja, mutta ei ajoittaisia pyrähdyksiä jonkun jäniksen perään voinut oikein estää.
Mitä nyt on itse nähnyt, niin ne myyriä/hiiriä jahdanneet koirat lähinnä tökkivät ja ihmettelivät niitä. Ei mennyt suuhun yhdelläkään kertaa.
Joutsen on myös varmaan koiralle vähän erilainen virike kuin joku hiiri tai myyrä. Enpä itse ole koiran kanssa niin isoon lintuun ikinä törmännyt, niin vähän paha sanoa, että minkälainen reaktio siitä syntyisi.
Olettaen, että koira näkee joutsenen kaukaa, niin tuskin se reagoi mitenkään (jotkut metsästyskoirat ehkä eri asia). Ne ovat niin isoja, ettei koiralla ole mitään syytä mennä haastamaan riitaa. Eri asia, jos itse joutsen tulee lähelle ja alkaa käyttäytyä uhkailevaan sävyyn. Tässä tapauksessa tuo omistaja vei kuitenkin ihan selvästi koirat joutsenten luo.
Ihme kyllä, että koira tappoi joutsenen. Tai no ei vissiin ihan tappanut, mutta raateli henkihieveriin.
Tämä näkyy porukalta unohtuvan. Isokaan koira ei ihan helpolla joutsenen kokoista kaakattajaa tapa, vaan se punaniskahan joutsenen kuoliaaksi mätki.
Tuo tyyppihän vain viimeisteli koirien työn, antoi aluksi koirien raadella puolustuskyvyttömäksi ja sitten vain muutama napakka isku päähän tms. -> -1 joutsen maailmassa. Olisivat ne koiratkin sen tappaneet helpostikin, jos aikaa olisi ollut jokunen sekuntti enemmän, ja joutsen olisi varmaan kuollut pian saamiinsa vammoihin, vaikka siltä ei oltaisikaan enää hakattu kuoliaaksi. Varmaankin se syy miksi tuo edes onnistui oli se, että nuo joutsenet olivat tottuneet ihmisiin, joten ne eivät ehkä osanneet täysin varautua siihen, että hyökkäys tulisi siltä suunnalta. Ja siinä vaiheessa kun koirat hyökkäsivät oli jo liian myöhäistä.